944-83 | Roadsport B

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

944-83 | Roadsport B

#1 Post by Peter Alzen »

Nu när detta fina forum verkar vara vid liv igen är det kanske läge för en egen tråd här. bilen är en 83a som gått i SPVMs Roadsport klass under ca 5 års tid. Efter denna säsong kommer troligen en ombyggnad till den lite mer extrema Modsport klassen att ske.
DSC_0291.JPG
66060618_2373828609497756_3982751696458612736_o.jpg
66080927_2373828426164441_889163998136631296_o.jpg
38612365_2150979408449345_3209675995703410688_n.jpg
48367906_2235259933354625_3645249549976469504_o.jpg
49617479_2247369178810367_5329481963914919936_o.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944-83 Roadsport B

#2 Post by Cédric »

Kul med fler banrejsers här, vad är planen för att bygga om till modsport, det är ett hyffsat stort steg ändå?

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 Roadsport B

#3 Post by Peter Alzen »

ja det är ett rätt stort steg om man ska åka Modsport 1 eller 2, lite mindre i Modsport 3. Förutom att det då blir slicks så är motorbyte, breddad kaross, mindre vikt, bättre aero, ändringar av bakvagn, diffbroms mm på tapeten. Det ända som kanske bibehålls som det är idag är bromsarna jag har, för dom är jag ruggit nöjd med. Fördelen med Modsport är ju att den då inte behöver vara gatreggad längre och det ger lite mer friheter.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944-83 Roadsport B

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Kul att se den här :) . Har kikat på den många gånger på SSM ;) . Vad är det för spec på den i Roadspor B utförande?

Har själv kört min i C och kan tänka mig gå upp i B ;) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 Roadsport B

#5 Post by Peter Alzen »

2,5 l motorn med borttagna balansaxlar, balanserat vev parti med alu svänghjul, extraktorgrenrör, Frekzen chip, externt oljekyl, i övrigt orginalmotor.


Org växellåda, egna hjulupphängningar fram. turbo S bromsar runt om med PFC belägg. Plast i alla rutor utom vindruta och skärmar och huv i glasfiber, frontstötfångare i kolfiber. Kolfiber vinge och diffusor i glasfiber. vikt 1043 kg. Ganska lik din i utförandet Eddie. Tyvär ca 120 kg för tung i Roadsport B, därav fundering på Modsport i stället för att inte vara bunden vi just denna motortyp.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944-83 Roadsport B

#6 Post by gtBen »

Peter Alzen wrote: 2019-08-09 10:52:002,5 l motorn med borttagna balansaxlar, balanserat vev parti med alu svänghjul, extraktorgrenrör, Frekzen chip, externt oljekyl, i övrigt orginalmotor.
Hur många hp har du med detta? kör du på högre varv än med original

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 Roadsport B

#7 Post by Peter Alzen »

Vet inte riktig vad det ger, chipet ska ge 10-15 hk, vad grenrör, balansaxlar och vevpariet ger vågar jag inte gissa på. Vi har tyvär inte bromsat den. varvstoppet ligger på 7000 med mitt chip, sen reglerar jag ner varvstoppet till ca 6500 för att passa med reglementet.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944-83 Roadsport B

#8 Post by Eddie Varvstopp »

1045kg, är det tävlingsvikt?
8v blir lite klent i B (och Modsport3) om man ska va ärlig ;) . Oavsett önskar jag dig all lycka med tävlandet :D och ser gärna lite racerapporten i tråden ;) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#9 Post by Peter Alzen »

Nej 1045 är utan förare. ja 8v är för klent. bilen är snabb på fel ställen och har inte en sportmössa på rakorna. Den trivs bäst i regn på kurviga banor. Så S2, LS1-3 eller nån form av 4-5 cyl turbo är dom motoralternativ jag just nu har tankar runt. Lite osäkert om jag kommer köra mer denna säsong, satte bilen i räcket på Knutstorp och är lite tveksam till att fixa till skadorna till Falkenberg, för att sedan bygga om bilen. Men kör vi Falkenberg kommer det rapport därifrån.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#10 Post by Cédric »

Hur mycket mos behöver du? Är det bara typ 300 nånting skulle jag nog turbomata orginalspisen.

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#11 Post by Peter Alzen »

Hur mycket mos som behövs är lite beroende på vad jag får för vikt på bilen och vilken av Modsportklasserna jag siktar på att hamna i. Men mellan 200-400 hk, lite flummigt just nu, behöver räkna lite på det och ev göra en del ändringar på chassi och kaross innan jag vet effektbehovet. Finns en fördel med turbo, man kan anpassa laddet efter vikten på bilen. Men alla varianter har ju sina för och nackdelar.

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#12 Post by Peter Alzen »

Idag har vi börjat att inspektera skadorna efter att ett räcke körde på mig på deltävlingen på ring Knutstorp för ca en månad sen. Trotts en ganska hård bresida klarade sig karossen rätt ok. lite sprickor i plasten på framskärmen och lite knycklad plåt på bakskärmen. Har gjutformar till bakskärmarna så om det blir till att knacka plåt eller att ta fram nya i plast återstår att se. Höger framfälg fick även en smäll och behöver kollas upp om den är användbar eller ej.
67764646_2630814613604124_3122664815894462464_n.jpg
68569523_2630814696937449_9195988583800897536_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Larsson-g
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2018-10-09 20:05:09
Bilmodell: 944 Race
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#13 Post by Larsson-g »

Skoj! Kan instämma att 8v inte är någon raket på rakorna!
Är detta incidenten från ssm?
Tråkigt, men kämpa på!

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#14 Post by Peter Alzen »

Japp, är karosskadorna från SSM. Utöver detta så flyttade sig båda höger fram och bakhjul lite. Vi gjorde ett försök med ny hjulinställning på lördagskvällen men bilen tappade ca 3-4 sek i varvtid på söndagen. Så lite jobb med att kolla upp och justera in hjulupphängningarna kommer det att vara med.

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

#15 Post by Peter Alzen »

Då var arbetet påbörjat mot klass byte. Bilen har börjats demonteras för ombyggnad och det blir nog inte många skruvar som blir orörda. Målet är att komma ut på banorna igen 2021, men med en förhoppning om någon sorts test redan nästa sommar/höst. Vi börjar med att bygga om bur och bredda kaross. Mycket av karossen kommer ersättas av glasfiber, kolfiber och aluminium för att få ner vikten så mycket det går.
68611941_2641780115840907_3471943848601583616_o.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users