944 turbo -86 Bygga vidare eller sälja?
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2016-05-11 10:11:27
- Telefon: 0760961425
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Årsmodell: 1986
- Contact:
944 turbo -86 Bygga vidare eller sälja?
En annons på denna bil kom ut 2016 och jag kände att denna ska jag ha.
viewtopic.php?f=17&t=9668&hilit=Rikard
Dock såldes den vid fel tillfälle både ekonomiskt och platsmässigt för mig, som tur var köpte min kompis Pontus bilen utav Rikard.
Jag hade andra förutsättningar 2018 och gjorde slag i saken och köpte bilen när Pontus gick köpte en luftkyld 911 istället.
Ägarhistorik:
Rikard Ljung 1986-2003.
Rikard Sjöholm 2003-2016.
Pontus Örnberg 2016-2018.
Min ägo 2018-20xx.
Bilen används främst numera till konbana och bankörning.
Bilen ska optimeras varje år för att kunna konkurrera med dagens bilar.
Motor/Drivlina:
3liter 8v.
N/A kamaxel.
Portad topp av High-Speed Racing
Garrett GT2871R turbo från GIK turboteknik
Modifierad intercooler från Area 951.
Civinco styrsystem.
944Turbo S låda med lamelldiff -91 från Hirschbergs.
Sachs sportlamell från Sandén.
Framvagn:
996 GT3 ok och skivor fram.
Ferodo DS 3000 endurance bromsbelägg
Kort styrväxel.
30 mm. krängningshämmare med polyurethane bussningar.
Bussningar från JE Racing dynamix
Justerbara topplagringar.
Fjäderbensstag från Sandén
Racedämpare från Forza
H&R fjädrar 130 N/mm
Bakvagn:
Original skivor och ok
Gula Pagid bromsbelägg
Uniballs i bärarmar från elephantracing.
Elephant racings polybronze bussningar i svärden.
19mm 968CS krängningshämmare justerbar i tre lägen med polyurethane bussningar.
Kaross:
Plastdörrar och rutor.
Plathuv.
Gemballa frontläpp från Sanden.
Nospanel från Plastis.
GT2 Vinge från Plastis.
Rensad invändigt.
Skalstol med riktiga bälten.
Fullbur.
Inredning:
Fullbur från Weichers.
Sparco Evo2 på förarsidan.
Momo Monte Carlo med förlängare från Nioelva Auto.
Prestanda/resultat:
-2018 Snabbaste frontmotor bil i finalen PCS Slalom
-2019 Snabbaste veteranbil i finalen PCS Slalom
-2020 Snabbaste veteranbil i finalen PCS Slalom
-2021 Vinst slalomfinalen PCS Slalom
-2022 Vinst totalt i region Stockholm, haveri på finalen PCS Slalom
-2023 Deltävlingarna kördes mestadels med 996 turbo, 944 framtagen för final och 3:a totalt i Sverige finalen PCS Slalom
viewtopic.php?f=17&t=9668&hilit=Rikard
Dock såldes den vid fel tillfälle både ekonomiskt och platsmässigt för mig, som tur var köpte min kompis Pontus bilen utav Rikard.
Jag hade andra förutsättningar 2018 och gjorde slag i saken och köpte bilen när Pontus gick köpte en luftkyld 911 istället.
Ägarhistorik:
Rikard Ljung 1986-2003.
Rikard Sjöholm 2003-2016.
Pontus Örnberg 2016-2018.
Min ägo 2018-20xx.
Bilen används främst numera till konbana och bankörning.
Bilen ska optimeras varje år för att kunna konkurrera med dagens bilar.
Motor/Drivlina:
3liter 8v.
N/A kamaxel.
Portad topp av High-Speed Racing
Garrett GT2871R turbo från GIK turboteknik
Modifierad intercooler från Area 951.
Civinco styrsystem.
944Turbo S låda med lamelldiff -91 från Hirschbergs.
Sachs sportlamell från Sandén.
Framvagn:
996 GT3 ok och skivor fram.
Ferodo DS 3000 endurance bromsbelägg
Kort styrväxel.
30 mm. krängningshämmare med polyurethane bussningar.
Bussningar från JE Racing dynamix
Justerbara topplagringar.
Fjäderbensstag från Sandén
Racedämpare från Forza
H&R fjädrar 130 N/mm
Bakvagn:
Original skivor och ok
Gula Pagid bromsbelägg
Uniballs i bärarmar från elephantracing.
Elephant racings polybronze bussningar i svärden.
19mm 968CS krängningshämmare justerbar i tre lägen med polyurethane bussningar.
Kaross:
Plastdörrar och rutor.
Plathuv.
Gemballa frontläpp från Sanden.
Nospanel från Plastis.
GT2 Vinge från Plastis.
Rensad invändigt.
Skalstol med riktiga bälten.
Fullbur.
Inredning:
Fullbur från Weichers.
Sparco Evo2 på förarsidan.
Momo Monte Carlo med förlängare från Nioelva Auto.
Prestanda/resultat:
-2018 Snabbaste frontmotor bil i finalen PCS Slalom
-2019 Snabbaste veteranbil i finalen PCS Slalom
-2020 Snabbaste veteranbil i finalen PCS Slalom
-2021 Vinst slalomfinalen PCS Slalom
-2022 Vinst totalt i region Stockholm, haveri på finalen PCS Slalom
-2023 Deltävlingarna kördes mestadels med 996 turbo, 944 framtagen för final och 3:a totalt i Sverige finalen PCS Slalom
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Simon S on 2024-07-10 10:26:37, edited 5 times in total.
944 turbo -86.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3572
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Grattis
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Grymt kört Simon!
/Peder (den blå 968 Turbo S replican)
/Peder (den blå 968 Turbo S replican)
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Kul att du kom över Rikards bil, en av de mest välbalanserade och snabbaste bilarna i Sverige! Men det hänger också på föraren, så: Mycket bra kört, Simon!
/Claes
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Kul! Fick äran att prova bilen en vända i konbanan och den var verkligen vass. Riktigt bra upsatt för konbana och 3l motorn funkar riktigt bra med vass respons.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2016-05-11 10:11:27
- Telefon: 0760961425
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Tack för ovanstående gratulationer.
Köpte bilen på våren 2018, med bilen medföljde delar och däck från när Rikard haft bilen. Jag valde att lära känna bilen och halkade runt på gamla slitna Kumho v-70 samt Cup2:or som jag haft liggandes från min 911:a. Var flera sekunder ifrån toppen, köpte nya Pirelli trofeo R i slutet av säsongen och lyckades ta mig till final.
Väldigt nöjd med Trofeo R, riktigt bra fäste när man väl får upp temperaturen i dom. På minuslistan är att dom kostar en slant samt att dom slits fort. Enda som hände var en lamdasond som gick sönder samt att jag sköt en slangklamma till ett tryckrör.
Förutom Porsche slalom har bilen brukats till o från jobbet, bilträffar, kört ''Challenge'' med VW klubben på Lunda flygfält. Challenge banan har funnits i 15års tid och har iprincip sett likadan ut hela tiden sedan start. Snabbaste tid för min del vart en låg 1,23:00.
Väldigt nöjd med bilen under den första säsongen, bilen har otrolig potential.
2019 började jag säsongen på fräscha Trofeo r, körde Challenge med VW-klubben och sänkte min bästa tid till 1,19:65.
Första deltävlingen i PCS vart jag 4:a i R-klassen och körde allmänt ''lojt''. placerade mig bättre de två körningarna efter. Varit mycket nöjd med körningen bortsett från lite onödiga tidstillägg genom kontoucher. Inför tredje sista inom regionen kom inte dom nya Trofeo däcken så halkade runt 3st körningar med ''corden'' framme på bakhjulen samt ett framhjul. Körde en repa efter tävlingen och körde av en drivaxel i en ''fullgasväxling'' från ettan-tvåan. På någevis vart det fäste trots corden framme
Peter Sandén skickade upp en drivaxel som kom fram på en DAG. monterade den ihop med dom gamla knutarna som var i ok skick. Kanonbra support från Sandén.
Nya däck kom inför nästa sista deltävlingen och vilken skillnad direkt! Däcken vart jag sponsrade på utav en Mekanisk firma vid namn Österby Mekaniska AB, en firma som fixar det mesta i mekanisk väg. Super tack för det!!
Sista deltävlingen 31-Aug gav den inre drivknuten upp redan på uppvärmningen, så det vart ingen körning. Rev den axeln på plats och fick åka lina hem.
Helgen därpå 7-Sep var det dags för final, Köpte en komplett Spidan axel med knutar då det var det enda som jag skulle hinna få hem, bestämde mig för att riva ur inredningen samt skrapa asfaltsmattor och ta bort isolering i väntan på drivaxeln. Böt även huvudbromscylindern på bilen, har haft problem med en bromspedal som ena stunden tar uppe och bromsverkan är perfekt till att få jaga bromsen i botten. Drivaxeln kom på torsdagen den 5:e september, Min far supportade och vi skruvade ihop allt och fixade bilen för avfärd den 6:e Sep för att ta mig ut på vägen, utvärdera bilen samt ta in på ett boende bara 18km ifrån Björkvik Ring.
Hela resan ner lirade bra och skönt att vakna upp utvilad och nära till banan, åkte dit tidigt och hjälpte till på morgonen med lite kringutrustning som tält m.m.
Första åket i slalomfinalen känns bra, men jag känner direkt att jag har ungefär en sekund att kapa om det lirar som det ska, kör 47:88, 47:13 samt 47:10 vilket ledde till en totalt 3:e plats i R-klassen samt att jag vart 4:e snabbast totalt, slagen utav en 991 turbo s i S2 klassen. Peter Buhre körde dessvärre sönder en drivknut under finalen så vi fick inte riktigt ''tampas'' som vi vill. Hade med mig en reserv axel och knut som vi bakade ihop med Peters ena knut så han kunde ta sig hem från finalen för egen maskin.
Nu till vinterns mål:
-Diffen är sliten, har en modernare turbo låda monterad. Ska riva ner den och se hur den ser ut invändigt.
-Snygga till bilen invändigt, har bara rivit ur allt änsålänge utan någon tanke på finish.
-Service, olja, filter, kylvätska m.m.
-Byta bromsskivorna fram, är underdim samt rikligt med sprickor. Har skivor liggandes.
-Köpa plastbakruta, vart?
-Lättare framskärmar, vart?
-Pop-up delete, vart?
-Skulle vilja ha den lite styvare i chassiet, dämparna som sitter har suttit på bilen i många år, har ett litet spel i dämparen på p-sidan.
-Justerbara krängare, Tips?
-Ev nya sidorutor i plast, dels sitter dom dåligt samt att någon skrapat is på dom.
-Bygga en frontsplitter, någon som har en vettig mall?
Har tagit kontakt med plastis om plastdelar, någon som har erfarenhet av hans delar?
Skriver både för att dela med mig samt för att komma ihåg själv
Har i år lyckats tjata på Georgios Batselas att komma och köra med sin 951 med 968 utseende, hans bil är bra och Georgios kör riktigt bra. Ska bli kul att fajtas nästa år med Batselas, Buhre, Peed mfl om snabbaste frontmotor Porsche i PCS slalom.
Två år på raken titulerar jag mig som snabbast i PCS, i år även snabbaste veteranbil på finalen.
Målet för nästa år är en lättare bil, en drivlina som håller, Någon som byggt om med grövre knutar? Sviktstålsaxlar? tips, länkar m.m tas tacksamt emot.
Vad pallar växellådorna? så man inte flyttar haveriet kring drivaxlar till växellådan.
Finns det några vettiga handböcker till 944:orna som det gör till 911:orna? eller är det Haynes som gäller?
Tack till, Farsan, Mats och Pontus Örnberg, Rikard Sjöholm, Peter Sandén, Österby Mekaniska samt Peter Buhre.
Köpte bilen på våren 2018, med bilen medföljde delar och däck från när Rikard haft bilen. Jag valde att lära känna bilen och halkade runt på gamla slitna Kumho v-70 samt Cup2:or som jag haft liggandes från min 911:a. Var flera sekunder ifrån toppen, köpte nya Pirelli trofeo R i slutet av säsongen och lyckades ta mig till final.
Väldigt nöjd med Trofeo R, riktigt bra fäste när man väl får upp temperaturen i dom. På minuslistan är att dom kostar en slant samt att dom slits fort. Enda som hände var en lamdasond som gick sönder samt att jag sköt en slangklamma till ett tryckrör.
Förutom Porsche slalom har bilen brukats till o från jobbet, bilträffar, kört ''Challenge'' med VW klubben på Lunda flygfält. Challenge banan har funnits i 15års tid och har iprincip sett likadan ut hela tiden sedan start. Snabbaste tid för min del vart en låg 1,23:00.
Väldigt nöjd med bilen under den första säsongen, bilen har otrolig potential.
2019 började jag säsongen på fräscha Trofeo r, körde Challenge med VW-klubben och sänkte min bästa tid till 1,19:65.
Första deltävlingen i PCS vart jag 4:a i R-klassen och körde allmänt ''lojt''. placerade mig bättre de två körningarna efter. Varit mycket nöjd med körningen bortsett från lite onödiga tidstillägg genom kontoucher. Inför tredje sista inom regionen kom inte dom nya Trofeo däcken så halkade runt 3st körningar med ''corden'' framme på bakhjulen samt ett framhjul. Körde en repa efter tävlingen och körde av en drivaxel i en ''fullgasväxling'' från ettan-tvåan. På någevis vart det fäste trots corden framme
Peter Sandén skickade upp en drivaxel som kom fram på en DAG. monterade den ihop med dom gamla knutarna som var i ok skick. Kanonbra support från Sandén.
Nya däck kom inför nästa sista deltävlingen och vilken skillnad direkt! Däcken vart jag sponsrade på utav en Mekanisk firma vid namn Österby Mekaniska AB, en firma som fixar det mesta i mekanisk väg. Super tack för det!!
Sista deltävlingen 31-Aug gav den inre drivknuten upp redan på uppvärmningen, så det vart ingen körning. Rev den axeln på plats och fick åka lina hem.
Helgen därpå 7-Sep var det dags för final, Köpte en komplett Spidan axel med knutar då det var det enda som jag skulle hinna få hem, bestämde mig för att riva ur inredningen samt skrapa asfaltsmattor och ta bort isolering i väntan på drivaxeln. Böt även huvudbromscylindern på bilen, har haft problem med en bromspedal som ena stunden tar uppe och bromsverkan är perfekt till att få jaga bromsen i botten. Drivaxeln kom på torsdagen den 5:e september, Min far supportade och vi skruvade ihop allt och fixade bilen för avfärd den 6:e Sep för att ta mig ut på vägen, utvärdera bilen samt ta in på ett boende bara 18km ifrån Björkvik Ring.
Hela resan ner lirade bra och skönt att vakna upp utvilad och nära till banan, åkte dit tidigt och hjälpte till på morgonen med lite kringutrustning som tält m.m.
Första åket i slalomfinalen känns bra, men jag känner direkt att jag har ungefär en sekund att kapa om det lirar som det ska, kör 47:88, 47:13 samt 47:10 vilket ledde till en totalt 3:e plats i R-klassen samt att jag vart 4:e snabbast totalt, slagen utav en 991 turbo s i S2 klassen. Peter Buhre körde dessvärre sönder en drivknut under finalen så vi fick inte riktigt ''tampas'' som vi vill. Hade med mig en reserv axel och knut som vi bakade ihop med Peters ena knut så han kunde ta sig hem från finalen för egen maskin.
Nu till vinterns mål:
-Diffen är sliten, har en modernare turbo låda monterad. Ska riva ner den och se hur den ser ut invändigt.
-Snygga till bilen invändigt, har bara rivit ur allt änsålänge utan någon tanke på finish.
-Service, olja, filter, kylvätska m.m.
-Byta bromsskivorna fram, är underdim samt rikligt med sprickor. Har skivor liggandes.
-Köpa plastbakruta, vart?
-Lättare framskärmar, vart?
-Pop-up delete, vart?
-Skulle vilja ha den lite styvare i chassiet, dämparna som sitter har suttit på bilen i många år, har ett litet spel i dämparen på p-sidan.
-Justerbara krängare, Tips?
-Ev nya sidorutor i plast, dels sitter dom dåligt samt att någon skrapat is på dom.
-Bygga en frontsplitter, någon som har en vettig mall?
Har tagit kontakt med plastis om plastdelar, någon som har erfarenhet av hans delar?
Skriver både för att dela med mig samt för att komma ihåg själv
Har i år lyckats tjata på Georgios Batselas att komma och köra med sin 951 med 968 utseende, hans bil är bra och Georgios kör riktigt bra. Ska bli kul att fajtas nästa år med Batselas, Buhre, Peed mfl om snabbaste frontmotor Porsche i PCS slalom.
Två år på raken titulerar jag mig som snabbast i PCS, i år även snabbaste veteranbil på finalen.
Målet för nästa år är en lättare bil, en drivlina som håller, Någon som byggt om med grövre knutar? Sviktstålsaxlar? tips, länkar m.m tas tacksamt emot.
Vad pallar växellådorna? så man inte flyttar haveriet kring drivaxlar till växellådan.
Finns det några vettiga handböcker till 944:orna som det gör till 911:orna? eller är det Haynes som gäller?
Tack till, Farsan, Mats och Pontus Örnberg, Rikard Sjöholm, Peter Sandén, Österby Mekaniska samt Peter Buhre.
944 turbo -86.
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2016-05-11 10:11:27
- Telefon: 0760961425
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
En liten film från en deltävling med Region Sthlm.
https://www.youtube.com/watch?v=-KzIKEEOzns
Kommer upp bilder framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=-KzIKEEOzns
Kommer upp bilder framåt.
944 turbo -86.
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Undrar hur många drivaxlar och knutar den bilen käkat?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Väldigt många, man undrar ju om allt står rätt till. Har själv hjälpt å mekat drivaxel nån gång på nåt flygfält. Tror customaxlar kan betala sig snabbt
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Jag minns nån gång på Knutan, Richard kommer i vänstern efter idioten hoppar/sladdar till och pang så går en drivknut. Varje gång man pratade med honom så hade han (Sandén) bytt någon drivaxel precis!
Finns det någon evolution i drivknutar/axlar för 924/944/968? De små 100mm knutarna kom väl med 924an och åtminståne min 86a turbo hade likadana, splincen ändrades väl någon gång.
911an hade biffiga 108mm knutar, innan den 76 fick samma veka saker som 924an. 930 fortsatte med 108mm och med 3.2an 84 (eller om det dröjde till 87 och G50) så kom 108mm knutarna tillbaka igen. 928 vil jag minnas hade 108mm knutar hela tiden. 108mm knutarna har M10 istället för M8 också.
Customaxlar är nog prisvärt så länge det inte dödar växellådan... Men man brukar väl använda sviktstål i axlarna som klarar mycket mer flex, måste vara mycket snällare mot hela drivlinan.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2016-05-11 10:11:27
- Telefon: 0760961425
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Påväg till Final 2018, som sällskap far och son Örnberg med sina fina bilar.
Skruvas axlar och knutar vart det en del 2019. Fick spons på Trofeo R utav Österby Mekaniska 2019 Plockade ur alla golvmattor och skrapade asfaltsmattor För att bli lite lättare och rymligare
Skruvas axlar och knutar vart det en del 2019. Fick spons på Trofeo R utav Österby Mekaniska 2019 Plockade ur alla golvmattor och skrapade asfaltsmattor För att bli lite lättare och rymligare
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 turbo -86.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Hej Simon.
Det finns verkstadsböcker till 944/951 precis som till 911.Man kan ladda ner dom från nätet. Minns inte vart men sök WSM 944.
Finns förstärkta drivaxlar i USA. Tror det är Lundsey racing som har.
Nästa år får du komma och åka Superstage i Emmaboda. Grymt snabbt slalom. Än så länge har jag rekord för transaxle Porsche där Buhre och jag eftersöker fler likasinnade där.
/Peder
Det finns verkstadsböcker till 944/951 precis som till 911.Man kan ladda ner dom från nätet. Minns inte vart men sök WSM 944.
Finns förstärkta drivaxlar i USA. Tror det är Lundsey racing som har.
Nästa år får du komma och åka Superstage i Emmaboda. Grymt snabbt slalom. Än så länge har jag rekord för transaxle Porsche där Buhre och jag eftersöker fler likasinnade där.
/Peder
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2016-05-11 10:11:27
- Telefon: 0760961425
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Tack för svar Peder, har sett axlarna på Lindsey. Dom kostar minst sagt en slant. Vet du vad axlarna är gjorda av som dom säljer?
På g är en kontakt på svikt-axlar och kralligare knutar, så får vi se vad det kalaset landar på. Lite orolig kring växellådan som Safe (Magnus) nämner. Lättare och billigare att byta axel än låda
Såg att du kört 1:23.75, riktigt bra tid. Målet är att ta mig ner till Region öst och köra med er om tid finnes.
På g är en kontakt på svikt-axlar och kralligare knutar, så får vi se vad det kalaset landar på. Lite orolig kring växellådan som Safe (Magnus) nämner. Lättare och billigare att byta axel än låda
Såg att du kört 1:23.75, riktigt bra tid. Målet är att ta mig ner till Region öst och köra med er om tid finnes.
944 turbo -86.
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Som jag förstår så är själva lagerkorgen omgjord och tillverkad i cromoly. Även axlarna är i tåligare material. Tror lådan klarar det i alla fall då exempelvis 968 Turbo RS hade grövre axlar utan problem med lådorna och hårdare än dom grabbarna körde kommer nog inte vi lyckas köra Tyvärr så är ju såna fabriksdelar numera unobtainium.
Tycker det är lite märkligt att det går sönder så mycket knutar och axlar för er!? Finns ju många runtom i världen som åker hårt med mycket effekt. Kanske annat som påverkar, upphängning låda för vek?
Tycker det är lite märkligt att det går sönder så mycket knutar och axlar för er!? Finns ju många runtom i världen som åker hårt med mycket effekt. Kanske annat som påverkar, upphängning låda för vek?
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2016-05-11 10:11:27
- Telefon: 0760961425
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 turbo -86 Konbanebilen
Okej, tack för svar Peder. Jag tror att man har kört tills det ''rasar'', istället för att ha lite kontroll av knutarna och byta vid behov. Sen är ju 100-knutarna inte mycket att hänga i granen när det är 600nm och bra betta i däcken. Vi får se vad det hela landar på.peed wrote: ↑2019-09-26 18:33:59 Som jag förstår så är själva lagerkorgen omgjord och tillverkad i cromoly. Även axlarna är i tåligare material. Tror lådan klarar det i alla fall då exempelvis 968 Turbo RS hade grövre axlar utan problem med lådorna och hårdare än dom grabbarna körde kommer nog inte vi lyckas köra Tyvärr så är ju såna fabriksdelar numera unobtainium.
Tycker det är lite märkligt att det går sönder så mycket knutar och axlar för er!? Finns ju många runtom i världen som åker hårt med mycket effekt. Kanske annat som påverkar, upphängning låda för vek?
Lindseys axlar hemma kompletta med frakt, tull, moms m.m runt 20. Lite väl häftigt tycker jag.
I helgen som kommer, söndag den 6:e är det en sista slalom i samband med regionens prisutdelning på Lunda flygfält. Skulle vara kul om det dök upp någon mer frontmotorporsche och körde.
Lite allmän översyn och en tvätt står på schemat inför helgen, hoppas på bra väder.
944 turbo -86.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users