Alternativ till min 944 t?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

Alternativ till min 944 t?

#1 Post by larsöstman »

Frågan lyder alltså, är det vettigt att byta 944an mot en 928 s2 för att köra på bana med?

Tycker att en rensad 928 borde vara helt ok på bana, eller?

Det är ju mycket effekt & inte så tung, drygt 1400kg om jag läst rätt.
Bromsarna med en uppsättning PFC belägg borde göra susen samt bra kylning.

Kollar man på vanliga slitdelar så verkar det ju inte vara någon direkt prisskillnad från det jag har.

Vad är det för bakvagn på dessa?
Diff?

Man slipper ju vänta på laddtryck, skönt. Coolt med v8.

Hur mycket bränsle vill en sånt här monster ha egentligen?

Så om man hittar en maskinelt bra men skabbig in & utvändigt så kan det ju bli riktigt kul???


Oj, blev ju mycket det här.-...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Vad är det för fel på bilen du har idag? På bana borde väll Turbon vara fin, då man ligger över 3500varv hela tiden??
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#3 Post by larsöstman »

Lite skönt att alltid ha varvbestämt drag å inte som nu att om du ligger på "rätt" varv men släpper gasen för att sedan ge fullt så får man en fördröjjing. Inte mycket men den finns där.

Sen har jag inte besämt mig helt för att det är bilen jag har som skall bli banprojekt, den känns för välvårdad, fin i plåten samt inredningen är ju riktigt fin. Synd på en sådan bil.

Då ligger ju 928:orna bra till i pris men jag vet inte vad man köper sig för buske i den lägre pris kategorin.

Blind som jag är så fanns det ju en snarlik disskusion här nedan men som spårade ut i att prata om solfilm.

Där nämns detatt man bör ha en budget på ca 20´ per år, känns märkligt. Vad är det som går sönder på dessa bilar som kräver sådana jätte servicar?
Turbon tycker jag är ett under av krångelfritt ägande, har haft bilen sedan 2001 och endast haft ett "fel", en kylarslang gick av. Känns ju överkommligt. :D Resten har ju varit rena slitage varor, broms, kemi mm.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#4 Post by Björn Nilsson »

Sälj din nuvarande bil och köp en i sämre skick(det gäller inte drivlina då) och bygg banbil/racebil. Det går att få fin körbarhet om du byter till annat chip.

Det kostar att åka bana, framförallt är det bränsle som kostar. Sen går det kanske en uppsättning skivor+belägg på en säsong. Blir snabbt pengar av det men det är ju sååå roligt :)

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Visst skulle det funka med en 928! Som björn skriver så visst går det åt förbrukningsgrejor, en uppsättning däck t.ex. (eller två om man kör mycket eller bromsar sönder dom)

Man vet ju aldrig på förhand vad som går sönder, men går grejor sönder för 20 kkr så gissar jag att man har haft mycket otur. Fast ska man lämna iväg allt skruvande till ngn exklusiv stockholmsfirma (som påfallande många verkar göra) så räcker nog inte 20 kkr långt.

Sen finns ju alltid risken att man skrynklar plåt och annat som kan gå sönder när murar plötslig dyker upp nära bilen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#6 Post by larsöstman »

Jag kör ju idag så jag vet vad det kostar att hålla den igång samt åka på 5-6 träffar.
Men jag gör inte slut på en uppsättning bromsar, kör väl för klent...
Vet inte hur Sandén chipet står sig gentemot andra, någon uppfatting? Tycket att bilen har ett bra gassvar för att vara turbo men en riktig sugmotor är ju en helt annan sak.
Landsväg draget är ju strålande med turbo!

Skulle vara kul att testa en stark sugmotor på bana, det är väl mest därför jag håller på å yrar

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#7 Post by Björn Nilsson »

Tycker snacket ang sug/turbo på banan är sådär relevant. Min 968 är då inget under av upphetsning om jag jämför med en turbo. Vad vill du uppnå? Vill du åka snabbast varvtid=tävla? Isf vilken klass ska du åka? Annars om det bara för banmöten så ser jag inegn vinst att byta mot en sug.

Ska du ha ett chip som funkar bättre ska du kontakta Bengt Björk, han har utvecklat ett chip ihop med Lars-Göran Nilsson som tävlat i PCSR.

Lycka till!

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#8 Post by larsöstman »

Det är banmöten jag är med på.
Alla som är med har ju kul oavsett om man kör 924 eller Gt3.
Tycker att 928 är lite kult samt har ett ballt ljud & borde kunna vara väldigt rolig på bana även om de är förhållandevis ovanliga. Det blev ju fler sommaren som var vilket e kul.

Det kan ju inte skilja nåt speciellt med att hålla igång en 928 eller en 944, kanske tar fel?? Det som skiljer mest kanske är bränsleförbrukning samt ev försäkring.

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#9 Post by larsöstman »

Kanske skall tillägga att jag inte är missnöjd med 944:an men det kan ju va kul att på sikt byta plattform. Och då tykte jag att 928 verkade som ett kul alternativ.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#10 Post by Björn Nilsson »

Delar till en 928 är nog dyrare iaf. Eftersom 944 är mycket vanlig att åka bana/tävla med så finns det mer erfarenhet ang dessa bilar. men vill du köra 928 så klart att du ska göra det. Du kommer garanterat ha roligt, vilket är det viktigaste.

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
larsöstman
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-04-18 13:28:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Dalarna
Contact:

#11 Post by larsöstman »

Jag kan tänka mig att hjulupphängning är dyrare, men sen vet jag inte. Broms är väl "samma" å även däck. Ev plåt vet jag inte..
Vore kul om någon 28 människa kunde säga nåt, men de är väl inte så frekventa besökare?? Forumet är ju inte proppfullt men inlägg.

Men till den här sesongen blir det nog 44;an. EVO stolar på väg.... Perfekt

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Läste i 911 & Porscheworld om en kille som kör lite rejs med en tömd 928 GTS..
och den är lättad till 1353kg.. En Carrera 997 väger ca 1395kg..

Det kan du läsa om i Januarinummret 2006.. Kolla med nån tidningskiosk så kan dom
nog beställa den åt dig.. Jag köper denna tidning på Pressbyrån.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Ursäkta att man är senil.. :roll:

Tänkte inte riktigt på att detta kanske fanns att läsa om
på deras hemsida.. :lol:

Här finns det att läsa om denna supercoola 928 GTS på nätet.

http://www.chpltd.com/911_porsche_world/bottoms.html

Dock inte hela artikeln.. Den i tidningen är riktigt ingående så den är nog värd
att köpa.. Enligt mig..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

zeke
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2004-05-07 11:56:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång
Contact:

#14 Post by zeke »

Ja, det är som du säger att det dryllar ju inte en massa 928 folk här.
Men lite prisskillnad är det ju beroende vad som går sönder, det som mest kostar är ju ett kammremsbyte, det kan kosta mellan 10000 15000:- men sen går den ju 10000 mil till.
Ska du ha en rolig shark så köp inte en tidig shark, utan köpt då en 928s eller S4 eller GT eller GTS, det är en skillnad på en tidig shark än på dom andra.
928s var den som komm efter den tidiga 928an och det vart en helt annan bil, sen kom S4,GT,GTS, men så stor skillnad är det inte mellan dessa modeller, så det räcker med en billig S modell.
Annars så kan jag inte ge dig dom där detaljerade svar som du vill ha, men gå in på www.porsche.nu och in på ventilen och diskutioner och till 928, och skriv ett likadant inlägg så garanter jag att du får dom svar som du vill ha.. :wink:

Jag själv har en 928s -86 på 310HK och det är ett monster, vilket vrid.
Låg på motorvägen i sommras i 120km och tröck ner kickdownen och sharken bara drog o drog o drog, tills slut var jag uppe i 260km, lite idiotiskt kan man tycka :oops: , men när man kände hur bilen bara drog hela tiden så kunde man inte sluta :D , och det bästa var att det var inget buller i kupen och inga vibrationer eller något i bilen, utan den gick så lungt o behagligt.
Har haft både 924, 944 och måste bara säga att jag ångrar mig inte att jag köpte mig en 928, denna bil kommer jag alldrig att skilja mig ifrån.

Men som sagt, vill du ha svar på dina frågor så rekomenderar jag att gå in på porsche.

Lycka till med ditt beslut :wink:
//zeke

928s

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

zeke wrote:det som mest kostar är ju ett kammremsbyte, det kan kosta mellan 10000 15000:-
Ursäkta mig, men du får faktiskt skilja på vad delarna kostar om man köper dom på rätt ställe och vad det kostar att lämna in bilen på fina verkstaden i Hufvudstaden


Klippåklistrat från Utzon.se

Vi har alla möjliga motordelar som lager, packningar, ventiler mm men om du skall göra en mer omfattande motorrenovering så är det bäst att fråga efter pris

Kamrem 78-82 475kr
Kamrem S S4 GT GTS 770kr
Spännrulle kamrem 608kr
Omlänkrulle kamrem 78-86 451kr
Omlänkrulle kamrem 928S 86 443kr
Omlänkrulle kamrem S4 GT GTS 534kr

Slutklistrat/

Tyckder det ser ut som delarna kostar ett par tusen på sin höjd....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users