vad är 944 resp. 951
-
- S-Poster
- Posts: 90
- Joined: 2007-04-11 10:29:23
- Bilmodell: såld
- Årsmodell: 1991
- Contact:
vad är 944 resp. 951
Med risk att bli helt idiotförklarad skulle jag vilja ha definitionerna för vad som skiljer 944 mot 951 och en 924 mot en 931.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 90
- Joined: 2007-04-11 10:29:23
- Bilmodell: såld
- Årsmodell: 1991
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 90
- Joined: 2007-04-11 10:29:23
- Bilmodell: såld
- Årsmodell: 1991
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Rent tekniskt skiljer det såklart mer än bara turboaggregatet mellan 924/931 resp 944/951. Men den stora skillnaden är ju att "1:orna" är turboladdade bilar. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 90
- Joined: 2007-04-11 10:29:23
- Bilmodell: såld
- Årsmodell: 1991
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Indirekt ja... porsche sätter inte in en större motor och behåller de gamla bromsarna...
Så kör man som en kärring så har man ju mycket bätter förhållanden på bana i en 931 951
Alltid en fördel med större saker än mindre....
/Claves
Så kör man som en kärring så har man ju mycket bätter förhållanden på bana i en 931 951

Alltid en fördel med större saker än mindre....
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Eller en S2....claves wrote:Så kör man som en kärring så har man ju mycket bätter förhållanden på bana i en 931 951![]()
Alltid en fördel med större saker än mindre....
/Claves

Tillägger även ett "nästan" på Claves andra mening.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
931 och 951 är inte mer "bananpassade" versioner av 924 respektive 944. Indirekt, som Claves skriver, men inte i egentlig mening. De är inte clubsportversioner (=lite mer bananpassade).Tra11an wrote:Jao för står det, var mer inne på om det var någon form av ombygnation/trimning för typ, bankörning och liknande.
Å andra sidan verkar bilarna vara väl dimensionerade banmötesåka redan från början. Sen kanske en del banrävar blir sugna på att ha en lite lättare bil, hårdare fjädring, bur och skalstolar ... och det är ungefär vad "club sport" brukar stå för i porschesammanhang.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
S2 var för att den är relativt banvänlig, inte främst bromsstorlek.claves wrote:Inte mitt fel att S2 är på 3liter och saknar turbo och därför kvalificerar sig för större bromsar
/C
Störra fälgar kan vara av ondo, stora vingar kan vara av ondo.
Menar bara att störst inte nödvändigtvis måste vara bäst.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users