Hehe..men jag la på lite tid för kundmottagning,fika o annat dom också vill ha betalt förPär Hylander wrote:
edit: hoppla, Anders hade ju redan skrivit precis vad jag skrev.
Precis byt kamrem, men får ett vinande ljud ??
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Balansremmen
Hallå alla, detta vinande ljud kommer från balansremmen, det är INTE bra att remmen viner detta kan resultera i snabb förslitning och obehagliga motorras. Balansremmen trasslar ofta in sig i kamremmen om den går av
Jag som har verkstad använder mig av fingertoppskänsla när jag spänner balanremmen, den är alltså för hårt spänd om det viner och därför felmonterad.
Area 951 tar 800.- för kontroll av balansrem och efterspänning av kamrem på 968 och S2 och 1000.- för alla turbo.
Lycka till.
Jonas Larsson
Jag som har verkstad använder mig av fingertoppskänsla när jag spänner balanremmen, den är alltså för hårt spänd om det viner och därför felmonterad.
Area 951 tar 800.- för kontroll av balansrem och efterspänning av kamrem på 968 och S2 och 1000.- för alla turbo.
Lycka till.
Jonas Larsson
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Det är nog väldigt vanligt att det viner när bilen kommer från verkstaden o fått balansremmen justerad vad man läst,brukar gå över sägs det...
Blir ju även lite ljud även om den är för slapp..typ kvittrar lite när den slår mot rullar o sånt,senare går den väl av som sagt var
Själv fick jag min helt tyst när jag bytte själv o det blir man ju rätt självgod av
Näevars våra Porschar är mera lättskruvat än man kanske först tror av ryktet och auran runt märket...lite mentalt motstånd som man behöver övervinna bara!
Skruvar hellre 968 än tex juniors MI16 som jag också bytt remmar på
Blir ju även lite ljud även om den är för slapp..typ kvittrar lite när den slår mot rullar o sånt,senare går den väl av som sagt var
Själv fick jag min helt tyst när jag bytte själv o det blir man ju rätt självgod av
Näevars våra Porschar är mera lättskruvat än man kanske först tror av ryktet och auran runt märket...lite mentalt motstånd som man behöver övervinna bara!
Skruvar hellre 968 än tex juniors MI16 som jag också bytt remmar på
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Även fast det är enkelt och går fort att demontera remskyddet så är det faktiskt lite grejer som ska bort innan. Visst, inga svåra grejer, men för en seriös verkstad så tar de givetvis betalt för all arbetstid, oavsett om det är lätt eller inte.
På en turbo måste tex man ta bort IC-rör mellan IC och insug samt hela luftfilterboxen.
Ska man sedan justera med remspänningsverktyget för att kolla remspänningen så tar det rätt mkt längre tid än på bilar 87- med automatiskt spännare där det räcker med att lossa den spännarens och sen fixera den igen.
EDIT: Det jag menar är bara att man inte ska bli upprörd om en verkstad ger prisförslag på över en timme.
På en turbo måste tex man ta bort IC-rör mellan IC och insug samt hela luftfilterboxen.
Ska man sedan justera med remspänningsverktyget för att kolla remspänningen så tar det rätt mkt längre tid än på bilar 87- med automatiskt spännare där det räcker med att lossa den spännarens och sen fixera den igen.
EDIT: Det jag menar är bara att man inte ska bli upprörd om en verkstad ger prisförslag på över en timme.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 47
- Joined: 2004-03-30 19:39:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kristianstad
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Jaå går gör det ju eftersom endel har åkt runt ganska länge med remmen avsliten och liggande trasig innanför kåpan men det är nog bättre om du låter någon lyssna på motorn om du är orolig!
Balansaxlarnas drivhjul måste komma i rätt läge igen om man plockar bort remmen annars blir det vibrationer...
Balansaxlarnas drivhjul måste komma i rätt läge igen om man plockar bort remmen annars blir det vibrationer...
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2004-04-01 20:50:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Att byta remmarna är inte precis något som man behöver större motorkunskap om. (Är kanske ute o. trampar någon på tassarna)? Själv gör jag detta och sparar många trevliga kronor som kan användas till annat.
Ett litet tips! Osäker om vilken rem som viner?
Spray:a lite rent vatten på den som är misstänkt!
Vinandet eller oljudet upphör direkt!
Janne
Ett litet tips! Osäker om vilken rem som viner?
Spray:a lite rent vatten på den som är misstänkt!
Vinandet eller oljudet upphör direkt!
Janne
-
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2004-03-29 21:56:08
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Ja det är inte bara rimligt, det är fullt möjligt , det är lätt att se om den varit på vattenpumpshjulet eftersom det är det enda som är blankt där nere om så är fallet.ThomasM wrote:Bytte själv kamrem + spännrulle samt balansrem + spännrulle, tidigare erfarenhet var av ett byte på en Toyota Celica -88. Inga större svårigheter, klurigt att få det rätt spännt dock.
Just nu verkar balansremmen kunna vara när vattenpumpshjulet, är det rimligt?
Var nogranna med uppspänningen är mitt tips.
//
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
Who is online
Users browsing this forum: No registered users