Problem med vindrutespolaren

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Hallén
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-18 12:29:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1990
Contact:

Problem med vindrutespolaren

#1 Post by Hallén »

Håller på och felsöker, har kollat säkring samt mätt upp ingen ström till pumpen.

Fick rådet att kolla spaken vid ratten, har tagit bort ratten samt plasten precis bakom. Men hur kommer man åt för att kontrollera blecket till spaken. Måste man riva ner underpanelen för att komma åt eller vad gör man?

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#2 Post by DLS »

Det var så här långt jag också kom sen gav jag upp o drog nya sladdar.
Var länge sen jag gjorde det men har för mig att både höger o vänster spak sitter ihop i en popnitad metall konstruktion ( svagt minne) o det borde gå att ta loss hela delen o kanske komma åt bättre för att kunna mäta men kommer som sagt inte riktigt ihåg.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#3 Post by [Bobo] »

Höger och vänster spak är två skilda enheter. Om du tar bort kontaktatyxkena på baksidan kan du separera ringarna och trä spakpaketen över rattstången.
Där armen fäster i "ringen" ser du blecken tydligt. Det kan vara ärgat men kolla också så att blecken inte är böjda eller skadade.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#4 Post by Raukman »

Jag hade ett jättekul fel på en Saab jag hade. mästermekanikern som hade skruvat på bilen innan hade lyckats skifta slangarna till turbotrycksmätaren och vindrutespolaren... Vilket gav att varje gång jag skulle spola på rutan så spröt det in vatten i insuget istället... Jag märkte det när jag stod och felsökade, och försökte spola på rutan, och skulle provstarta bilen så tog det stopp!

Hallén
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-18 12:29:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#5 Post by Hallén »

Det stämmer DLS, slutar väl med att jag kanske drar nya också, tänkte dock ge det en chans.

Bobo var sitter kontaktstryckena på baksidan och hur kommer man åt dessa?

Bifogar en bild hur "långt" jag har kommit :lol:

Image

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#6 Post by [Bobo] »

Läste visst inte så noga.
Trodde att vi pratade om den tidiga inredningen.
Den där kan jag inget om tyvärr. :oops:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Hallén
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-18 12:29:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#7 Post by Hallén »

Missade visst nämna det, någon annan som har något tips.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#8 Post by Johnny »

lossa spakkonsol.jpg
För att få bort spak-konsolen så lossa klämringens skruv, skruven sitter under spak-konsolen och använd gärna en hylsmejsel 8 mm.
---
g9 vindrutespolning mek.jpg
spakkonsol.jpg
Innan du tar bort ratt och spak-konsol så kunde du kolla först om du har spänning på ett par ställen.
Ta bort relä G9 och mät i anslutning 15, där skall finnas 12 volt när tändningen är på, om inte så kolla säkringen.
När du för spaken mot dig (spolning) skall det komma 12 volt i anslutning ”T” blir det spänning så är spaken hel.
I spakens högra anslutningskontakt ”53a” skall det finnas 12 volt när tändningen är på. När du för spaken till spolning sluts kontakten ”53a” och ”53c”. Spolmotorn skall få 12 volt via ”53c”.
Prova att bygla dessa två anslutningar i anslutningskontakten, då skall det bli 12 volt i spolmotorns kontakt eller sumra kontakterna 53a och 53c.
Om något är oklart så hör gärna av dig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Hallén
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-18 12:29:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#9 Post by Hallén »

Tack för bilder och tips, skall undersöka detta.
Återkommer..

Hallén
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-18 12:29:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#10 Post by Hallén »

Provade mäta spänningen i G9 relät, har både ström i anslutning 15 och i T när man för spolarspaken i kupén.
Bör man anta relät är kasst och byta eller vad säger ni?

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#11 Post by Johnny »

Hej.
Då har du inte något fel i spaken. Relä G9 har inget med spolfunktionen att göra så reläet kan du bortse från.
Kontrollera spolmotorns anslutningskontakt så att det inte finns avbrott i den, kolla också om det är tolv-volten eller jordningen som saknas i kontakten. Mät då från minus–polen på batteriet och i pumpmotorns kontakt för +anslutning (Grön ledning) som skall få spänning om spaken är aktiverad och tändning på. Mät sedan från batteriets +pol och i kontaktdonet minus-anslutning (Brun ledning), där skall du ha 12 volt.

Hallén
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-18 12:29:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#12 Post by Hallén »

Provade detta, +anslutningen ner till pumpmotorn som inte får någon ström. Tog även bort stiftet och såg ut att vara i sin ordning. Pumpen är det dock inga fel på, drog direkt från batteriet.
Nästa steg, dra ny kabel med en knapp i kupén?

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#13 Post by Johnny »

Installera en ny knapp är kanske onödigt då den du redan har en fungerar "knapp". Spakens spolfunktion fungerar ju ända ut till elcentralen så det är väl lämpligast att börja där. Men försök att lägga lite tid på att hitta avbrottet, en ledning går ju inte bara av så där utan vidare, kolla om du hittar någon misstänkt klämskada. Nästa steg är att lossa de två skruvarna på elcentralen och lyfta upp den för att kolla anslutningskontakterna "M" och "N" (se bild)
Mät i den gröna ledningen (ut till motorn), får du ingen spänning där när du aktiverar spaken och "tändning på"
så är felet i elcentralen. Får du spänning så är det troligen avbrott till pumpmotorn , klipp av den gamla och skarva på den nya ledningen på kontaktdonet.
spolning.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Hallén
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-18 12:29:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1990
Contact:

Re: Problem med vindrutespolaren

#14 Post by Hallén »

Sant, ska ta en noggrann titt i veckan, dock svårt att se var den tar vägen.
Får tacka för hjälpen så länge. :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]