Spekulant på Boxster
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Spekulant på Boxster
Tjena! Skulle vara kul att få höra om era erfarenheter av Boxster, både fördelar, men framför allt nackdelar och fallgropar med modellen.
-Min erfarenhet är att Tiptronic lådan strular ganska mycket och har höga servickostnader - är det något ni också erfarit?
-Fungerar fälgar från 944, S2 till Boxster?
/Kirurgen
-Min erfarenhet är att Tiptronic lådan strular ganska mycket och har höga servickostnader - är det något ni också erfarit?
-Fungerar fälgar från 944, S2 till Boxster?
/Kirurgen
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Far min har en Boxster med 2,5 liters-motorn och avgassystem ifrån Supersprint. Tycker det är en fantastiskt trevlig bil faktiskt. Ljudet är helt i särklass med ett sportsystem också. Har egentligen ingenting negativt att säga om modellen men om du är ute efter lite vassare prestanda bör du nog satsa på S-modellen. Den vanliga modellen räcker dock gott och väl till för att man ska le konstant när man varvar upp boxersexan (ljudet går verkligen inte att jämföra med det i 944:an).
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
Vilka sportsystem ger bäst ljud? Kanske svårt att jämföra, men finns det någon sida med ljudfiler?Anton N wrote:Far min har en Boxster med 2,5 liters-motorn och avgassystem ifrån Supersprint. Tycker det är en fantastiskt trevlig bil faktiskt. Ljudet är helt i särklass med ett sportsystem också. Har egentligen ingenting negativt att säga om modellen men om du är ute efter lite vassare prestanda bör du nog satsa på S-modellen. Den vanliga modellen räcker dock gott och väl till för att man ska le konstant när man varvar upp boxersexan (ljudet går verkligen inte att jämföra med det i 944:an).
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Har bara erfarenhet av supersprintsystemet, men det ger iaf ett helt fantastiskt ljud. Ska försöka gör en inspelning av det och lägga ut här när jag kommer hem till Halmstad i helgen.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
http://web.archive.org/web/200312030016 ... Videos.asp
Klicka på Boxster "Departure", el. "Boxster Leaving". Låter ungefär som på fars bil, dock annat system än Supersprint på den där rackaren.
Klicka på Boxster "Departure", el. "Boxster Leaving". Låter ungefär som på fars bil, dock annat system än Supersprint på den där rackaren.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Fler videoklipp och en test av Boxstern när den var ny (Fifth Gear).
http://www.yellowboxster.com/video.html
http://www.yellowboxster.com/video.html
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3326
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Styling hittar du på www.realcar.se tycker att dem kjolarna och det var ganska så smakfut.
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Jag är 196 cm lång själv och har faktiskt inte några problem att få plats i 986 Boxstern. Har aldrig känt behov av mer plats.anders44 wrote:i 987 boxster er pedalene flyttet mye lenger frem, jeg som er 187 sitter da bra. i 986 blir det litt trangt.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Det man bör se upp med är att det inte förekommer något läckage mellan motorn och växellådan, vilket kallas för RMS leak på engelska. Sök mer om detta på rennlist eller google. I övrigt är det väl bara normala bilundersökningsrutiner man bör genomföra.
Jag har en Boxster från 98, alltså med 2.5l motorn, 204hk orginal. Den är trimmad med avgassystem och fetare grenrör från cargraphic, vilket kostade samanlagt ca 2000EUR. Detta ger ett gött ljud framför allt på högre varv. Jag har provat ett annat för mig okänt system också, och detta gav ett sjukt jobbigt dån mellan 70-90, hastigheter man ofta kör i alltså. Just detta fenomen är välkänt för eftermarknadssystem till Boxster varför man bör satsa på något enligt rekommendation, eller något man fått uppleva i realiteten. Vidare så är min styrbox omprogrammerad vilket enligt företaget som gjort det ska ge ca 10-15hk, men det säger ju alla som trimmar sugmotorer. Sportluftfilter är enligt min mening bortkastade pengar då ett orginalfilter ger bättre skydd, men för ljudets skull är det väl investerade pengar att skaffa ett koniskt filter till just Boxster. DÅ blir det ljudskillnad jag jag lova.
Vill man labba lite för ljudets skull kan man trixa bort luftsnorkeln som sitter bakom luftintaget på högersidan. Det kostar 0kr, och ger litelite mulligare ljud. Jag satte dock tillbaka min eftersom den sitter där av någon anledning. Lycka till med köpet, och satsa på en rikligt utrustad bil om du köper en tidig modell.
Gällande stylingen på realcar så tycker jag att den är grisful. Satsa på Aerokit kopior istället. Det är GT3 kjolar anpassade för Boxstern. Orginal är jättedyra. Det finns en hel del häftiga prylar att hänga på, men allt annat om inte påminner om orginal brukar vara rätt fult. Själv har jag byggt om hela bakdelen på bilen så den ser ut som en 03:a, vilket innebär annorlunda kofångare, vinge och lampor. En snygg lösning på att uppgradera kofångaren utan att för den sakens skull byta ut hela rubbet är sk. "Boxster Rear Diffusers" vilka passar årsmodeller 97-02
Fälgarna passar, men kolla inpressningen på dem för både utseende och vägegenskaper. Frågan är hur hett det är med cup1, cup2 på en bil som är nyare än fälgarna.
Lite länkar:
www.evoms.com
http://www.essentialstyling.com/aero_body_styling.htm
http://www.lltek.com/porschtek/986_bxstr_aero.htm
http://www.cargraphic.com/index.php?/s,6,7,18/ (här kan du köpa allt)
http://www.gemballa.com/Modelle/index_e.html
Jag har en Boxster från 98, alltså med 2.5l motorn, 204hk orginal. Den är trimmad med avgassystem och fetare grenrör från cargraphic, vilket kostade samanlagt ca 2000EUR. Detta ger ett gött ljud framför allt på högre varv. Jag har provat ett annat för mig okänt system också, och detta gav ett sjukt jobbigt dån mellan 70-90, hastigheter man ofta kör i alltså. Just detta fenomen är välkänt för eftermarknadssystem till Boxster varför man bör satsa på något enligt rekommendation, eller något man fått uppleva i realiteten. Vidare så är min styrbox omprogrammerad vilket enligt företaget som gjort det ska ge ca 10-15hk, men det säger ju alla som trimmar sugmotorer. Sportluftfilter är enligt min mening bortkastade pengar då ett orginalfilter ger bättre skydd, men för ljudets skull är det väl investerade pengar att skaffa ett koniskt filter till just Boxster. DÅ blir det ljudskillnad jag jag lova.
Vill man labba lite för ljudets skull kan man trixa bort luftsnorkeln som sitter bakom luftintaget på högersidan. Det kostar 0kr, och ger litelite mulligare ljud. Jag satte dock tillbaka min eftersom den sitter där av någon anledning. Lycka till med köpet, och satsa på en rikligt utrustad bil om du köper en tidig modell.
Gällande stylingen på realcar så tycker jag att den är grisful. Satsa på Aerokit kopior istället. Det är GT3 kjolar anpassade för Boxstern. Orginal är jättedyra. Det finns en hel del häftiga prylar att hänga på, men allt annat om inte påminner om orginal brukar vara rätt fult. Själv har jag byggt om hela bakdelen på bilen så den ser ut som en 03:a, vilket innebär annorlunda kofångare, vinge och lampor. En snygg lösning på att uppgradera kofångaren utan att för den sakens skull byta ut hela rubbet är sk. "Boxster Rear Diffusers" vilka passar årsmodeller 97-02
Fälgarna passar, men kolla inpressningen på dem för både utseende och vägegenskaper. Frågan är hur hett det är med cup1, cup2 på en bil som är nyare än fälgarna.
Lite länkar:
www.evoms.com
http://www.essentialstyling.com/aero_body_styling.htm
http://www.lltek.com/porschtek/986_bxstr_aero.htm
http://www.cargraphic.com/index.php?/s,6,7,18/ (här kan du köpa allt)
http://www.gemballa.com/Modelle/index_e.html
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 162
- Joined: 2006-03-12 20:00:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Åland
- Contact:
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users