968 -92 | Metallic Amethyst

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

968 -92 | Metallic Amethyst

#1 Post by robinkjellstedt »

Nu har jag äntligen blivit med Porsche! Det firas naturligtvis med en ny biltråd! Wiieehooo!! :mrgreen:

Det började med att jag tänkte gå i min fars fotspår och började leta efter engelska klassiker. Jag åkte till Ystad för att kika på en MGB GT och till Karlskoga för att kolla på en till. Ingen utav bilarna höll vad säljarna utlovade och jag började kika på lite andra bilar. Åkte till Kungsbacka och provkörde en Triumph TR6 som gick och lät gott, men växellådan började ge sig och den var rostig. Efter detta insåg jag att det kommer bli svårt att hitta något engelskt som inte innebär mer tid i garaget än på vägarna. Då började jag snegla på Porsche och vad man kunde få för min budget, som låg på 100 000 kr. Jag insåg snabbt att det gick att få ganska fina bilar för detta blev helt såld på framförallt 968 men även 944 S2 och Turbo. Jag bestämde mig ganska snabbt att jag inte ville har turbo, då det alltid medför lite extra kostnader och att jag inte var ute efter någon banräcer. Jag åkte och kikade på två stycken S2 Cabar, som tyvärr inte riktigt heller visade sig vara så fina som jag förväntade mig. Men till slut så dök denna pärla upp på blocket och jag åkte ner till Skåne tillsammans med min far som "expert". Bilen var väldigt fin och vi fastnade direkt! Mycket trevlig och ärlig säljare också!

Bilen i fråga är en mycket fin 968 från -92. Importerades från Tyskland -99, där det bara hade varit en ägare. Dock så hade den ägaren kört bilen på vintern och automattvättat bilen en gång i veckan året runt under hela hans ägo, så lacken var sliten med mycket stenskott och tvättrepor. Personen som importerade bilen började med att plocka ner allt på bilen och lacka om den i originalfärgen Metallic Amethyst. Jag är väldigt glad att han inte valde någon annan färg, jag älskar den!! :D Men i alla fall så är lackjobbet väl utfört och har hållit sig bra i nu 14 år.

Under tiden i Sverige så har den hunnit få hålborrade bromsskivor runt om, stålomspunna bromsslangar, ställbara dämpare, 18" RH-fälgar, vita blinkers och en frontspoiler. Jag är nu den fjärde ägaren i Sverige och den femte totalt och den har nu hunnit få strax över 15k mil på mätaren.

Det jag har tänkt att göra med bilen är först och främst en allmän uppfräschning. Det inkluderar vaxning, byte av torkade gummidetaljer så som nya torkare fram, ny antenn på taket, uppsmörjning av gångjärn och dämpare och lacka slutröret på avgaset. Vingen har tappat några skruvar och sitter inte 100%igt så det ska fixas.
Den ska också få en ny stereohuvudenhet då den nuvarande är ca 15 år gammal och displayen fungerar inte. Dags för en ny helt enkelt!
Några saker sparar jag till vintern, då fälgarna kommer att få lite kärlek. De har nu krackelerat lite i klarlacken på fälgbanorna och har en del kantstötningar. Men de är raka och fina så det är ju inget akut.
Sen så sitter en sidokjol lite löst och behöver nya clips och en ny gummilist. En ny gummilist/packning eller vad det nu kallas behövs också runt ena dörrhandtaget.

Många småsaker som bara kan bli kul att fixa till!

Nu i sommar ser jag fram emot bra väder och kurviga vägar! 8)

Jag börjar med att lägga upp lite bilder från förra ägaren innan jag hunnit ta några bra själv. Men det ska bli flera träffar nu till sommaren så då blir det nog också många bilder!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by robinkjellstedt on 2013-06-04 17:29:01, edited 2 times in total.

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#2 Post by robinkjellstedt »

Otroligt glad på väg hem i regniga Skåne..

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#3 Post by robinkjellstedt »

Pitstop på Burger King. Måste få lite mat också! Fortfarande lycklig!

Image

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#4 Post by robinkjellstedt »

Första projektet hemma i garaget blev en vaxning. Svårt att få glansen på bild men den lyste verkligen upp efter lite puts! Andra projektet blev lite ny färg på ändröret. Det hade tydligen varit lackat svart innan men hade slitits bort delvis och såg allmänt taskigt ut. Blev mycket finare efter lite färg!

Innan:
Image

Efter:
Image

Image

Ursäkta dålig mobilkamera..

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#5 Post by Tomcat1 »

den ser riktigt fin ut
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#6 Post by Peedster »

Jättefin!!

Har spenderat helgen mycket med farsans 968 och tycker verkligen om den! Kunde varit några hästar till men en otroligt trevlig karaktär på hela bilen!
Han vill dessutom köpa loss en uppsättning RH 18" av mig likadana som du har så det var kul att se de på en 968.
Hoppas jag inte sabbar om du inte visste men fälgarna är fusksplit vilket dessutom gör det mycket krångligare att renovera de då du inte kan få bort bultarna utan att ha sönder de. Ask me how i know...

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#7 Post by robinkjellstedt »

Peedster wrote:Jättefin!!

Har spenderat helgen mycket med farsans 968 och tycker verkligen om den! Kunde varit några hästar till men en otroligt trevlig karaktär på hela bilen!
Han vill dessutom köpa loss en uppsättning RH 18" av mig likadana som du har så det var kul att se de på en 968.
Hoppas jag inte sabbar om du inte visste men fälgarna är fusksplit vilket dessutom gör det mycket krångligare att renovera de då du inte kan få bort bultarna utan att ha sönder de. Ask me how i know...

Mvh Peter
Mjo, en bil kan alltid ha några hästar till :wink: Men jag är mycket nöjd med hur den går! Det ska ju vara en glassätarbil och inte en räser så för mig duger den fint!

Jag misstänkte att det var fusksplitt ja, dom är ju inte så hemskt dyra.. Men snygga ändå!

Vi får se hur det går med att renovera fälgarna.. Jag tycker ju att det borde gå att få dom snygga igen om man lämnar dom till nåt proffs.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#8 Post by gtBen »

Grattis
Den ser ut att vara riktigt fräsch, ta väl hand om den

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#9 Post by robinkjellstedt »

Den lyser verkligen upp i morgonsolen! Ser fram emot picknickträffen hos advokat Mellander i Hällingsjö ikväll!

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Bilträff hos advokat Mellander i Hällingsjö

#10 Post by robinkjellstedt »

Igår var en underbar sommarkväll som spenderades på Mellanders trädgård i Hällingsjö, tillsammans med trevliga PCSare och andra bilintresserade. Trevligt att vara med på första träffen med bilen, och fler kommer det bli!

Image

Image

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#11 Post by robinkjellstedt »

Då var ett besök hos Mr Sandén bokat! Då blir det en stor service med Kam/balansrem. Senast det är gjort är 2007.. Vad säger ni om intervall? Har läst allt från var 5-8 år, vad säger Porsche själva?

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#12 Post by robinkjellstedt »

Nu har bilen fått en ny fin antenn! Har tyvärr ingen bild på den gamla men den var helt söndersprucken och väldigt ful. Var först på PC och kollade vad en ny kostade. Man var tvungen att köpa hela kittet med antenn, konsol och kabel. Det skulle gå på strax över 2000kr. Blev lite smått chockad och åkte istället till CD Bil-Radio där jag hittade en antenn som såg EXAKT likadan ut och kostade dryga 300kr. Slog till med en gång och har nu monterat den och den fungerar precis lika bra som original.

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#13 Post by robinkjellstedt »

Den gamla stereon fick jag tyvärr inte heller på bild, men den var en No name från mitten av 90-talet och displayen fungerade inte. Jag tyckte det var dags för en ny! Det satt väl Blaupunkt original antar jag så jag tänkte det kunde vara kul att hitta en ny Blaupunkt. Valet föll på denna som heter Cupertino 220. Stilren och funkar bra!

Image

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#14 Post by Mårten »

robinkjellstedt wrote:Då var ett besök hos Mr Sandén bokat! Då blir det en stor service med Kam/balansrem. Senast det är gjort är 2007.. Vad säger ni om intervall? Har läst allt från var 5-8 år, vad säger Porsche själva?
När det gäller 944 så säger Mr Sandén 8 år eller 8000 mil.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#15 Post by robinkjellstedt »

Mårten wrote:
robinkjellstedt wrote:Då var ett besök hos Mr Sandén bokat! Då blir det en stor service med Kam/balansrem. Senast det är gjort är 2007.. Vad säger ni om intervall? Har läst allt från var 5-8 år, vad säger Porsche själva?
När det gäller 944 så säger Mr Sandén 8 år eller 8000 mil.
Aja, men det skadar ju inte att byta efter 6 år i alla fall. Då har man ju 100% koll på när det är gjort..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users