928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
9704alfa
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2015-07-31 20:50:27
Telefon: 0768500082
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#1 Post by 9704alfa »

Hej!
Mina bromsok var i behov utav reparation så jag bestämde mig för att helt "enkelt" att uppgradera till (MO30) fyrkolvsok. Jag har varit i kontakt med Lindsey Racing angående detta men de hade tyvärr inget kit för just min bil. Där bak verkar det inte vara så märkvärdigt, men där fram däremot...

Först och främst måste jag skaffa adaptrar från axial till radial för att kunna montera bromsoken från 928S4. Sedan måste jag ha större bromsskivor, där de flesta verkar köra på 928S4 skivorna likaså. Problemet uppstår med naven då originalskivorna fästes på insidan navet samt S4 skivorna verkar monteras på det mer vanliga utsidan av navet. Utsidan diametern på navet är 175mm och insidan diameter på S4 skivorna är 161mm, vilket gör mina nav inkompatibla med dessa skivorna.

Här följer frågeställningen; Är spindlarna på 944 S2/Turbo likadana på samtliga 944 (förutom MO30), skulle man isåfall kunna använda sig utav 944 S2/Turbo nav för att kunna använda Lindsey Racings adaptrar? Måste jag ordna både spindel och nav från en S2/Turbo kanske? Eller finns det något annat alternativ?

Mycket tacksam för svar!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#2 Post by Eddie Varvstopp »

Snabba svaret är att du borde kunna byta hubbar eller svarva ner befintliga för att få på skivorna. Det är vad jag kommit fram till utan att ha provat. Har sökt info om samma typ av uppgradering och alla vägar är jobbiga..

Kolla gärna http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=32832" onclick="window.open(this.href);return false; där finns en del input.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Castana
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2014-02-04 17:17:07
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#3 Post by Castana »

Annars har jag ok+skivor till 944 Turbo -86 i renoverat skick till salu som sannolikt bör passa rakt på, axialmonterade Brembo fyrkolvsok och 298 mm skiva som sitter på insidan navet. Inte riktigt lika häftiga som 928-bromsar men sannolikt väldigt mycket enklare att får dit, och med rätt belägg ganska effektiva.

9704alfa
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2015-07-31 20:50:27
Telefon: 0768500082
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#4 Post by 9704alfa »

Eddie Varvstopp wrote:Snabba svaret är att du borde kunna byta hubbar eller svarva ner befintliga för att få på skivorna. Det är vad jag kommit fram till utan att ha provat. Har sökt info om samma typ av uppgradering och alla vägar är jobbiga..

Kolla gärna http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=32832" onclick="window.open(this.href);return false; där finns en del input.
Jag har gjort lite mer research (Som började från din tråd) ang själva spindlarna och de nyare ska även vara rent av starkare. Tid eller pengar är inte något större problem då jag vill göra det ordentligt och det är en bil jag vill behålla länge och ska inte pinas på bana (iallafall inte så hårt och ofta). Så det lutar åt att jag får ta en lite större stöt mot plånboken och köpa fjäderben, spindlar och nav från en senare S2/Turbo. På detta sätt passar Lindsey Racings bromsoksadaptrar och originalskivor från 928S4 ska även passa, men du får gärna slå mig på fingrarna ifall detta sätt är sämre. Tack för ditt svar!

9704alfa
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2015-07-31 20:50:27
Telefon: 0768500082
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#5 Post by 9704alfa »

Castana wrote:Annars har jag ok+skivor till 944 Turbo -86 i renoverat skick till salu som sannolikt bör passa rakt på, axialmonterade Brembo fyrkolvsok och 298 mm skiva som sitter på insidan navet. Inte riktigt lika häftiga som 928-bromsar men sannolikt väldigt mycket enklare att får dit, och med rätt belägg ganska effektiva.
Jovisst, väldigt mycket lättare. Jag lyckades få ett mycket rabatterat pris på ok från en 928S4 från en skrot med fyrkolvs fram och bak, så oken är redan köpta. Men jag uppskattar ditt erbjudande. Detta var innan jag visste om att det var skillnad på naven. Men jag har tid.. den kommer ändå inte att rulla denna sommaren :/ Det skiljer nog väldigt lite i prestanda mellan S4 bromsok och original fyrkolvsok om man ska vara ärlig, men MO30 alternativet skall ju vara mycket sällsynt med och därav är den stora dragkraften till just S4 bromsoken.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#6 Post by Eddie Varvstopp »

Men dåså :D då hade jag kört full uppgradering, allt från länkarmsinfästning till topplager. Bästa är ju att få tag i kompletta m030 spindlar. Sen är jag osäker om vanliga 951 hubbarna funkar med m030 skivorna men det kan säkert någon annan bekräfta :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

9704alfa
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2015-07-31 20:50:27
Telefon: 0768500082
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#7 Post by 9704alfa »

Eddie Varvstopp wrote:Men dåså :D då hade jag kört full uppgradering, allt från länkarmsinfästning till topplager. Bästa är ju att få tag i kompletta m030 spindlar. Sen är jag osäker om vanliga 951 hubbarna funkar med m030 skivorna men det kan säkert någon annan bekräfta :D .
mo30 spindlar är väl änna dyrt haha :lol: 6 tusen styck exkl frakt på ebay! Tror du spindel och nav från en 944S 1989 skulle funka? De ser ut att ha mindre diameter och kortare hjulbultar på hubben nämligen... Har Porsche kanske ändrat fästena på spindeln så att jag även måste ha med fjäderbenen? Skulle vara skönt att slippa köpa något "Så länge" då coilovers är ett faktum senare :D

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#8 Post by Henka_E »

Du kan ju byta till sena nav men använda dina spindlar. Det enda dåliga med tidiga framvagnen är ju att det är hål för hastighetsmätarwiren genom ena spindeln - men vadå, har du tänkt köra 100% bana med slicks med denna bil? Är det bara gata så är det ju funka utmärkt. Alternativet är att svarva av original naven utvändigt så att de går att montera skivan utifrån. Jag gjorde det med ett par nav och det funkar utmärkt. Oket hamnar då 6mm längre ut - men du ska ju ändå fräsa nya adaptrar. Är det så att man sen gör om nåt annat eller byter spindel nån gang I framtiden så kan man bara lägga en 6mm distans bakom för att få det rätt igen. Vad gäller tidiga och sena nav - jag ser inte nån skillnad I styrka där, de är nog likvärdiga.

Oken från Turbo 86 passar vad jag vet endast på spindeln från exakt det året för turbo. Den har dessutom sena lagret men tidiga interfacet för fj benet - eller var det tvärt om? Ah, jag glömmer, men nåt lurt var det. Har inte kollat men nog borde väl s4 oket ha store belägg än 968/turbo oken?

Tänk igenom vad du vill uppnå. Alltså - på riktigt. Man måste inte byta allt om mållet bara är att få på bromsarna. Ska du göra en massa annat så kan det vara motiverat...

9704alfa
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2015-07-31 20:50:27
Telefon: 0768500082
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#9 Post by 9704alfa »

Henka_E wrote:Du kan ju byta till sena nav men använda dina spindlar. Det enda dåliga med tidiga framvagnen är ju att det är hål för hastighetsmätarwiren genom ena spindeln - men vadå, har du tänkt köra 100% bana med slicks med denna bil? Är det bara gata så är det ju funka utmärkt. Alternativet är att svarva av original naven utvändigt så att de går att montera skivan utifrån. Jag gjorde det med ett par nav och det funkar utmärkt. Oket hamnar då 6mm längre ut - men du ska ju ändå fräsa nya adaptrar. Är det så att man sen gör om nåt annat eller byter spindel nån gang I framtiden så kan man bara lägga en 6mm distans bakom för att få det rätt igen. Vad gäller tidiga och sena nav - jag ser inte nån skillnad I styrka där, de är nog likvärdiga.

Oken från Turbo 86 passar vad jag vet endast på spindeln från exakt det året för turbo. Den har dessutom sena lagret men tidiga interfacet för fj benet - eller var det tvärt om? Ah, jag glömmer, men nåt lurt var det. Har inte kollat men nog borde väl s4 oket ha store belägg än 968/turbo oken?

Tänk igenom vad du vill uppnå. Alltså - på riktigt. Man måste inte byta allt om mållet bara är att få på bromsarna. Ska du göra en massa annat så kan det vara motiverat...

Nejnej, någon extrem stress ska jag inte utsätta bilen för, helg, träffar och sommarkörning - Något åt den stilen. Men då funkar det alltså att montera senare nav på äldre spindlar? Jag har läst någonstans att hjullager ska vara rejälare på senare spindlar. Du får ursäkta min okunnighet, jag håller på att försöka lära mig 944orna! Vad skiljer på tidiga och sena spindlar? - Behöver jag även byta till senare fjäderben om jag väljer att ta vägen genom senare spindlar? Har inte någon abs på min bil heller, så tänkte man kunde använda abs från senare spindlar för att ersätta den mekaniska, då jag även har den senare inredningen och instrument.

De borde de vara, mätte kolvytorna på S4 oken till 4600mm^2 om jag inte minns fel.. De bakre fyrkolvsoken som kommer från en 928, som jag tror är samma som på turbo, till runt 3600mm^2, detta är de siffrorna jag har kvar i minnet iallafall, behöver nödvändigtvis inte betyda att beläggen har större area. Kan kolla igenom mina anteckningar väl hemma. Fördelen med S4 bromsarna är väl att mer värmeenergi kan lagras i skivorna, samtidigt som de kan kylas ned snabbare med mer yta. Men så ofta och hårt kommer jag nog aldrig bromsa. Respons och friktion är nog samma, som vid hård inbromsning i trafik, men jag spekulerar bara.

Men jag hoppas du kanske kan förstå min oro när jag har ungefär 25% mer motorkraft, bredare semislick däck och starkare bromsar. Man vill ju att bilen ska hålla när man väl stressar den, mitt exemplar är ju faktiskt 35 år nu, så man slipper att få t.ex. sin framskärm avsliten och skador på ramen m.m. Tack!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#10 Post by Henka_E »

Det där med hjullager är ju intressant - Volvo, Mercedes, Porsche, VW osv har under perioder haft samma hjullager eller kombinationer av hjullager. Det finns alltså lager att tillgå som har samma ytterdia men olika innerdia - så det ska gå att ta sena nav och knacka I tidiga lager I dem. OBS! Jag har inte testat detta, bara surfat på det! Har dock köpt fel lager till diverse projekt och det verkar lovande! Ofta är dock lagersatserna olika men olika namn osv - för tätningar tex skiljer mellan olika märken. Alla lager är ju tum storlek så det finns dessutom många jänkare som kör med samma. Det SKA gå.

Jag svarvade som sagt om mina nav och det funkar. De naven äger numera Edvin (Eddie Varvstopp). Fördel - billigt, kostar inte mycket att svarva dem och gör man det själv är det gratis. Nackdel - skivan hamnar då 6mm längre ut och man åker på egna okadaptrar (men det är också en fördel för då får man 6mm (skivans tjocklek) bredare spårvidd per sida).

Spindlarna på tidig och sen - sena är tunnare mot fjäderbenet och har längre mellan monteringshålen. Det går att modda för att få ihop det eller så byter man till samma fj ben som spindel. Brasklapp dock - spindlarna är anpassade för att ha fj ben med viss lutning. På sena har man ju 30mm längre bärarmar och då lutar benet mer inåt. OM detta är ett bekymmer vet jag inte, men det skiljer iaf.

Har du sena instrumentbrädan redan och fungerande hastighetsmätare? Hur är det löst? Har du hastighetsmätaregivaren på växellådan också eller tas den från nåt annat? Bekymret är väl annars det, att sena spindlar inte har nåt hål för hastighetsmätarwiren. Å andra sidan är det väl också just det som är problemet med tidiga spindlar, att hålet är en försvagning.

Vill också saga att lagren på sena I sig inte är "rejälare". Det skiljer inte mycket alls I bärighet. Det som är rejälare är själva spindeltappen - men det har ju rullat Porsche 944 I tusental på banor runt om på jorden och vad jag vet så är haverier på detta ändå relativt ovanliga. Rätta mig gärna här! pratade med Edvin och hans har gått sönder - men det var I grund och botten troligen ett dåligt hjullager som var root cause och inte konstruktionen. Så - jag tror inte du behöver oroa dig för att spindeln är från 1983, den håller nog för det du har tänkt.

Spindeln på turbo 86 är ju en riktigt specialare. Det är väl knasigt avstånd mellan monteringshålen för oket. Dessutom är det sena lagret men tidiga intrefacet mot fjäderbenet - eller om det var tvärtom. Jag hade inte byggt in mig I det hornet.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#11 Post by Eddie Varvstopp »

Jomen visst. Här haft hjullagerras men som nämnt så var det lagret som havererade och som följd dog axeltappen. Kan tillskrivas fel spänning på lagret i kombination med 2cm ökad spårvidd och hård körning med r-däck :wink: .

F.ö. vet jag ingen som haft problem med axeltappen men vet ytterligare ett fall med hjullager, dock är det i kombination med slicks.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

9704alfa
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2015-07-31 20:50:27
Telefon: 0768500082
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#12 Post by 9704alfa »

Hej, ursäkta att jag varit inaktiv, men tack för alla svar!

Det mesta verkar knasigt eller väldigt dyrt. Jag är ju student fortfarande så "obegränsat" med pengar har jag inte. SÅ, jag har stort i sett bestämt mig för att svarva hubbarna och rita upp ett par adaptrar i cad. Sedan kanske jag köper de nyare spindlarna med linseys adaptrar när jag är miljonär ;) Men svarvat tänker jag ha i ett par år iallafall. Jag har inte tänkt bredda bilen heller, den har ju så fina former!

Något tips om vem som kan svarva, alternativt även fräsa? Behöver ju inte betala skatt för detta, tänker jag.

När det gäller spindeltappen, skulle jag kunna beräkna hållfasthet.. men det skulle nog inte säga mig så mycket då bilen belastas på olika sätt, olika mycket, olika ofta. Men jag är ganska säker på att märken som Porsche förmodligen har ganska höga toleranser :)

Skulle en större skiva kanske bidra till bättre kylning till nav och minskar slitage, som en bieffekt?

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#13 Post by johan944 »

Om du nu kan använda CAD och låter göra egna adaptrar redan nu så förstår jag inte varför du ens funderar på att köpa av lindsey? Vad skiljer dom emot att göra en ritning som ser ut som deras adapter och låta lokala cnc firman fräsa fram dom? det ända jag kan se är att det inte kommer att stå lindsey på dom.

Men om jag läser om hur du tänker dig att använda bilen så känns det som väldigt mycket overkill att byta bromsok, skivor och allt runtikring, Börja med att få dit kylning och riktigt bra belägg med bra bromsvätska istället och lägg pengarna det kostar att göra adaptrar på ett par renoverade eller nya bromsok.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

9704alfa
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2015-07-31 20:50:27
Telefon: 0768500082
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#14 Post by 9704alfa »

johan944 wrote:Om du nu kan använda CAD och låter göra egna adaptrar redan nu så förstår jag inte varför du ens funderar på att köpa av lindsey? Vad skiljer dom emot att göra en ritning som ser ut som deras adapter och låta lokala cnc firman fräsa fram dom? det ända jag kan se är att det inte kommer att stå lindsey på dom.

Men om jag läser om hur du tänker dig att använda bilen så känns det som väldigt mycket overkill att byta bromsok, skivor och allt runtikring, Börja med att få dit kylning och riktigt bra belägg med bra bromsvätska istället och lägg pengarna det kostar att göra adaptrar på ett par renoverade eller nya bromsok.
Japp, är utbildad inom cad, design och produktutveckling, konstruktion m.m. Allt som egentligen behövs för ett sådant projekt, men anledningen till att jag vill undvika det är för att Lindseys adaptrar är typ-godkända och antagligen väl beprövade och utformade för att klara hård nötning och stress. En adapter kan jag nog egentligen göra själv hemma med en bit järn, svetsen och en slipskiva, och det hade jag förmodligen även gjort om det varit specifikt för racing, men detta ska ju gå igenom besiktning, där det kanske inte ser så dumt ut med "Lindsey Racing", att det är en riktig produkt, om du förstår vad jag menar?

Bromsoken, skivorna, motorn, markfrigång på en Lamborghini t.ex. är även dem overkill, det finns få bilar som behöver mer än flytande bromsok på gatubilar skulle jag vilja påstå och det är extremt sällan man kan se en Lamborghini brukas på bana, hårt iallafall. Men jag älskar mekanik och utmana mig själv, se det hela passa ihop och 4-kolvs är ett väldigt effektivt bromsok och ha min egen vision av hur bilen ska se ut och bete sig. Det är för mig väldigt skönt att sätta sig i en bil som är annorlunda, utan styrservo, utan abs, utan flytande järnok, utan turbo m.m. Det är det, min bil är till för, utan musik, (mycket ljuddämpning) eller andra delar som kommer emellan dig och maskinen. Mina två projektbilar kommer båda från 80-talet utan någon av dessa "lyxiga" delarna som idag är standard. Så det är alltså mer än bara "ren" prestanda, som jag sagt ovan är det nog marginell skillnad mellan turbo-ok och s4-ok, men det har även att göra med hur jag betraktar bilen mentalt :)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 928S4 bromskit på en tidig (1983) 944NA

#15 Post by johan944 »

Sök runt lite på exempelvis rejsa.nu så ser du att väldigt många låter tillverka adaptrarna lokalt.

Vad det gäller besiktningen så spelar det nog ingen roll om det står lindsey, nisse på hörnet eller inget alls. Du riskerar attf å problem med ändrade bromsar ändå om du stöter på en riktigt nitisk besiktningsman. Det finns vad jag vet inget register i sverige över godkända produkter motsvarande tyska tuv.

Sfro ser helst inte adaptrar i aluminium om man inte kan påvisa riktigt orentligt underlag för att det ska hålla.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]