924S -86 | Esset, fka N.N.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 672
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Årspremiär idag på pcs slalomträning idag
Igårkväll åkte Esset fram ur containern där den övervintrat och fick en avspolning medans det ösregnade, sedan in med den och på med R-däcken.
Jag hade inte tid att minska cambern fram som jag tyckte blev alldeles för mycket när jag gjorde en grovkoll med ett vattenpass med gradskiva, det var i alla fall nästan likadant på båda sidorna.
Redan första repan på sektionsträningen kände jag att den gick som en dröm det hade blivit en helt ny bil utan de V-slitna framdäcken och med Leda-fjäderbenen, bilen kränger eller hasar inte längre. När det släpper så är det bak och då behövs bara en snabb blipp uppåt på gasen så är den på spåret igen och på G mot nästa kon.
Dagen avslutades med en bana med tidskörning, och nu var jag bara 4 sekunder efter snabbaste bil, det är en enorm förbättring.
Även vid vändningar funkar det, tidigare skronkade det och hoppade i bakvagnen men det har försvunnit.
Här en bild på den nya stancen bilen har fått med Leda fjäderben/coilovers runtom. Jag tror jag skrev för länge sedan att bilen aldrig skulle sänkas …det går inte att lita på mig
Bengt
Igårkväll åkte Esset fram ur containern där den övervintrat och fick en avspolning medans det ösregnade, sedan in med den och på med R-däcken.
Jag hade inte tid att minska cambern fram som jag tyckte blev alldeles för mycket när jag gjorde en grovkoll med ett vattenpass med gradskiva, det var i alla fall nästan likadant på båda sidorna.
Redan första repan på sektionsträningen kände jag att den gick som en dröm det hade blivit en helt ny bil utan de V-slitna framdäcken och med Leda-fjäderbenen, bilen kränger eller hasar inte längre. När det släpper så är det bak och då behövs bara en snabb blipp uppåt på gasen så är den på spåret igen och på G mot nästa kon.
Dagen avslutades med en bana med tidskörning, och nu var jag bara 4 sekunder efter snabbaste bil, det är en enorm förbättring.
Även vid vändningar funkar det, tidigare skronkade det och hoppade i bakvagnen men det har försvunnit.
Här en bild på den nya stancen bilen har fått med Leda fjäderben/coilovers runtom. Jag tror jag skrev för länge sedan att bilen aldrig skulle sänkas …det går inte att lita på mig
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Blev ju snyggt!
Kommer bli lite högre sen när då sätter på all plast!
Kommer bli lite högre sen när då sätter på all plast!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Den blir bara bättre och bättre!
Nästan så att jag saknar min 924S2 lite grann när jag ser din bil..
Nästan så att jag saknar min 924S2 lite grann när jag ser din bil..
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Kul renoveringstråd. Jag gillar!
Ett tips om man är orolig för att camberjusteringen skall släppa på spindeln är att borra ett 6mm hål genom benet och låsa det med en M6 skruv. Det finns risk för att camberjusteringen släpper om man tex. kör på curbsen i god fart med breda R-däck och maximal camber. På min bil hade man justerat maximal negativ camber på fjäderbenen och sedan låst justeringen med en M6 skruv, sedan gör man finjusteringen på camberplattorna. Enkelt och smart!
mvh /Claes
Ett tips om man är orolig för att camberjusteringen skall släppa på spindeln är att borra ett 6mm hål genom benet och låsa det med en M6 skruv. Det finns risk för att camberjusteringen släpper om man tex. kör på curbsen i god fart med breda R-däck och maximal camber. På min bil hade man justerat maximal negativ camber på fjäderbenen och sedan låst justeringen med en M6 skruv, sedan gör man finjusteringen på camberplattorna. Enkelt och smart!
mvh /Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
-
- Turbo-Poster
- Posts: 672
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag är själv nöjd men den ska ner nån centimeter fram har jag tänkt mig.safe wrote:Blev ju snyggt!
Kommer bli lite högre sen när då sätter på all plast!
Tack Claes. Det låter som en bra lösning, och vill man ändra mer så är det ju bara att ta ur skruven.claes wrote:Kul renoveringstråd. Jag gillar!
Ett tips om man är orolig för att camberjusteringen skall släppa på spindeln är att borra ett 6mm hål genom benet och låsa det med en M6 skruv. Det finns risk för att camberjusteringen släpper om man tex. kör på curbsen i god fart med breda R-däck och maximal camber. På min bil hade man justerat maximal negativ camber på fjäderbenen och sedan låst justeringen med en M6 skruv, sedan gör man finjusteringen på camberplattorna. Enkelt och smart!
mvh /Claes
I helgen var det pcs-slalom först och sedan klassik på Ring Knutstorp. Båda gick bättre än tidigare, och på Knutan kunde man hänga på och jaga fler bilar än tidigare.
Tyvärr så var inte förberedelserna de bästa men jag hann få bilen sista-minuten-besiktigad om än med några anmärkningar, men vanlig service och hjulinställning återstår. Särskilt är den väldigt mycket over-cambered med ~5grader på båda sidor fram, och det i sin tur gav enormt mycket toe-in (säg +5cm) som fick snabbjusteras ner med ögonmått. Då blev i sin tur styrutslaget konstigt, så styrningen åt höger är 0,5-0,75 varv mindre än åt vänster. All camber gör att jag precis fick in spännbandet mellan däck och fjäderben, så jag måste ställa ner även vid spindlarna trots att jag redan ställt topplagringarna på minimum.
de e mycke camber nu
Det var härligt med mycket körning, jag körde tills tanken var tom som skallen i värmen
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Vi hade några goa varv där ett tag!
Mitt höger bakdäck är i alla fall helt slut nu.
Mitt höger bakdäck är i alla fall helt slut nu.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 672
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Tack för perfekt draghjälp i ~30minuter och det var nästan ännu jämnare nästa körpass när jag hängde på Anders i 944S:en i ~15 minutersafe wrote:Vi hade några goa varv där ett tag!
Mitt höger bakdäck är i alla fall helt slut nu.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 672
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Hade en nära-döden-upplevelse vid hjulbyte idag. En aluminium hjulmutter gick av och hylsan gick runt när jag försökte få ut stumpen som satt kvar. Jag letade upp en hylsa som var något mindre än en 19 hylsa och knackade på den, och riggade upp så det gick att ta i ordentligt. Det lyckades på första full-våldsförsöket
Problemet har sin orsak i att jag använt en för kort hylsa (den svarta) där hela muttern inte bottnat i hylsan, det syns även på hylsan längst ner i bild. Jag vet inte anledningen till att denna hylsan satt som berget, och nej, jag använder aldrig momentnyckel på hjulbultar.
Använder man alumuttrar så behöver man ha en hylsa av typen i mitten, tex Kamasa.
Framöver blir det bara stålmuttrar som används på denna bilen.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Tur den gick av så långt ut, annars har jag sett dem gå av nere vid basen så det inte finns något kvar att få tag i.
Jag använder Biltemas hjulhylsats, djupa och långa!
Men snygg räddning!
Jag använder Biltemas hjulhylsats, djupa och långa!
Men snygg räddning!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag kör också stål, när man byter hjul ofta på en banbil är det en bra uppgradering. Ute i fält är kanske gängor å så inte alltid kliniskt rena heller.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 672
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Här ligger man inte på latsidan ...
prova-på-bankörning LMS = allmän körning på Sviestad, det var kul med mycket bilar. Bilen gick som ett skott och jag körde tills bensinen nästan tog slut. Kul att jag lyckades lura med några andra bilar från orten också, hoppas att de blir bitna. photo-by-robban var där och tog fina bilder, tackar för det
Smålandscupen2 med Kalmar Sportvagnsklubb. Nu är jag bara knappt 2 sek efter snabbaste Miata, för 2 år sedan var det +10 sekunder. Nästa gång ...
Ovan en av bilderna P.P. tog.
Och ytterligare en deltävling i PCS slalom är avklarad. För första gången, tror jag, så kom jag inte sist i min klass
Man är på en annan planet typ när man tävlar med en 924 mot ett gäng GT4:or och andra riktigt snabba bilar. Den som säger annat har nog inte kört slalom med sin 924:a de 5-10-15 senaste åren Jag önskar jag hade kunnat säga att 150hp rules ...
och bilen är besiktigad och klar för de kommande 2 åren.
Bengt
prova-på-bankörning LMS = allmän körning på Sviestad, det var kul med mycket bilar. Bilen gick som ett skott och jag körde tills bensinen nästan tog slut. Kul att jag lyckades lura med några andra bilar från orten också, hoppas att de blir bitna. photo-by-robban var där och tog fina bilder, tackar för det
Smålandscupen2 med Kalmar Sportvagnsklubb. Nu är jag bara knappt 2 sek efter snabbaste Miata, för 2 år sedan var det +10 sekunder. Nästa gång ...
Ovan en av bilderna P.P. tog.
Och ytterligare en deltävling i PCS slalom är avklarad. För första gången, tror jag, så kom jag inte sist i min klass
Man är på en annan planet typ när man tävlar med en 924 mot ett gäng GT4:or och andra riktigt snabba bilar. Den som säger annat har nog inte kört slalom med sin 924:a de 5-10-15 senaste åren Jag önskar jag hade kunnat säga att 150hp rules ...
och bilen är besiktigad och klar för de kommande 2 åren.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Kul att du är nöjd med bilen och fått komma ut! Har du fått till en vettig hjulinställning än?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 672
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Tack Cedric.
Jag hittar inte mitt toe-verktyg annars hade hjulinställningen varit utförd. Grannfirman har en modern anläggning där hjulen står på glidplattor, så man inte behöver lyfta hjulen för avlastning efter justering.
Veckans kvällsnöje har varit att ta bort isoleringsmattorna och den här dekalen satt på en av tjärmattorna ...speare wheel
Det dök upp en låda i veckan också
Många aktiviteter på tapeten nu
Bengt
Jag hittar inte mitt toe-verktyg annars hade hjulinställningen varit utförd. Grannfirman har en modern anläggning där hjulen står på glidplattor, så man inte behöver lyfta hjulen för avlastning efter justering.
Veckans kvällsnöje har varit att ta bort isoleringsmattorna och den här dekalen satt på en av tjärmattorna ...speare wheel
Det dök upp en låda i veckan också
Många aktiviteter på tapeten nu
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
211 av någonting?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users