951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Så de börjar närma sig vår och 951:an som köptes in förra hösten har stått 2 månader i dvala.
De blir nog ytterligare 1-2 månader dvala men sen ska gård inköpas med gott om mekplats och sen sätter de igång.
Ett helvetes projekt med världens gladaste porsche ägare bakom ett smile och svordomar är att vänta men satan så fin den ska bli om alla planer blir av.
Så här ser den ut nu :
Ser blank å fin ut i lacken men bilder på de egentliga skicket kommer.....
Sportratten redan ersatt med original, verkar dock saknas en bit bakom spakarna så måste kolla upp detta.
Väldigt stort avstånd iaf från ratt till instrumentpanel.
Fälgarna står idag katastroflackade och detta måste åtgärdas, förmodligen samtidigt som bilen, hur vet jag inte riktigt ännu flera alternativ finns.
sättet som gör att min klädsel kommer få användas som mall för att sy upp ny original men även nåt lite mordenare som jag överväger att byta till om jag kan få ihop de med dörrsidor med mera.
Motor utrymmet måste åtgärdas liksom inredningen, städas upp och ställa alla bonnlösningar tillrätta, puh, nu ska allt ställas "tillrätta"
De e redan mycket som står på "att göra listan" som inte finns nerskriven ännu.
Men planen växer och de verkar vara ett evigt symptom hos många här även om jag inte ens hunnit starta ännu, men men snart så då jäklar åker vi..... utefter vad plånboken tillåter de vill säga så en tillfällig bruksis måste inhandlas för körning under byggtiden.
Allt ska plockas av och märkas noggrantt alá Bobbo stile, inga borttappade skruvar däremot har jag en känsla (eller har redan upptäckt e mer korrekt) att de saknas en del skruvar....redan
Hela bilen ska nämligen få sin orginal lack tillbaka är tanken, vilket jag måste hitta men de borde va den som syns i motorrummet då föregående lackning inte skett 100% korrekt, hittat 4-5mm spackelrunt dörrhandtaget på förarsidan....plåtarbete låter de som, ska bli intressant.
Råkar de vara en allt för trist Kulör finns ännu mer att planera hehehe
hela motor och drivlinepacket kommer få sig en översyn och updatering de med likaså dämpare och har även en lliten special ide till avgassystemet....bara i planeringsstadiet dock och om de ska bli av måste nog slutröret byggas själv eller ihop med någon mer kunnig.
Känns annars som ett stabilt grundobjekt och har inte sett några större läckor men de lär nog dyka upp de med vilket inte gör ett smack för allt ska gås igenom, den ska va som ny när jag e klar....med mods
Till att börja med blir det en jävulsk massa isär skruvande katalogiserande och orginasirande av delar allt ska ner i molekyler, fixas till om function inte är 100% och sen lackas monters ihop och läggas åt sidan för framtida återmontering.
oh juste klådaren innan har gjort riktiga bonnlösningar på dörrhandtagen så detta är prio vid hemkomst då jag måste ha en låsbar bil innan annan bruksis har blivit inköpt.
Ingen som har en 9x4 som duger som bruksis att sälja? inget kanonskick behövsoch jag lägger hellre mindre pengar så länge bilen fungerar, de e nämligen den som åker upp på operationsbordet näst
Ett kvickt försök till en första lista!
Interör!
Innerdörrar - båda sidorna, helst med förvaringen då den saknas
original högtalargaller till dörrsidor
Knappar och reglage av diverse slag måste lagas eller bytas ut i mittkonsolen och dörrarna.
snygga till en allmänt sliten indredning eller byta ut den, vi får se (mattor, klädslar, paneler.. allt ska fixas.
Instrumentbelysningen måste fixas
Elspeglar, centrallås, baklåselåset ink nya dämpare och larm lagas/fixas
Instalera farthållare? möjligt?
Medans allt detta otgärdas kommer bilen strippas mer och mer och jag antar att de kommer sluta med ett tomt skal inför kommande lack.
Exteriör!
Lack antingen behåller jag nog Black/black combon, går på originallack eller tar ut svängarna helt (mer om de om de blir av)
Fälgarna måste renoveras och lackas, kommer även få nya sulor, dyrt med 265fram och 285bak (om jag minns rätt)
Hela bromssystemet ska ses över, bränsleslangar ska bytas, bromsok ska renoveras då ena kärvar lite, lacka vita?
Veranda lyse ska inspekters då jag vet att jag har två sprukna vita dimmljus
Bakrutevärmen måste ordnas likaså bakre torkare måste tillbaka dock funderar jag på om de e möjligt att till en bra singeltorkarlösning fram... förslag?
Motor/Drivlina!
Här är det mycket som jag vill göra men vi får se vad som händer och hur mycket jag kommer klara själv...
Det är total genomgång som står på listan, lyfta ur plocka isär bit för bit och se till att allt är i toppskick innan de plockas ihop och haha antingen byts ut eller monteras tillbaka, varja del som går att rädda kommer räddas oavsett om den hamnar på hyllan för möjligt framtida bruk eller återmonteras.
vem vill om 5 år hitta en trasig reservdel på hyllan
Effekt som eftersträvas är upp till 350hkpå hjulen men ser hellre lägre effekt och bättre hållbarhet om något sånt skulle stå att välja mellan när jag kommer så långt, här är min kunskap begränsad och de kommer komma massvis med frågor och bli många timmar manual läsande med mera
Har dock en hel del kunskap om diverse motorrelaterat nära också så de ska gå.
nya dämpare till bagage och motorrum och även en ny spolarvätskebehållare du den som sitter nu har överlevt mer än den egentligen klarar, behöver defenitivt en ny.
Sitter gula koni på idag i hyffsat skick men dom bytts nog när jag ändå är i farten, vad som funkar bäst för mig som till största del kommer köra gata men även e sugen på att testa banåka tar jag när jag kommer dit.
avgassystem är tänkt att behållas relativt litet, 1x2,5" på bägge sidor fast ska försöka att få till en egen ide till slutrör för att testa en teori jag har endast för å få gott annorlunda ljud höhöh funkar inte de blir de nog bara någon enklare variant men jag är annorlunda så vill gärna ha de lite annorlunda om man ska gå ifrån original
lådan ska kollas upp, har ingen aning om de sitter lsd i eller inte i dagsläget så de ska bli spännande.
Koppling blir nog inget specielt, möjligvis en stage1 av nåt slag men tror inte jag behöver mycket värre om jag håller mig under 350`hk? Hur mycket pallar original? 300?
Kablar ska i största mån döljas lite snyggare och motorrummet ska få sig en rejäl puts e tanken, är dock inte mycket för enformiga arbeten så jag ber att de inte ska bli allt för mycket slipande utöver hela bilen inför lack.....
Mer jobb!
Oj här kommer fler tidskrävande saker som ska byggas under tiden som inte kommer tas upp mer i denna tråd efter detta.
Bygga bläster - Storlek beror helt på
Mindre lackbox
Flertalet olika tvättstationer
Bil för bil organiserad färvaring - jag och polarn som ska köpa gård ihop äger just nu 5bilar sammanlagt och fler blir de....
Motorlyft - i mån av takhökd
Bygga tvätt hall - En enklare variant av en gör de själv tvätt där vi vet att alla verktyg,svampar,skinn m.m är renare än nya
Motorbänk - Har några ideér på kanske den ultimata motormeckarbänken, och med både snickar och målar bakgrund blir nog de ett av de lättare projekten haha
Har säkert missat massor men det är vad som dyker upp i skallen just nu som jag vet om.
Allt ni kan tänkas ha till övers kan komma att bli av intresse.
Så jäkla taggad men ännu är det långt till avspark!!!
Mycket ide´er att rita ner i bästa mån och hitta tillverrknings lösningar till en del interiör delar.
Kan inte ens hålla mig förbi första inlägget!!!
Vad tror ni om att modenisera inredning med svartvit komboi allt från växelspaksknopp till klädsel ooch instrumentpanel.
Säten i vita sidor svart mitt eller tvärtom och porsche loggai ryggstödet med 951 broderat under märket.
Mattvit instrumentpanel med svarta mätartavlor med vita siffror såklart, kanske även få dit en porsche logga här med?
Dörrsidor i vit/svart combo de med dock osäker på om man kan få de å se cleant ut så måste laborera lite där.
Original kommer självklart sparas och fixas till den med, allt original sparas.
Mina bilar som kan spåra ur kommer alltid (hoppas jag) att gå att återställa till original, de e lite av mitt motto hehe
//Richard
De blir nog ytterligare 1-2 månader dvala men sen ska gård inköpas med gott om mekplats och sen sätter de igång.
Ett helvetes projekt med världens gladaste porsche ägare bakom ett smile och svordomar är att vänta men satan så fin den ska bli om alla planer blir av.
Så här ser den ut nu :
Ser blank å fin ut i lacken men bilder på de egentliga skicket kommer.....
Sportratten redan ersatt med original, verkar dock saknas en bit bakom spakarna så måste kolla upp detta.
Väldigt stort avstånd iaf från ratt till instrumentpanel.
Fälgarna står idag katastroflackade och detta måste åtgärdas, förmodligen samtidigt som bilen, hur vet jag inte riktigt ännu flera alternativ finns.
sättet som gör att min klädsel kommer få användas som mall för att sy upp ny original men även nåt lite mordenare som jag överväger att byta till om jag kan få ihop de med dörrsidor med mera.
Motor utrymmet måste åtgärdas liksom inredningen, städas upp och ställa alla bonnlösningar tillrätta, puh, nu ska allt ställas "tillrätta"
De e redan mycket som står på "att göra listan" som inte finns nerskriven ännu.
Men planen växer och de verkar vara ett evigt symptom hos många här även om jag inte ens hunnit starta ännu, men men snart så då jäklar åker vi..... utefter vad plånboken tillåter de vill säga så en tillfällig bruksis måste inhandlas för körning under byggtiden.
Allt ska plockas av och märkas noggrantt alá Bobbo stile, inga borttappade skruvar däremot har jag en känsla (eller har redan upptäckt e mer korrekt) att de saknas en del skruvar....redan
Hela bilen ska nämligen få sin orginal lack tillbaka är tanken, vilket jag måste hitta men de borde va den som syns i motorrummet då föregående lackning inte skett 100% korrekt, hittat 4-5mm spackelrunt dörrhandtaget på förarsidan....plåtarbete låter de som, ska bli intressant.
Råkar de vara en allt för trist Kulör finns ännu mer att planera hehehe
hela motor och drivlinepacket kommer få sig en översyn och updatering de med likaså dämpare och har även en lliten special ide till avgassystemet....bara i planeringsstadiet dock och om de ska bli av måste nog slutröret byggas själv eller ihop med någon mer kunnig.
Känns annars som ett stabilt grundobjekt och har inte sett några större läckor men de lär nog dyka upp de med vilket inte gör ett smack för allt ska gås igenom, den ska va som ny när jag e klar....med mods
Till att börja med blir det en jävulsk massa isär skruvande katalogiserande och orginasirande av delar allt ska ner i molekyler, fixas till om function inte är 100% och sen lackas monters ihop och läggas åt sidan för framtida återmontering.
oh juste klådaren innan har gjort riktiga bonnlösningar på dörrhandtagen så detta är prio vid hemkomst då jag måste ha en låsbar bil innan annan bruksis har blivit inköpt.
Ingen som har en 9x4 som duger som bruksis att sälja? inget kanonskick behövsoch jag lägger hellre mindre pengar så länge bilen fungerar, de e nämligen den som åker upp på operationsbordet näst
Ett kvickt försök till en första lista!
Interör!
Innerdörrar - båda sidorna, helst med förvaringen då den saknas
original högtalargaller till dörrsidor
Knappar och reglage av diverse slag måste lagas eller bytas ut i mittkonsolen och dörrarna.
snygga till en allmänt sliten indredning eller byta ut den, vi får se (mattor, klädslar, paneler.. allt ska fixas.
Instrumentbelysningen måste fixas
Elspeglar, centrallås, baklåselåset ink nya dämpare och larm lagas/fixas
Instalera farthållare? möjligt?
Medans allt detta otgärdas kommer bilen strippas mer och mer och jag antar att de kommer sluta med ett tomt skal inför kommande lack.
Exteriör!
Lack antingen behåller jag nog Black/black combon, går på originallack eller tar ut svängarna helt (mer om de om de blir av)
Fälgarna måste renoveras och lackas, kommer även få nya sulor, dyrt med 265fram och 285bak (om jag minns rätt)
Hela bromssystemet ska ses över, bränsleslangar ska bytas, bromsok ska renoveras då ena kärvar lite, lacka vita?
Veranda lyse ska inspekters då jag vet att jag har två sprukna vita dimmljus
Bakrutevärmen måste ordnas likaså bakre torkare måste tillbaka dock funderar jag på om de e möjligt att till en bra singeltorkarlösning fram... förslag?
Motor/Drivlina!
Här är det mycket som jag vill göra men vi får se vad som händer och hur mycket jag kommer klara själv...
Det är total genomgång som står på listan, lyfta ur plocka isär bit för bit och se till att allt är i toppskick innan de plockas ihop och haha antingen byts ut eller monteras tillbaka, varja del som går att rädda kommer räddas oavsett om den hamnar på hyllan för möjligt framtida bruk eller återmonteras.
vem vill om 5 år hitta en trasig reservdel på hyllan
Effekt som eftersträvas är upp till 350hkpå hjulen men ser hellre lägre effekt och bättre hållbarhet om något sånt skulle stå att välja mellan när jag kommer så långt, här är min kunskap begränsad och de kommer komma massvis med frågor och bli många timmar manual läsande med mera
Har dock en hel del kunskap om diverse motorrelaterat nära också så de ska gå.
nya dämpare till bagage och motorrum och även en ny spolarvätskebehållare du den som sitter nu har överlevt mer än den egentligen klarar, behöver defenitivt en ny.
Sitter gula koni på idag i hyffsat skick men dom bytts nog när jag ändå är i farten, vad som funkar bäst för mig som till största del kommer köra gata men även e sugen på att testa banåka tar jag när jag kommer dit.
avgassystem är tänkt att behållas relativt litet, 1x2,5" på bägge sidor fast ska försöka att få till en egen ide till slutrör för att testa en teori jag har endast för å få gott annorlunda ljud höhöh funkar inte de blir de nog bara någon enklare variant men jag är annorlunda så vill gärna ha de lite annorlunda om man ska gå ifrån original
lådan ska kollas upp, har ingen aning om de sitter lsd i eller inte i dagsläget så de ska bli spännande.
Koppling blir nog inget specielt, möjligvis en stage1 av nåt slag men tror inte jag behöver mycket värre om jag håller mig under 350`hk? Hur mycket pallar original? 300?
Kablar ska i största mån döljas lite snyggare och motorrummet ska få sig en rejäl puts e tanken, är dock inte mycket för enformiga arbeten så jag ber att de inte ska bli allt för mycket slipande utöver hela bilen inför lack.....
Mer jobb!
Oj här kommer fler tidskrävande saker som ska byggas under tiden som inte kommer tas upp mer i denna tråd efter detta.
Bygga bläster - Storlek beror helt på
Mindre lackbox
Flertalet olika tvättstationer
Bil för bil organiserad färvaring - jag och polarn som ska köpa gård ihop äger just nu 5bilar sammanlagt och fler blir de....
Motorlyft - i mån av takhökd
Bygga tvätt hall - En enklare variant av en gör de själv tvätt där vi vet att alla verktyg,svampar,skinn m.m är renare än nya
Motorbänk - Har några ideér på kanske den ultimata motormeckarbänken, och med både snickar och målar bakgrund blir nog de ett av de lättare projekten haha
Har säkert missat massor men det är vad som dyker upp i skallen just nu som jag vet om.
Allt ni kan tänkas ha till övers kan komma att bli av intresse.
Så jäkla taggad men ännu är det långt till avspark!!!
Mycket ide´er att rita ner i bästa mån och hitta tillverrknings lösningar till en del interiör delar.
Kan inte ens hålla mig förbi första inlägget!!!
Vad tror ni om att modenisera inredning med svartvit komboi allt från växelspaksknopp till klädsel ooch instrumentpanel.
Säten i vita sidor svart mitt eller tvärtom och porsche loggai ryggstödet med 951 broderat under märket.
Mattvit instrumentpanel med svarta mätartavlor med vita siffror såklart, kanske även få dit en porsche logga här med?
Dörrsidor i vit/svart combo de med dock osäker på om man kan få de å se cleant ut så måste laborera lite där.
Original kommer självklart sparas och fixas till den med, allt original sparas.
Mina bilar som kan spåra ur kommer alltid (hoppas jag) att gå att återställa till original, de e lite av mitt motto hehe
//Richard
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Wow! Vilket projekt! Hoppas du kommer att fullfölja det och att det kommer uppdateras mycket här i tråden så man får spännande läsning
Det blev väldigt små bilder, går det att få större?
Ang. inredningen. Jag skulle säga undvik ljust (framförallt vitt) material i sätena. Det blir ju väldigt lätt skitet och missfärgat.
Ska bli kul att följa detta!
Det blev väldigt små bilder, går det att få större?
Ang. inredningen. Jag skulle säga undvik ljust (framförallt vitt) material i sätena. Det blir ju väldigt lätt skitet och missfärgat.
Ska bli kul att följa detta!
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
robinkjellstedt wrote:Wow! Vilket projekt! Hoppas du kommer att fullfölja det och att det kommer uppdateras mycket här i tråden så man får spännande läsning
Det blev väldigt små bilder, går det att få större?
Ang. inredningen. Jag skulle säga undvik ljust (framförallt vitt) material i sätena. Det blir ju väldigt lätt skitet och missfärgat.
Ska bli kul att följa detta!
Tack, än så länge är allt bara i planerings stadie och de e långt kvar till faktiskt start om jag har otur.
Fullt medveten om idiotin att ha vitt på sätena men de e den enda färgkombinationen jag har i huvudet just nu.
Kan beroende på vad som händer med bilens original kulör komma att ändras totalt vad gäller kulörer, haha jag vill ju egentligen va merudda om jag ändå ska gå ifrån original så vi får se, se länge de fortfarande e stilrent så.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Woop woop.
Kom hem i förtid så nu jäklar ska allt påbörjas.
Tog ett första försiktigt kliv och bytte försäkring, entusiast hos bilsport & mc blev det, lite lättare för plånboken och jag kan nu ta på mig stora spenderar byxorna inför kommande sommar/vinter.
Så efter att den stått skitig och skämts (Hann aldrig ge donnan en tvätt innan flyget drog) så har den nu plockats ut i de fria.
Steg ett i "renoveringen" blev nåt så löjligt enkelt som att byta alla gasdämpare till huv/baklucka.
Ikväll ska sommarskorna på igen, tillfälligt då dom ska lackas om så småning om, och med de blir det en efterlängtad tvätt och polering.
Kommer även börja bombadera Köpes delen här på forumet med allt som dyker upp och behövs.
Så om nån råkar ha följande liggande skulle jag bli lycklig :
Dörrsidor H & V - Så kompletta som möjligt med knappar och fack etc.
Dörrhandtag båda sidor - centrallås
Spolarvätskebehållare
Listen mellan handskfack och instrumentpanel passaerar sida
Backspeglar H & V
Vita lyktglas till hela fronten - 90% av mina e spruckna
De e de jag kan komma på nu, bilder kommer när jag gjort nåt som är värt att visa
Kom hem i förtid så nu jäklar ska allt påbörjas.
Tog ett första försiktigt kliv och bytte försäkring, entusiast hos bilsport & mc blev det, lite lättare för plånboken och jag kan nu ta på mig stora spenderar byxorna inför kommande sommar/vinter.
Så efter att den stått skitig och skämts (Hann aldrig ge donnan en tvätt innan flyget drog) så har den nu plockats ut i de fria.
Steg ett i "renoveringen" blev nåt så löjligt enkelt som att byta alla gasdämpare till huv/baklucka.
Ikväll ska sommarskorna på igen, tillfälligt då dom ska lackas om så småning om, och med de blir det en efterlängtad tvätt och polering.
Kommer även börja bombadera Köpes delen här på forumet med allt som dyker upp och behövs.
Så om nån råkar ha följande liggande skulle jag bli lycklig :
Dörrsidor H & V - Så kompletta som möjligt med knappar och fack etc.
Dörrhandtag båda sidor - centrallås
Spolarvätskebehållare
Listen mellan handskfack och instrumentpanel passaerar sida
Backspeglar H & V
Vita lyktglas till hela fronten - 90% av mina e spruckna
De e de jag kan komma på nu, bilder kommer när jag gjort nåt som är värt att visa
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Vart lite gjort idag med.
Hon fick sig en välbehövlig dusch till slut och dammsugning alá perfektionist, där jag kom åt och innan regnet avbröt.
Lödade dit en saknad kabelsko för bakrute värmen, bytte batteri och fyllde på olja och kylarvätska.
Bytte även om till sommar skor, cup3 replikor om jag förstått rätt och till min stora förvåning hittades 2st spacers på höger fram medans vänster fram va tom.... hmmm och sist byttes däck på däckverkstad utanför götet...
Men istället för att skriva ytterliggare en vägg av text så kommer här för och efter bilder
Är inte stolt över hur jag lämnade henne i vintras..
Arbete pågår stör ej!
Inte helt ren men renare, plus ett litet danssteg utfört av mig själv.
Vinter/avställnings skor VS Sommarskor Cup3 replikor
Inte färdigt men upphör regnet så åker dammsugaren fram igen.
Hemkommen från polarn där jag kunde stå och tvätta.
Men F-n va mycket argare hon ser ut med 285 breda sommarskor bak
Fick även chansen att gasa och kasta ut arslet lite på vägen hem, stackars farbror i 850 T5 som trodde han skulle ha en chans vid rödljuset, allt han fick va en dammig front hehehe
Härnäst får bli tvätt nr2 och polering/waxning och en rejäl tvätt av motorutrymmet som nu är sista biten jag helst inte visar för folk
Hon fick sig en välbehövlig dusch till slut och dammsugning alá perfektionist, där jag kom åt och innan regnet avbröt.
Lödade dit en saknad kabelsko för bakrute värmen, bytte batteri och fyllde på olja och kylarvätska.
Bytte även om till sommar skor, cup3 replikor om jag förstått rätt och till min stora förvåning hittades 2st spacers på höger fram medans vänster fram va tom.... hmmm och sist byttes däck på däckverkstad utanför götet...
Men istället för att skriva ytterliggare en vägg av text så kommer här för och efter bilder
Är inte stolt över hur jag lämnade henne i vintras..
Arbete pågår stör ej!
Inte helt ren men renare, plus ett litet danssteg utfört av mig själv.
Vinter/avställnings skor VS Sommarskor Cup3 replikor
Inte färdigt men upphör regnet så åker dammsugaren fram igen.
Hemkommen från polarn där jag kunde stå och tvätta.
Men F-n va mycket argare hon ser ut med 285 breda sommarskor bak
Fick även chansen att gasa och kasta ut arslet lite på vägen hem, stackars farbror i 850 T5 som trodde han skulle ha en chans vid rödljuset, allt han fick va en dammig front hehehe
Härnäst får bli tvätt nr2 och polering/waxning och en rejäl tvätt av motorutrymmet som nu är sista biten jag helst inte visar för folk
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Blev inge skruvande idag men dock 50-60mil i solen.
Blev dock lite oroad då ett vinande ljud uppkom ibland vid högersväng.
Det låter inte mekaniskt och de låter nästan som om de går upp och ner i ton i takt med hur hjulen snurrar och uppstår endast ibland.
inte mycket till förklaring jag vet men ska försöka förklara bättre när jag analyserat ljudet mer men hoppas att det är nån här som kanske vet rakt av vad de kan vara, kanske haft samma själv?
Blev dock lite oroad då ett vinande ljud uppkom ibland vid högersväng.
Det låter inte mekaniskt och de låter nästan som om de går upp och ner i ton i takt med hur hjulen snurrar och uppstår endast ibland.
inte mycket till förklaring jag vet men ska försöka förklara bättre när jag analyserat ljudet mer men hoppas att det är nån här som kanske vet rakt av vad de kan vara, kanske haft samma själv?
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
-
- S-Poster
- Posts: 150
- Joined: 2015-02-12 19:37:16
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Location: Sthlm, bilen står i Trosa
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
[quote="Saikko"
Fick även chansen att gasa och kasta ut arslet lite på vägen hem, stackars farbror i 850 T5 som trodde han skulle ha en chans vid rödljuset, allt han fick va en dammig front hehehe
[/quote]
Fick även chansen att gasa och kasta ut arslet lite på vägen hem, stackars farbror i 850 T5 som trodde han skulle ha en chans vid rödljuset, allt han fick va en dammig front hehehe
[/quote]
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Kanske är en dum fråga men -88:ans modell är väl den som är precis i "skarven" mellan modellerna eller hur man säger?
Och hur vet jag då på vilken sida av skarven just min bil är?
Antar att man kan se de på massor av olika sätt men som rookie i porschevärlden står jag som ett frågetecken just nu när jag försöker kolla efter bromsbelägg och skivor och de heltt plötsligt dök up val mellan 85-88 samt 88-91....
För mig känns det som om jag ska höra till den senare delen men har absolut nollkoll på detta för att vara helt ärlig.
Någon som har en enkel förklaring?
Och hur vet jag då på vilken sida av skarven just min bil är?
Antar att man kan se de på massor av olika sätt men som rookie i porschevärlden står jag som ett frågetecken just nu när jag försöker kolla efter bromsbelägg och skivor och de heltt plötsligt dök up val mellan 85-88 samt 88-91....
För mig känns det som om jag ska höra till den senare delen men har absolut nollkoll på detta för att vara helt ärlig.
Någon som har en enkel förklaring?
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Sitter oken fast med fästöron "från mitten av bilen" så är det de små/tidiga EJ M030 oken.
Sitter oken fast med skruv så att säga bultat mot lagret så är det M030/sena oken.
Notera det är bra att hålla tungan rätt i mun, för ibland står S2 med på vissa listor och S2 hade de mindre oken även efter det att Turbo bara körde på de stora.
Står det att samma belägg passar både fram och bak så är det avsett för de mindre oken.
På tidiga turbo och normalutrustade S2 är det samma beläggmodell runt om.
Sitter oken fast med skruv så att säga bultat mot lagret så är det M030/sena oken.
Notera det är bra att hålla tungan rätt i mun, för ibland står S2 med på vissa listor och S2 hade de mindre oken även efter det att Turbo bara körde på de stora.
Står det att samma belägg passar både fram och bak så är det avsett för de mindre oken.
På tidiga turbo och normalutrustade S2 är det samma beläggmodell runt om.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Okej tack då ska jag ut och kika på detta.Karl Birgander wrote:Sitter oken fast med fästöron "från mitten av bilen" så är det de små/tidiga EJ M030 oken.
Sitter oken fast med skruv så att säga bultat mot lagret så är det M030/sena oken.
Notera det är bra att hålla tungan rätt i mun, för ibland står S2 med på vissa listor och S2 hade de mindre oken även efter det att Turbo bara körde på de stora.
Står det att samma belägg passar både fram och bak så är det avsett för de mindre oken.
På tidiga turbo och normalutrustade S2 är det samma beläggmodell runt om.
Tror mig dock ha en minnesbild från gårdagens däckskifte att de e bultat.
Någon som har en bra sida att beställa skivor, belägg och även stålomspunna bromsslangar?
Har letat som en tok men hittar bara massa (i mina ögon) skräp.
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
http://rennlist.com/forums/944-turbo-an ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Skivor Utzon eller ebay.de (var noga med ett vettigt märke).
Belägg och slangar http://www.peansweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Belägg och slangar http://www.peansweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Kanon tack.Karl Birgander wrote:Skivor Utzon eller ebay.de (var noga med ett vettigt märke).
Belägg och slangar http://www.peansweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;
har kollat runt men blir helt snurrig av alla olika ställen med mera.
uppskattar all hjälp med att hitta rätt och få tag i rätt saker.
Har kollat upp lite priser på lackering, dyrt men helt klart värt de.
Delvis lackering där skador med mera = 7-8000:-
Eller hellackering = 18000:-
Nån som vet nån lackerare som har tid och lust att göra lite kvällsjobb till en ännu vettigare peng?
Eller är 18 för en hellackering de bästa jag lär hitta?
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
- MattiasA
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2006-06-21 20:23:38
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
Jag skall inte lägga mig i din ekonomi, men 18' för en hellack låter billigt.... Jag betalade ca 8' för vänster bakskärm. Men då blev resultatet perfekt, ingen nyansskillnad, inga lackskarvar...Saikko wrote: Har kollat upp lite priser på lackering, dyrt men helt klart värt de.
Delvis lackering där skador med mera = 7-8000:-
Eller hellackering = 18000:-
Nån som vet nån lackerare som har tid och lust att göra lite kvällsjobb till en ännu vettigare peng?
Eller är 18 för en hellackering de bästa jag lär hitta?
Så har du råd och tror att resultatet blir bra skall du nog satsa på hellack.
/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746
944 turbo-90
PCS 10746
-
- S-Poster
- Posts: 194
- Joined: 2015-12-10 22:42:58
- Bilmodell: 944T
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -88 Renovering, upgradering. bruksbil med knuff
De va de jag trodde (att de va billigt alltså)MattiasA wrote:Jag skall inte lägga mig i din ekonomi, men 18' för en hellack låter billigt.... Jag betalade ca 8' för vänster bakskärm. Men då blev resultatet perfekt, ingen nyansskillnad, inga lackskarvar...Saikko wrote: Har kollat upp lite priser på lackering, dyrt men helt klart värt de.
Delvis lackering där skador med mera = 7-8000:-
Eller hellackering = 18000:-
Nån som vet nån lackerare som har tid och lust att göra lite kvällsjobb till en ännu vettigare peng?
Eller är 18 för en hellackering de bästa jag lär hitta?
Så har du råd och tror att resultatet blir bra skall du nog satsa på hellack.
/Mattias
F-n va "kul" då blir de nog hellack, då blir ju nästa fråga, kulör....
Bilen har varit silver original men jag är inte jätte sugen på silver.
Gillar den ju svart med svarta fälgar och svart inredning, men samtidigt finns de ju så mycket olika färger att välja mellan.
Får se vad han säger om kulörbyte då vi inte diskuterade de.
Annars får den vara svart, man kan ju alltid foliera bilen om man vill byte kulör
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd
Who is online
Users browsing this forum: No registered users