Drivknutar, växelådan, dämpare och fjädrar.
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Drivknutar, växelådan, dämpare och fjädrar.
Ja.. nu Blir det storbyte av det mesta..
Men i samband som jag byter drivknutar, tar ner växellåda för att byta bussningar, byta dämpare och fjädrar.
Vad mer ska man passa på att göra?! Jag menar när hela bakvagnen är nere iaf..
Service på växellådan? Oljebyte är väll uppenbart.. Även fast det kanske inte behövs..
Min koppling har börjat slira ibland, så det kanske är dax att byta lameller i den också? Eller?
F-n... Dämpare, Fjädrar, Drivknutar (är det bara ett par eller två par?), nya bussningar, nya lameller (ska man ta i i överkant o välja turbons? passar de rakt på i en n/a -82?) och kanske axelknuten är dålig också..
(edit : turbo-lamellerna funderar jag på eftersom jag kommer nog trimma min n/a lite, vill satsa på 200-220hk.. kommer bli dyrt men man vill ju ha en lite speciell bil )
blir nog inte billigt detta .. (ska göra allt själv ska väl nämnas)..
och ni kommer få det jobbigt med tanke på alla frågor som kommer uppstå!
kommer nog använda denna tråd för frågor och tankar framöver..
Ha de! // Broberg
Men i samband som jag byter drivknutar, tar ner växellåda för att byta bussningar, byta dämpare och fjädrar.
Vad mer ska man passa på att göra?! Jag menar när hela bakvagnen är nere iaf..
Service på växellådan? Oljebyte är väll uppenbart.. Även fast det kanske inte behövs..
Min koppling har börjat slira ibland, så det kanske är dax att byta lameller i den också? Eller?
F-n... Dämpare, Fjädrar, Drivknutar (är det bara ett par eller två par?), nya bussningar, nya lameller (ska man ta i i överkant o välja turbons? passar de rakt på i en n/a -82?) och kanske axelknuten är dålig också..
(edit : turbo-lamellerna funderar jag på eftersom jag kommer nog trimma min n/a lite, vill satsa på 200-220hk.. kommer bli dyrt men man vill ju ha en lite speciell bil )
blir nog inte billigt detta .. (ska göra allt själv ska väl nämnas)..
och ni kommer få det jobbigt med tanke på alla frågor som kommer uppstå!
kommer nog använda denna tråd för frågor och tankar framöver..
Ha de! // Broberg
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2004-05-19 11:55:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Enköping
- Contact:
jobb
Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Hoppas allt lirar...
Hoppas allt lirar...
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!
Våga stå upp!
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 149
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Re: jobb
Hur tänker du nu?patrick wrote:Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Både innre och yttre knut roterar ju med samma vinkel hela tiden. Den enda skillnaden mellan knutarna är att vänster yttre blir grillad av avgasystemet mer är de andra.
Pontus Borg
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 149
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Axelknut? Var sitter den?Broberg wrote:okej.. så för säkerhetsskull så ska jag byta alla fem drivknutar? (fyra driv- o en axel-knut)..
Har du mycket pengar eller hatar kletigt och skitigt fett så byt allihop. De är dyra som guld.
Annars kan du ta isär knutarna och se hur ytorna som kulorna rullar mot ser ut. Om de har mycket spår eller hack så byt ut de. Om det har läckt in skit/vatten in i damskerna så slits de fort. Innar du tar isär så se till att du har en bra beskrivning på hur man får ihop knutarna igen, det krävs lite speciella manövrar för att få ihop dem igen.
Pontus Borg
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Nix, mellan motor och växellåda går bara den raka transaxeln och den har ingen knut.Broberg wrote:sitter det ingen knut innan växellådan.. på drivaxeln??
jag har inte kollat så..
EDIT: Transaxel-konstruktionen är en stel enhet bestående av motor, transaxeln och växellåda.
"Motsatsen" till detta är den vanliga konstruktionen (ex. Volvo 240/740) med motor-vxlåda-kardan-diffklump där motor + vx-låda sitter ihop till en enhet och kardanaxeln är en "ledad" kraftöverföring till diffklumpen. Kanske var tydligare så?
Det ska bara vara de 4 knutarna på drivaxlarna (mellan vx-låda och bakhjulen) vad jag vet. (Sist jag kikade på min 924a iaf )
Lycka till!
Mangan
Last edited by Magnus K on 2004-08-06 12:59:24, edited 1 time in total.
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Sandén har väl bra priser på det mesta och sen är han fantastiskt bra så du kan säkert få lite tips av honom ocksåBroberg wrote:kalas!
ngt mindre att tänka på iaf
ska man handla från porsche center eller ska man leta upp något annat ställe att köpa inre o yttre drivknutar på?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag köpte en knut av Utzon, han var billigast då. Men innan du köper fyra nya så kolla upp hur de gamla ser ut, börjar det bli små gropar i spåren där kulorna sitter är det bara att byta. Ser det bra ut och är fritt från glapp så köp bara en ny damask och använd knuten ett tag till. Damask med fett och nån bricka fanns på mekonomen till halva porsches pris sist jag kolla.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2004-05-19 11:55:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Enköping
- Contact:
Re: jobb
Sorry! Tänker fortfarande framhjulsdrift (bytte nyss på voflon).boxsterpontus wrote:Hur tänker du nu?patrick wrote:Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Både innre och yttre knut roterar ju med samma vinkel hela tiden. Den enda skillnaden mellan knutarna är att vänster yttre blir grillad av avgasystemet mer är de andra.
Pontus har förstås rätt, och den vänstra yttre verkar gå först av nämnd anledning.
Jag har märkt att priserna varierar kraftigt mellan leverantörer oxå. Mekonomen tog i så dom sprack. Jag tror utzon var ganska billig på knutar?
Lycka till.
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!
Våga stå upp!
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 149
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
1000kr knuten.. 4k .. F-n.. jag byter
det var inte så jäkla blodigt..
dämpare o fjädrar lär ju gå på mer!
där har jag fortfarande frågan om vad i helvete jag ska välja.. ska man köra på Koni runt om? (får man med fjädrar till koni's satser?)
det var inte så jäkla blodigt..
dämpare o fjädrar lär ju gå på mer!
där har jag fortfarande frågan om vad i helvete jag ska välja.. ska man köra på Koni runt om? (får man med fjädrar till koni's satser?)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Börjar bli lite konstig i huvvet..
men.. det är vanliga dämpare fram + fjädrar..
är det torsionsstavar och fjädrar bak eller vad?
vad ÄR en torssions stav kan ni iofs bara svara på så förstår jag nog sen.. jag har inte riktigt greppat det och heller inte fått någon förklaring på det hela..
men.. det är vanliga dämpare fram + fjädrar..
är det torsionsstavar och fjädrar bak eller vad?
vad ÄR en torssions stav kan ni iofs bara svara på så förstår jag nog sen.. jag har inte riktigt greppat det och heller inte fått någon förklaring på det hela..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users