KRÄNGNINGSHÄMMARE

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Ubbe944S2
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2004-04-07 07:49:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: löddeköpinge / Skåne
Contact:

KRÄNGNINGSHÄMMARE

#1 Post by Ubbe944S2 »

Har en S2:a

fjäderhårdhet fram: ungefär 28N/mm2
26,8mm krängare

Bak
torsion stav 24 mm
gula just. bara KONI bak på mjukaste läget
krängare 16mm

JAg tycker den är lite mjuk i bak och kränger en del och understyr lite på bana med R-däck !

HAde tänkt och prova med en grövre krängare bak till att börja med !

Någon som har erfarenhet av hur mycket det påverkar, finns 18, 19 justerbar och 20mm

Urban med röda faran

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Det är nog rätt väg att gå att prova med en grövre krängare. Exakt vilken är nog enklast att prova sig fram till. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Din bil är nog mjuk bådre fram och bak för banåka med R-däck, men ta ett steg i taget. Prova att byt ut bakkrängaren.

Har du diffbroms? Jag fick problem att med väldans spinnande innerhjul på min -86 Turbo (utan diffbroms) när jag hårdade upp bakfjädringen, utan att följa med i framändan.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Cédric »

Hur ser det ut med hjulvinklar ? Det påverkar greppet mycket..

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by Rikard »

När jag hade originalfjädring på min bil så fjädrade ytterhjulet fram ned så mycket att innerhjulet bak lyfte i kurvorna. I ditt läge skulle jag montera hårdare fjädrar fram.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Ubbe944S2
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2004-04-07 07:49:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: löddeköpinge / Skåne
Contact:

#6 Post by Ubbe944S2 »

Har ungefär 2 grader camber både fram & bak !

Enligt racande kompis så rekommenderar han att släppa främre krängaren på Knutstorp !

Tänkte ställa dämparna lite hårdare 1 1/2 varv upp från mjukaste läget !

Frågan är hur stor skillnad det gör med olika dim. på krängarna bak:

18 och 20 mm finns till turbo och 19mm justerbar till 968 ?

Urban

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by FredrikÅ »

Ubbe944S2 wrote:Har ungefär 2 grader camber både fram & bak !

Enligt racande kompis så rekommenderar han att släppa främre krängaren på Knutstorp !

Tänkte ställa dämparna lite hårdare 1 1/2 varv upp från mjukaste läget !

Frågan är hur stor skillnad det gör med olika dim. på krängarna bak:

18 och 20 mm finns till turbo och 19mm justerbar till 968 ?

Urban
Styvare krängare bak gör stor skillnad på 944:or, men det är svårt
att säga exakt hur din bil skulle reagera. Jag skulle nog också, som Rikard
föreslog, se över fjädrar/dämpare fram först.

Släppa främre krängaren skulle säkert göra bilen mer överstyrd, men på
bekostnad av totalgreppet. Ett typiskt dåligt tips, om jag får säga min
mening... :wink: :D
Fredrik Åberg

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#8 Post by Rikard »

Fredrik eller någon annan.

Finns 23 mm turbo-cup krängare som reservdel?

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#9 Post by FredrikÅ »

Rikard wrote:Fredrik eller någon annan.

Finns 23 mm turbo-cup krängare som reservdel?

Rikard
Bra fråga, kostar förmodligen skjortfabrik i så fall....

Vi hittade ju en begagnad justerbar 21 mm till Annas bil, men det känns som
att den möjligen är lite väl kraftig. Hennes bil är rätt giftig "på gränsen".
(Den har originalkrängare fram och saknar diffbroms)

Vad sitter det för krängare på din bil?
Fredrik Åberg

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#10 Post by Rikard »

FredrikÅ wrote:
Rikard wrote:Fredrik eller någon annan.

Finns 23 mm turbo-cup krängare som reservdel?

Rikard
Bra fråga, kostar förmodligen skjortfabrik i så fall....

Vi hittade ju en begagnad justerbar 21 mm till Annas bil, men det känns som
att den möjligen är lite väl kraftig. Hennes bil är rätt giftig "på gränsen".
(Den har originalkrängare fram och saknar diffbroms)

Vad sitter det för krängare på din bil?
Fredrik

Min bil har en 18 mm originalkrängare. Vad har du på din cab?

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by FredrikÅ »

Rikard wrote: Fredrik

Min bil har en 18 mm originalkrängare. Vad har du på din cab?

Rikard
Bak: 19 mm justerbar, kör vanligtvis på mjukaste läget.
Fram. 30 mm fast.

Den sättningen funkar ju minst sagt hyggligt, men jag tror faktiskt att bilen
skulle må bra av ännu styvare krängare fram.

Tror att bl.a. Zolnir har experimenterat med något hemmasnickrat - med bra resultat...

Jag kommer dock inte att ändra setupen på min bil, det får duga som det
är och så får jag gasa mer i stället. :?
Fredrik Åberg

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#12 Post by easec »

bort med krängningshämmare, både bak o fram, naturligtvis. Sätt på kraftigare fjädrar. Jag har likande sättning på min som Utzon körde. Kan det vara 700 lbs fram och avkortade (halvtvarv) kraftigaste som går att köpa till bakdämparna.

Dropstops. Tänk på att ha lite grövre från början. Mina klena gick mitt av efter ett par långsamma varv på Kinnekulle och Knutstorp.

Jag är ju en gammal gubbe så därför litar jag mer på erfarenhet från banan än något datorframräknat.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Är det inte lite 'lurigt' att få till endast fjädrar + dropstops? Man vill ju ha bilen 'hårdare' setting i roll än i pitch/dive vad jag förstått, då bilen är betydligt längre, än vad den är bred. Dropstoppen är inte progressiv alls, hur tycker du det fungerar Easec? (något man märker?)

Utan att ha provat, så känns det rent spontant mycket lättare att ställa in (och framför allt ändra) balansen i bilen med krängare.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#14 Post by easec »

bara av med hjulet och höja bärarmen, fästa, på med hjulet sedan race.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#15 Post by easec »

http://www.seventwentyfour.org/porsche/6juni.wmv (utan dropstops)

http://www.seventwentyfour.org/porsche/ ... 070625.wmv (med dropstops)

Skruva upp ljudet så märker du skillnaden.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users