Startproblem, 944 -83

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

Startproblem, 944 -83

#1 Post by Ludvig »

Jag köpte en 944 relativt nyligen, den gick som en klocka i en vecka men nu har jag fått problem med den. Det hela började efter att jag varit ute och kört en sen kväll, morgonen därpå startade inte bilen. Startmotorn gick men motorn tände aldrig till. Senare under dagen, när temperaturen stigit, startade den dock. Likaså efter en tvätt ville den ej starta, senare på dagen gick den däremot igång.

Jag trodde att det var fördelarlocket som var dåligt och läckte in fukt men då problemet kvarstår efter att jag bytt både fördelarlock och rotor verkar det vara något annat som strular. Tändstiften ser bra ut.

Någon som har något tips eller rentav en lösning?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#2 Post by FekZen »

DME relä kan va glappt, kika i själva Reläet så inte lödningarna är spruckna.

Mvh// Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#3 Post by Ludvig »

Ursäkta min okunskap, men vad är DME?

Tack för svaret :)
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#4 Post by Mårten »

Här hittar du allt du behöver veta om detta relä som tycks vara orsaken till många liknande problem...
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm

/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#5 Post by Ludvig »

Det verkar inte vara något problem med DME-reläet, testade det med hjälp av clarks-garage och det fungerade. Tändspole och fördelarlock/rotor är bytt men problemet kvarstår tyvärr fortfarande. Det låter heller inte som att bensinpumpen går igång, någon som har en aning om vad det rör sig om? Är det DME:n som är trasig rentav?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

När den inte vill så kan du ju testa att dra lite i kablarna till alla givare på motorn, en dusch 5-56 eller liknande i kontakterna till de kan man ju också bjuda på. Eftersom maskinen verkar vara stendöd (rätt?) skulle jag först sikta in mig på givarna bak vid svänghjulet, när andra givare strular brukar maskinen tända men sedan död igen vid varje startförsök.

Var bor du för någon stanns? Det kanske finns någon nära som kan låna ut en databox för test om du inte får ordning på det på annat vis?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#7 Post by Ludvig »

Det jag gjort hittils är följande:
Har bytt ut de billiga delar jag trott kan ha spelat in; tändspole, fördelarlock, rotor och tändkabel mellan spolen och fördelaren.
Ström till tändspolen (+15) kontrollerat och ok.

Som sagt tidigare är ett annat problem att bränslepumpen inte går igång när tändningen slås på. Relä till bränslepump (DME) nytt, kontrollerat och fungerar dock.

Min slutsats är att jag kan ha problem med styrdatorn. Någon som har något annat tips?

Magnus, du beskrev att man kan dra i kablar till givare i bakre änden av motorn. Vad är detta för givare? Är det någon som har påverkan på ovan beskrivna problem?

Jag bor i Täby norr om Stockholm, ifall någon har möjlighet att stötta i felsökning eller kanske har en styrdator att låna ut.
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#8 Post by Isse »

En ren gissning nu! Bilen gör två insprutningar per cylinder. En grund insprutning och en korrigerad. Antar att givarna Magnus menar är de som sitter på "motorns" (vid svnghjulet) bakre del mot kupefläkten. Tror att dessa båda ger en varsin inpuls till databoxen som i sin tur räknar fram varvtalet med hjälp differansen mellan dessa inpulser. Med hjälp av denna info och informationen om "läget" luftflödesmätare och gasspjällsgivaren räknar databoxen fram den korrigerade insprutningsmängden. Om detta inte stämmer kanske den inte går igång pga av att bränsle/luft förhållandet inte stämmer.

Rätta mig Magnus om jag har fel! (Tack för senast, vinterförvarat den nu eller?)
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#9 Post by Ludvig »

Okej, får försöka ta mig en titt på denna givare.

En kompis tipsade om att det kan ha och göra med en såkallad startspärr (immobiliser?)som tydligen skall ha satts på när bilen importerades (år 2000). Jag har inte den blekaste om denna kan ha med saken att göra men han förklarade att importbilar ofta har problem med dessa då de satts på i efterhand. Är han ute och cyklar?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#10 Post by red44 »

tänk på att bensinpump inte går i gång när du slår på tändning endast när du vrider till det läget startmotorn snurrar

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#11 Post by Ludvig »

red44 wrote:tänk på att bensinpump inte går i gång när du slår på tändning endast när du vrider till det läget startmotorn snurrar
Jo, tack det är jag medveten om :P
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Maxx »

Ludvig wrote:Okej, får försöka ta mig en titt på denna givare.

En kompis tipsade om att det kan ha och göra med en såkallad startspärr (immobiliser?)som tydligen skall ha satts på när bilen importerades (år 2000). Jag har inte den blekaste om denna kan ha med saken att göra men han förklarade att importbilar ofta har problem med dessa då de satts på i efterhand. Är han ute och cyklar?
Om det är en immobilizer som är problemet borde väl inte startmotorn gå?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#13 Post by Mårten »

Ang immobilizer. Jag var tvungen att montera en för att kunna försäkra. Min bryter tändning OCH bränslepump, INTE startmotorn. Dessutom är det en "manuell" aktivering, d v s man måste hålla en liten bricka framför en sensor som jag monterade framför vxl-spaken. Nya bilar hr ju den i nyckeln.

Om det är en sådan på din bil borde det oxå vara "manuell" aktivering. Då borde du liksom veta att du har en.

/Mårten

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#14 Post by Ludvig »

Mårten wrote:Ang immobilizer. Jag var tvungen att montera en för att kunna försäkra. Min bryter tändning OCH bränslepump, INTE startmotorn. Dessutom är det en "manuell" aktivering, d v s man måste hålla en liten bricka framför en sensor som jag monterade framför vxl-spaken. Nya bilar hr ju den i nyckeln.

Om det är en sådan på din bil borde det oxå vara "manuell" aktivering. Då borde du liksom veta att du har en.

/Mårten
Isåfall har jag nog inte en sådan monterad, om den inte skulle sitta i nyckeln vilket jag är mycket tveksam till.

Skulle en defekt styrdator kunna vara anledningen till att bilen beter sig som den gör?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#15 Post by 944_Driver »

Givarna på svänghjulet ger varvtalet (den som räknar tänder på startkransen) och referenspunkt för tändning ovh insprutning (den som mäter på en liten skruv i svänhjulet). Är det något strul med signalen från dessa givare kan inte motorn starta. Testa att rucka lite på kontakterna till de, du hittar de strax ovanför själva givarna. Har man ett oscilloskop kan man kolla så signalen från de ser schyst ut, beskrivning finns i verkstadsmanualen.

(Spridarna sprutar två gånger per arbetstakt för att de är ihopkopplade två och två så de måste göra det för att båda cylindrarna ska få en dusch vid "rätt" tillfälle. Mycket vanligt på bilar med insprutning förutom de mycket modernare med sekvensiell insprutning där varje spridare styrs individuellt. )

//Magnus

edit, kan fortfaranden inte stava.
Last edited by 944_Driver on 2005-10-22 00:13:06, edited 1 time in total.
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users