944 S2 Cabriolet -91 - Turbon är såld! Länge leve cabben!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

944 S2 Cabriolet -91 - Turbon är såld! Länge leve cabben!

#1 Post by Mr Dezent »

En tidigare biltråd av tidigare ägare (Ducati, dock ej han jag köpt bilen av) finns här:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... sc&start=0

Nu börjar mitt äventyr ...

Efter en låååång tids uppehåll från Porsche 944 var det så äntligen dags.
Har ägt två Porsche 944:or tidigare (se
sidan 3 i denna länk för mer info om dem) och har alltsedan jag sålde den vita haft ett gott öga till modellen.

Men mycket annat har kommit i vägen. Många andra projekt (allt från bilar till hus till ... det mesta).
Men i går var det dags. För igår inhandlades ett stycke Porsche 944 Turbo.

En champagne-färgad bil, försedd med 968:ans mer linjesköna ytterhandtag och backspeglar, vita blinkers fram och på sidorna, samt en lackerad Cup-vinge snarare än den orignalmässiga gummivingen bak.
Därtill försedd med ... usch ... nu får jag skämmas här ...
Hrm ... Porsche-fälgar får det bli. Tänkte skriva Cup-fälgar först, men då hade man väl fått storstryk. Undrar om de inte hittas normalt på Boxstern?
Är det samma bultmönster (eller ens rätt antal bultar) modellerna emellan?

Då jag saknar både moral och samvete har jag här helt hämmingslöst stulit en bild från cyberspace. Sannolikt kommer jag brinna i helvetet för det i all evighet, men ...
Fälgen på bilden är snarlik de som sitter på min bil i alla fall (mina är dock inte kromade, tack och lov):
Image

Bilen är även chippad (not saying that's a good thing, men ....) och försedd med lättare trimgodis som jag förstått det.
Har bara ägt bilen några timmar när detta skrivs, så hav förtröstan att jag inte kan specen utantill än.
Jag kan nog, ärligt talat, behöva en genomgång vad som sitter i min egen bil. Pinsamt nog, men ... Man vill ju veta vad man kör runt med.
Vissa grejer är uppenbara. Andra krävs nog just 944 turbo-kunskaper för att avgöra om det egentligen är flipp eller flopp.

Poängen är dock att bilen över lag verkar vara flipp. Min amatörmässiga bedömning är att den verkar vara rätt påkostad och "stylad" med rätt grejer. Spontant känns det som om någon här i klubben borde ha ägt eller åtminstone känna till denna bil sedan tidigare?

Jag kan omgående säga att skicket är ömse vin, ömse vatten.
Bilen ser verkligen helt okej ut och går riktigt hyfsat.
Jag kommer rätt nyligen från en utvändigt helt original Saab 99, dock försedd och registrerad med en rätt elak turbomotor under huven. 175 hästar och turbo sa Bilprovningen. Inte under 200 kusar och långt ifrån originalturbo säger jag. Men skvallra inte!
Sådan setup i såpass liten och lätt bil har gjort att jag inte blev nämnvärt paff över prestandan i 944:an.
Visst rör den på sig och rent av rätt duktigt! Men samtidigt kanske inte mer än någon annan 944 turbo borde göra? Vad vet jag? Jag har aldrig tidigare kört en 944 turbo ...
Säljarens prat om över 300 häst vet jag inte om jag ger mycket om.
Men, men ... Riktigt snabb är den i alla fall och det gör mig till en happy camper.

Bromsarna bettar riktigt bra. Jag kan inte i min fantasi föreställa mig att det som sitter på är originalbromsar, för de biter sig fast som bara den.
Och är det originalbromsar så ska Porsche ha all cred.
Kan inte minnas att någon av mina två tidigare 944:or ens var i närheten av att ha så bra hejdare!

Min förra 944:a (den vita) var ingen fröjd att i högre hastigheter köra över ojämnheter med. Då krävdes ett stadigt grepp om ratten och att du försäkrade dig om att både tupé och löständer satt fast ordentligt.
Kort sagt: Dämparna var tokslut.
Därför var det så glädjande att inse att chassit på denna 944 turbo faktiskt mathar prestandan.

Jag har en liten slingrig teststräcka i närheten där jag bor som jag brukar ha som någon form av norm för test av mer effektstinna bilar och har kört denna sträcka med allt från Saab 99:an till riktigt extrema värstingbilar. Näst senast skedde faktiskt i en Audi R8 V10 ...
Och som alltid, på internet, krävs det ju bildbevis, så ni finner dem i slutet av detta inlägg ...

Tillbaka till Porschen och nämnda teststräcka.
Det faktum att jag kan ligga på i ... låt oss nöja oss med att säga riktigt höga hastigheter utan att precisera det närmare ... på denna sträcka utan att behöva bromsa in nämnvärt eller vara orolig för nästa kurva gör att denna Porsche 944 definitivt fått mig på fall ...
Och då har jag ett och annat att jämföra med, på motsvarande sträcka, som sagt ...

Både prestanda, hejdare och väghållning? Nu börjar det likna något och då har jag inte ens kikat närmare på bilen än!

Men allt är inte frid och fröjd.
Vissa negativa saker på den både ska och måste åtgärdas och andra kommer tyvärr aldrig att kunna åtgärdas.

Det som ska åtgärdas är att popup-strålkastarna inte fungerar. De fungerade felfritt vid provkörningen, men med RH-garanti så var det ju lagom typiskt att de efter det inte behagade fungera så snart pengar var överlämnade och papper var skrivna.
Och givetvis upptäcker man det sådär 10-15 mil efter påbörjad resa hemåt igen.

En bra sak att kontrollera då är förstås säkringarna, som vad jag förstått sitter i motorrummet.
Då är det ju rätt bra om man öppnar huven. Det gjorde vi redan då bilen kontrollerades innan inköp. Eller, rättare sagt ... säljaren drog i spaken i kupén, så att huven ploppade upp. Jag öppnade därefter huven.

När jag själv, vid hemkomst, skulle återupprepa denna procedur slutade det med att jag fick handtaget för att poppa upp huven i handen.
:roll:

Cirkus Bluff & Båg?
Mjae ... Det kommer krävas långt mycket mer än så för att jag ska kasta in handduken på denna bil.
Och faktum är att den fungerar klockrent. Dels hade jag nog en 20-25 mil hem och därtill ägnade jag kvällen åt att köra runt och bekanta mig med bilens uppförande. Och funktionen är det inget fel på.

Jag skrev att vissa negativa saker tyvärr aldrig kommer att kunna åtgärdas.
En av dessa är beteendet på sina medtrafikanter (eller var det "mottrafikanter"?).
Som alltid när man kör en lite roligare bil som sticker ut så ska "alla" i sina helt vanliga personbilar rejsa, hetsa och göra allt för att man ska trycka till lite extra på gasen.
Porsche 944 turbo - inget undantag (kom säkert inte som någon nyhet, men ...).

Jag är ingen vän av spontanrejs ute på allmänna vägar. Ironiskt nog är jag, detta till trots, heller ingen aktiv banträffs-besökare.
Ibland inbjuder dock situationerna till att trycka till lite extra med högerfoten, men alltför ofta inte.

Och när Kalle Kula i sin helt normala personbil gång på gång på gång blir så akterseglad så att det nog vore befogat att klocka honom med en månadskalender, men likt förbannat kommer ångande i full kareta varje gång man slår av för att sedan ligga och verkligen slicka röven på min bil .... Då är det inte så kul längre.

Jag har ännu inte funderat ut vartåt resan med min nyvunna kärlek ska gå. Bara köra och njuta eller baninriktning ...
Bilen har definitivt potential till både och, men kanske i synnerhet det sistnämnda.

Följaktligen vet jag inte exakt vilken inriktning detta "projekt" kommer att få.
Jag har ju inte ens kommit på något flashigt projektnamn ännu. Ännu mindre fått tummen ur och plåtat upp bilen. Har hört att det är en dödssynd att skapa sådana här trådar utan bilder, så ska se vad jag kan åstakomma under veckan här.

Resan börjar nu.
Fridens liljor ...

Att bli fortsättad ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Mr Dezent on 2009-10-19 19:37:26, edited 8 times in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#3 Post by Mårten »

Välkommen tillbaka till Porscheträsket...!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Fälgen på bilden är en 993 Turbo fälg aka Cup3... :) (Så vitt jag kan bedömma iaf)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

Det kan mycket väl vara orginal bromsar på din bil! 4-kolv runt om räcker lååångt till vanlig väg och med bra belägg tar dom riktigt bra! Det sitter i princip samma ok även på 964.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#6 Post by Mr Dezent »

Kommer bilder på skönheten senare idag (tror jag) så får främst jag själv klarhet i vilka fälgar som sitter på bilen.
Jag skäms lite, för man vill ju som sagt veta vad man kör runt med. Inte minst om det blygsamma trimjobb som är gjort är flipp eller flopp.
Fick med ett originalchip i alla fall och kommer inte ihåg vad det var för något som satt monterat nu ...

Säljaren gafflade om ungefär 320 hästar ... Jojo ... Det skulle jag vilja se i bänk innan jag tror på.
Bilen går riktigt bra, men några 320 hästar lär det ju knappast vara.
Vad jag vet sitter det enbart chip, öppet filter, lite andra tryckrör och ett maffigt sportsystem på bilen ... Visst, jag kan ha missat något, kanske rent av något väsentligt, men ...
En original 944 turbo har väl 220 hästar (Turbo S undantaget), och jag har svårt att tro att så få ingrepp skulle trolla fram ytterligare 100 hästar.

Så prio ett just nu är givetvis att få upp huven ... Hrm ...
Tur åtminstone att man kontrollerade under locket innan provkörning i alla fall, så att man vet att allt är okej ...

Men hur fasen går man tillväga om man lyckas dra sönder handtaget som ska poppa huven? Om det nu ens var jag som drog sönder det, kan mycket väl varit sönder redan innan, det släppte bara rätt i handen på mig när jag drog till utan något illavarslande brytljud ...
Någon som varit i samma sits med sin 944:a?
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#8 Post by emm »

Den senare turbon har 250hk och med korrekt MAF kit/trim är det väl rimligt med 300-320 hk, om allt lirar som det ska...

Jag tror jag såg bilen på blocket och har för mig att fälgarna heter Cup3.

Välkommen åter till träsket!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#9 Post by Mr Dezent »

Idag har det varit skitväder här i Karlskrona, duggregn och hällregn om vartannat.
Just nu verkar hällregnet ha tagit kommandot, för sedan dryga timman tillbaka öser det ned!
Så det fick bli skitbilder i garaget. Bättre än inget i alla fall.

Som synes fick jag grepp om vajern till huven, men givetvis måste den bytas ut så att man slipper använda en tång för att öppna huven framöver ...

Bilder, bilder ...
Missa inte kommentarerna till varje bild.

OBS!
Färgen är nog lite halvskumt återgiven, eftersom bilderna togs inne i mitt garage, där ljusbilden inte är den bästa ...

Emm:
Stämmer nog bra det.
Jag kastade mig på telefon och kastade mig därefter in i bilen och körde direkt till säljaren.
Han hade blivit ... vad säger man? Nedringd? Och mailbombad ...

Behövdes inte särskilt lång provkörning innan jag var helt frälst!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#10 Post by emm »

Vitesse är bra grejer =)
Spridarbryggan är orginal (så vitt jag kan se).
Däremot skulle jag nog försöka få in luftfiltret i skärmen (behövs kapning) för att få kalluft... = mer mos...

Du är inte ensam om att digga handtagen, dom är supernajs!


Örn, örn!
:#944burn:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#11 Post by Mr Dezent »

Lite frågor vars svar lär hjälpa mig i mitt framtida planerande ...

1) Framskärmarna är ju skruvade i ovankant, men hur sitter de i nederkant?
Skruvade eller svetsade?

2) Gasdämparna för både huv och baklucka måste bytas. En av få saker som jag kan tänka mig att köpa på Biltema till Porschen, men i katalogen finns givetvis inte modellen med ...
Någon av alla modellanpassade gasdämpare som de har borde väl fungera lika bra? Tips mottages gärna!
Alternativt om någon har en uppsättning bättre begagnade att sälja till rimliga pengar, för jag måste verkligen byta båda uppsättningar.

3) Var det inte någon här på forumet som arbetade med polykarbonat-rutor eller plexiglasrutor?
Dels sidorutor, men kanske mer intressant bakruta? Glasrutan bak väger ju bly! Någon som vet exakt vikt?

4) Söker efter en lös instrumentbräda utan instrumenthus. Ska givetvis vara den uppdaterade brädan (85B) för att det ska vara av intresse för mig.
Ska givetvis lägga in en köpesannons om det här på forumet, men om någon läser detta och har en liggandes, så hör av er per pm ...

EDIT:
Länk till min köpes/sökes-annons:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... 285#195285
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#12 Post by Mr Dezent »

Jobb, tjänsteresor, familjeliv och ... mycket annat ...
Har inte hunnit köra så mycket Porsche än ... Suck ...
Men lite solljus har bilen ändå fått och då passade jag på att bränna av ett par skott på den.
Ingen jätteambitiös fotosession direkt, men bättre än inget ...

Har även börjat kika på vad som måste åtgärdas. Vad gäller popup-ljusen så sitter felet inte i en glapp kabel (som jag först trodde), utan istället i relät till popup-motorn alternativt reläkontakten i själva motorn ...
Skönt att ha lokaliserat felet i alla fall.
Är lite osäker dock på om det är relät i sig som är sönder eller kontakten till relät som sitter på själva motorn till strålkastarna.
Ruckar man lite på relät så fungerar allt felfritt, men det är bara en tidsfråga innan det slutar fungera igen. Måste vara ett väldigt känsligt glapp.
Men, men ... Skönt att det inte är något värre än så och nu har jag något konkret att tackla.

Någon som har ett relä till salu eller en motor till popup-strålkastarna till salu?
Dock är jag kanske mer inne på att ta bort alltsammans till förmån för fasta strålkastare under plexiglas eller liknande.

Letar även som en tok efter två skalstolar och fyrpunktsbälten.

Hur som ... Efter mycket om och men är projektet döpt till VPL 951 Kenny, efter att min trogne följeslagare vid samma namn (från South Park) flyttat in i 944:an.
Han är rätt fotoskygg, men skymtas i vindrutan och har lovat att hålla folk som inte kan skilja på mitt och ditt väldigt kort ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#13 Post by emm »

Tror orginal (enligt PET) heter 111 943 383 c, ta med det gamla till Mekonomen så tror jag dom har, fick för mig det var samma till VW eller Audi... :roll:


edit:
Relät...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#14 Post by Mårten »

Mr Dezent wrote:Lite frågor vars svar lär hjälpa mig i mitt framtida planerande ...

1) Framskärmarna är ju skruvade i ovankant, men hur sitter de i nederkant?
Skruvade eller svetsade?
Framskärmarna är skruvade. Ta ur innerskärmen så hittar du skruvar(under underredsmassan) mot dörrens gångjärnssida.
Oxå skruvar mot främre stötfångares ytterkant, tar du oxå inifrån hjulhuset.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#15 Post by Mr Dezent »

emm wrote:Tror orginal (enligt PET) heter 111 943 383 c, ta med det gamla till Mekonomen så tror jag dom har, fick för mig det var samma till VW eller Audi... :roll:


edit:
Relät...
Nu har jag inte PET-numret i huvudet, men nummerserien på relät i min bil började på 944 ...?
Vi testade faktiskt med ett Saab-relä, för mellan de båda reläna i sig fanns ingen tekniskt skillnad att hitta (baserat på informationen given på reläna), men det gick inte alls.

Ingen skada skedd i alla fall.
Får väl se hur många miljarder Mekonomen ska ha för rätt relä då ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users