924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Det mesta är ihopplockat. Lagt lite tid på att få kabelstam och slangar att ligga lite bättre.
Kvar att göra:
*Hållare till tändkablarna (typ original)
*90g slang från turbon till intercoolerröret
*Flytta röret från intercoolern upp i motorrummet 2 cm....
*Få till ett luftfiler på turbon.
*Göra om laddluftröret sista biten mot spjällhuset.
Men jag kunde provstarta motorn och den hoppade igång efter att jag fixat att en kabel rammlat ur TPS-givarens kontakt. Där får man för att man krimpar med rätt tång som man ska när man kan löda.
Gick bara en minut, men den gjorde det på alla cylindrar i alla fall. Såg inga oljeläckor.
Givetvis så läckte det glykol från baksidan av toppen, så jag fick plocka bort lite grejer.
Lossade slangen som går in i värmepaketet lade lite VVS-tätning mellan slang och anslutning, det verkade bli tätt.
Så nu väntar jag på lite med skitdyra silikonböjar för laddluften.
Nu ska vi se om jag kan fixa bruksbilen (Opel Vectra C) i veckan, högtrycksbränslepumpen (direktinsprutad ~120 bar) har troligen pajat, har beställt en renoveringssats på ebay. Ny pump kostade 13.000kr.....
Kvar att göra:
*Hållare till tändkablarna (typ original)
*90g slang från turbon till intercoolerröret
*Flytta röret från intercoolern upp i motorrummet 2 cm....
*Få till ett luftfiler på turbon.
*Göra om laddluftröret sista biten mot spjällhuset.
Men jag kunde provstarta motorn och den hoppade igång efter att jag fixat att en kabel rammlat ur TPS-givarens kontakt. Där får man för att man krimpar med rätt tång som man ska när man kan löda.
Gick bara en minut, men den gjorde det på alla cylindrar i alla fall. Såg inga oljeläckor.
Givetvis så läckte det glykol från baksidan av toppen, så jag fick plocka bort lite grejer.
Lossade slangen som går in i värmepaketet lade lite VVS-tätning mellan slang och anslutning, det verkade bli tätt.
Så nu väntar jag på lite med skitdyra silikonböjar för laddluften.
Nu ska vi se om jag kan fixa bruksbilen (Opel Vectra C) i veckan, högtrycksbränslepumpen (direktinsprutad ~120 bar) har troligen pajat, har beställt en renoveringssats på ebay. Ny pump kostade 13.000kr.....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Bit för bit blir det mer och mer puts på grejerna! Kul att det går framåt och lycka till med brukismeket!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Ser mycket fram emot när du får börja köra och tuna lite, ska bli spännande att se hur det lirar!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Skulle hållit det hemligt så jag slipper skämmas när det misslyckas!!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Sidoprojekt fixa bruksbil!
Högtryckspump, drivs av kamaxel. Öppnat, fullt av soppa blandat med olja, typiskt tecken på trasigt membran. Pumpen är hydrauliskt driven och här ska det bara finnas olja! Yes, ett av tre menbran är trasigt! Renoveringssats, ser så där ut... Får se hur länge det håller. Knepigaste biten. Längst ner i detta hål ditter en kula i pressad för att täta för oljan. Det är här den fylls.
Borrade ur hålet med en 10mm borr, det tar bara någon 10-del, fick slipa borret så det skulle gå så dhupt som möjligt.
Sen kan man knacka ut julan innifrån. Gänga hålet M12.
Fylla med olja, lufta med en bälg under en kåpa på andra sidan, slå i kulan dra i en M12 som säkrar med loctite. Disclamer! Jag är inte så här smart själv, hittade ett par videos på youtube.
Skruva tillbaka på bilen och FUNKAR INTE!
Sen slår det mig kanske behöver rensa felkoder. Jajemensan efter det så går bilen normalt, i alla fall runt kvarteret än så länge!
Högtryckspump, drivs av kamaxel. Öppnat, fullt av soppa blandat med olja, typiskt tecken på trasigt membran. Pumpen är hydrauliskt driven och här ska det bara finnas olja! Yes, ett av tre menbran är trasigt! Renoveringssats, ser så där ut... Får se hur länge det håller. Knepigaste biten. Längst ner i detta hål ditter en kula i pressad för att täta för oljan. Det är här den fylls.
Borrade ur hålet med en 10mm borr, det tar bara någon 10-del, fick slipa borret så det skulle gå så dhupt som möjligt.
Sen kan man knacka ut julan innifrån. Gänga hålet M12.
Fylla med olja, lufta med en bälg under en kåpa på andra sidan, slå i kulan dra i en M12 som säkrar med loctite. Disclamer! Jag är inte så här smart själv, hittade ett par videos på youtube.
Skruva tillbaka på bilen och FUNKAR INTE!
Sen slår det mig kanske behöver rensa felkoder. Jajemensan efter det så går bilen normalt, i alla fall runt kvarteret än så länge!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Bra jobbat! Hoppas det håller.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 355
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Imponerande arbetsinsats om inget annat
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Provkörde ett par vändor på området, verkade inte överhetta som förra gången, kanske var luft i systemet bara.
Blåste en silikon koppling med en smäll vid första fullgasen. Kollade i loggen, 260kpa... Har inte riktigt fått till laddtrycksregleringen. Ska koppla om till att använda bara wastegate fjädern.
Blåste en silikon koppling med en smäll vid första fullgasen. Kollade i loggen, 260kpa... Har inte riktigt fått till laddtrycksregleringen. Ska koppla om till att använda bara wastegate fjädern.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
260kpa! Det var en modig provkörning minst sagt
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Mmm, ska försöka få ner det till bara fjädern och låta ett proffs, eller nån som kan, konfigurera MAC-ventilen sen.
Mäktigt pssshh ljud i alla fall!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
Vad har du för utgångsmappar på bränsle och timing? Kör du 98 eller E85?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Motorrenovering...
98 än så länge, har en flexifuel sensor inkopplad.
Bränsle har den nog räknat ut själv baserad på spridare, motorvolym och någon algoritm, än så länge. Tändningen är nog bara något generiskt och konservativt.
Någon får ta tag i detta på en bromsbänk när bilen lirar någorlunda.
Just nu vill kamremmen glida framåt Den hänger ut ett par mm på kamaxeldrevet, verkar stoppas av remspännaren, men mitt triggerhjul på veven ligger dikt mot kamremsdrevet så remmen skaver mot triggerhjulet. original så ligger ju remskivan närmast kamremsdrevet och är ju mjukt fasad mot det. Jag vet inte om detta styr upp remen, tycker ju den borde ligga kvar ändå.
Bränsle har den nog räknat ut själv baserad på spridare, motorvolym och någon algoritm, än så länge. Tändningen är nog bara något generiskt och konservativt.
Någon får ta tag i detta på en bromsbänk när bilen lirar någorlunda.
Just nu vill kamremmen glida framåt Den hänger ut ett par mm på kamaxeldrevet, verkar stoppas av remspännaren, men mitt triggerhjul på veven ligger dikt mot kamremsdrevet så remmen skaver mot triggerhjulet. original så ligger ju remskivan närmast kamremsdrevet och är ju mjukt fasad mot det. Jag vet inte om detta styr upp remen, tycker ju den borde ligga kvar ändå.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Testkörning på enbart wastegatetryck, visade sig ligga på ca 0.5-0.55, helt lagom för test. Det tar lite mer tid på sig för att komma upp i tryck utan MAC-ventilen inkopplad.
Drog ner soppan rejält på laddtryck så lambda hamnar mellan 0.8-0.9. Justerade upp tändningen rejält under 0 bar, gjorde susen för att få den mindre slö. Ökade även tändningen på laddtryck lite. Värdena som ligger i boxen verkar mer vara för en motor med vettigt placerat tändstift....
Känns rätt ok.
Vad som inte känns ok är att så fort den kommer upp på ~5000 varv så slirar kopplingen.... På 2an kan den hålla i lite men 3an helt kört.
Kopplingspedalen känns jäkligt konstig och svampig också, vet inte om jag har något problem där.
Drog ner soppan rejält på laddtryck så lambda hamnar mellan 0.8-0.9. Justerade upp tändningen rejält under 0 bar, gjorde susen för att få den mindre slö. Ökade även tändningen på laddtryck lite. Värdena som ligger i boxen verkar mer vara för en motor med vettigt placerat tändstift....
Känns rätt ok.
Vad som inte känns ok är att så fort den kommer upp på ~5000 varv så slirar kopplingen.... På 2an kan den hålla i lite men 3an helt kört.
Kopplingspedalen känns jäkligt konstig och svampig också, vet inte om jag har något problem där.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4648
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Min kamrem ligger också i utkanten av kamdrevet, vet inte varför det blir så, eller om det brukar vara så. Kör oftasted kåpan på så har inte tänkt på det tidigare.
Trist med kopplingen, med 0.5 bar borde det vara väldigt lungt, verkar skumt. Bra att föröska få lite vettigare tändmapp, för konservativ mapp kan snabbt grilla upp ventiler och turbo.
Trist med kopplingen, med 0.5 bar borde det vara väldigt lungt, verkar skumt. Bra att föröska få lite vettigare tändmapp, för konservativ mapp kan snabbt grilla upp ventiler och turbo.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Ja, lite mystiskt med kopplingen.
Kan man byta koppling utan att ta bort motorn?
Kan man byta koppling utan att ta bort motorn?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users