924S -88 | Janne J

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

924S -88 | Janne J

#1 Post by Janne J »

Gårdagen resulterade i en Porsche 924S 1988:

Image

Långt från en pärla, en hel del omsorg kommer att behövas:

Image

Skälet till att jag köpte den här 924:an sitter här:

Image

Nu börjar resan...:)

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#2 Post by Bathory »

Grattis :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#3 Post by watp »

Kul :#cheers: :#cheers:

Grattis till bilen :D

Mvh

/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

Gintonic
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2012-03-27 21:37:23
Bilmodell: Sålt
Årsmodell: 1984
Contact:

924S -88 Janne J

#4 Post by Gintonic »

Grattis!

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#5 Post by Janne J »

Tack så mycket :D

Bilen har inte haft ett lätt liv de senaste åren, det har varit en del vårdslöshet och kanske inte alltid helt kompetenta mekaniker inblandade.
Elsystemet går på knäna, listan på vad som inte fungerar är längre än det som funkar. En hel del spår av friska överkopplingar och kreativa lösningar finnes. Som ni såg på interiörbilden hängde det en sladd runt ratten, det var en ersättning för den ickefungerande termogivaren på kylaren. Nu var det så att sladden var i längsta laget och personen som hade gjort kopplingen virade sladden runt kopplingspedalen ett par varv ( sant!) med påföljd att pedalen inte gick tillbaka ordentligt...
Blinkersrelä saknas helt, istället hängde det ett löst relä i ett buntband under panelen, det fick sin matning från en borttagen säkring till elspeglarna.
Instrumentbelysningen är halvdöd, elfönsterhissarna fungerar bara till hälften, passagerarsidans fönster kan köras ner från passagerardörren men bara köras upp från förardörren. Förardörrens elhiss är helt död.
Jag har inte vågat trycka på knappen till takluckan ännu, vem vet hur det slutar?

Ha det gott

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

taxiande
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#6 Post by taxiande »

Precis som det ska vara på gamla bilar!
Inte så roligt alla gånger, men charmigt på sitt sätt!

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#7 Post by Janne J »

Efter att ha monterat ett nytt blinkrelä och klippt bort flera meter konstiga ledningar har följande funktioner återfunnit sig:
Blinkers
Varningsblinkers
Elbackspeglar
Backljus

Nästa elproblem blir vindrutespolaren.

Uppsmörjning av lucklåsen till bakluckan gjorde också gott, nu låser bägge sidorna varje gång!

Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#8 Post by [Bobo] »

Janne J wrote:Efter att ha monterat ett nytt blinkrelä och klippt bort flera meter konstiga ledningar har följande funktioner återfunnit sig:
Blinkers
Varningsblinkers
Elbackspeglar
Backljus

Nästa elproblem blir vindrutespolaren.

Uppsmörjning av lucklåsen till bakluckan gjorde också gott, nu låser bägge sidorna varje gång!

Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..
Bra jobbat! :D
Någon annans hemmapulade el vill jag aldrig behöva ta i...

Tycker det stora problemet med våra bilar på vintern är att lyktorna blir skitiga fort...
Jag skulle skylla på det om jag var du om det skulle visa sig vara bra matning... :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#9 Post by Ragnar Joensen »

Janne J wrote:...
Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.
..
Ett tips, när du skall byta/montera gasfjädrar till huven: Se till att du inte lyfter huven så mycket att den kommer i kontakt med vindrutan. Det kan skapa början till sprickbildning i vindrutan och det vill man inte ha.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#10 Post by Lilja »

Ragnar Joensen wrote:
Janne J wrote:...
Väntar på ett paket från Utzon med bland annat nya gasfjädrar till huv och bagagelucka, det känns lite B-aktigt med en 2tum2 som stöd.
..
Ett tips, när du skall byta/montera gasfjädrar till huven: Se till att du inte lyfter huven så mycket att den kommer i kontakt med vindrutan. Det kan skapa början till sprickbildning i vindrutan och det vill man inte ha.
Ja försök hellre att dra ihop dom och linda någon stråltråd runt eller så så att dom hålls ihopa.
Jag gjorde detta när jag skulle byta på S2an, spräckte rutan alltså. Som tur va så var denna rutan redan spräckt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#11 Post by Janne J »

Goda råd, tackar så mycket.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

taxiande
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#12 Post by taxiande »

Tycker ½ ljuset är rätt klent, måste kolla eventuella spänningsfall, vägrar acceptera att min ålder skulle ha något att göra med saken..



Nya reflektorer kostar inte mycket(samma som till golf1).
Även om dom ser ok ut så blir dom matta med åren...

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#13 Post by Janne J »

taxiande wrote:

Nya reflektorer kostar inte mycket(samma som till golf1).
Även om dom ser ok ut så blir dom matta med åren...
Då blir det nya reflektorer och kvalitetslampor också.
Tack för hjälpen.

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -88 Janne J

#14 Post by Janne J »

Tittar efter lämpliga fälgar, skulle gärna åka på 17" men inte överdrivet breda. Har lånat 2 st 7*17 ET55 från en 996:a för att kolla frigången. De breddar ju lite mer inåt än originalet och jag funderar på om det kan bli för lite marginal till fjäderbenet fram. Att lägga dit en 3 mm spacer är ett alternativ men jag skulle gärna undvika det om det går.

Originalfälgen har en backspace på 15 cm och 996 fälgen 15,5 cm.

Tänkte köra med förhållandevis smala däck typ 205/50, och samma fälgbredd och däck runt om.
Viktbalansen ligger runt 50/50 och jag har inte överdrivet stor motoreffekt så jag tror att samma dimension fram och bak kan funka bra.

996 fälgen har ju också den trevliga egenskapen att inte väga mer än 9,4 kg.

Tips och råd från er uppskattas.

Janne
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924S -88 Janne J

#15 Post by Freddie_81 »

Jag har perfekta fälgar till dig. 7" breda cup 1:or. Nu sitter de iof helt oanvända goodyear f1 225/45 på kanske i bredaste laget. Men de funkar fint på 944. ET är 52 har jag för mig.
För övrigt är de 5 st fälgar.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users