HJÄLP - vatten i oljan :-(
- kalle
- S-Poster
- Posts: 70
- Joined: 2004-03-29 15:57:04
- Bilmodell: 951 -88
- Location: Göteborg
- Contact:
HJÄLP - vatten i oljan :-(
Hallå
Jag skulle fylla på lite olja idag och till min förskräcklese så va oljepåfyllningsröret fullt med snor
Oljan på stickan ser helt OK ut, så jag tror inte att vattnet har blandats ut helt i hela oljetråget - eller?
Tidigare har jag haft problem med temostaten (motorn blev inte riktigt varm), så jag bytte termostaten, men motorn blir inte riktigt varm ändå - kan det ha med varandra att göra?
Dessutom så verkar jag alltid ha låg vattenvolym i expansionskärlet, och nån stans tar ju vattnet vägen - elller hur? (synd bara att det går in i oljan...)
OK - nån som har några gissningar? Själv lutar jag åt antingen axeln till vattenpumpen, eller topplockspackningen (fast jag kör inte vrålhårt, så det verkar osannorligt att jag blåst packningen...)
När jag bytte termostaten så hade jag ju av de flesta slangar som hör kylningen till, men inte fanken kan det resultera i att vattnet går in i oljan - eller (möjligtvis att vattnet läcker ut på marken, men det är ju ett mycket mindre problem...)?
Jag har dock märk en viss effekt-försämring i motorn (normalt spinner det ju loss vid 60 knyck på 2'an om man pressar lite, men det gjorde det inte sist...).
Alla ideer, tips och tröst mottages tacksamt....
Glada hälsningar
Kalle
Jag skulle fylla på lite olja idag och till min förskräcklese så va oljepåfyllningsröret fullt med snor
Oljan på stickan ser helt OK ut, så jag tror inte att vattnet har blandats ut helt i hela oljetråget - eller?
Tidigare har jag haft problem med temostaten (motorn blev inte riktigt varm), så jag bytte termostaten, men motorn blir inte riktigt varm ändå - kan det ha med varandra att göra?
Dessutom så verkar jag alltid ha låg vattenvolym i expansionskärlet, och nån stans tar ju vattnet vägen - elller hur? (synd bara att det går in i oljan...)
OK - nån som har några gissningar? Själv lutar jag åt antingen axeln till vattenpumpen, eller topplockspackningen (fast jag kör inte vrålhårt, så det verkar osannorligt att jag blåst packningen...)
När jag bytte termostaten så hade jag ju av de flesta slangar som hör kylningen till, men inte fanken kan det resultera i att vattnet går in i oljan - eller (möjligtvis att vattnet läcker ut på marken, men det är ju ett mycket mindre problem...)?
Jag har dock märk en viss effekt-försämring i motorn (normalt spinner det ju loss vid 60 knyck på 2'an om man pressar lite, men det gjorde det inte sist...).
Alla ideer, tips och tröst mottages tacksamt....
Glada hälsningar
Kalle
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Har du kört mycket kortsträckor? Altså, så att bilen inte hunnit få upp värmen ordentligt?
Vår bil ser då ofta lite snorig ut där, men med längre körningar så är det inget snor.
Vår bil ser då ofta lite snorig ut där, men med längre körningar så är det inget snor.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- kalle
- S-Poster
- Posts: 70
- Joined: 2004-03-29 15:57:04
- Bilmodell: 951 -88
- Location: Göteborg
- Contact:
Jodå - kortstäckor blir det hela tiden (det är min jobb-pendlings-bil) = Göteborg <-> Volvo 2gg om dan
Så om jag fattar rätt så finns det en liiiten chans att det inte läcker vatten till oljan utan att det "bara" är kondens i oljepåfyllningsröret?
(hoppas-hoppas-hoppas)
Å iochförsig - eftersom jag har nått problem med att motorn aldrig blir varm, så rimmar det ju lite med kondensproblem - eller?
Nått bra sätt att se om problemet med vatten i oljan bara är ett kondensproblem, eller om det är ett större problem?
Kan man typ tappa ut lite olja från "mitten" av motorn för att se hur den ser ut?
Förhoppningsfulla hälsningar
Kalle
Så om jag fattar rätt så finns det en liiiten chans att det inte läcker vatten till oljan utan att det "bara" är kondens i oljepåfyllningsröret?
(hoppas-hoppas-hoppas)
Å iochförsig - eftersom jag har nått problem med att motorn aldrig blir varm, så rimmar det ju lite med kondensproblem - eller?
Nått bra sätt att se om problemet med vatten i oljan bara är ett kondensproblem, eller om det är ett större problem?
Kan man typ tappa ut lite olja från "mitten" av motorn för att se hur den ser ut?
Förhoppningsfulla hälsningar
Kalle
- kalle
- S-Poster
- Posts: 70
- Joined: 2004-03-29 15:57:04
- Bilmodell: 951 -88
- Location: Göteborg
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Är oljan på stickan grumlig?
Får du värme som du skall i kupén?
Jag tror på kondens i röret och inget annat.
Får du värme som du skall i kupén?
Jag tror på kondens i röret och inget annat.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- kalle
- S-Poster
- Posts: 70
- Joined: 2004-03-29 15:57:04
- Bilmodell: 951 -88
- Location: Göteborg
- Contact:
Oljan på stickan ser helt OK ut (visst, lite svart - men inga tendenser till vatten där...
Värmen i kupen är rätt kass (eller helkass för att vara ärlig), men det beror ju på att jag aldrig får upp temperaturen i motorn. Konstigt att termostatbytet inte löste detta...
Men mycket hellre en kall motor än vatten i oljan (fast någonstans i bakhuvudet så tror jag ju lite grann att dessa två skilda problem kan ha med varandra att göra....)
Glada hälsningar
Kalle
Värmen i kupen är rätt kass (eller helkass för att vara ärlig), men det beror ju på att jag aldrig får upp temperaturen i motorn. Konstigt att termostatbytet inte löste detta...
Men mycket hellre en kall motor än vatten i oljan (fast någonstans i bakhuvudet så tror jag ju lite grann att dessa två skilda problem kan ha med varandra att göra....)
Glada hälsningar
Kalle
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag skulle gjort rent i röret och sedan kört som vanligt, men hållit koll på nivåer och hur det utvecklat sig i röret.
Försök gärna att sedan köra lite längre sträckor, bilar mår bäst när de får bli varma.
Försök gärna att sedan köra lite längre sträckor, bilar mår bäst när de får bli varma.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Luftade du kylvattensystemet ordentligt efter termostatbytet? Kan vara det som gör att du får dålig värme kanske.
Borde inte vara något problem om inte oljan blivit Kaffe-latte-färgad. Hade också en del kondens i min motor, fick bort allting efter första banträffsdagen, då bilen fick gå genomvarm.
Däremot vad gäller att vattnet verkar försvinna.. Prova och lägg slangen från expensionskärlets kork, upp mot torpedväggen. Lägg lite papper under slangen. Sen varmkör du bilen, och gör några regäla accelerationer med fullt laddtryck. Kontrollera pappret, om det blivit blött (dvs om bilen tryckt kylarvatten genom expensionskärlet och upp i slangen). Om så är fallet har du en trött topplockspackning, och behöver bytas omgående. Att köra med vatten som ev. kommer in till cylindrarna kan leda till ordentligt haveri pga repiga cylinderväggar.
Ut och prova, vi andra håller våra bästa tummar
Mvh Jon
Borde inte vara något problem om inte oljan blivit Kaffe-latte-färgad. Hade också en del kondens i min motor, fick bort allting efter första banträffsdagen, då bilen fick gå genomvarm.
Däremot vad gäller att vattnet verkar försvinna.. Prova och lägg slangen från expensionskärlets kork, upp mot torpedväggen. Lägg lite papper under slangen. Sen varmkör du bilen, och gör några regäla accelerationer med fullt laddtryck. Kontrollera pappret, om det blivit blött (dvs om bilen tryckt kylarvatten genom expensionskärlet och upp i slangen). Om så är fallet har du en trött topplockspackning, och behöver bytas omgående. Att köra med vatten som ev. kommer in till cylindrarna kan leda till ordentligt haveri pga repiga cylinderväggar.
Ut och prova, vi andra håller våra bästa tummar
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- kalle
- S-Poster
- Posts: 70
- Joined: 2004-03-29 15:57:04
- Bilmodell: 951 -88
- Location: Göteborg
- Contact:
Jodå - jag tror att jag luftade ordentligt (12'ans skruv vid insuget ovanför fördelaren liksom).
Oljan verkar ju vara helt OK (svart, men fin) på oljestickan, men det ser för jävligt ut i oljepåfyllningsröret (som om nån har kräkts ner i röret liksom
Jag ser inga spår av olja i kylarvattnet (när jag tittar ner i expantionskärlet) - men det är ju lite svårt att se eftersom det alltid är lite rostbrunt där nere...
Men om det kommer vatten ut slangen vid expantionslocket, är det inte bara ett tecken på att man fyllt på lite för mycket vatten, hur kan det visa på att man har en kass topplockspackning?
Glada hälsningar
Kalle (som jobbar hela natten om det är nån som undrar
Oljan verkar ju vara helt OK (svart, men fin) på oljestickan, men det ser för jävligt ut i oljepåfyllningsröret (som om nån har kräkts ner i röret liksom
Jag ser inga spår av olja i kylarvattnet (när jag tittar ner i expantionskärlet) - men det är ju lite svårt att se eftersom det alltid är lite rostbrunt där nere...
Men om det kommer vatten ut slangen vid expantionslocket, är det inte bara ett tecken på att man fyllt på lite för mycket vatten, hur kan det visa på att man har en kass topplockspackning?
Glada hälsningar
Kalle (som jobbar hela natten om det är nån som undrar
- Cédric
- Addict
- Posts: 4629
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det kan också vara ett bevis på att locket till expansionskärlet håller på att ge sig, har hänt mig
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Tror nog att det bara är vanlig kondens. På mina 4 BMW-bilar så har alla
haft detta "symptom" vintertid. =) Jag var livrädd första gg jag fick detta på
min BMW 328 -96:a. Åkte till BMW i Helsingborg med bilen och dom lugnande
mig med att säga att detta var helt normalt.
haft detta "symptom" vintertid. =) Jag var livrädd första gg jag fick detta på
min BMW 328 -96:a. Åkte till BMW i Helsingborg med bilen och dom lugnande
mig med att säga att detta var helt normalt.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag har luftoljekylare och vill nog påstå att få bilar jag kört har så bra och snabb värme som vår S2.headline wrote:När jag körde min 944 till och från VCC - Hisingen så blev den helt klart varm och mysig i kupén trots den korta stäckan. Sen har väl iofs 951:or luftoljekyare till skillnad mot vatten/olja-växlare vilket kanske ger kupévärme tidigare.
Och frågan är väl om detta hjälpte dig...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Har samma erfarenhet från min 944 S2; värmen kom direkt. Fick till och med kommentarer i stil med "Väldig vad fort det blev varmt!" av passagerare.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users