Växlingsproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Henrik_O
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2014-07-13 17:07:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Växlingsproblem

#1 Post by Henrik_O »

Jag tog premiärturen idag, men efter ca 2 fantastiska mil bestämde sig växellådan att den inte ville vara med längre. Det gick plötsligt inte att få i någon växel.
Med motorn avstängd så går alla växlar i som vanligt men med motorn igång så är det stumt på 1-2-3-4-5 backen skrapar det om men vill inte gå i. Lägger jag i växel och startar bilen så känns kopplingen som vanligt.
Den tar i mitten på slaget så det känns som den kopplar ut som den ska.
Så jag kan köra iväg med bilen, så där känns ingen skillnad mot innan.
Frågan är vad är det som kan ha hänt?
om växellänkaget skulle ha lossnat så borde jag ju inte kunna få i växel oavsett eller?
Kan man få dessa symtom av trasig gummipuck på kopplingslamellen?
Eller är det så att något inne i lådan är slitet?
Det gäller en 944 turbo från 86.

Mvh Henrik

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Växlingsproblem

#2 Post by QV_ »

Skulle mistänka stödlagret till transaxeln i vevaxeln.
Om det har "nypt" så drar den runt transaxeln även om kopplingen är ur.

Stå still med växel i och lyssna efter något varvatalsberoende ljud när kopplingen är nedtryckt.
Du kommer även att "motionera" lagret samtidigt.
Om det sedan är bra eller dåligt har jag inte erfarenhet av.

/Jan

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växlingsproblem

#3 Post by Mattias 924 »

Med sannolikhet gränsande till visshet stödlagret.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Henrik_O
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2014-07-13 17:07:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Växlingsproblem

#4 Post by Henrik_O »

Jag har inte märkt av några oljud från transmissionen innan men jag ska kolla detta.
Sitter detta lager i transaxeln eller i motorn?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växlingsproblem

#5 Post by Mattias 924 »

I svänghjulet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Växlingsproblem

#6 Post by QV_ »

I vevaxeln för att vara korrekt men i samma nivå som svänghjulet.

/Jan

Det är alltså lagret som håller i änden på transaxeln.

Henrik_O
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2014-07-13 17:07:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Växlingsproblem

#7 Post by Henrik_O »

Men om jag pallar upp bilen och lägger i växel trycker ner kopplingen och startar motorn då borde hjulen snurra om lagret är kasst eller?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växlingsproblem

#8 Post by Mattias 924 »

Henrik_O wrote:Men om jag pallar upp bilen och lägger i växel trycker ner kopplingen och startar motorn då borde hjulen snurra om lagret är kasst eller?
Jag tror det är svårt att få fram ett entydigt resultat av ett sådant test. Att det är ett problem i trakten av kopplingen kommer nog de flesta vara överens om. Den behöver plockas ner och inspekteras och när kopplingen är ur bilen så är det lika bra stt byta lagret. Sen kommer nog bilen fungera igen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Växlingsproblem

#9 Post by QV_ »

Problemet som jag ser det är att du har en kraft på transaxeln som är större än vad syncringarna i växellådan kan bromsa. Du får ju inte i växeln eftersom syncringen inte kan ge transaxeln rätt fart jämfört med vad den valda växelns drev har för fart.

Om denna kraft sedan är stark nog att driva runt hela transmition med ev anliggande bromar och vikt från hjul är ju en annan sak.

/Jan

Som själv har bytt detta lager för att backen skorrade något fördjävligt.
Prova att hålla växelspaken en längre tid mot önskad växel för att se om den går i.

Om du lägger i växel och sedan startar motorn då håller ju växellådan fast transaxeln.
Om du då snabbt växlar mellan de olika lägena så "borde" inte transaxeln få fart. Därmed så torde syncringarna klara av att hålla transaxeln still
Gör sedan om växlingarna men vänta 10 sekunder i neutral och kolla om det blir samma

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Växlingsproblem

#10 Post by QV_ »

Mattias 924 wrote: Att det är ett problem i trakten av kopplingen kommer nog de flesta vara överens om.
Ja det kan ju var lamellen som ligger emot svänghjulet också.
Det kommer också ge en oönskad kraft på transaxeln.

/Jan

Henrik_O
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2014-07-13 17:07:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Växlingsproblem

#11 Post by Henrik_O »

Var ute i garaget och skulle kolla om jag kunde höra några missljud.
Växlarna var fortfarande stumma med motorn igång, kunde inte höra några missljud från transmissionen.
Plötsligt så fick jag i en växel sen släppte det.
Fortfarande lite trögt att växla men dom gick i,tog en provtur för att se om det skulle komma tillbaka.
Men växlingarna gick bättre och bättre och kopplingen gick lättare och lättare.
Så nu så är det ingen skillnad att växla med motorn avstängd eller igång.

Så frågan är ju om det kan vara huvud eller slavcylinder till kopplingen som kärvar efter som bilen har stått?
Jag kommer ju inte ihåg hur kopplingen kändes förra året men backen har alltid skorrat när bilen har varit kall.
Jag har aldrig bytt olja till kopplingen så man kanske skulle börja där.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växlingsproblem

#12 Post by Mattias 924 »

Henrik_O wrote:
Så frågan är ju om det kan vara huvud eller slavcylinder till kopplingen som kärvar efter som bilen har stått?
Kort svar, nej.

Det kan varit något skräp som fastnat mellan lamell och svänghjul men min gissning är att problemet kommer tillbaka.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Henrik_O
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2014-07-13 17:07:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Växlingsproblem

#13 Post by Henrik_O »

Glädje dödare :D
Men jag misstänker att du har rätt, men hoppet är ju det sista som överger....
Tack för hjälpen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users