924:a startar inte
-
- S-Poster
- Posts: 166
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
924:a startar inte
Hej!
Jag tillhör dem som åker med min bil året runt, och med det mysiga vintervädret som vi har nu så kan man ju inte låta bli
Tyvärr så vill inte min bil starta längre, om det beror på kylan vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa det.
Startmotorn går runt som vanligt och bensinpumpen snurrar för fullt, men den hoppar lixom inte igång :S
Jag misstänker två fel,
1. bensinen kommer inte fram som den ska.
2. Den tänder inte som den ska.
Finns det några kända problem med 924:an vid kyla?
Någon som har några tipps?
Just nu står den i Carport med bateriladdare, jag har även tömt i en flaska K-sprit och satt igång motorvärmaren för att se om det kan tina upp någonting.
Jag tillhör dem som åker med min bil året runt, och med det mysiga vintervädret som vi har nu så kan man ju inte låta bli
Tyvärr så vill inte min bil starta längre, om det beror på kylan vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa det.
Startmotorn går runt som vanligt och bensinpumpen snurrar för fullt, men den hoppar lixom inte igång :S
Jag misstänker två fel,
1. bensinen kommer inte fram som den ska.
2. Den tänder inte som den ska.
Finns det några kända problem med 924:an vid kyla?
Någon som har några tipps?
Just nu står den i Carport med bateriladdare, jag har även tömt i en flaska K-sprit och satt igång motorvärmaren för att se om det kan tina upp någonting.
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Re: 924:a startar inte
Kollat så att inte spridarna är igensatta ?TomasJ wrote:Hej!
Jag tillhör dem som åker med min bil året runt, och med det mysiga vintervädret som vi har nu så kan man ju inte låta bli
Tyvärr så vill inte min bil starta längre, om det beror på kylan vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa det.
Startmotorn går runt som vanligt och bensinpumpen snurrar för fullt, men den hoppar lixom inte igång :S
Jag misstänker två fel,
1. bensinen kommer inte fram som den ska.
2. Den tänder inte som den ska.
Finns det några kända problem med 924:an vid kyla?
Någon som har några tipps?
Just nu står den i Carport med bateriladdare, jag har även tömt i en flaska K-sprit och satt igång motorvärmaren för att se om det kan tina upp någonting.
mvh
Last edited by lasse59 on 2008-11-26 05:35:17, edited 2 times in total.
- johan944
- Addict
- Posts: 3332
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 166
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Min va skitsvår att starta på vintern när tändingen stod fel. Efter den justerades blev det enkelt. Funkar kalstartsventilen ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Addict
- Posts: 2290
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Detta kan göra ont om man har lite otur, säkrare är att inte hålla stiftet själv utan klämma fast det mot nått eller ta en startkabel och jorda det med. Det känns när man håller i det själv och jordningen mot den där oxiderade metallgrunkan inte var fullt så bra som man räknat med...johan944 wrote: Ta ett extra tändstift och sätt i en tändkabel, håll sedan stiftet emot en jordad punkt på bilen.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Re: 924:a startar inte
lasse59 wrote:Kollat så att inte spridarna är igensatta ?TomasJ wrote:Hej!
Jag tillhör dem som åker med min bil året runt, och med det mysiga vintervädret som vi har nu så kan man ju inte låta bli
Tyvärr så vill inte min bil starta längre, om det beror på kylan vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa det.
Startmotorn går runt som vanligt och bensinpumpen snurrar för fullt, men den hoppar lixom inte igång :S
Jag misstänker två fel,
1. bensinen kommer inte fram som den ska.
2. Den tänder inte som den ska.
Finns det några kända problem med 924:an vid kyla?
Någon som har några tipps?
Just nu står den i Carport med bateriladdare, jag har även tömt i en flaska K-sprit och satt igång motorvärmaren för att se om det kan tina upp någonting.
mvh
Det är mycket möjligt att det är nåt helt annat, men på min satte spridarna igen helt plötsligt utan synbar anledning och toppen rasade, ventilsätet lossnade pga av överhettning. Kör INTE motorn om det skulle vara spridarna.
Det kan som sagt också vara kallstarten som strular, jag har bytt min.
Det kan också vara bränslereläet som sitter i säkrings/reläpaketet ovanför ditt vänstra knä när du kör.
Det kan vara allt möjligt, men börja med det enklaste, det brukar löna sig, hoppas det löser sig
mvh
-
- S-Poster
- Posts: 166
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Har testat gnistan nu och den gnistrar
Provade att skruva loss spridarna också, men bränslerörena till spridarna snurrade med när jag vred på muttrarna, så jag vågade inte skruva av dem med risk för att de går av :S
I alla fall kommer det fram soppa till kallstartsventilen och till bränsleregulatorn (?)(den som spridarna får soppa ifrån)
Bränslepumpsreläet tror jag inte att det är då det är bytt för ca: 2-3 månader sedan + att pumpen går och soppa kommer fram...
I värsta fall får jag väl vänta tills det blivit lite varmare uta och hoppas på att den tinar
Provade att skruva loss spridarna också, men bränslerörena till spridarna snurrade med när jag vred på muttrarna, så jag vågade inte skruva av dem med risk för att de går av :S
I alla fall kommer det fram soppa till kallstartsventilen och till bränsleregulatorn (?)(den som spridarna får soppa ifrån)
Bränslepumpsreläet tror jag inte att det är då det är bytt för ca: 2-3 månader sedan + att pumpen går och soppa kommer fram...
I värsta fall får jag väl vänta tills det blivit lite varmare uta och hoppas på att den tinar
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Jag bytte relä 3ggr innan jag fick ordning på det.TomasJ wrote:Har testat gnistan nu och den gnistrar
Provade att skruva loss spridarna också, men bränslerörena till spridarna snurrade med när jag vred på muttrarna, så jag vågade inte skruva av dem med risk för att de går av :S
I alla fall kommer det fram soppa till kallstartsventilen och till bränsleregulatorn (?)(den som spridarna får soppa ifrån)
Bränslepumpsreläet tror jag inte att det är då det är bytt för ca: 2-3 månader sedan + att pumpen går och soppa kommer fram...
I värsta fall får jag väl vänta tills det blivit lite varmare uta och hoppas på att den tinar
Om du är det minsta orolig för att spridarna täppt igen, så måste du skruva loss dom från rören för att konstetera om det kommer som en dusch med som ur dom, du bör ha en genomskinlig glas/plastflaska som du stoppar ner spridarna i så ser att duschen är jämn.
Du måste ha 2 nycklar, en som du låser muttern med som går ner i toppen och som spridarna är gängade i, den andra skruvar du loss själva spridarna med, om du nu misstänker att det är spridarna, jag kanske bara satt griller i huvet på dig. Lite bökigt att komma åt dom inre, men det går.
-
- S-Poster
- Posts: 166
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Nja, jag misstänker inte spridarna, men jag utesluter heller inga möjligheter
Ok, två nycklar alltså, jag hade lite svårt att se då någon av de 25 tidigare ägarna har kletat in muttrarna/spridarna med silikon, undrar varför...
Börjar fundera på om det kanske är mindre jobb att bara låta den stå tills det blir lite varmare ute och se om den är mera startvillig då.
Din input är värdefull för mig, tack så mycket!
Ok, två nycklar alltså, jag hade lite svårt att se då någon av de 25 tidigare ägarna har kletat in muttrarna/spridarna med silikon, undrar varför...
Börjar fundera på om det kanske är mindre jobb att bara låta den stå tills det blir lite varmare ute och se om den är mera startvillig då.
Din input är värdefull för mig, tack så mycket!
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Silikon ??TomasJ wrote:Nja, jag misstänker inte spridarna, men jag utesluter heller inga möjligheter
Ok, två nycklar alltså, jag hade lite svårt att se då någon av de 25 tidigare ägarna har kletat in muttrarna/spridarna med silikon, undrar varför...
Börjar fundera på om det kanske är mindre jobb att bara låta den stå tills det blir lite varmare ute och se om den är mera startvillig då.
Din input är värdefull för mig, tack så mycket!
På min är muttrarna som går ner i toppen som spridarna är gängade i av plast. kan vara så att dom dragit sönder gängorna och tätat med silikon.
Inte så bra.
Men hör med www.Utzon.se om han har såna, kan inte kosta många kronor.
Men lys med en ficklampa och titta om det läcker från en eller flera av spridarfästena som gängas ner i topplocket.
Kolla också om det rinner ner bensin på toppen vid de fyra spridarfästena, ev. samlas bensinen där, kolla också ner i tändstiftsstifthålen om bensin ev. runnit ända ner på stiften, för nån gång lär det ju bli fullt uppe på topplocket om det läcker.
Om det nu är det felet.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Spridarna gängas inte på sugmotor 924an, dom är bara nertryckna genom en oring. Glöm inte kolla det jag nämnde tidigare...
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Aj F-n är det skillnad mot Turbo. Aldrig får man känna sig värdefullCédric wrote:Spridarna gängas inte på sugmotor 924an, dom är bara nertryckna genom en oring. Glöm inte kolla det jag nämnde tidigare...
Jag har iallafall reserverat mig.
Men silikonkocker kan väl ändå inte vara riktigt bra som tätning mot topplocket, eftersom toppen blir mycket varm kan ju silikonet anta flytande form och i värsta fall rinna ner och sätta igen spridarna, om o-ringen är otät.
mvh
- Cédric
- Addict
- Posts: 4636
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är därför man har en bil av varje, då får man koll på båda
värmen räcker nog inte till för att smälta siliconet tror jag, men troligtvis har väl någon snålat vid inköp av nya oringar. Nya kostar inte någon förmögenhet så passa på att byt ut dom när du ändå är där så är iaf en felkälla borta
värmen räcker nog inte till för att smälta siliconet tror jag, men troligtvis har väl någon snålat vid inköp av nya oringar. Nya kostar inte någon förmögenhet så passa på att byt ut dom när du ändå är där så är iaf en felkälla borta
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Du CédricCédric wrote:Det är därför man har en bil av varje, då får man koll på båda
värmen räcker nog inte till för att smälta siliconet tror jag, men troligtvis har väl någon snålat vid inköp av nya oringar. Nya kostar inte någon förmögenhet så passa på att byt ut dom när du ändå är där så är iaf en felkälla borta
Skulle man inte kunna baka och knåda in hela bilen med silikon? Tänk vilket bra rost och ljudskydd dessutom
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users