944 dyr i drift?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Remorse
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2004-10-23 17:02:21
Contact:

944 dyr i drift?

#1 Post by Remorse »

Ville bara höra på ett ungefär hur mycket en årskostnad kan bli för en 944.
Vad är det som kostar mest? Är delar fortfarande extremt dyra att köpa till bilen om den havererar som det var förr?
Hur mycket kostar eran bil här på forumet varje år tex. (om ni inte bygger om eller ändrar utseende m.m)?

Och endast sommarkör såklart!
Habla habla.

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Ducati »

Försäkringen är ju ingen höjdare om man kör helförsäkrat.
Visserligen kan man ju ta en entusiastförsäkring, men då får man ju inte köra till jobbet
Lämnar man in bilen till Porsche för service drar det ju också iväg
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Kaj
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2004-10-01 22:49:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Kaj »

Skulle jag ha helförsäkring på min bil skulle det kosta ca 8500 helår, väljer därför att ha ½....använder Länsförsäkringar.

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#4 Post by boxsterpontus »

Så länge bilen håller ihop och du fixar servicen själv kan du komma billigt undan.

Men behöver du ge dig på motorn, drivlinan eller hjulupphängningen så kostar allt betydligt mycket mer än en gammal volvo.

Funderar du på att köpa så se verkligen till att du köper en frisk bil. De 20k man kan spara i inköpet äts snabbt upp av kostnaden av nya delar.
Pontus Borg

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Göran »

Hej,

jag köpte min bil, en 944S, våren 2001.
Sedan dess har jag kört ca 4600 mil och haft
följande kostnader.

------------------------------------------

Service & underhåll, 7.54 / mil
(inkl. rembyte, ny vattenpump, "Turbo spoiler",
3" tums system, cupfälgar mm.)

Försäkring 3.71 / mil
(Halvförsäkrad)

Skatt 0.86 / mil
----
TOTALT 12.11 / mil ==> 55706 på 4 säsonger


Bensinkostnader har jag inte räknat ut men den
har dragit i snitt runt 1.1 liter. Så lägg på
en 11 kr per mil så har du fått ett exempel
på vad det kan kosta utan att ta hänsyn till
värdeminskiningen (Försumbar på denna härliga bil).

/Göran
Körde röd 944 S -87

KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#6 Post by KJB »

Säger ungefär som de andra.

Det som kostat mig hittills är försäkringen. 18000 för en helförsäkring. Men den siffran sjunker en del efterssom bilen är avställd nov-april.

För min del så är det jobb på drivlinan som skulle kosta. Service och lättare arbeten som bromsjobb och upphängning mm gör jag själv.

Jag skulle igentligen köpa en Saab 9-3 aero men det vart ungefär samma pengar med en 951.

Jag ångrar knappast mitt köp.
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by Porrsche »

8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Joakim »

Hej,

Jag betalar runt 900kr i försäkring per månad.
Naturligtvis kostar det mer att äga en sån här bil än en vanlig svenssonbil, just för att man sköter om dem mer, och för att de körs mer entusiastiskt.
Den primära kostnaden för mig är underhållsservice. Typ sedvanlig service av olja, filter etc. Samtidigt som jag har en tendens att byta något, även om det inte är helt nödvändigt - bara för att vara på den säkra sidan.
En oljeservice för en 944 turbo går på +-1000kr , och många byter två gånger om året. En merkostnad på 166kr i månaden alltså. Vid varsam körning byter man däck vart annat, eller vart tredje år, och det är inte heller gratis.
Gällande reservdelar är det mesta överkomligt, och de inhandlas företrädelsevis av Area951, Sandén eller Utzon.
Vissa pinaler är jättebilliga tex. plastdetaljer till inredningen, medan en vattenpump diffar 1000 spänn jämfört med en volvopump om man ska generalisera litet.
Lägg till kostnader för underhåll också för rekond, eller vanliga tvättbesök i hallen. Det är viktigt att hålla bilen fin för att den skall behålla sitt andrahandsvärde.

Edit: Det är med däck är högst individuellt. :)
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Remorse
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2004-10-23 17:02:21
Contact:

#9 Post by Remorse »

Tackar för alla svar.

Undrar bara om man inte är så hajj på att mecka om något skulle gå sönder. Fixar Sandén eller Area951 sådant för ett rimligt pris? Eller var ska man vända sig då?
Habla habla.

User avatar
Kaj
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2004-10-01 22:49:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Kaj »

Eller kan du göra som jag, är nybliven Porsche ägare och har via det här forumet fått mycket hjälp när det har varit något, en och annan har kanske skrattat lite när man ställt sina dumma frågor men vi e ju alla barn i början.
Jag har iaf upplevt ett otroligt intresse bland medlemmarna här när det gäller att räcka ut en hjälpande hand :) och man lär ju sig allt eftersom.

944_Driver
Addict
Posts: 2292
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Ska man åka Porsche till en 'låg' kostnad tror jag man måste kunna meka eller vara beredd att lära sig. Även om Area951 och Sanden är mycket billigare än Porsche själva kostar det fortfarande mycket flis att lämna in bilen. Jag vågar inte räkna på vad mitt mekande skulle kostat på verkstad.

Att meka 944:a är inte heller hopplöst svårt på nåt vis, det finns massor av info på nätet och då bilarna sällan är rostiga vrak blir det inte så mycket strulande med fastrostade skruv m.m. Nackdelen är att bilen innehåller en del ovanliga lösningar som gör att saker kan ta tid. termostaten... växellådan bak.. balansaxlarna...

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

jaganz
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-04-04 15:01:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Höör
Contact:

#12 Post by jaganz »

Det som kostat mig hittills är försäkringen. 18000 för en helförsäkring. Men den siffran sjunker en del efterssom bilen är avställd nov-april.
:shock:
Kanske är det dags att kolla med andra försäkringsbolag?
Jag betalar 5667/helår, med vanlig helförsäkring!
Visserliggen har jag full bonus, men ändå?
Detta blir 3778:- under tiden 1/4 -30/11.
Det är lönt att kolla runt efter bästa priset!
mvh. janne

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

#13 Post by Terry »

Ska du kolla försäkringar!?
Gå in på www.insplanet.com...
Har både fixat försäkringar till bil och båt därigenom!
De letar upp den billigaste försäkringen gratis! (Tar betalt av försäkringsbolagen!?)
De är snabba och trevliga och hittar alltid rätt försäkring!!
Värt att kolla upp!
Nu kanske...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users