924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#136 Post by felix83 »

Efter Magnus (safe) beskrivning av hur hårt kronmuttern till bromstrumman kan/bör sitta så var jag taggad på att få prova Monstret:
monstret.jpg
Dock visade det sig helt onödigt eftersom höger kronmutter satt alldeles för löst. Nåväl, det kommer till pass när det blir dags att återmontera alltihop igen.

Höger bakbroms var i samma skick som den vänstra; grisigt som fasen men utan uppenbara fel:
hö broms före.jpg
Det gick i alla fall betydligt snabbare att fixa till bromsen andra gången. Av med alltihop, grundlig rengöring i handdiskmedel, varmt vatten och stålborste och återmontering med ny hjulcylinder och de delar från renoveringssatsen som gick att använda:
hö broms efter.jpg
Jag reagerade dock på att hjulcylindern såg annorlunda ut mot den vänstra, trots samma fabrikat och att de köptes samtidigt. På vänster sida fjädrade tryckstången ut när hjulcylindern var vilande, och damasken såg annorlunda ut jämfört med höger hjulcylinder, där tryckstången var intryckt från början:
IMG_20200730_123700_156.jpg
När jag nu jämför bilderna tycker jag det ser ut som att damaskerna på höger sida sitter för långt in då de helt sitter över flänsen på cylindern, vad säger ni? Jag ska se om jag kan lirka ut damaskerna lite med hjulcylindern in situ. Eller är rentav tanken att damaskerna ska sitta så långt in och att de trycks ut automatiskt när man trampar på bromsen första gången?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#137 Post by felix83 »

bil upphissad.jpg
Ytterligare några timmar i garaget och bromsarna är klara!
När jag först skulle lufta systemet så fick jag samma problem som innan; d.v.s. att vänster bak och höger fram inte fick någon bromsvätska. Efter en stunds huvudkli upptäckte jag att jag inte fyllt på tillräckligt med bromsvätska för att det skulle rinna över till den bakre delen av behållaren!
:#stupid:
Eventuellt kan det ha varit felet från början vilket i sådana fall betyder att detta misstag har kostat mig en massa tid och en huvudbromscylinder... Nåväl, man lär sig av sina misstag och hade det inte varit för detta så hade jag kanske inte upptäckt att de bakre kronmuttrarna var lösa. Dessutom vet jag nu att hela bromssystemet är genomgånget och rengjort och att alla gamla bromsslangar är bytta.
På bilden syns min nya huvudcylinder. Egentligen är den till en Golf 1, men den ser identisk ut med 924:ans förutom att denna har en anslutning för mycket. Jag pluggade helt enkelt den med en luftningsnippel (m10x1) och det verkar hålla tätt.
huvudbromscylinder klar.jpg
Jag gav också värmeskölden som täcker förgreningen till bromsarna HF/VB en liten uppfräschning med stålborste och Würth Roststop Quattro. Den sticker ut lite bland all ytrost!
värmesköld monterad.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#138 Post by felix83 »

Arbetet med servicen går framåt, det jag gjort hittills är:
  • Bytt kamrem
  • Bytt bränslefilter
  • Bytt generatorrem
  • Bytt motorolja+filter
  • Ventiljustering
Jag bytte även gummikudden till generatorn. Efter många års tjänst på en läckande motor såg den så här trevlig ut:
gummikudde.jpg
Jag köpte en ny på Biltema (art. nr 63-104) vilken funkade fint efter det att skruvarna kapats något.

Tändstift och luftfilter bytte jag när jag höll på med insprutningen för ett tag sedan.

Oljan som rann ut var verkligen inte vacker; tunn som vatten, svart som synden och med en pikant doft av bensin. Dock utan spår av vatten, alltid något. Av oljefiltret att döma var det ett tag sedan senaste servicen:
Gammalt oljefilter.jpg
Jag vet inte när Mahle slutade vara OEM-tillverkare åt Porsche, men det var nog rätt många år sedan!

Det som är kvar att göra innan servicen är klar är:
  • Byta växellådsolja
  • Byta kylarvätska
Det tar på't!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#139 Post by felix83 »

Arbetet fortskrider; jag har dragit fast kronmuttrarna till de bakre hjulnaven (äntligen kom monstret till användning!), bytt växellådsolja och påbörjat flush av kylsystemet. Ena hjulet hade pyspunka p.g.a. en dålig ventil, vilken jag lät byta. Vid första uppstarten upptäckte jag ett mindre bensinläckage från filtret vilket nu är åtgärdat.
Jag försökte också få fason på min icke fungerande oljetrycksmätare genom att dra en ny kabel mellan givaren och mätaren, vilket dock visade sig inte fungera. Mer felsökning krävs således. Även tutan behöver fixas då den är helt död.
Likaså behöver bromsarna luftas ytterligare, pedalen känns väldigt svampig och tar nästan nere vid golvet. Men punkterna på att göra-listan blir färre och färre, med lite tur hinner jag besiktiga innan vintern kommer! :shock:

En kort instagramfilm från gårdagen, efter det att bränsleläckaget var tätat. Motorn går jämnt och fint och svarar bra på gasen. Gnisslet tror jag kommer från generatorn, det blev dock bättre efter några minuter.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#140 Post by felix83 »

I arbetet med att spola kylsystemet blev det uppenbart att värmereglaget inne i bilen inte gjorde någon nytta. När jag, strax efter det att jag köpt bilen, pratade med en tidigare ägare så nämnde han att en mekaniker inte lyckats laga bilen p.g.a. att han inte fått tag på någon vajer. Jag undrar om det var kabeln till värmekranen han menade.
Efter att ha kopplat loss vajern från värmekranen stod det dock klart att det inte var fel på vajern, men att värmekranen själv hade kärvat ihop. Några rejäla duschar WD-40 och lite motion gjorde dock att den snart fungerade som tänkt. Dock hade klamrarna som låser vajern till värmekranen och reglaget inne i bilen gått av, förmodligen p.g.a. idogt ryckande i värmereglaget när armen på kranen inte gick att rubba. Vid värmekranen hade man löst detta med en slangklämma:
Värmekran före.jpg
Och inne i reglaget hade man inte löst det alls:
Värmereglage före.jpg
Några nya clips köptes via den lokala VW-handlaren à 11 kr/st (samma clips användes i VAG-koncernen fram till åtminstone 1993, VW-artikelnummer 823 819 679) och monterades med visst pill och all fingerstyrka jag kunde uppbringa:
Värmekran efter.jpg
Värmereglage efter.jpg
Nu funkar värmereglaget som det är tänkt och arbetet med att byta kylarvätska kan återupptas. Dock funkar fortfarande inte kupéfläkten så där krävs mer felsökning.
Annars har jag roat mig med småpill, snyggat till några kabelskor, återställt min provlösning med signalen till oljetrycksmätaren och smörjt upp dörrlåsen. Ett nytt relä lagade tutan så nu är i alla fall elen klar inför besiktning! :mrgreen:

Kvar är de jämrans bromsarna som behöver luftas och förstås bytet av kylarvätska. Kanske, kanske hinner jag nå målet att ha den besiktigad innan årets slut! :?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#141 Post by QV_ »

Dom dära värmekranarna har en tendens att inte kunna stänga helt.
Folk byter ju inte kylarvätska och skiten vill gärna fastna just i värmeventilen.

Det var så på fruns cab. Men cab har ju den "fördelen" att full värme på golvet en kyligare dag är ju rätt skönt.
Så efter att ha haft fullvärme på golvet under en tur söderut så vart taket uppfällt på vägen hem efter 50 mils körning. Då gick det att stänga av värmen.
Nu har jag inte provat på något år att stänga helt så vi får väl se om problemet har kommit tillbaka.
Eftersom vi haft bilen i många år (kan vara 10) så är det väll dags att byta kylarvätskan igen.

För att rengöra expansionskärlet så skarvade jag på en bit bromsrör i koppar på blåspistolen. Då kommer man åt i alla skrymslen.

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#142 Post by felix83 »

QV_ wrote: 2020-10-09 14:35:08 Dom dära värmekranarna har en tendens att inte kunna stänga helt.
Folk byter ju inte kylarvätska och skiten vill gärna fastna just i värmeventilen.
För att rengöra expansionskärlet så skarvade jag på en bit bromsrör i koppar på blåspistolen. Då kommer man åt i alla skrymslen.
Jag testade idag, slangarna från spjället till värmeelementet blir varma så det verkar funka. Har dock inte testat att stänga av, men det borde förhoppningsvis funka det med.

Bra tips för att få rent expansionskärlet, tack för det! :#cheers:

Efter att ha fixat lite lösa kablar i mittkonsollen funkar också bakrutetorkaren för första gången i min ägo!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#143 Post by felix83 »

Efter att ha luftat bromsarna på nytt kunde jag inte hålla mig utan bestämde mig för en kort provtur. Femhundra meter kom jag innan jag fick bensinstopp. Efter att ha fyllt på lite mer bensin från en reservdunk fick jag erfara det klassiska varmstartsproblemet. Eftersom jag redan tidigare konstaterat att systemet inte håller trycket när pumpen inte går så verkar det som att ackumulatorerna är slut.
Jag lyckades emellertid få igång bilen igen genom att lyfta lite på luftvågen för att få in lite bensin i insuget.

Andra saker jag upptäckte under min korta provtur:
  • Tempmätaren har slutat funka vid något tillfälle i min ägo (kan luft i systemet göra att den inte ger utslag?)
  • Dagens luftning gjorde bromsarna bättre, men inte bra
  • Ettans växel väsnas
  • Någon form av missljud från framhjulen när man svänger (hjullager?)
Men jag upptäckte i alla fall att även strålkastarspolningen funkar! :D

Min son tog en passande bild under provturen:
motorstopp 2.jpg
Och jag tog en mer smickrande:
motorstopp 1.jpg
En kort filmsnutt från provkörningen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#144 Post by felix83 »

Jag lyckades få liv i tempmätaren genom att göra rent kontaktytorna på givaren och byta kabelskon som ansluter till den. Jag har också luftat bromsarna ett par gånger till och nu känns bromsarna bättre, ehuru inte bra. Får säkert lufta några gånger till, efter vad jag har förstått kan det ta ett antal omgångar innan all luft är ute när hela systemet har tömts.

Annars har jag tagit några korta provturer i förberedelse inför besiktning, bilen känns överlag bra om man bortser från bromsarna och missljudet på ettans växel.

Idag tvättade jag dessutom av den lite snabbt, för första gången på tolv år:
efter tvätt.jpg
Lacken är verkligen inte i bästa skick; mycket stenskott, blåsor, sprickor, repor, nyansskillnader och lite rostfläckar. Bruksskick helt enkelt.

Lite andra småsaker har bockats av från att göra-listan; rengöring av jordkabeln mellan motor och kaross, ny jordfläta till batteriet, ny luftslang till generatorn, byte av torkarblad, montering av en originalratt och invändig städning.
Nästa vecka är det höstlov, med lite tur kanske jag hinner besiktiga innan saltbilen hinner ut på vägarna!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#145 Post by felix83 »

Efter ytterligare luftning av bromsar och huvudbromscylinder (den intresserade hittar hela följetongen här) så tog jag en ny provtur. Bromsarna tar fortfarande ganska långt ner, men nu är jag rätt säker på att all luft är ute ur systemet.
Så jag har beslutat mig för att chansa, besiktningstid är bokad tills imorgon! :shock:
Jag räknar kallt med att få några tvåor, något annat vore ju konstigt.

En bild från gårdagens provkörning inför besiktning:
profil 201027.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#146 Post by safe »

Min gissning är att den går igenom med blankt papper!
I alla fall om du har koll på att alla lampor är hela, inga trasiga torkarblad, slitna däck.

Tvätta motor och växellåda så de inte är kladdiga med olja. Finns inget som retar en besiktningsman så mycket som att få en oljedroppe i huvudet....
Rent, snyggt och "välskött" så är du troligare att få en "byt det hjullagret till nästa gång" än en 2a på det samma.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#147 Post by felix83 »

safe wrote: 2020-10-28 08:11:18 Min gissning är att den går igenom med blankt papper!
I alla fall om du har koll på att alla lampor är hela, inga trasiga torkarblad, slitna däck.

Tvätta motor och växellåda så de inte är kladdiga med olja. Finns inget som retar en besiktningsman så mycket som att få en oljedroppe i huvudet....
Rent, snyggt och "välskött" så är du troligare att få en "byt det hjullagret till nästa gång" än en 2a på det samma.
Jag håller tummarna för att du har rätt! :D
Motorn är ganska ren, kanske ska ta ett tag på växellådan också för säkerhets skull.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#148 Post by Bathory »

Håller tummarna jag med :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#149 Post by felix83 »

Bathory wrote: 2020-10-28 13:28:47 Håller tummarna jag med :D
Tack för det! Ju fler tummar som hålls, desto bättre. :lol:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#150 Post by Janne J »

Lycka till och jag håller alla tummar jag har!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users