944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#1 Post by John »

För något år sedan sedan köpte jag mig en GT3 CS för att testa bankörning. Men som vanligt så blev det mest puts och bilen blev i toppskick vilket resulterade i att jag knappt vågade använda den på bana. 996 kändes heller inte hel rätt för mig så jag sålde den och gick tillbaka till 964 igen. (964 Werksturbolook)

Efter detta så har jag dock länge funderat på att köpa mig en bil som jag kan använda till att köra slalom/bana med utan att behöva vara livrädd för att nudda koner, få en repa eller att parkera ute. Jag skulle också vilja lära mig skruva lite. Då jag alltid gillar 944 och har haft 6 stycken innan så var valet inte svårt när det var dax att leta bil.

Jag visste att jag sökte en bil utan taklucka då jag är 199cm lång. Det får gärna vara en S2 då jag inbillar mig att det är lite mer lättmekat än en turbo och så är det lite bättre bottenvrid för slalomkörning där turbon ofta kräver att man går ner på 1:an för att hitta vrid.

Efter att ha spanat på blocket en tid dfök den upp och efter ett samtal fick jag fick reda på att bilen gått ca 16000mil, har bra däck, nybytt kamrem, bytta länkarmar och är välservad med servicebok. Dessutom relativt få ägare och ompysslad av Sandén. Bara att åka och titta!

Väl på plats så var bilen riktigt fin i motor/låda, välvårdad innuti och kanonfin i bagage mm. Det märks att det är en ärlig och riktig bil. Det negativa jag visste var att det var ett missljud från vindrutetorkarna vilket jag kan leva med och att AC kompressorn är kass. Får se om det är värt 4000kr för en ny kompressor eller om jag lever med värmen.

Vad är då planerna? Det enda jag vill/vet är att den inte skall bli som alla tidigare bilar jag haft..för fin för att användas. Den skall inte alls bli risig men den skall verkligen tåla att användas. Jag vill ha skalstolar och lagom lättad, lite CS stuk.

Hur jag lättar enklast och smartast vill jag gärna ha tips om. Det enklaste vore ju att bara skruva ur stolar, baksäte och bagagerumsmatta och lägga en tunn tunn snygg svart matta över likt de som 964 och 993 RS har. Nån som vet? vad kan jag stilrent ersätta dörrsidor med?


Prio1:
-Byta lite plåt och lacka framskärmarnas nederkant -Klart
-Plocka ut framstolar , baksäte och bagagematta -Klart
-Köpa 2 nya skalstolar av billigare modell -Klart
-Köpa en sportratt -Klart
-Köpa R-däck -Klart
-Byta dämpare och fjädrar -Klart

Prio2:
-Hitta en list till passagerarsidan av vingen. den är bortsliten. -Klart
-Plocka bort AC-kompressor
-Ny torkarmotor -Klart
-Ev annan lättning?

Vad tycker ni, skall jag rensa ur allt och sälja inredningen billigt till någon som behöver? Eller skall man behålla den så att någon framöver kan återställa den?

Sorry att inlägget blev så långt :oops:

Mvh John
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#2 Post by patand »

Lättning:

Ut med baksäte och dit med en lätt tunn matta så som du själv skriver.
Byt till skalstolar
Byt motorhuv till plast

Stegen ovan är vad som är gjort på min bil och den känns väldigt "CS" aktig efter detta. Ganska lagom tycker jag. Dessa steg är väldigt enkla att utföra, huven gör ju inget om den är svart t.ex så där slipper man en lackering.

Vill man gå vidare så är det jag listar nedan det man ska titta på tycker jag. De är ganska enkla men framskärmarna kräver lack om man vill ha en snygg bil och byte av rutor till plast gör bilen lite bullrigare vilken kanske inet är önskvärt alla gånger.

Byt framskärmar till plast
Byt bakruta och sidorutor till plast

Sen kan man ju byta lite andra grejer också som inte är så svåra:

Byt avgassystem
Byt till mindre generator
Byt till mindre batteri
Ta bort ACn (som ändock inte funkade)
Lättare fälgar
Lättare backspeglar
Ta bort popuplysena och ha Carrera GT lysten istället.
Byta dörra till plast (kräver helbur för att man ska ha kvar något sidokrockskydd att tala om)
Såga ur reservhjulsbaljan (hela bagagegolvet?) och byta till ett platt golv i plast

Finns en massa smågrejer att göra också förståss, vill man vara extrem river man ur all inredning och bygger en ny lätt instrumentbräda med minimalt med utrustning. Ta bort allt vad kupefläkt osv heter. Men ju mer man plockar bort desto mer race blir det ju. Jag själv gillar CS stuket som gör att man åker rätt bekvämt till och från banor och träffar.

Lycka till! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#3 Post by John »

CS stuket som du kallar det är nog exakt vad jag letar efter.

Jag har ställt frågan till ägaren av den rejsiga 944 jag var sugen på innan om han kan göra skärmar.
Om inte, vet ni någon idag som kan leverera plastskärmar till S2 till vettiga pengar?

Kan ju lika gärna byta till plast om jag ändå skall byta lite plåt i de befintliga.

Vet någon vart man hittar en matta färdig att lägga över när man plockat bagagematta/baksäte mm?
Borde väl finnas någon som har börjat tillverka detta även för 944 kan man tycka.

Hur gör man med bagagemattan, behåller man den men lossar isoleringen eller köper man en tunnare?

Mvh John
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#4 Post by Pär Hylander »

Jo, lätta är ju trevligt. Men förutom att ta bort som är onödigt så ger det ju mer banaåkakänslan att få lite mer distinkt känsla, med orginalfjädrar och dämpare så är det ju lite som en jolle i sjönöd.

Så lite mer fjäder och kralligare dämparsättning och dom sämsta gummigrejorna i hjulupphängningen innan det köps en massa fräsiga plastdelar tycker jag.

Riktig förarstol är däremot bra, men hellre riktiga fjädrar en en skalstol till passageraren...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#5 Post by John »

Vad finns det för prisvärda paket att beställa om man vill hålla ner kostnaden men ändå få hyggliga prylar?

Mvh John
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#6 Post by patand »

Håller helt med Pär att man givetvis skall se över chassiet om man vill ha en liter seriös bansmiskare. :)
John wrote:Vad finns det för prisvärda paket att beställa om man vill hålla ner kostnaden men ändå få hyggliga prylar?
Det är flera på forumet som kör med GAZ grejer som verkar prisvärda har jag för mig. XYZ har väl också bra priser men vet inte hur bra grejerna är och inte om de har till våra bilar.

Annars kan man ju alltid plocka ihop något eget. På min bil t.ex är original fjäderben ombyggda med ställbar coilover + racefjädrar (och hjälpfjäder) + bilstein dämpare (Utzon säljer hylsor för att bygga om till ställbar coilover).

bak är tornen ombyggda (kortade) för att kunna använda 911 Turbo torsionsstavar samt att det sitter ställbara Konidämpare.

Krängaren fram är standard och bak är den bortplockad för att få ner kraften lite bättre i kurvorna pga avsaknad av diffbroms.

Min bil går rätt bra på bana (enligt både mig själv och andra som kört den) med detta hemmapul, tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för snickeriet men någon tidigare ägare har gjort ett bra chassiejobb för vad jag gissar väldigt små pengar i sammanhanget. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#7 Post by patand »

John wrote:Vet någon vart man hittar en matta färdig att lägga över när man plockat bagagematta/baksäte mm?
Borde väl finnas någon som har börjat tillverka detta även för 944 kan man tycka.

Hur gör man med bagagemattan, behåller man den men lossar isoleringen eller köper man en tunnare?
Färdig matta borde väl vara från 968 CS om det ska finnas något som passar. Annars är det ju bara att skära till egna bitar och limma dit.

Jag har ingen matta där baksätet satt så min bil är väl liiiiite mer race än rent CS stuk då... ;)

Min bagagematta är ersatt med en tunnare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#8 Post by John »

Jag får lägga till chassi i vinter också, det är ju sant det ni säger. Hur kul är det att åka om kring när det kränger och svajar.. Ännu värre med R-däck.

Jag skall läsa runt om lite lösningar och erfarenheter kring chassi. Är det någon som har länk till något trevligt paket online så man kan få en hum om priser. Tanken är att klara mig med enn uppgraderingsbudget på 25000kr totalt (men räknar med att kunna sälja lite av originalprylarna som inredning och fälgar med däck)

Jag tror att det är en lagom första lättning att plocka ut säten, mattor och ljudisolering, ersätta detta + bagagerumsgolvet med en ny runnare matta som ändå är snygg. Sen i med skalstolar. Skall åka förbi en tapetsör som jobbar med bilar och höra vad vad han skall ha för att måtta och skära till det åt mig.

-Skalstolar är på gång, skall titta på en prisvärd stol idag som jag läst om på forumet.
-Design 90 med monterade R-däck har en vän i garaget så jag köper nog dem.

Några nya funderingar:
Passar en S2 bra med 9" fälgar runt om?
Vad tror ni man kan få för elstolar, baksäte, bagagerumsmatta mm i grått halvskinn med det fula rutiga tyget. Fint skick. Vill någon köpa sådant?
Vad kan man begära för design 90 i bra skick med nya kuhmo bakdäck och bra vetnusdäck fram?

Tack för hjälpen!
Mvh John
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#9 Post by Eddie Varvstopp »

Jag bara måste skriva ett par rader så du slipper göra om andras misstag. Min rekomenderade priolista är:

1. Ergonomi/Säkerhet (stol, ratt, bur, bälte)
2. Chassie (stötar, fjädrar, bussningar, R-däck).
3. Resten kan du vänta med och ta när du vet din ambitionsnivån.

Min motivering är:
1. En originalbil kan vara kul och är utvecklande. Med en vettig stol och vettig körställning får du mer ut av körningen. Bur och bälte adderar ytterligare och ger dig lite extra trygghet mentalt när det börjar gå riktigt fort (för det kommer det att göra ;) ). Se också till att prylarna passar din kroppsform.
2. R-däck kräver mycket av chassiet och om man skall ha ut det lilla extra så pratar vi om sättning lååångt utanför fabrikstoleranser. Något du kanske skall överväga är liknande KW variant 3, har för mig jag sett komplett sats för 20k. Bolt on prylar som lirar i samma bollpark som R-däck trivs i likaså kommer det duga gott de närmaste åren.
3. Lättning är trevligt men i mitt tycke inte självklart. Dels är det som det antytts en personlig preferens. Det du skall fråga dig är hur burkig din bil får lov att bli innan du slutar köra med den. Komforten kan göra att du faktiskt kör mer med bilen. En annan aspekt är om bilen kommer användas i tävlingssammanhang i framtiden. Där är vikten avgörande vilken klass du kör i och det brukar bli sura miner på potensiella förare när de ligger snett viktmässigt.

Slutkontentan av detta är att du har en fantastiskt spännande, lärorik och otroligt kul resa framför dig. :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#10 Post by John »

Frustrerad.

Köpte 2st glasfiberstolar från grunt.se då jag kunde köra förbi och prova så att den passade.
Tyvärr var jag naiv nog att tro att avståndet mellan hålen i golven är en standard. :oops:

När jag väl fått upp stolarna, måttat ut hål i skenorna, borrat och mätt igen så var det dax för montering och först då upptäcker jag att hålen på porschen sitter 7cm bredare än stolens skenor klarar av..

Jag börjar då fundera på lösningar. Tar och sågar till 2st tvärgående plattjärn som jag måttar och skruvar fast i glidskenan för att då fästa solen längre in på dessa järn. Tyvärr blir stolens skenor lite lite för breda för att få plats på dessa järn. :evil:

Så nu med onda händer och många timmars jobb ger jag upp och säljer stolarna till nån glad folkraceåkare och letar efter en modell som inte kostar skjortan men som passar "bolt on".

Om nån är intresserad av dem så är själva stolarna faktiskt riktigt trevliga för pengarna god kvalitetskänsla. Dock är fästen och glidskenor lite enklare.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#11 Post by mijo »

Hallå där, du kan väl skaffa andra skenor bara. Ska väl finns som passar nästan
bolt-on på Porsche. Du kan ju fortfarande använda grunt-stolarna för det......

I denna tråden står det att recaros universal-skenor passar, du kan ju kolla upp det:
forum/viewtopic.php?f=1&t=23024" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#12 Post by John »

Helt rätt men skall man köpa dyra skenor till billiga stolar och sen visar det sig att skenor och fästen inte passar den billiga stolen, då är misstaget ännu dyrare :)

Men man kunde kanske testa och om det inte passar får man komplettera med stolar senare.. bra tanke..
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#13 Post by watp »

Hej John :D

Grattis till 944:an....

När vi redan är inne i snacket om Skalstolar.. Har du monterat något i din tidigare Älva..

Är i behov av råd... kör ju en själv nu..

Sorry att jag lägger mig i...

Mvh / Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#14 Post by John »

Jodå men till den kostade jag på mig en Pole Position i skinn komplett med underrede och skenor.
Passade perfekt, bara att skruva i bilen. Riktigt trevlig stol men tyvärr så fick jag ingen bra körställning ändå den bilen då den hade airbags och hela paketet med frathållarspakar/färddator mm så det var så bökigt att bygga ut ratten närmare mig.

Mvh John
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: 944S2-91 Lära mig köra bana/skruva bilen

#15 Post by P.P. »

Du får väl titta runt Rinkabyholm nån dag och kolla in hur min Sparco Evo sitter. Ett par bockade alu-plåtar och orginal justeringen funkar rätt bra. Fast det skiljer ju 36 cm på oss så det kan ju gå fel ändå...

Jag åker med nåt halvsniket Bilstein-kit på det bruna eländet, och det ger tillräcklig med väghållning för att jaga 996-or runt Anderstorp... I alla fall när man är lite lätt psykotisk som förare.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users