944 Turbo - | Nemos projekt "Endless power"
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2004-04-13 15:00:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
944 Turbo - | Nemos projekt "Endless power"
Hejsan allesammans.
Har varit lite dött från min sida, men de har oxå strulat en del.
Men nu e ja på gång igen o motorn sitter i bilen för hundraelftegången.
Hoppas att allt ska funka som de ska igen.
Har byggts om endel, motorn ska mappas den tredje april på VM-performance i Västerås detta kommer ske på deras rullandelandsväg.
Va den kommer ge får vi se men mer än orginal är säkert.
Bygger en till motor som blir på 2.8 liter som ska vara färdig till i höst, så då ska man få lite mer volym, än så länge så kör ja me 2.5 liter.
Tänkte i alla fall försöka matcha den gröne jägaren i år.
Motorspec på den första maskinen:
PPF-Intercooler
PPF-Insug, me trattar
PPF-spjällhus, 80mm
PPF-Grenrör, keramisktbehandlat, puls splitt
PPF-downpipe, keramisktbehandlat, 3"
PPF-wastegate, 60mm
PPF-dumpventil, 60mm
PPF-tryckrör
PPF- fuelrail
Portad topp, max
Större ventiler, hårdare fjädrar
Kamaxel, hemlig, drar till 8200 rpm
Ställbart kamdrev
Lättat svänghjul
Spridare 1600cc
Ställbar soppatrycksregulator
Balanserad vev, smiddakolvar o stakar
Autronic styrsystem
Tändsystem PRO-Drag 4
MLS-stålpackningn 3.5mm
Precisionturbo PT-65, flyttad till grenrörs sidan
Soppapumppar 2st bosch 044
Avgas, fullflödes med sidepipe, 3"
Raceware bultar
Koppling special, me egentillverkat urtrampningslager, kraftigare tryckplatta o 4-pucks sinterlamell.
Stålomspunnaslangar
Flyttat oljefilter
Dubbla oljekylare
m.m
Chassie:
Ställbara dämpare, coilovers, H&R-fjädrar, Kittet heter nünbergring
Grövre krängare
Hårdare bussningar
Camberplates
Porsche GT3-bromsar
Övrigt:
Lättad så mycke som ja tyckt varit ok.
Plastrutor
Kolfiberhuv
Kolfiber nospanel me infällda lysen
Kolfiber tacklucka
Kolfiber vinge
Bakpari i plast
Glasfiber skärmar
Ursågade dörrar med glasfiber insats
Rensad invändigt o lackad
Skall skrapas under, ej färdigt
Momo stolar glasfiber, sex punktsbälten
Fullbur
Autometer mätare
Bredbandslambda
Knock Link
Detta e lite av va som e gjort
Nya bilder finns i garaget att beskåda
Kommer lägga upp lite bilder här me
Har varit lite dött från min sida, men de har oxå strulat en del.
Men nu e ja på gång igen o motorn sitter i bilen för hundraelftegången.
Hoppas att allt ska funka som de ska igen.
Har byggts om endel, motorn ska mappas den tredje april på VM-performance i Västerås detta kommer ske på deras rullandelandsväg.
Va den kommer ge får vi se men mer än orginal är säkert.
Bygger en till motor som blir på 2.8 liter som ska vara färdig till i höst, så då ska man få lite mer volym, än så länge så kör ja me 2.5 liter.
Tänkte i alla fall försöka matcha den gröne jägaren i år.
Motorspec på den första maskinen:
PPF-Intercooler
PPF-Insug, me trattar
PPF-spjällhus, 80mm
PPF-Grenrör, keramisktbehandlat, puls splitt
PPF-downpipe, keramisktbehandlat, 3"
PPF-wastegate, 60mm
PPF-dumpventil, 60mm
PPF-tryckrör
PPF- fuelrail
Portad topp, max
Större ventiler, hårdare fjädrar
Kamaxel, hemlig, drar till 8200 rpm
Ställbart kamdrev
Lättat svänghjul
Spridare 1600cc
Ställbar soppatrycksregulator
Balanserad vev, smiddakolvar o stakar
Autronic styrsystem
Tändsystem PRO-Drag 4
MLS-stålpackningn 3.5mm
Precisionturbo PT-65, flyttad till grenrörs sidan
Soppapumppar 2st bosch 044
Avgas, fullflödes med sidepipe, 3"
Raceware bultar
Koppling special, me egentillverkat urtrampningslager, kraftigare tryckplatta o 4-pucks sinterlamell.
Stålomspunnaslangar
Flyttat oljefilter
Dubbla oljekylare
m.m
Chassie:
Ställbara dämpare, coilovers, H&R-fjädrar, Kittet heter nünbergring
Grövre krängare
Hårdare bussningar
Camberplates
Porsche GT3-bromsar
Övrigt:
Lättad så mycke som ja tyckt varit ok.
Plastrutor
Kolfiberhuv
Kolfiber nospanel me infällda lysen
Kolfiber tacklucka
Kolfiber vinge
Bakpari i plast
Glasfiber skärmar
Ursågade dörrar med glasfiber insats
Rensad invändigt o lackad
Skall skrapas under, ej färdigt
Momo stolar glasfiber, sex punktsbälten
Fullbur
Autometer mätare
Bredbandslambda
Knock Link
Detta e lite av va som e gjort
Nya bilder finns i garaget att beskåda
Kommer lägga upp lite bilder här me
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by nemo on 2006-02-14 22:30:58, edited 3 times in total.
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
ser najs ut som faen
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Fyfasiken vilket bygge
Tummen upp för dig
Helt otroligt att du satt turbon på rätt sida
Då blir det många 944:or med mycke pulver i år
Corleone, Puppans, Duke och så du
Förstår inte att alla får sån effekthysteri , jag som bara har 300hk
För ett par år sedan var ju 300hk mycke men nu har ju vilken standard bil som helst det, ska man lyfta på ögonbrynet så måste det ju vara minst 500+
Tummen upp för dig
Helt otroligt att du satt turbon på rätt sida
Då blir det många 944:or med mycke pulver i år
Corleone, Puppans, Duke och så du
Förstår inte att alla får sån effekthysteri , jag som bara har 300hk
För ett par år sedan var ju 300hk mycke men nu har ju vilken standard bil som helst det, ska man lyfta på ögonbrynet så måste det ju vara minst 500+
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2004-04-13 15:00:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Kul att ni gillar bygget, har inte driftat nå alls me denna motor men
har gjort de me bilen när den var mera orginal.
Har även en manta -73:a o en karman giha me race motor, dessa har ja däremot friftat en del.
Ska bli kul nu när de kommer finnas lite mer pulver att använda.
De kommer lite mer bilder senare under helgen, hoppas provstarta i slutet av nästa vecka, sen kommer ja jobba lite mer me karossen o så ska den ju besiktigas får se hur de går.
MVH Fredrik
har gjort de me bilen när den var mera orginal.
Har även en manta -73:a o en karman giha me race motor, dessa har ja däremot friftat en del.
Ska bli kul nu när de kommer finnas lite mer pulver att använda.
De kommer lite mer bilder senare under helgen, hoppas provstarta i slutet av nästa vecka, sen kommer ja jobba lite mer me karossen o så ska den ju besiktigas får se hur de går.
MVH Fredrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by nemo on 2006-02-14 22:33:36, edited 1 time in total.
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2004-04-13 15:00:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Lägger till några bilder, från bygget.
Ska ta nya i helgen.
Ska ta nya i helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by nemo on 2006-02-14 22:36:06, edited 1 time in total.
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Fint bygge!
Några frågor...
Vad är det för drivaxlar och vem levererar?
Vad har problemen varit tidigare med motorn, vad har inte lirat?
Några frågor...
Vad är det för drivaxlar och vem levererar?
Vad har problemen varit tidigare med motorn, vad har inte lirat?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2004-04-13 15:00:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Det e PPF i avesta som tagit fram drivaxlarna, samma drivaxel som sellholmtuning säljer men till ett mer överkommligt pris.
Jag betalade 5000kr för ett par o me kraftigare bultar.
Det som strulat e att insuget inte tålde så höga laddtryck, de i kolfiber flexade för mycke, koppling har strulat, wastegate har strulat, Strul me givare som vibrerat loss o gått sönder, triggerhjul som lossnat o slagit sönder en del, för mjuk bakvagn osv, men nu e de mycke som e omgjort
och de sitter bättre lösningar på. Sissta vändan så skar motorn pga att kolvbults låsningarna på 3:ans kolv lossnade o smälte mellan kolv o cylinder. Varvade lite mycke kanske.
Men nu e de nya tag, o denna säsong ska gå bättre, ska ta de lite lungnare om de nu går, fram tills att 2.8 liters motorn e klar.
MVH Fredrik
Jag betalade 5000kr för ett par o me kraftigare bultar.
Det som strulat e att insuget inte tålde så höga laddtryck, de i kolfiber flexade för mycke, koppling har strulat, wastegate har strulat, Strul me givare som vibrerat loss o gått sönder, triggerhjul som lossnat o slagit sönder en del, för mjuk bakvagn osv, men nu e de mycke som e omgjort
och de sitter bättre lösningar på. Sissta vändan så skar motorn pga att kolvbults låsningarna på 3:ans kolv lossnade o smälte mellan kolv o cylinder. Varvade lite mycke kanske.
Men nu e de nya tag, o denna säsong ska gå bättre, ska ta de lite lungnare om de nu går, fram tills att 2.8 liters motorn e klar.
MVH Fredrik
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Tack för svar!
Kanske är bra om drivaxlarna flexar något så växellådan sparas.
Är det Andreas som gjort insuget?
Kanske är bra om drivaxlarna flexar något så växellådan sparas.
Är det Andreas som gjort insuget?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2004-04-13 15:00:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Du sa att insuget inte höll för ditt laddtryck, hur mycket laddar du?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2006-01-08 17:30:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2004-04-13 15:00:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Corleone!
Ja vi laddade som mest 2.2 bar och då såg insuget ut som en ballong, de sviktade alldeles för mycket o de blev en konstig resonans.
Även när vi fick ett par baktändningar känndes de lite olustigt me ett
plastinsug, redan vid 1,7 -1,8 bar kändes de inte okej.
I övrigt hade ja inga som helst anmärkningar på kolfiberinsuget, men
de känndes bättre o ha ett i aluminium o så fick vi mer volym i de nya, nästan 2 liter till, riktiga trattar o så de underbara accufab spjällhuset på 80mm, o ja vet att PPF:s insug funkar riktigt bra o dess konstruktioner sitter i väldigt många rejsbilar så därför var valet enkelt.
Ja tror däremot att kolfiberinsuget funkar utmärkt vi lite mer normala laddtryck, men ska man ladda på så ska de hålla oxå, vill inte chansa.
Ja vi laddade som mest 2.2 bar och då såg insuget ut som en ballong, de sviktade alldeles för mycket o de blev en konstig resonans.
Även när vi fick ett par baktändningar känndes de lite olustigt me ett
plastinsug, redan vid 1,7 -1,8 bar kändes de inte okej.
I övrigt hade ja inga som helst anmärkningar på kolfiberinsuget, men
de känndes bättre o ha ett i aluminium o så fick vi mer volym i de nya, nästan 2 liter till, riktiga trattar o så de underbara accufab spjällhuset på 80mm, o ja vet att PPF:s insug funkar riktigt bra o dess konstruktioner sitter i väldigt många rejsbilar så därför var valet enkelt.
Ja tror däremot att kolfiberinsuget funkar utmärkt vi lite mer normala laddtryck, men ska man ladda på så ska de hålla oxå, vill inte chansa.
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2004-04-13 15:00:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Japp, då har man gjort lite till me bilen, tror nog att de kan bli en uppstart på onsdag, ska bli skönt o höra de nya avgassystemet me sidepipe.
Annars e de lättning som pågår fortfarande, pluss att fronten ska sättas fast med duze lås så den sabbt går att ta bort.
Tog lite nya bilder i går.
Annars e de lättning som pågår fortfarande, pluss att fronten ska sättas fast med duze lås så den sabbt går att ta bort.
Tog lite nya bilder i går.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by nemo on 2006-02-14 22:38:22, edited 1 time in total.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users