944 N/A (>)82 Benetton

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

944 N/A (>)82 Benetton

#1 Post by gus_e_gus »

Äntligen skall jag starta en tråd... :D


Den långa historien om bilen från i våras fram till nu finns på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45648 men här kommer en kort sammanfattning.

I våras stod jag och pratade med fd ägaren om något helt annat och det slutade med att jag råkade köpa en gammal sliten 944 av honom. Tanken var att få en hyfsat rolig bil att ha till banträffar och ha lite kul med under sommaren. Att bilen var behäftad med smärre fel och egenheter var jag fullt på det klara med, men att det skulle ta den vändning det gjorde var lite otippat... :D

Till att börja med läckte det in vatten i bilen från takluckan, så innertaket revs ner. När ändå innertaket var nere så blev jag tillsagd att det var väl lika bra att fortsätta, det tar inte många minuter att rensa en 944 på inredning.

Taket slipades, golvet rensades på asfaltsmattor och allt målades.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gus_e_gus »

Äh, dumma forum som lägger bilderna i fel ordning... :lol: Nåja, ni förstår.

Bilen såldes med AC, att den inte fungerade var en självklarhet och dessutom väger AC massor av kilon. Så i samband med kamremsbyte så försvann den. nackdelen blev ju då hur man gjorde med att kunna spänna genratorn, köpa dyrt fäste på Porsche eller beställa "AC-delete kit" från USA? Nä, mäste mecken Anders som jag är stort tack skyldig funderade och kom på en lösning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gus_e_gus »

Medans jag funderade på luftburk fanns det andra saker att göra...

Bland annat upptäckte att anslutning till kopplingen på bromsvätskehållaren var trasig. Med hjälp av bla M3Jonas på Rejsa så byttes den. Stort tack!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gus_e_gus »

Fyra minuter i utkanten av Eskilstuna resulterade i några konstiga rör??? Avgassystem eller nåt kanske? Fortfarande är total körsträcka 3 km...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gus_e_gus »

Det händer mer saker...
Stolen följde med i köpet av bilen tillsammans med underrede.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gus_e_gus »

Lösningen på problemet med luftfilter blev några avgasböjar från Biltema, deras adapter för luftfilter samt deras luftfilter. Billigt och kanske även bra. Luftfiltret hamnar innanför framskärmen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gus_e_gus »

Lördagen den tredje maj hade Anders svetsat ihop en lite sak till mig, en liten stadig halvbur... :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by gus_e_gus »

Skälet till att mycket hände på på slutet och att jag knappt var hemma på en vecka var att den söndagen den 4 maj hade jobbet träff på Gelleråsen!!!

Så kvällen den 3'e monterades halvburen, 6 punktsbältena och stolen Därefter kördes bilen hem!!! Så på den månad sen jag hade köpt bilen hade jag provkört bilen 3 km, kört hem den ~5 km och dagen efter skall jag köra drygt 20 mil till gelleråsen, köra bana och sedan hem, med en bil jag knappt har kört och hur stor är sannolikheten att den håller!!!

Detta skrev jag på Rejsa om träffen:
Första gången på Gelleråsen för mig och jag hade alldeles för kul idag.
Mina spårval skiljde sig en del från de som beskrivs i Rejsas banguide, tex så går jag mycket tidigare in mot vänsterkanten än det blå spårvalet i Esset. Tyckte det funkade för mig iaf.
Jag går in lite tidigare än 23'an på banguiden, flyter ut lite mer i banan för att vid 24 ligga mitt emellan det blå och gröna spåret. 25'an träffar jag men hamnar lite längre ner än 26'an vid vänsterkanten med en lite orolig bil för att vid 27 ha stabiliserat sig.

Däcken greppade mycket mer än vad jag trodde de skulle göra (bara åkt gatdäck innan ) och de höll i bra. Bilen var tryggt understyrd (dvs lite understyrd) men det var inga problem att balansera rumpan på bilen med gasuppsläpp för att få in den dit man ville om det skulle råka understyra lite mer än tänkt. Det gick att balansera den riktigt bra. Bistings däcksrekomendationer får: thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Enda riktiga överraskningen var ett kast ut ur Ejjes med påföljande returkast när jag trodde att jag skulle åka av, med det var bara att fortsätta hålla gas och styra mot så rättade bilen upp sig som ingenting. Det gick snabbt att få fullt förtroende för däck och väghållning. thumbs up
Motormässigt så är min Calibra mycket snabbare, men den saknar väghållningen hos Porschen. Effekt saknade man egentligen bara på rakan, fast man skulle ha viljat ha en växel mellan 2'an och 3'an samt att 5'an inte var så förbannat lång.

Problem, visst fanns det sådana idag:
1. Värme... Med transaxel och avgasrör inuti kardantunneln blir den otroligt varm efter några varv. Passagerare som försöker stödja sig på den bränner sig. Som förare hade jag inga problem med det bortsett från när solen gassade, då blev man dyngsur av svett. "Värmeproblemet" som förare rörde fossingarna, de blev varma framme vid pedalerna vid torpedväggen.
2. "Någon" ville ha vadslagning om vad som skulle strula idag för mig, "någon" vann... I detta fallet så rör det bromsarna. Det finns lite belägg kvar fram, men jag tror inte att skivorna är så raka längre. Bromsar man så får man ordentliga vibrationer i ratten, det märkliga att det är olika mycket från gång till gång.

Edit: Glömde en punkt.
3. Soppamätare, en kvarts tank är inte lika med tom tank.
På ett pass så råkade jag titta på soppamätaren och den låg i botten, så lågt det bara går att komma. Jag tyckte att det hade gått lite väl mycket bensin men det var bara att avbryta passet och köra in till karlskoga med följebil utifall man fick soppatorsk på vägen. Väl ute på vägen gick mätaren upp till en kvarts tank, och ver vad som fanns i den. Slutsats: Se till att ha tankat INNAN och lite inte på soppamätaren när man kör bana.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gus_e_gus »

På Gelleråsen sabbades bromsskivorna fram så de fick byttas raskt. Därefter blev det besök på MX5 Racings träff på Kinnekulle.

Detta skrev jag om den träffen på Rejsa
* In under bron kände jag aldrig att jag inte litade på bilen eller att jag höll på att glida iväg, oftast blev det dock en liten inbromsning innan med det var nog mest mentalt iom den blinda utgången.

* Kvarnkurvan... Innan har jag alltid tyckt att bilen har ganska bra balans, lite understyrd men inte svår att få lite överstyrd om man lättar på gasen men här blev det fel. Bilen understyrde ordentligt (speciellt i ingången av kurvan) , man jag tror jag skall försöka bromsa in lite mer nästa gång och se om inte det hjälper mot understyrningen. Spårval då, i tråden om Kinnekulle diskuteras ett tredje spår där man följer högerkanten på kurvan istället för de två spåren som finns i banguiden och det spekuleras även om att det spåret kanske passar FWD bilar. Gissa vilket jag åkte? På nåt sätt kändes högerkanten narturlig och bilen hade grepp nog att hålla sig kvar där trots understyrning.

* Efter Mohlins knäpp vid punkt 14 på banguiden gick allt alltid åt h*v*t*. Där är asfalten lite gropig och där kändes det som att bilen tappade allt vad fäste heter och istället gled man iväg lång ut mot punkt 15 och var på väg ut några gånger. Jag stod och tittade på hur andra körde där och visst körde de igenom samma ojämnheter som jag men de verkade ha gott om grepp ändå. Nåja, nya dämpare och fjädrar finns det väl planer på tills nästa år. Jag försökte ta olika spår för att se vad som passad bäst men hittade inget som kändes rätt.

* TV-krönet. Ingången blev tillstrulad pga föregående sektion, men annars var det inga problem. Ett otroligt grepp var det i däcken och det spelade ingen roll hur man kom över krönet. Hade jag haft min Calibra och försökt köra vissa av de spåren jag provade så är jag övertygad om att jag hade åkt av ordentligt, men nu höll bilen i.

* "Raksträckan" vid depån, här märktes det att min Calibra har mer knuff i motorn... Trots att jag antagligen hade högra hastighet ut på rakan så skiljde det ~40km/h i högsta hastighet innan man kommer fram till bron. Nu har jag iofs inte järnkoll på hastighetsmätaren när jag kör, men något åt det hållet.


* Bilen känns väldigt mjuk bak, man känner det inte så mycket på bana konstigt nog men på små roliga vägar gör det sig påmint.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gus_e_gus »

Kan man ha en kul bil? Nä, man skall ha två... :shock:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gus_e_gus »

Där jag bor byggs det mycket nu, varenda gräsplätt eller parkeringsplats används för att bygga hus. Detta gör att parkeringsplatser är svårt att hitta. I somras fick iaf Porschen stå ute en liten stund och när jag kom ut fick jag se att jag blivit "inparkerad". :evil:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gus_e_gus »

Så, äntligen framme vid en mindre rolig sak från bilens historia i somras. jag hade problem med att bilen läckte bensin från ovansidan på tanken, ibland inget, ibland massor (speciellt vid inspirerad körning). Efter lite om och men köptes en plasttank här på forumet (glömt ditt nick, men tack för en snabb och smidig affär!!!) och bilen skickades iväg till Lindvalls ute på Ekerö en frrdag för byte av tank. Efter ett tag fick jag ett telefonsamtal, det var inte hål på plåttanken utan på en "mojäng" som gick på ovansidan av tanken, den verkade dessutom ha brunnit lite. Dåliga nyheter nummer 2 var att att det inte gick att få dit plasttanken på min bil så jag hämtade tanken, putsade till den lilla rost som fanns och målade den under helgen så att Lindvalls kunde montera den på måndagen.

Besöket där ledde till att jag fick lite mer klarheter kring min vad min bil egentligen är för nåt... Bilen är registrerad som en -82, tanken är märkt som en -82'a men inget annat. Aluminiumbärarmar både fram och bak, motordelar daterade -85 eller -86, växellåda från en S2 osv. Elcentral från en senare bil vilket förklarade att tankmätaren visade lite fel, när mätaren går in på det röda så är det ~35 liter kvar i tanken. Skälet till att bilen har delar från varenda jäkla årsmodell är att den har varit toksmälld den gång i tiden, den har fått en annan framdel påskarvad i höjd med där A-stolparna möter taket. Allt utom elcentralen visste jag om innan besöket på Lindvalls.

Ett stort tack till Lindvalls och dessutom Dude för hjälp!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gus_e_gus »

Årets höjdpunkt var Rejsa-träffen på Sturup!!! Att köra där i regn var kanonkul, bilen gick otroligt bra, dessutom fick jag min första ordentliga avåkning med bilen och det var massa kul folk man träffade.

Tror bara att det var en röd 944 Turbo och en 924 till där av 9*4/968 bilarna.


Detta var vad jag skrev på rejsa:
Rejsaträffen på Sturp klarades av. Mycket bra träff och många trevlig, roliga, människor!!!
Det gick att åka bilen hela vägen upp och ner, men efter 15-20mil så fick man så ont i arsl... baken så det var dags göra ett stopp och gå en sväng. Dock kördes ~45mil i ett sträck på vägen hem utan några större problem. Hörselkåpor och MP3spelare gör det uthärdligt...

Jag påbörjade resan ner allaredan på torsdagen för att klara av ett 50-års kalas i småland och slippa köra hela vägen på fredagen, det gjorde att fredagen kunde ägnas till lite småfix och kolla över saker. Jag försökte åka ner så att jag skulle vara där i god tid men kom ändå iväg för sent så när jag kom till Sturup så var körningen allaredan igång, så snabbt lastades allt ur och det var dags att ställa sig i kön för att köra. Jag har varit på Sturup tidigare, men inte sedan banan byggdes om. Trots att jag hade kollat på banlayout innan, youtube-videos, mm för att någorlunda veta hur banan gick så fick jag mig en chock på första varvet. Jag kon fram till första krönet och kom på att jag inte hade en susning om vad som väntade på andra sidan, svängde banan höger, vänster eller gick rakt fram? Nåja, det redde ut sig... Resten av de två passen jag hann med är det inte så mycket att orda om, jag lärde mig hitta runt lite bättre. Efter första passet blev det prat om däckstryck, och jag släppte ur en del luft ur däcken men det gjorde att andra passet mest blev ett driftingpass där baken tappade fästet i varenda kurva.

Efter en sen torsdagsnatt och en bitvis hektisk fredag gjorde att jag var ordentligt trött, så det blev tidig sänggång för mig. På natten mot lördag började det regna...

På lördagsmorgonen var det dags igen, men nu i regn. Någon som tror jag var nervös för att köra på regn med R-däck? De som gissade på skitnervös har rätt... Efter lite prat om däckstryck ("-Är det blött så är det bara att pumpa i så mycket man kan för att få upp tempen i däcken", ungefär... ) Nåja, man fick börja lite lugnt för att lära sig hur bilen funkade, och visst sladdade det runt lite här och var men inte alls så mycket som jag trodde. 944'an är ju lite lurig om man lyfter på gasen eller bromsar i en sväng, det gäller att våga gasa om bakvagnen släpper oplanerat. Att släppa upp på gasen för att få bilen lite mer överstyrd går att göra i vissa kurvor om man tycker att den understyr eller att man är på väg av, tex i "högfartsvänstern" så bromsade jag till lite innan, tog apex (nåja, jag var inom samma kvadratkilometer iaf) och sedan tyckte man att bilen understyrde ut över curbsen, ett litet lyft på gasen fick ut baken lite lätt och när man tyckte bilen pekade dit man ville så var det full gas igen.

Tempot gick upp under dagen och ett antal mentala "spärrar" togs bort (eller minskades iaf). På fredagen och början på lördagen så bromsade jag till lite innan "krönet", på lördag fm så började jag istället med ett confidence lift strax innan krönet och lite senare så höll jag full gas över krönet ner till inbromsningen för svängen. I "svackan" innan vänstersvängen gick det att bromsa riktigt sent och ändå svänga in utan några större problem, ibland fick man lite småkast men inget allvarligt. Rädslan för regnet försvan, det var jul kul att köra i regn!!! Eller oftast iaf, att ligga bakom 5 bilar på start/målrakan varav tre ligger i bred gjorde att vindrutetorkarna kändes underdimensionerade.

Att vara bland de främsta i kön ut på banan tyckte jag "underlättade", då hade man minst ett varv på sig att komma in i körningen igen och få upp tempot. Stod man långt bak kändes första varvet mer "stökigt", med mer bilar framför som drog upp vatten och det tog längre tid att få in rätt känsla.

Varefter dagen gick så fick man in ett allt bättre flyt. Fortsättning följer.... (inom de närmaste veckorna)
Sturup, regn och åter regn på lördagen. Dagens höjdpunkt var att få åka ut på banan så att man fick en chans att köra och torka sig.

Ju längre dagen gick så gick det fortare och fortare, dessutom gick allt lugnare även om det regnade mer och mer. Regnet var inget problem förutom på eftermiddagen när bilen började vattenplana strax innan "chikanen", detta stället varnades det också på vid förarmötet att man kunde vattenplana på. För några dagar sedan diskuterades "känsla" vid banåkning och vilken känsla jag hade när allt flöt på, känslan jag hade på eftermiddagen var att jag låg ett eller två steg före bilen större delen av banan. Startrakan klarades, inbromsningen till startkurvan var inga problem, däremot instyrningen till högfartsvänstern fick jag inte till bra men efter det gick allt som på räls. Upp över krönet med fullgas, bromsa sent men hårt, ta apex och vara bredd på att bakvagnen kunde släppa lite, sedan fullgas ner mot nästa "krön" och där höll jag så långt till vänster det bara gick efter som jag tyckte det var mycket mindre vatten där, vänster framhjul var på den vita linjen över krönet och några meter till. Sedan bar det ner mot "chikanen", rakt fram, dutta till på bromsen innan man styr in mot höger curbs. Precis efter instyrningen så vattenplanade bilen, bara att vänta på att den skulle sluta med det strax innan man tog curbsen på höger sida och sedan rakt mot curbsen på väster sida med sen inbromsning, ibland trailbrake.

"Dammkruvan" strulade jag med fredagen och halva lördagen.
Vid inbromsningen försökte jag lägga i tvåan, men alltsom oftast så slutade det med att jag sabbade det och fick sladd i kurvan istället och tappade det mesta av farten. Lösningen blev att sluta att växla där, jag tog kurvan på trean och la i tvåan vid hårnålen istället. Kanske inte snabbaste sättet, men vartannat varv strulade jag till det så över en längre tid så vann jag på det. Kurvan ut på startrakan hände det också att jag fick sladd i och tappade massor av tid i.

På lördagen körde jag alla passen i min klass, Sedan var jag ute under Open-pitlane tills jag behövde tanka (eller smita på pojkrummet ), väl klar med det så var det ut på banan igen,med stort självförtroende. Det roliga var att man hängde på bilar och förare som borde vara mycket mer kompetenta, om det säger något om dumdristighet vet jag inte. På lördagens sista varv för min del så gick det snett, istället för att dutta på bromsen innan "chikanen", styra in, och sedan vattenplana så vattenplanade det direkt när jag duttade på bromsen. Så helt plötsligt var man passagerare... Bilen gick rakt fram ut i grusfållan utan att bromsa något innan, halvvägs igenom den när bilen bromsades in så fick jag iden att det kanske gick att köra igenom fållan. Det gick nästan, bilen grävde ner sig istället och jag blev stående någon med någon enstaka meter kvar av grusfållan så jag fick bli uppfiskad av Rescue-bilen. Det som slog mig var att det kändes som att det gick oerhört fort för dem att komma fram. Skador på bilen... det hittade jag mer av idag. Avgasystemet slog i drivaxeln (mer om det i ett senare avsnitt ), gruset slog i oljetråget och gjorde att kylflänsarna inte ser så vackra ut längre och lite lackskador under sparklådorna. De sista(???) stenarna som gömde sig i bakvagnen plockades bort ikväll. Otroligt nog klarade sig bränsleledningar och bormsrör! 5 minuter efter att jag kommit in i depån så stoppades all gatbilskörning för dagen. En dag med mycket åka...

På natten regnade det... men inte på söndagen.
Däremot var banan fuktig, jag körde ut så fort det bara gick och denna gången med Figgz i högerstolen. Eftet ett tag så var jag varm och svettig, dessutom började det imma igen på framrutan (när skall jag lära mig hur reglagen för defrostern skall stå? ) så då var det dags att gå i depå. Döm om min förvåning när Figgz sa att vi hade varit ute i 35 minuter, det var ju bara några varv?

Nåja, efter några minuter för att dricka lite och hämta andan så var det dags att köra igen ända tills gatbilskörningen blåstes av. Jag hann med att köra på ett pass till på söndagen och då hade det verkligen börjat att torka upp, då märktes det hur fel däckstrycket var. Nåja, det fick va när jag körde så det fick bli ett lugnt pass, bilen skulle ju hålla hela vägen upp till Stockholm igen.


Det enda jag behövde göra med bilen på hela helgen var:
* Justering av däcktryck
* Koll efter avåkningen, i samband med det kollades oljeförbrukningen och den var väldigt liten
* Ösa ur baksätet två gånger...

Edit:
Bild från söndag morgon: http://picasaweb.google.com/andreas.vin ... 0616994018
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by gus_e_gus on 2009-01-15 23:40:58, edited 2 times in total.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by gus_e_gus »

Efter Rejsaträffen dröjde det flera veckor tills det var dags igen, denna gång besöktes Sviestad med OSC/Gti.
Återigen från Rejsa, denn gån lite omskrivet:
Jag åkte två pass på morgonen, och den jäkla banan kom jag inte överrens med. Torparn körde jag i varje varv, men jag körde nog inte samma spår någon gång. Chikanen gick att köra riktigt fort i, om man vågade tänka bort däckstravarna och vad som händer om man tar dem med fronten.

Det är en fördel med en bil som Porschen, det är ingen puts, det är ingen glassätarbil eller milslukare utan helt enkelt en billig bil för banträffar. Sitter den i räcket så blir jag inte ruinerad utan köper en annan bil och har kul igen (eller plockar fram Calibran).

Fast i andra passet så började jag fundera. Ibland lät det konstigt bakifrån, men inget ljud som jag sådär kunde komma på vad det var. Tankarna var hos växellådan och hur mycket skrotvärde en sådan har, men bilen gick ju framåt så det var lika bra att köra klart passet. När passet var avflaggat och bilen var på väg in i depån så hörde jag mer vad det var som var fel, avgasystemet var av. En räd gjordes till Biltema för "nödfix"-delar och väl tillbaks på banan yxades avgasystemet ihop igen.


I denna tråden finns en del bilder: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49812
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gus_e_gus »

Någon gång vid besöken på OSC's träffar "blingades" bilen till lite... :shock:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users