924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

924 -80 | Med personlig servicetekniker

#1 Post by QV_ »

924 -80 Bieber cab

Image

Hej Det är serviceteknikern som skriver.
Min sambo Lena tyckte att cabben på blocket som jag av en händelse sökt fram var söt. Den åker vi och kollar på. Sälv såg jag mest ut som ett frågetecken. Att hon tycker bilar är söta är inget underligt, men att åka och kolla på dessa bilar det tillhör inte vanligheterna.

Vi åkte upp till Stockholm en söndag för en runda på Fotografiska museet och avslutade med att kolla på cabben. Efter en förhandling så var bilen nerprutad 30% och affären förseglades med en handpenning. På onsdag kväll vart bilen hämtad. Hemresan gick bra förutom att fläktremmen gick av 2 mil hemifrån (med tillhörande kokning). Den remmen som låg i skuffen var för kort 888mm för denna vill ha 900mm men jag fann en 925 hemma i gömmorna som fungerade sista biten.

Inför besikningen som var bokad till måndag fixades allehanda småfel, tuta, varningsblinkers.... samtidigt som elhissar och elspelar gjordes funktionsdugliga. Lena sydde fast lädret runt ratten.
Tyckte snart att det fanns en del jobb på bilen så jag tog en arbetsorder på besiktningen istället. Bytte till några vinterhjul från en avyttrad SAAB 9K och gled in i ösregnet. Under färden in så slutade blinkers på vänster sida att fungera bak.

Besiktningen gick "bra", blankt papper. Min sambo säger att det var ett öppningserbjudande "alla bilar går igenom" detta eftersom stationen är nyöppnad. Likväl så börjar jag byta bromsrör på bilen samtidigt som jag byter bromsvätska (det var inte gjort på de senaste två åren). En krets vart helt bytt samtidigt som det kärvande vänster bak vart fixat (felaktigt ihopmonterat märkte jag när jag plockade ned det) Den andra kretsen har tre rör kvar som skall bytas.

När nu bilen var besiktigad så vart nya däck beställda på Däck online. Firestone 185 70 14. Nu skulle vi bara ha två fälgar till eftersom två av hennes fem fälgar är reält tråkiga.

Bilen körs var dag för att få fram eventuella fel som gärna finns där. Ett av dessa var att vi knäckte ett gångjärn i cabställningen vid uppcabbning. Märkte att dessa måste man smörja ..... Nu är det bara ett original kvar de övriga har redan gått sönder. Så jag fick plocka ur sprinten med gassvetsen, bocka till en lämplig plåtbit som låg på golvet och slipa några spår i den med vrålapan (vinkelslipen) så att den passar som gångjärnshalva. Så några timmar efter haveriet så var ställningen funktionsduglig igen. Förut var garaget en "fredad zon" var man där vart man inte störd. Nu blir man nästan ihälskrämd när man helt plötsligt ser Lena sittandes i bilen pysslandes och polerade.

Efter lite läsning på forumet så finner jag en rallyåkare som har en reservdelsbil ståendes. Jag skickar ett PM och får svar att bilen skrotas i morgon. Eftersom sambon vill köra med bilen så drar vi direkt till Kolmården som en liten utflykt. Väl framme finner vi "Grönsaken" ståendes på pallbockar. Lite lister, några plastdetaljer landar i vår låda sen far djävulen i mig. Toppen åker av, komplett med insprut och grenrör. Främre röret och första dämparen är mycket bätter än cabbens så de får följa med. Hastighetsmätare är fel men åker med som övningsobjekt inför rep av tripp. Fläktpaket komplett, domkraft och två fälgar med tillhörande däck. Växelspaksknopp och hylla under handsfacket till polarens 924 + ett gäng mera småsaker.

Image
Image

Det som chockade mig mest under tiden vi plockade ur bilen (samt hjälpte ägaren att plocka ur G31 lådan) var att min sambo plockade grejor och var lycklig! Varje gång jag närmat mig en skrot med sambon ser hon lika sur ut som jag gör när vi närmar oss IKEA. Nu förstår hon iallafall hur jag kan ha mycket grejor....

Vi avslutar med middag på lokal krog innan hemfärden kl 21:30

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Idag vart de nya däcken monterade (naturligtvis med de fula fälgarna eftersom de vart monterade i går) Plastdetaljer monterade, lister utbytta till bättre, rosta plåtar under huven vart bytta till mindre rostiga.
Image

Status på bilen är
Bilen går bra, startar snällt i alla lägen utom i "ljummen" (har hittat åtgärdsförslag) Fixat
Växellådan fungera snällt men skrapar ibland på backen. Fixat
Det är lite "jacques tati Trafic" över torkarna, de vill gärna slå ett slag i bland när man kör. Fixat
Defekt tripp och vägmätare (har sett åtgärdsbeskrivning) har bestält drev Fixat, men funktion osäker
Montage av stereo
Byte av sufflett (medföljde) Fixat
Byte av vänster handtag ytter Fixat
Montera gasdämpare på baklucka Fixat
Ljusvarnings signal (min sambo glömmer gärna ljuset)
Plastbit saknas fram på kofångaren Fixat
Montering av innerbackspegel Fixat
Lackering av cabbställning
Byte av kupefläkt Fixat
Bromsrör Fixat

Image
Image
Image

Vid tangenten
Janne
Last edited by QV_ on 2020-08-31 18:13:32, edited 3 times in total.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#2 Post by emm »

Kul läsning, roligt att du/ni tar hand om bilen, mycket glädje!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#3 Post by patand »

Kul med en Biebercab till på forumet! :d=:

Nu ökar ju pressen på mig att få arslet ur och få ut frugans cabbe ur garaget... :oops:
QV_ wrote:förutom att fläktremmen gick
Fläktrem? 924 har ju elfläkt... måste var generatorremmen du menar som ju också driver vattenpumpen. :) När remmen går av borde generatorlampan börja lysa och man bör då stanna på en gång.

Var nog lika bra att du plockade upp en extra topp. Aluminiumitoppen riskerar ju att bli lite skev när bilen kokar. Men bilen går ju bra så ni klarade er nog denna gång. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#4 Post by rob3rt »

patand wrote:Kul med en Biebercab till på forumet! :d=:

Nu ökar ju pressen på mig att få arslet ur och få ut frugans cabbe ur garaget... :oops:
QV_ wrote:förutom att fläktremmen gick
Fläktrem? 924 har ju elfläkt... måste var generatorremmen du menar som ju också driver vattenpumpen. :) När remmen går av borde generatorlampan börja lysa och man bör då stanna på en gång.
Under de ca 15mil som jag kanske körde med min 24 så bytte jag generatorrem 7 ggr jag ljuger inte, det kanske var 8 till o med.. köpte två i taget så att man hade med sig en extra. köpte nya remskivor från PC men problemet var ju att få tummen ur och byta dom.. när jag senare sålde bilen så låg dem fortfarande i postpaketet och köparen fick med dem.. 10 min efter att han hade åkt så ringer han o frågar om jag kunde fixa en generatorrem åt han... han fick tre och ett litet spärrskaft, för han hade 10 mil hem...

MEN grattis till bilen, riktigt cool lack :D
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#5 Post by QV_ »

Nu har vi åkt en 60-70 mil med bilen sedan vi bytte kilrem så den fungerar bra änså länge. Resan till Kolmården är den längsta hittils c:a 25 mil tur och retur.
I går vart det en vända till Returbilen i Västerås, där fann vi yttre dörrhandtag, gummiplupp till kofångare fram, list till baklucka, superfräsh fälg, hastighetsmätare med fungerande vägmätare + lite annat smått och gått.

Provkörning av mätare, tyckte jag kände igen gängen på instrumentet och ja en hastighetsmätarvajer från Amazon passer utmärkt. Samma gänga som vid M40 lådan.
Image
FUNGERAR 8)

Efter en snabb middag i Westerqwarn så bar det av till glassträffen i Strängnäs. Väl där höjde vi medelåldern betydligt 8) och fick träffa några av forumvänerna. Glasslotteriet missade vi dragningen på men lotterier brukar vi inte vinna på ändock.

I går och i dag vart det mera meckande på bilen.
Ett antal skruvar i fronten som håller blinker och ljus drogs av i går, dessa fick snabbt nya gängor (borrar ur med 6,5mm borr, limmade dit popnits insattsgängor med epoxylim) Hämtade en del skruv på bilskroten i Västerås som fick plats i fronten i dag. Även yttre handtaget byttes så nu fungerar dörröppningen kalas. Tyvärr "går den nästan i baklås" om man låser den, men det får vi fixa sedan. Hastighetsmätaren byttes, liksom gummilist bak. Oljepluggarna på växellådan lossades. Fick använda gasen på påfyllningspluggen. Bensinfilter vart bytt. Huvstängningsjusteringen fick smaka på gasen så den vart justerbar igen.

Det är trångt att montera bort vajern
Först vänster hand
Image
sedan försöker vi med höger hand
Image

Sakta men säkert blir det bil av denna vagn igen.

"elkassett" till vänster bakljus (jord fel) och plasthuset till höger blinker fram (trasiga fästöron Fixat) står på önskelistan just nu.

/Janne
Last edited by QV_ on 2011-01-09 22:56:22, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#6 Post by patand »

Kul att ni kör på i detta höga tempo! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#7 Post by Frostyfog »

Är det f.d. min voltade Grönsak som plockades ner? :D
I så fall kul att det fanns något användbart :)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#8 Post by QV_ »

"Grönsak voltat i spenaten" ja det var den som fylde upp skuffen på cabben :D

Funderade på 924 -80 på blocket för 3000 som stog i Göteborg men någon tog den innan jag funderade färdigt... Kanske var lika bra det, en heldag i bilen med släpp är inte så kul.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#9 Post by QV_ »

Vi tappade en av plastbitarna som täcker gångjärnen till bakluckan. Eftersom bilen är en "byggsats" på dessa delar så vart man inte så glad. Läste dock Biber cab artikeln från S4häxan och där stog det att cabdetaljerna kommer ifrån Ford Escort. Lyfte på den andra plastbiten och där stog det Ford. Yes!

Efter lite sökande så är det MK3 och MK4 som delarna kommer i från så nu ligger det två NOS plastbitar från Ebay hemma på bordet. Skall köpa upp några beg låshandtag till cabställningen också eftersom nya vill de ha 2000:- st här i Svedala.

Listan för vinterns arbete börjar komma fram nu.

Lyfta ur motorn för byte av nållagret i svänghjulet Fixat
Lyfta ur lådan för byte av bränsleledningar Fixat
ev riva ner bakaxel samtidigt för målning Nix
byta resten av bromsrören (funderar faktiskt på DOT5 konvertering eftersom detta är mera av glidare än hård sportvagnskörning) Det blir DOT4 i denna, det är bestämt nu! Fixat

Samtidigt skall jag riva ur ODlådan ur "Svenskt stål" för ytterligare en renovering.... Det kommer behövas inköp på pallbockar till vinterns uppställning. Håller desutom på att röja i ladan så vi får 2 vinterförvaringsplatser eftersom ingen av sommarbilarna vill så ute i vinter.

/Janne
Last edited by QV_ on 2020-08-31 18:16:27, edited 3 times in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#10 Post by patand »

Intressant info om att det är Ford Escort prylar! Vi saknar en gummitätning uppe vid A-stolpen på "Zezzan". Tror du även dessa kommer direkt från Ford?

Vad skulle vara fördelen med att konvertera till DOT5? Slippa byta bromsvätska eller? Man behöver ju inte byta så ofta iaf på en bil som man glider med.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#11 Post by QV_ »

Hittade en Biber cab till salu i Danmark med tillhörande byggbeskrivning och försköte få en kopia på den av säljaren men mislyckades så jag vet inte ännu om gummipluppar är "Ford" eller "Special Biber" Har inte heller velat montera bort dom från bilen för att kolla märkningen. Förmodar att du menar den på dörrens ovankant vid Astolpen. För på Astolpen har jag nog ingen gummiplupp
Gummiplupparna är special och gjutformarna finns inte kvar!

Angående bromsvätska så bör den bytas vart annat år eftersom den suger åt sig vatten och därmed tillför rost i systemet. Nu var bakcylindern förvånadvärd fin när jag rev den. Endast en liten hög med avlagringar i mitten. Det märks att Porsche ägare sköter om sina bilar bättre än snittet när det gäller bromsvätskebyte. Att jag funderar på DOT5 (silikon) är just för att slippa dessa tvåårsbyten av vätskan. De flesta som kör race dissar DOT5 rakt av eftersom den (tydligen) skall ge en viss svampighet i pedalen. På min bil "svenskt stål" så ger inte DOT5 någon känbar svampighet eftersom hela bilen är "svampig" i des väghållning :D

Återkommer med info om gummipluppar när jag fått tag på en byggbeskrivning från Biber. Skall skicka en förfrågan till fabriken om de kan hjälpa mig i ämnet.

Skall om allt stämer ha två cabhandtag liggandes i England i väntan på vidare transport till Sveige £16 för två beg är bättre än 2000 SEK /st för nya.....
Vintergarage nr två är fixat i ladan så nu kan båda sommarbilarna förvaras under tak.
Last edited by QV_ on 2011-06-03 09:21:25, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#12 Post by patand »

QV_ wrote:Förmodar att du menar den på dörrens ovankant vid Astolpen. För på Astolpen har jag nog ingen gummiplupp

Återkommer med info om gummipluppar när jag fått tag på en byggbeskrivning från Biber. Skall skicka en förfrågan till fabriken om de kan hjälpa mig i ämnet.
Precis så var det ju jag menade, var ett tag sedan jag kikade närmare på cabben tyvärr...

Mycket tacksam om du får tag i byggbeskrivning! :) Kul att ha en till Biebercab ägare på forumet att disktuera med! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#13 Post by QV_ »

Såg en Escort cab på träffpunkt 80 och det är inte samma plastdut på ovankant av "framdörrens A-stolpe" den som det är på min Bieber cab. Escort är hårdplast och jag har gummi (sedan skilljer utformningen också)

De beg (cab)handtagen från England har kommit fram och de är samma som jag redan har. De som satt på Escort caben är förövrigt lika de också.

Om allt stämmer så kommer 924 rulla nästa helg till Roslagen sedan blir den nedmonterad för vinterns renoveringar. Då skall "Grönsakens" delar bli monterade på Bieber cab.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#14 Post by patand »

Intressant.

Men du har kontaktuppgifter till Bieber? Kanske kan man beställa reservdelar av dem?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#15 Post by QV_ »

Påbörjat motorlyft

Image

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users