Eaton m62 + 944 = kärlek...?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#76 Post by safe »

Jarlingar wrote: 2020-11-12 21:19:24 Om man använder vanlig gjutsand så hade jag varit benägen att hålla med dig safe, göra en plugg i mdf eller motsv.
Men PLA är så fiffigt att det går att värma upp så att det förångas helt.

http://youtu.be/HVgPM1ojyLw

Man gjuter helt enkelt in plasten i gips, hettar upp det tills plasten är borta och sen är det bara tillsätta alujumjum :D
Man kan göra väldigt komplexa former som skulle vara otroligt tidsödande att göra med vanlig gjutsand, och det är inte bara detta projekt som jag kommer ha nytta av att göra egna detaljer..
Smidigt!
Så det går att gjuta direkt i gips!
Skriver upp hemmagjuteri på villhöver listan!!! :)

Har två garage/verstäder, men tyvärr så tror jag inget av dem riktigt passar för detta, det ena ett garage under bostadsrätthus det andra på ett industriområde (oljehamn) där "heta arbeten" inte uppskattas....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#77 Post by henca »

Jarlingar wrote: 2020-11-12 21:19:24 Ja jag tror jag kommer få pröva några försök innan jag får till utskrifterna som jag vill henca.. :oops:
Min erfarenhet efter att ha caddat och skrivit ut ett antal saker är att det brukar krävas ungefär 8 försök av justerat cad-underlag innan det blir bra. Det är alltid något som man glömmer bort att tänka på, ofta just det där "nej visst ja, det funkar ju inte att skriva ut i tomma luften". Ofta brukar jag också dela upp det som skall skrivas ut i flera delar som sedan skall sammanfogas och vid denna sammanfogning upptäcker man ofta att man måste justera måtten med ett par tiondels millimeter för att för att det skall passa efter utskriften. Även om det passar perfekt i cad-modellen så kan utskriften kräva lite toleranser. Om man har tur kan man få slicer-programvaran att få till de toleranser som krävs, men ibland är det enklare att gå in i cad-programmet och där "fila bort" de marginaler som behövs.

Exempelvis kan du i cad-programmet rita en cylindeder som passar exakt i ett hål, men när du sedan exporterar dessa delar till .stl-format ersätts runda former med triangel-meshar och när varken hål eller cylinder är exakt runda längre kommer det krävas lite toleranser för att de skall passa.

m v h Henrik

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#78 Post by safe »

Ytan mot bädden blir oftast inte så snygg heller, så man brukar orientera utskrifterna att ha osynliga delar nedåt. Men jag misstänker att gjutprocessen inte blir perfekt heller utan kräver lite efterbearbetning för ytor som kräver precision?
Så det kanske handlar om att lägga till material på 3d utskriften som sedan bearbetas bort i den färdiga produkten.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#79 Post by Cédric »

Ytan blir ju slät å fin mot plattan, eller struktur om man har pulverlackad platta. Har inte testat hur mycket överhäng det går att printa med max, men 70 grader nån stans går ofta bra. Men det är ju bra å ha det i åtanke både när man konstruerar och orienterar printern. Stödstrukturen tycker jag ofta är rätt enkel att plocka bort, men det blir ju lite pill. Verkar vara en del mer fippel med creality skrivarna, men som sagt, finns mycket dokumenterat!

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#80 Post by Jarlingar »

Låter som det finns en del stöd att få här på forat också när printandet k_kar ur.. :D
Och visst kommer aluminiumdetaljerna kräva en del bearbetning, men förhoppningsvis ganska lite..

Klart alla ska ha ett gjuteri hemma! Råkade jag nämna att jag snart har samlat på mig dom 50Kg mässing jag tänkte gjuta en salutkanon av också.. :lol:

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#81 Post by Cédric »

Har du kikat på 2 stroke stuffin på Youtube? Han gjorde en väldigt avancerad gjutning i garaget av en egendesignad 2 taktscylinder. Med lost pla som metod.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#82 Post by safe »

Jarlingar wrote: 2020-11-13 19:54:22 Klart alla ska ha ett gjuteri hemma! Råkade jag nämna att jag snart har samlat på mig dom 50Kg mässing jag tänkte gjuta en salutkanon av också.. :lol:
Det hoppas jag du gör en liten projekttråd om eller youtubesnutt, har vi ingen offtopic avdelning?
50kg borde göra en hygglig salutkanon! Finns inga regler hur stor den får vara va?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#83 Post by Cédric »

Ang hur bottenlagret ser ut, här är mitt nya kamerafäste till diagonalsträvan i bågen som printades idag. Känns onödigt bastant, men det är ju mest luft på insidan, blir sjukt styvt iaf :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#84 Post by Jarlingar »

Salutkanonen ligger långt ner på priolistan, men när det blir dags så kan jag skapa en tråd i off topic.

Blev några timmars tittande på den kanalen Cédric.. Kul men ser också många misstag han gör med sin gjutning.

Sjukt bra finish på den utskriften! ABS el PLA?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#85 Post by Cédric »

Den är utskriven i PLA tills vidare, nästa steg är att bygga ett litet hus till skrivaren för att få upp lite temp, och lite jämnare temp. Den står i ett garage som är rätt svalt oftast, vilket ibland kan visa sig om man skriver ut stora grejer. Sen tänkte jag prova printa i PC, och då måste det bli varmt!

Gjuta alu hade varit kul, men det drar med sig så himla mycket prylar, så det blir svårt att hantera i ett litet garage :)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#86 Post by Jarlingar »

Har börjat leka lite med skrivaren nu.
Har inte fått mitt filament ännu så bara testat med det medskickade.
DSC_1359.JPG
Testat en Benchy:
DSC_1358.JPG
DSC_1357.JPG

Ser lovande ut inför fortsatta försök :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#87 Post by Cédric »

Såhär såg min första print ut, ser ut som du har lite förflyttningar mellan lagrena, borde gå att justera. Hur mycket fläkt kör du med?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#88 Post by Jarlingar »

100%
Slicar i Cura 4.8, kanske är den som spökar lite..?
Hört att prusa slicern är bättre!?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#89 Post by Jarlingar »

Minnesanteckning.

Nytt flöde = SF*sqrt(RP/OP)

där SF är originalflödet vid originaltryck, RP är det nya trycket och OP är originaltrycket.


Tumregel: 0,5 liter bensin per 100 hk och minut. Eftersom Bosch anger spridarstorlek i cm3 per minut omvandlar vi till 500cm3.
300 hk och 4-cylindrig motor ger 3 x 500/4 =375.
Utnyttjandegrad 90% gör att vi behöver spridare som lämnar 375/0,9 =417cm3

Samma formel uppsatt anorlunda.

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)

BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5

Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig.
Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.

Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor
================================
Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Eaton m62 + 944 = kärlek...?

#90 Post by Jarlingar »

Har kört lite lågintensivt på detta projektet, men still står det inte iaf.
Borde nog starta upp en tråd om min bil istället för å skriva här.

Men iaf..kommer ni ihåg den där fula grejen jag la upp en bild på som jag kladdat ihop i Fusion 360..? :lol:

Jag har kommit lite längre i cadandet nu 8)
Manifold X2.jpg
Den röda går i skrivarn just nu, 14 timmar kommer det ta.
Den grå är egentligen inte en färdig detalj då den antagligen måste vinklas för att passa bra i bilen sen.


Har pluggat Motronic så det står härliga till också, har tre olika alternativ på att öka bränsle, så det är löst. Och min initiala gissning på att backa av tändningen 5 grader stämde riktigt bra mot alla beräkningar och tumregler som jag stött på.

Men 0.5 bar ladd kommer det inte bli i steg 1..
Steg 1 har alltid varit att det ska lira med originalprylar, och soppapumpen är största bromsklotsen där.
Så nu blir det 0.3 bar i steg 1 och uppskattningsvis 200 - 210 ponnys.

Fast när jag skriver detta så inser jag att jag fuskat redan..... :lol: Råkade springa på en uppsättning 330cc spridare för 300:-
Original soppapump har 4 bar huvudtrycksventil, och det ökar inte på flödet tillräckligt med det trycket..

Spridare original Bosch: 0-280-150-201
236,5cc/min 22,5 lbs/h @ 2,5 Bar.
258cc/min 24,55 lbs/h @ 3 Bar

Det är roten ur tryckförhållandet som ger flödesskillnaden.
3 Bar bränsletryck ökat till 4 Bar; 4/3 = 1,33 √1,33 = 1,155 = 15,5% ökat flöde. 258 x 1,155 = 298cc/min @ 4 Bar

298cc är så jäkla på det berömda att det kanske kan gå med 0.3bar ladd, men då måste jag köpa en ställbar BTR.

Så nu har jag nått lite vägs ände med detta projektet...


Änden av det teoretiska! :D
Man kommer bara så långt med teori, det är dags för praktik nu!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users