944 -84 | Grisen i säcken?
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Intressant.
Vi står inför mer eller mindre samma jobb du och jag.
Jag har fixat bränsleslangar på min bil efter läckage, men ska få ordning på upphängningen av pump och filter inom kort. Vad var det du köpte på biltema, gummi-upphängda skruvar?
Efter det ligger en kamremsbyte på schemat.
Uppdatera gärna med mycket text och bilder
Vi står inför mer eller mindre samma jobb du och jag.
Jag har fixat bränsleslangar på min bil efter läckage, men ska få ordning på upphängningen av pump och filter inom kort. Vad var det du köpte på biltema, gummi-upphängda skruvar?
Efter det ligger en kamremsbyte på schemat.
Uppdatera gärna med mycket text och bilder
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Hittade de här på Biltema:
Det är förvisso M8 istället för M6, så man får borra upp hålen. De är även några mm högre, men det verkar inte vara något problem att bända lite i konsolen eller fästet.
Finns andra varianter också, men jag tror de är hårdare, och för i så fall över mer ljud till karossen.
Sen kan man säkert hitta en massa såna här kuddar i industrikatalogerna, typ Wiberger eller Elesa, och det brukar inte vara något problem att få hem några prover till företaget om man har de möjligheterna.
Hittade här t.ex:
https://www.elesa.com/ProductDisplay?ur ... reId=10154" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer bilder kommer!
/Anders
Det är förvisso M8 istället för M6, så man får borra upp hålen. De är även några mm högre, men det verkar inte vara något problem att bända lite i konsolen eller fästet.
Finns andra varianter också, men jag tror de är hårdare, och för i så fall över mer ljud till karossen.
Sen kan man säkert hitta en massa såna här kuddar i industrikatalogerna, typ Wiberger eller Elesa, och det brukar inte vara något problem att få hem några prover till företaget om man har de möjligheterna.
Hittade här t.ex:
https://www.elesa.com/ProductDisplay?ur ... reId=10154" onclick="window.open(this.href);return false;
Mer bilder kommer!
/Anders
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3909
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Motsvarande originalgummi finns på Swedol i ungefär hundra olika dimensioner och längder. Finns en variant som är några mm längre än originalet, men som funkar utmärkt. M6 såklart...
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Verktygen hemma. Bara att börja med kamremsbytet nu då.
/A
/A
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Jag bestälde dunlop 205 55 15 till min bil. Får se hur det funkar. Vad hade du för fälgar. Jag hade en tanke på att sätta 225 50 15 bak men utbudet var rätt dåligt i den storleken.AndersH wrote:Nja, enligt Transportstyrelsen är det 215/60 den ska ha, men det fanns ju faktiskt en hel del 205/60 istället. Får köra på det istället kanske.
Fälgarna är 7" breda fram, och 8" bak.
/A
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Hittar faktiskt en del 215/60-15 på däckonline nu. Ganska begränsat om man ska ha V- märkta, men hyfsade priser ändå. Kumho för 839:- bl.a.
Annars verkar den här dimensionen mest vara pensionärsballongeco- däck nuförtiden...
205/55-15 finns det helt klart mer av, men de blir 5% mindre än originalen. Kanske inte så farligt förvisso.
Jag har som sagt 7" och 8" breda Fuchs till sommardäcken. Finns även en uppsättning vinterdäck på Cookiecutters. Undrar vad det var för dimension på dom...?
Monterade ny bränslepump.
Återanvände kabelskor och skyddshättor. Ny banjokoppling med slanganslutning. Kanske skulle fixat ny mutter...
Det gamla fästet fick lite färg och monterades med nya gummin (saknas ett på bilden). Rostfri slangklämma.
Det nya filtret sattes också på plats. Återstår att passa in en ny slang mellan pump och filter.
Sen började jag göra åtkomst för kamremsbyte. Plockade bort luftrenare och slang. Lossade och vek även undan kylarslangen sen.
Tog bort plåten under motorn för att komma åt urtappningspluggen på kylaren.
Där var den ja. Trevligt att de gjort det tydligt med en blå skruv.
Någon kanske reagerar på torx- skruven till höger, men jag upptäckte att alla skruvar saknades nertill på kylarkåpan i plast. Lika bra att sätta dit något direkt.
Har inte snurrat på ett tag...
Drar runt motorn manuellt till TDC.
Ser väl skapligt ut där?
Sen blev det kvällen...
/A
Annars verkar den här dimensionen mest vara pensionärsballongeco- däck nuförtiden...
205/55-15 finns det helt klart mer av, men de blir 5% mindre än originalen. Kanske inte så farligt förvisso.
Jag har som sagt 7" och 8" breda Fuchs till sommardäcken. Finns även en uppsättning vinterdäck på Cookiecutters. Undrar vad det var för dimension på dom...?
Monterade ny bränslepump.
Återanvände kabelskor och skyddshättor. Ny banjokoppling med slanganslutning. Kanske skulle fixat ny mutter...
Det gamla fästet fick lite färg och monterades med nya gummin (saknas ett på bilden). Rostfri slangklämma.
Det nya filtret sattes också på plats. Återstår att passa in en ny slang mellan pump och filter.
Sen började jag göra åtkomst för kamremsbyte. Plockade bort luftrenare och slang. Lossade och vek även undan kylarslangen sen.
Tog bort plåten under motorn för att komma åt urtappningspluggen på kylaren.
Där var den ja. Trevligt att de gjort det tydligt med en blå skruv.
Någon kanske reagerar på torx- skruven till höger, men jag upptäckte att alla skruvar saknades nertill på kylarkåpan i plast. Lika bra att sätta dit något direkt.
Har inte snurrat på ett tag...
Drar runt motorn manuellt till TDC.
Ser väl skapligt ut där?
Sen blev det kvällen...
/A
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re:
Inte än. Ska kolla det också innan jag låser svänghjulet.JonasD wrote:Hittade du strecket på svänghjulet också. På min bil var det nästan omöjligt att se. Fick spruta med breakcleaner så kunde man se det om ljuset var rätt.
Plockade av fördelarlocket. Kan nog vara läge att byta det, och rotorn, också.
Fick loss alla kåpor. Mycket remmar och hjul blir det...
Spontant känns dom gamla remmarna ganska slappa, men det kanske ska vara så...?
En video:
http://vid143.photobucket.com/albums/r1 ... kym7sa.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;
(Soundtrack: Evergrey- The Lonely Monarch)
/Anders
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Testa att vrida på remmarna, du bör kunna vrida 180 grader på balansaxelremmen och knappt 90 grader på kamremmen på de ställen där du trycker i filmen (så gör jag, men jag lämnar inga garantier )
Har också plockat bort väldigt dåliga fördelarlock och rotorer, imponerande hur bra motorerna kan gå med så slitna delar.
Har också plockat bort väldigt dåliga fördelarlock och rotorer, imponerande hur bra motorerna kan gå med så slitna delar.
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Bra att veta ungefär hur spända de ska vara!fälgen wrote:Testa att vrida på remmarna, du bör kunna vrida 180 grader på balansaxelremmen och knappt 90 grader på kamremmen på de ställen där du trycker i filmen (så gör jag, men jag lämnar inga garantier )
Kollade svänghjulet, och markeringen/ "OT" syntes, så motorn verkar stå i rätt läge.
Svårt att få bra bild på det...
Annars fick jag roa mig med bromsmeck på fruns bil igår kväll.
/A
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Hur går det? Nyfiken
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Tog ett mindre avbrott i mekandet för en roadtrip till Malmö. Fick chans att prova brorsans nybyggda bastu, hans ölförråd och se ett av världens bästa band...(?)
Gav mig även på en annan sorts skruvande, genom att försöka göra en hals-/ stränghöjdsjustering på en gitarr jag råkade köpa på mig. Frun undrade om det verkligen var nödvändigt med tre elgitarrer...
Åter till det viktiga: Plockade loss startmotorn (föredömligt enkelt) och ersatte med låsverktyget för kuggkransen.
Sen kunde jag dra loss bulten som håller remskivan på vevaxeln. Min bil har ju servo så den skivan sitter ytterst. Innanför den är det fyra små skruv för generator/AC- remskivan.
Plockade sen av balansaxelrem, spännare, löphjul och drev. Drog ihop dreven med tillhörande bricka i rätt läge samt noterade position. Bäst att försöka hålla ordning.
Även drevet på vevaxeln gick att dutta loss med assistans av gummiklubban.
Kamrem, spännare och löphjul åkte också av.
Detta drev satt lite värre, och jag fick ta hjälp av min minsta avdragare som precis fick plats.
Är det dumt att inte byta packningen på vevaxeln?
Tror inte den läcker, men när man ändå har isär det så här långt?
Till slut gick det att ta bort den bakre kåpan, så nu står vattenpumpen på tur.
/A
Gav mig även på en annan sorts skruvande, genom att försöka göra en hals-/ stränghöjdsjustering på en gitarr jag råkade köpa på mig. Frun undrade om det verkligen var nödvändigt med tre elgitarrer...
Åter till det viktiga: Plockade loss startmotorn (föredömligt enkelt) och ersatte med låsverktyget för kuggkransen.
Sen kunde jag dra loss bulten som håller remskivan på vevaxeln. Min bil har ju servo så den skivan sitter ytterst. Innanför den är det fyra små skruv för generator/AC- remskivan.
Plockade sen av balansaxelrem, spännare, löphjul och drev. Drog ihop dreven med tillhörande bricka i rätt läge samt noterade position. Bäst att försöka hålla ordning.
Även drevet på vevaxeln gick att dutta loss med assistans av gummiklubban.
Kamrem, spännare och löphjul åkte också av.
Detta drev satt lite värre, och jag fick ta hjälp av min minsta avdragare som precis fick plats.
Är det dumt att inte byta packningen på vevaxeln?
Tror inte den läcker, men när man ändå har isär det så här långt?
Till slut gick det att ta bort den bakre kåpan, så nu står vattenpumpen på tur.
/A
- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -84 | Grisen i säcken?
Pumpen loss.
Ett stycke imponerande gjutgods får man säga. Inte konstigt att den är dyr som skam...
Rensar bort gamla packningsrester, så nu bör det vara klart för återmontering.
Insåg att det nog var lika bra att sätta i en ny termostat också. Småpengar i jämförelse...
Så det blev en ny beställning till Utzon ihop med fördelarlock och rotor, remmar och packboxen till vevaxeln.
Någon som har bra tips på hur man får loss kilen i vevaxeln på bästa sätt?
/Anders
Ett stycke imponerande gjutgods får man säga. Inte konstigt att den är dyr som skam...
Rensar bort gamla packningsrester, så nu bör det vara klart för återmontering.
Insåg att det nog var lika bra att sätta i en ny termostat också. Småpengar i jämförelse...
Så det blev en ny beställning till Utzon ihop med fördelarlock och rotor, remmar och packboxen till vevaxeln.
Någon som har bra tips på hur man får loss kilen i vevaxeln på bästa sätt?
/Anders
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]