968 CS - 93 Brandgul ... :-(
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
968 CS - 93 Brandgul ... :-(
Har nu registreringspapprerna i hand på Johan Bernås ex CS. Denna tråd blir lite av en repetion men skall jag ha en biltråd så tänkte jag att det är väl lika bra att ha allt på ett ställe.
Många av er har väl sett mina funderingar vad göra: fixa till den gröna (separat tråd kommer så småningom) eller skaffa en bil som är färdig. Alternativ kanske investera bangodis i en bil med rätt bokstäver på slutet eftersom jag gissade att det kanske var där de skulle hålla en del av sitt värde bäst. Hursomhelst verkade det tveksamt att investera 30 - 50 000:- i en bil som gått 33 000 mil.
En bakgrund till det hela är att jag bor i innerstan i Stockholm i andra hand med begränsat förrådsutrymme och inga egentliga mek möjligheter. Förrutom att jag arbetar hårt med mina båtprojekt och varken har tid eller bilmekvana.
Därav en bil som är så färdig som möjligt.
Antagligen har jag slagit rekord i självhärskning/dumhet/klokskap med detta bilköp för jag har faktiskt inte kört bilen än hör och häpna. Bara åkt med. Provturen gick i blött och kallt väder med R däck och diffbroms med Johan som ryttare. Efter mina banmil med min gröna så kändes det som att jag skulle behövt en bana för att verkligen känna efter och att känna efter så pass mycket att jag riskerade piruetter i det halvhala väglaget ville jag inte.
Vid den här tidpunkten funderade jag fortfarande på att använda bilen som min sommarvardagsbil och var därför mest nyfiken på om min flickvän skulle stå ut med fjädring och ljudnivå eftersom bilen är "vikttrimmad" och med kompromisslöst satt fjädring/dämpning. Inte alltför illa faktiskt men sen dess har jag hittat ett sommargarage i en båthall där jag har båten dessutom har jag gjort lite glädjekalkyler och kommit fram till att det inte är så mycket dyrare att köra min gröna bil paralellt som vardags porsche.
Så här skriver Johan om bilen på rejsa:
968 CS-93
Modifieringar:
R-däck
30 + 19mm (bakre ställbar) krängningshämmare (2009 Tarret krängare)
LEDA justerbara ben med coilovers runt om, omshimsade vintern 2006
19mm spacers fram + 9mm bak (längre hjulbultar monterade)
Solida aluminium övre fjäderbens fästen (Jocke och Johan special)
Quaife diffbroms (Torsen)
Bakre delen av kupén klädd med nålfilt
Matterbur från 944 TurboCup
Tornsstag 968 turbo RS
Snap-off rattfäste, 75 mm djup mockaratt
Fyrpunktsbälte
Strippade dörrsidor med "plattbandshandtag"
"NBM" stålflätade bromsslangar
Solida bakrams fästen i aluminium: vintern 2006
Weltmeister solida svingarmsbussningar: vintern 2006
"Big reds" fram, 993 RS skivor
Kylsköldar med slangfäste egentillverkade scoop
K-N luftfilter
4:a hål i luftburken enligt 9M magasine
Läpp i glasfiber fram
Plastbakruta med originalvinge
för övrigt:
Gummilister mellan karossdelar bytta: vintern 2004
Nya kamaxlar: vintern 2004 , 2009: RS Barn Kammar
Ny vattenpump och termostat: vintern 2006
Nya packboxar: vintern 2006
Nya remmar och rullar: vintern 2006
Ny nedre kylarslang: vintern 2006
Ny bakre packbox vevaxel 2007
Ny koppling 2007
2008
Ny bakre bäramsbussningar i framvagnen, uppgraderad (hårdare) turbo variant enligt f.d K 3
2009:
Plastmotorhuv
Ny baklucka i plast
Tarret krängare
RS Barn Kammar
Racing Green Topplock
RS Barn avgassystem
WRD bussningar i bakvagn
2010:
Nya skivor fram + belägg
Bromsvätska
Drivaxel vänster bytt
Många av er har väl sett mina funderingar vad göra: fixa till den gröna (separat tråd kommer så småningom) eller skaffa en bil som är färdig. Alternativ kanske investera bangodis i en bil med rätt bokstäver på slutet eftersom jag gissade att det kanske var där de skulle hålla en del av sitt värde bäst. Hursomhelst verkade det tveksamt att investera 30 - 50 000:- i en bil som gått 33 000 mil.
En bakgrund till det hela är att jag bor i innerstan i Stockholm i andra hand med begränsat förrådsutrymme och inga egentliga mek möjligheter. Förrutom att jag arbetar hårt med mina båtprojekt och varken har tid eller bilmekvana.
Därav en bil som är så färdig som möjligt.
Antagligen har jag slagit rekord i självhärskning/dumhet/klokskap med detta bilköp för jag har faktiskt inte kört bilen än hör och häpna. Bara åkt med. Provturen gick i blött och kallt väder med R däck och diffbroms med Johan som ryttare. Efter mina banmil med min gröna så kändes det som att jag skulle behövt en bana för att verkligen känna efter och att känna efter så pass mycket att jag riskerade piruetter i det halvhala väglaget ville jag inte.
Vid den här tidpunkten funderade jag fortfarande på att använda bilen som min sommarvardagsbil och var därför mest nyfiken på om min flickvän skulle stå ut med fjädring och ljudnivå eftersom bilen är "vikttrimmad" och med kompromisslöst satt fjädring/dämpning. Inte alltför illa faktiskt men sen dess har jag hittat ett sommargarage i en båthall där jag har båten dessutom har jag gjort lite glädjekalkyler och kommit fram till att det inte är så mycket dyrare att köra min gröna bil paralellt som vardags porsche.
Så här skriver Johan om bilen på rejsa:
968 CS-93
Modifieringar:
R-däck
30 + 19mm (bakre ställbar) krängningshämmare (2009 Tarret krängare)
LEDA justerbara ben med coilovers runt om, omshimsade vintern 2006
19mm spacers fram + 9mm bak (längre hjulbultar monterade)
Solida aluminium övre fjäderbens fästen (Jocke och Johan special)
Quaife diffbroms (Torsen)
Bakre delen av kupén klädd med nålfilt
Matterbur från 944 TurboCup
Tornsstag 968 turbo RS
Snap-off rattfäste, 75 mm djup mockaratt
Fyrpunktsbälte
Strippade dörrsidor med "plattbandshandtag"
"NBM" stålflätade bromsslangar
Solida bakrams fästen i aluminium: vintern 2006
Weltmeister solida svingarmsbussningar: vintern 2006
"Big reds" fram, 993 RS skivor
Kylsköldar med slangfäste egentillverkade scoop
K-N luftfilter
4:a hål i luftburken enligt 9M magasine
Läpp i glasfiber fram
Plastbakruta med originalvinge
för övrigt:
Gummilister mellan karossdelar bytta: vintern 2004
Nya kamaxlar: vintern 2004 , 2009: RS Barn Kammar
Ny vattenpump och termostat: vintern 2006
Nya packboxar: vintern 2006
Nya remmar och rullar: vintern 2006
Ny nedre kylarslang: vintern 2006
Ny bakre packbox vevaxel 2007
Ny koppling 2007
2008
Ny bakre bäramsbussningar i framvagnen, uppgraderad (hårdare) turbo variant enligt f.d K 3
2009:
Plastmotorhuv
Ny baklucka i plast
Tarret krängare
RS Barn Kammar
Racing Green Topplock
RS Barn avgassystem
WRD bussningar i bakvagn
2010:
Nya skivor fram + belägg
Bromsvätska
Drivaxel vänster bytt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Torbjorn968 on 2011-06-07 11:54:08, edited 3 times in total.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Fortsätter med lite mer saxat från Johans rejsa tråd:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dimljusen togs pga bromskylning, lite trickigt att fixa till en bra rördragning på högersidan dock, detta på grund av att oljekylaren är i vägen där, så på höger har jag mynningen på undersidan av "hasplåten"
Slangdragningen har jag inte på bild, men från övre "luftledaren" (där fäste jag slangen mha hål och buntband i slang och "luftledaren" (jag kommer inte på ngt bättre namn, jag hoppas du förstår vilken jag menar, den övre av de plastdetaljer som leder luft in mot centrum av skivan), därefter fäste jag den i inre delen av innerskärmen samt mot främre kränghämmarfästet, därefter finns det bara en väg att gå mot dimljushålet. Detta var vänstersidan, på högersidan: från krängarfästet snett nedåt framåt och fäst i plasten under
Detta är lite "sommarprovisoriskt", det kyler definitivt bättre än innan, i vinter har jag tänkt att göra bromskjöldar med röranslutning, få till scoopen, samt se till att oljekylaren och slangen kan samsas på ett bra sätt.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bromssköljdarna har Johan nu fixat. Så slutligen har jag saxat lite utbyte mellan Magnus Svensson och Johan angående hårdhet på fjädrar:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Magnus:
Jag köpte 400lbs fjädrar fram och 650lbs bak och det är ju inte riktigt kul att skaka omkring på ojämn väg men på bana kändes det perfekt,, vad valde du för fjädrar?
Johan:
Jag har efter lite testande 600 fram + 600 bak (hade 500 bak först)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kopplingen byttes i samband med köpet så vad återstår då för mig? Mest förvalta arvet men de kränghämmare Johan förberett för lär åka på. Vidare som ni sett i tråden om långisens rattbekymmer så kommer det bli lite glasfiberslöjd på stolen för att få ner den ända ner till golvet samt evt en förlängare för att kompensera körställning.
Slutligen blir det kanskse lite kolbitar (det är ju mitt jobb, se linderson.com) efter det att Stefan Q på forumet hörde av sig med idéer om en snyggare skyddskåpa till motorn. Har sen jag köpte min andra bil funderat på om man kan använda 968an som provbänk till något som kunde bli en liten verksamhet. Hör av er om ni har önskemål funderingar. Tänkte i första rummet på huv, kjolar och speglar. Dörrar skulle man också kunna göra men mer komplext och mindre krocksäkert. 968 an är givetvis väldigt nischad så skall man sedan gå vidare med detta så blir det Boxter/996.
Slutligen skall jag till Kunzes och jaga tjockare skydd till bågarna.
Det är soligt och varmt ute. Kan vi inte ordna ett litet vintermöte på Sviesta?
TL
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dimljusen togs pga bromskylning, lite trickigt att fixa till en bra rördragning på högersidan dock, detta på grund av att oljekylaren är i vägen där, så på höger har jag mynningen på undersidan av "hasplåten"
Slangdragningen har jag inte på bild, men från övre "luftledaren" (där fäste jag slangen mha hål och buntband i slang och "luftledaren" (jag kommer inte på ngt bättre namn, jag hoppas du förstår vilken jag menar, den övre av de plastdetaljer som leder luft in mot centrum av skivan), därefter fäste jag den i inre delen av innerskärmen samt mot främre kränghämmarfästet, därefter finns det bara en väg att gå mot dimljushålet. Detta var vänstersidan, på högersidan: från krängarfästet snett nedåt framåt och fäst i plasten under
Detta är lite "sommarprovisoriskt", det kyler definitivt bättre än innan, i vinter har jag tänkt att göra bromskjöldar med röranslutning, få till scoopen, samt se till att oljekylaren och slangen kan samsas på ett bra sätt.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bromssköljdarna har Johan nu fixat. Så slutligen har jag saxat lite utbyte mellan Magnus Svensson och Johan angående hårdhet på fjädrar:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Magnus:
Jag köpte 400lbs fjädrar fram och 650lbs bak och det är ju inte riktigt kul att skaka omkring på ojämn väg men på bana kändes det perfekt,, vad valde du för fjädrar?
Johan:
Jag har efter lite testande 600 fram + 600 bak (hade 500 bak först)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kopplingen byttes i samband med köpet så vad återstår då för mig? Mest förvalta arvet men de kränghämmare Johan förberett för lär åka på. Vidare som ni sett i tråden om långisens rattbekymmer så kommer det bli lite glasfiberslöjd på stolen för att få ner den ända ner till golvet samt evt en förlängare för att kompensera körställning.
Slutligen blir det kanskse lite kolbitar (det är ju mitt jobb, se linderson.com) efter det att Stefan Q på forumet hörde av sig med idéer om en snyggare skyddskåpa till motorn. Har sen jag köpte min andra bil funderat på om man kan använda 968an som provbänk till något som kunde bli en liten verksamhet. Hör av er om ni har önskemål funderingar. Tänkte i första rummet på huv, kjolar och speglar. Dörrar skulle man också kunna göra men mer komplext och mindre krocksäkert. 968 an är givetvis väldigt nischad så skall man sedan gå vidare med detta så blir det Boxter/996.
Slutligen skall jag till Kunzes och jaga tjockare skydd till bågarna.
Det är soligt och varmt ute. Kan vi inte ordna ett litet vintermöte på Sviesta?
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kan bli rätt grymt i klarlack. Kanske man skall ha följande alternativ:
- klarlack
- endast grundad
Skall ta mig en titt på en plasthuv för att se hur vi skall göra den. Evt med Nomexx för styvhet och låg vikt. Frågan är hur mycket material som behövs. 285 gram väv väger 500 g/m2 med epoxi. Hur stor kan huven vara, max 1 m2? Vilket skulle innebära 1 kg + kanske 1 kg för färstärkningar vid gångjärn etc.
Mvh
TL
- klarlack
- endast grundad
Skall ta mig en titt på en plasthuv för att se hur vi skall göra den. Evt med Nomexx för styvhet och låg vikt. Frågan är hur mycket material som behövs. 285 gram väv väger 500 g/m2 med epoxi. Hur stor kan huven vara, max 1 m2? Vilket skulle innebära 1 kg + kanske 1 kg för färstärkningar vid gångjärn etc.
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Allt kommer göras i Autoclav med Prepreg. Hartsinnehållet för riktat är 37% och för väv 42%. Det går att gå lite lägre men pga variationer i preggen när den inte är flyglplans certifierad så vill vi ha lite marginal. Dessutom försvinner en del överskotts epoxi i härdningen så ett minskat hartsinnehåll i preggen har inte motsvarande effekt i laminatet.
Epoxisystemet för väven är i regel MTM 28, en ACG väv, den limmar bra mot Nomex. Vi har även riktat från Epo fasser som limmar hyfsat mot nomex vilket är OK i mindre master och mindre båtskrov eller ex vis en motorhuv.'
Om du har idéer hur du vill ha byggt, hör av dig. Inte orimligt att jag försöker med hyfsade priser (ingen aning vad det är än) för en provserie till forummedlemmar. Har jag fler intrerssenter är det givetvis lättare att sätta igång.
En väsentlig fördel med preg och autoklav är finish, vi använder väldigt lite till spackel dvs det mesta av materialet är strukturellt.
En fråga i sammanhanget är om det går att hänga 968 delar på 944or, det skulle ju öka marknaden markant och göra att man kunde tänka i andra banor.
Mvh
TL
Epoxisystemet för väven är i regel MTM 28, en ACG väv, den limmar bra mot Nomex. Vi har även riktat från Epo fasser som limmar hyfsat mot nomex vilket är OK i mindre master och mindre båtskrov eller ex vis en motorhuv.'
Om du har idéer hur du vill ha byggt, hör av dig. Inte orimligt att jag försöker med hyfsade priser (ingen aning vad det är än) för en provserie till forummedlemmar. Har jag fler intrerssenter är det givetvis lättare att sätta igång.
En väsentlig fördel med preg och autoklav är finish, vi använder väldigt lite till spackel dvs det mesta av materialet är strukturellt.
En fråga i sammanhanget är om det går att hänga 968 delar på 944or, det skulle ju öka marknaden markant och göra att man kunde tänka i andra banor.
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
OT: tror Marstrom är kvar i Loftahammar. Fabriken dock i V vik.
Huv, ingen aning just nu, allmän vårpanik är jag rädd mitt i vintern, dvs många viktiga ordrar på g. Bilgrejor blir i höst, kanske med en provhuv till min bil samt en ventilkåpa till 968.
Prissätter efter vi byggt och har kanske med för påsyn på några banmöten.
mvh
TL
Huv, ingen aning just nu, allmän vårpanik är jag rädd mitt i vintern, dvs många viktiga ordrar på g. Bilgrejor blir i höst, kanske med en provhuv till min bil samt en ventilkåpa till 968.
Prissätter efter vi byggt och har kanske med för påsyn på några banmöten.
mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Där är nog inte många av karossdelarna som är lika. Dörrar och baklucka borde dock vara samma. Fast det är kanske inte riktigt delar som är lämpade.Torbjorn968 wrote:
En fråga i sammanhanget är om det går att hänga 968 delar på 944or, det skulle ju öka marknaden markant och göra att man kunde tänka i andra banor.
Mvh
TL
*edit*
...så vida du inte tänker stort och vill bygga front, skärmar och huv. då borde det passa...
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Skulle man spåna (vilket kan vara kul såhär i juletid) så skulle man göra en front där man även lättar genom att använda boxterns ljusinsatser. Antar att det är en del vikt i pop upen. Kanske med lite GT 3 look på det hela.
Men en sak i taget.
TL
Men en sak i taget.
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users