944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-

#1 Post by Rikard »

Efter en del tjat ger jag med mig och lägger upp en tråd om min bil.

Bilen är en grafitgrå turbo -86:a, svensksåld och jag är 3:e ägaren. Jag köpte bilen 2003 och tanken med bilen var att främst ha den som bana och busbil.

Bilen var i stort sett i originalskick när jag köpte den förutom chipp, K26/8 turbo och Bilstein sprint stötdämpare. efter att ha provat på banåkning med den så började planer för modifieringar ta fart och den har nu byggts om ganska omfattande under de 4 säsonger jag kört med bilen.

Så här är bilen idag:

Chassi:

Framvagn:
30 mm. krängningshämmare
Bussningar från JE Racing dynamix
Fjäderbenslagringar från Sandén
Fjäderbensstag från Sandén
Racedämpare från Forza
H&R fjädrar 130 N/mm

Bakvagn:
Bilstein club-sport dämpare
H&R 50 N/mm
Bussningar från JE Racing dynamix
19 mm. ställbar krängare

Bromsar:

Fram:
Gt3 skivor och ok
Ferodo DS 3000 endurance bromsbelägg

Bak:
Original skivor och ok
Gula Pagid bromsbelägg

Kaross:

"Gemballa" frontläpp från Sandén
Nospanel från "Plastis"
GT2 bakvinge från "Plastis"

Motor och drivlina:

Motor:
N/A kamaxel
Garrett GT2871R turbo från GIK turboteknik
Siemens 630 cc spridare
Portad topp av High-Speed Racing
Modifierad intercooler från Area 951
Civinco "stand-alone" sprut

växellåda:
Diffad från en turbo-91:a från Hirschberg

Koppling:
Sachs sportlamell från Sandén

Övrigt:
Växelspak från JE Racing dynamix

Inredning:
Bur från Wiechers
Sparco evo2 förarstol från Forsmans motor
Sparco 4-punktsbälte från Forsmans motor
Momo Monte Carlo med förlängare från Nioelva auto

Övrigt:
I princip allt är bytt eller renoverat de senaste 6 åren. Motor, AC, generator, vattenpump, servostyrning, fördelare, tändkablar, koppling, växellåda, turbo, spridare,sprut, bromsar......listan är hur lång som helst.


Ett stort tack till alla som hjälpt till de senaste åren, särskilt Peter Sandén som gjort det mesta på bilen. Tack även till mina sponsorer: Henrik Fries på Civinco och Jon Eriksson på JE Racing Dynamix.

Bifogar en bild tagen på Kinnekulle under PCS banmöte i juni -06. Fotot är taget av mästerfotografen Tobias H. För mer info och bilder se:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4208" onclick="window.open(this.href);return false;


Rikard
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Rikard on 2016-10-29 12:06:13, edited 4 times in total.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#2 Post by qvisfr »

Äntligen, Ricardo!

Vad tycker du om Ferodo beläggen?
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Läcker bil! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Ja, verkligen en fin bil, och väldigt fin att åka och köra!!
Lade tillbaka lite verktyg i garaget idag, och bara stod och njöt av bara närvaron av din bil Rikard.

(Rikards bil är för närvarande undanstoppad i mitt kallgarage)

Edit: Du har PM angående bakvagnsbussningarna.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by Rikard »

qvisfr wrote:Äntligen, Ricardo!

Vad tycker du om Ferodo beläggen?
Hej Fredrik

Jag har inte provat Ferodobeläggen ännu.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3212
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by johan944 »

Snygg bil

Kan man få lite bilder på hur du har fäst din vinge i bakrutan??

Mvh Johan
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#7 Post by Jappe »

Härlig bil Rikard. Vi ses på kommande möten. :lol:

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#8 Post by Rikard »

johan944 wrote:Snygg bil

Kan man få lite bilder på hur du har fäst din vinge i bakrutan??

Mvh Johan
Hej Johan

Har inga bättre bilder än de som finns i min biltråd på rejsa.nu.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Jag tar mig friheten att uppdatera Rikard biltråd lite. Om du misstycker Rikard får du skicka mig ett argt PM, så plockar jag bort ;)

Vi börjar med en bild som jag tycker är rätt trevlig, och som triggar igång mina jante-grannar... Hääärligt :D
Image

Här är en bild på Rikards vinge, syns kanske lite bättre hur den sitter:
Image

Och efter tre till fyra timmar i garaget så har Rikards bil blivit stympad. Bakvagnen är loss, och snart är det dags för nya prylar att plockas på plats:
Image

Vill tillägga att det är jädrans kul att meka med en bil där alla bultar är riktigt fräsha, kunde nästan tro bilen är en -05a :lol:

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#10 Post by Rikard »

Hej Jon

Du får nog ta bort bilderna, bilen är ju alldeles för smutsig!!!

Det verkar gå bra för dig - roligt!!!

V hörs!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#11 Post by Jon80 »

Rikard wrote:Hej Jon

Du får nog ta bort bilderna, bilen är ju alldeles för smutsig!!!

Det verkar gå bra för dig - roligt!!!

V hörs!

Rikard
Shit, såg jag först nu. Bilen ser betydligt mindre skitig ut i verkligheten. :)

Med andra ord står jag inför ett svårt val, antingen Photoshoppa bort smutsen, eller ta fram hink och svamp :roll:

Måste fråga, då jag själv står som du vet inför en modifikation på bakvagnen. Jag köpte begagnade bakvagnsdämpare med fjäder på, som kommer från Forzas kit. Tror det ska vara 50N/mm fjädrar på. Då borde jag få modifiera min bakvagn precis lika som du gjort med din. Inte sant?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by Rikard »

Tror att fjädrarna på dina dämpare är 30N men det har ingen betydelse. du kan modifiera din bakvagn precis som Sandén gjort med min.

Vi hörs!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Rikard wrote:Tror att fjädrarna på dina dämpare är 30N men det har ingen betydelse. du kan modifiera din bakvagn precis som Sandén gjort med min.

Vi hörs!

Rikard
Ah, just det. Tyckte det var något som inte riktigt stämde :).
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#14 Post by Rikard »

Uppdaterade min biltråd på rejsa, kopierar samma inlägg även här.

Först en kort säsongssammanfattning:

Det blev en hel del körning, både på gata, bana och diverse slalomtävlingar.
Det mesta av slalomkörningen gjordes med PCS i deras slalomcup. Jag har kört 2 säsonger tidigare men då på standarddäck. Denna säsong valde jag att kliva upp ett snäpp och köra i klass R. Trots vissa problem med dåligt bottendrag och turbo-lag så lyckades jag vinna den regionala cupen. Men det var oerhört jämnt - säsongen avgjordes i sista heatet i sista tävlingen för säsongen och inför sista åket skiljde det 0.05 sekunder på en bana som tog nästan 2 minuter att köra!!!
Jag körde även med SSJ (Sportvagssällskapet i Jönköping) och vann vårslalomen samt blev 3:a på höstslalomen - betydligt bättre resultat än vad jag väntat mig så det är jag oerhört nöjd med.

När det gäller bankörning så körde jag med PCS, PCSR, Ring Runners, SSJ och TPC på banor som Kinnekulle, Gelleråsen och Mantorp. Hade målsättningen att köra någon bana jag inte kört på tidigare som t.ex. Knutstorp men det gick inte i lås. Får trösta mig med att jag för första gången fick det att stämma någorlunda på Gelleråsen som jag inte kommit överrens med alls tidigare. Lyckades även kapa en del tid på Kinnekulle. Mantorp kördes tyvärr bara en gång under säsongen och det regnade kraftigt hela dagen.

Bilen har funkat till 100% hela säsongen, skönt att slippa det trassel och strul jag haft under tidigare säsonger.

Den mesta av bankörnningen har blivit tillsammans med betydligt motorstarkare bilar och trots att jag hänger med bra när det gäller varvtider så känns det lite tråkigt att ständigt bli ifrånåkt på rakorna. Jag bestämde mig därför att försöka öka effekten med 10%, d.v.s. ungefär 330 hk. Blev rekommenderad ett "piggy-backsystem" från en firma i Göteborg som heter Civinco. Det monterades i september tillsammans med större spridare. Efter en del strul med mappning så bromsades bilen till 347 hästar och 499,5 Nm i vrid. Detta var med 1,2 Bar i laddtryck och bromsningen gjordes vid 4 graders temp. Målet är att få 330 hästar vid något lägre laddtryck och sommartemp. Till våren skall luftmängmätaren monteras bort, ett nytt insug tillverkas och sedan skall motorn styras med luftflödessimulering, något som gjorts med gott resultat på andra 944:or. Detta kräver ny mappning, något som ändå behövdes då brister visade sig vid bromsningen.

Jag blev erbjuden att prova på nya bussningar i framvagnen och det monterades i oktober. Jag har därför inte hunnit prova det på bana men redan nu kan jag konstatera att bilen känns betydligt snabbare i reaktionerna och med bättre precision. För mer info om bussningarna - besök: http://www.jerd.se/
Jag var så nöjd med resultatet att bilen nu också fått nya bussningar i bakvagnen från samma ställe.

Just nu står bilen på en firma för montering av bur. Valet blev en Wiechersbur som lockade med bra pris och snabb leverans.

Att-göralista:

Köpa nya bromsskivor fram. (Blir Porsche original)
Montera nya bromsklossar fram. (Ferodo DS 3000 endurance)
Byta olja, filter och bromsvätska.
Sänka bilen lite till bak.
Hjulinställning
Montera nytt insug
Mappning
Byte av batteri till ett mindre

Säsongen 2007 ser lite osäker ut just nu för vi väntar barn lagom till säsongsstarten men målet är att försvara min slalomseger i regionen. Försöka åka på Mantorp, Kinnekulle, Gelleråsen och Knutstorp. Skall naturligtvis också försöka öka tempot på samtliga banor

Vi ses nästa säsong!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#15 Post by Highway »

Härligt Rikard det kommer att bli kanon,, då såg väl hur livrädd jag såg ut när jag åkte med dig i september :D

Lycka till med allt :d=:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users