Drivknutar, växelådan, dämpare och fjädrar.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Drivknutar, växelådan, dämpare och fjädrar.

#1 Post by broberg »

Ja.. nu Blir det storbyte av det mesta..


Men i samband som jag byter drivknutar, tar ner växellåda för att byta bussningar, byta dämpare och fjädrar.
Vad mer ska man passa på att göra?! Jag menar när hela bakvagnen är nere iaf..
Service på växellådan? Oljebyte är väll uppenbart.. Även fast det kanske inte behövs..

Min koppling har börjat slira ibland, så det kanske är dax att byta lameller i den också? Eller?


F-n... Dämpare, Fjädrar, Drivknutar (är det bara ett par eller två par?), nya bussningar, nya lameller (ska man ta i i överkant o välja turbons? passar de rakt på i en n/a -82?) och kanske axelknuten är dålig också..

(edit : turbo-lamellerna funderar jag på eftersom jag kommer nog trimma min n/a lite, vill satsa på 200-220hk.. kommer bli dyrt men man vill ju ha en lite speciell bil :D )

blir nog inte billigt detta :D .. (ska göra allt själv ska väl nämnas)..
och ni kommer få det jobbigt med tanke på alla frågor som kommer uppstå!

kommer nog använda denna tråd för frågor och tankar framöver..

Ha de! // Broberg
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#2 Post by FSN »

Hmmm ?? Passar verkligen en Turbolamell??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

patrick
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-05-19 11:55:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

jobb

#3 Post by patrick »

Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Hoppas allt lirar...
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Re: jobb

#4 Post by boxsterpontus »

patrick wrote:Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Hur tänker du nu?

Både innre och yttre knut roterar ju med samma vinkel hela tiden. Den enda skillnaden mellan knutarna är att vänster yttre blir grillad av avgasystemet mer är de andra.
Pontus Borg

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by broberg »

okej.. så för säkerhetsskull så ska jag byta alla fem drivknutar? (fyra driv- o en axel-knut)..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by boxsterpontus »

Broberg wrote:okej.. så för säkerhetsskull så ska jag byta alla fem drivknutar? (fyra driv- o en axel-knut)..
Axelknut? Var sitter den?

Har du mycket pengar eller hatar kletigt och skitigt fett så byt allihop. De är dyra som guld.
Annars kan du ta isär knutarna och se hur ytorna som kulorna rullar mot ser ut. Om de har mycket spår eller hack så byt ut de. Om det har läckt in skit/vatten in i damskerna så slits de fort. Innar du tar isär så se till att du har en bra beskrivning på hur man får ihop knutarna igen, det krävs lite speciella manövrar för att få ihop dem igen.
Pontus Borg

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#7 Post by broberg »

sitter det ingen knut innan växellådan.. på drivaxeln??

jag har inte kollat så..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Magnus K »

Broberg wrote:sitter det ingen knut innan växellådan.. på drivaxeln??

jag har inte kollat så..
Nix, mellan motor och växellåda går bara den raka transaxeln och den har ingen knut.

EDIT: Transaxel-konstruktionen är en stel enhet bestående av motor, transaxeln och växellåda.
"Motsatsen" till detta är den vanliga konstruktionen (ex. Volvo 240/740) med motor-vxlåda-kardan-diffklump där motor + vx-låda sitter ihop till en enhet och kardanaxeln är en "ledad" kraftöverföring till diffklumpen. Kanske var tydligare så? :)

Det ska bara vara de 4 knutarna på drivaxlarna (mellan vx-låda och bakhjulen) vad jag vet. (Sist jag kikade på min 924a iaf ;) )

Lycka till!
Mangan
Last edited by Magnus K on 2004-08-06 12:59:24, edited 1 time in total.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#9 Post by broberg »

kalas!

ngt mindre att tänka på iaf :D
ska man handla från porsche center eller ska man leta upp något annat ställe att köpa inre o yttre drivknutar på?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#10 Post by Highway »

Broberg wrote:kalas!

ngt mindre att tänka på iaf :D
ska man handla från porsche center eller ska man leta upp något annat ställe att köpa inre o yttre drivknutar på?
Sandén har väl bra priser på det mesta och sen är han fantastiskt bra så du kan säkert få lite tips av honom också
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Jag köpte en knut av Utzon, han var billigast då. Men innan du köper fyra nya så kolla upp hur de gamla ser ut, börjar det bli små gropar i spåren där kulorna sitter är det bara att byta. Ser det bra ut och är fritt från glapp så köp bara en ny damask och använd knuten ett tag till. Damask med fett och nån bricka fanns på mekonomen till halva porsches pris sist jag kolla.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

patrick
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-05-19 11:55:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

Re: jobb

#12 Post by patrick »

boxsterpontus wrote:
patrick wrote:Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Hur tänker du nu?

Både innre och yttre knut roterar ju med samma vinkel hela tiden. Den enda skillnaden mellan knutarna är att vänster yttre blir grillad av avgasystemet mer är de andra.
Sorry! :oops: Tänker fortfarande framhjulsdrift (bytte nyss på voflon).
Pontus har förstås rätt, och den vänstra yttre verkar gå först av nämnd anledning.
Jag har märkt att priserna varierar kraftigt mellan leverantörer oxå. Mekonomen tog i så dom sprack. Jag tror utzon var ganska billig på knutar?
Lycka till.
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#13 Post by boxsterpontus »

Jag har handlat en knut av unzon. Strax under 1000kr tror jag har ville ha.

Jag har också handlat en massa begagnade kompletta drivaxlar med knutar och allt, men nästan alla har haft dåliga knutar. :( Om någon behöver en drivaxel så har jag massor :) Det lönar sig inte alltid att va snål.
Pontus Borg

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#14 Post by broberg »

1000kr knuten.. 4k .. F-n.. jag byter :D
det var inte så jäkla blodigt..


dämpare o fjädrar lär ju gå på mer!
där har jag fortfarande frågan om vad i helvete jag ska välja.. ska man köra på Koni runt om? (får man med fjädrar till koni's satser?)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#15 Post by broberg »

Börjar bli lite konstig i huvvet..


men.. det är vanliga dämpare fram + fjädrar..

är det torsionsstavar och fjädrar bak eller vad?


vad ÄR en torssions stav kan ni iofs bara svara på så förstår jag nog sen.. jag har inte riktigt greppat det och heller inte fått någon förklaring på det hela..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users