Hjälp! Flammig efter lackrengöring
- Daniel Kindh
- S-Poster
- Posts: 88
- Joined: 2004-03-29 21:14:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Hjälp! Flammig efter lackrengöring
Skulle nog behöva lite råd om lackrengöring/vaxning av bilen. Har gjort detta många ggr innan och alltid uppnått bra resultat. Har fått höra att jag har en känslig färg att arbeta med och att det kan vara därför resultatet nu blivit flammigt. Färgkod L 041, blanksvart. Vad skall jag använda för medel och hur skall jag gå till väga. Lackrengöring var från hagmans produkter. Har Ni några tips om vad för rubbing man kan använda då jag tror att detta är att föredra före vaxning ??
S kindh 2
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
Hej,
Personligen tycker jag solid svart är näst intill omöjligt att inte få flammigt utan en occilerande maskin. Jag brukar polera svarta bilar en eller flera gånger med olika tuffa polermedel (efter vad som krävs) för att få lacken bra. Därefter avsluta med att köra över bilen med en polish med occilerande maskin och för bästa resultat även köra vaxet med denna occilerande maskin.
Har du möjlighet att låna en sådan maskin så är det bara att köpa sonax bilpolish och köra på
Mvh
John
Personligen tycker jag solid svart är näst intill omöjligt att inte få flammigt utan en occilerande maskin. Jag brukar polera svarta bilar en eller flera gånger med olika tuffa polermedel (efter vad som krävs) för att få lacken bra. Därefter avsluta med att köra över bilen med en polish med occilerande maskin och för bästa resultat även köra vaxet med denna occilerande maskin.
Har du möjlighet att låna en sådan maskin så är det bara att köpa sonax bilpolish och köra på
Mvh
John
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
När bilen lackeras på fabriken dunstar förtunnings-medlet,(som möjliggör sprutningen). Då färgen sprutas på bilplåten har förtunningsmedlet bara en väg att dunsta och det är genom lacken. Detta resulterar i en porös yta eftersom luft/gasbubblor bildar kraterlika hål i lacken. I dessa porer har salt, luftföroreningar, syra etc tillsammans med syret en lätt väg ner i lacken.
Detta orsakar utvidgning som gör att lacken oxiderar, mattas och bryts ned.
Är inte lacken ordentligt rengjord innan man vaxar blir det således ett ojämt lager vax som ligger på lacken, och bilen tenderar att se flammig ut. Rengöringen är helt enkelt "porrengöring" =)
Ett flammigt resultat kan man få även om lacken är "ren" ,men om man använt fel maskin eller fel metod för påläggingen av vaxet.
Många gånger förvinner flammigheten efter några tvättar, då man lyckats tvätta bort det översta skitet vax.
Svart lack är "mjuk" lack.
Det beror på att antalet molekyler i lacken varierar beroende på hur mycket ljus den absorberar, ju mer den absorberar desto färre molekyler finns det. Ju färre molekyler det finns desto större måste de vara, och mjukare blir lacken. Grejen med just svart lack är att den absorberar ljus och reflekterar därför ingen färg. Och eftersom ingen färg reflekteras framträder rosor och hologram väldigt bra.
Detta orsakar utvidgning som gör att lacken oxiderar, mattas och bryts ned.
Är inte lacken ordentligt rengjord innan man vaxar blir det således ett ojämt lager vax som ligger på lacken, och bilen tenderar att se flammig ut. Rengöringen är helt enkelt "porrengöring" =)
Ett flammigt resultat kan man få även om lacken är "ren" ,men om man använt fel maskin eller fel metod för påläggingen av vaxet.
Många gånger förvinner flammigheten efter några tvättar, då man lyckats tvätta bort det översta skitet vax.
Svart lack är "mjuk" lack.
Det beror på att antalet molekyler i lacken varierar beroende på hur mycket ljus den absorberar, ju mer den absorberar desto färre molekyler finns det. Ju färre molekyler det finns desto större måste de vara, och mjukare blir lacken. Grejen med just svart lack är att den absorberar ljus och reflekterar därför ingen färg. Och eftersom ingen färg reflekteras framträder rosor och hologram väldigt bra.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- mans71
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2004-03-30 08:07:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vadstena
- Contact:
F-n, det låter ju som du var professor i ämnet Bland det utförligaste svaren jag har sett på detta forumJoakim wrote:När bilen lackeras på fabriken dunstar förtunnings-medlet,(som möjliggör sprutningen). Då färgen sprutas på bilplåten har förtunningsmedlet bara en väg att dunsta och det är genom lacken. Detta resulterar i en porös yta eftersom luft/gasbubblor bildar kraterlika hål i lacken. I dessa porer har salt, luftföroreningar, syra etc tillsammans med syret en lätt väg ner i lacken.
Detta orsakar utvidgning som gör att lacken oxiderar, mattas och bryts ned.
Är inte lacken ordentligt rengjord innan man vaxar blir det således ett ojämt lager vax som ligger på lacken, och bilen tenderar att se flammig ut. Rengöringen är helt enkelt "porrengöring" =)
Ett flammigt resultat kan man få även om lacken är "ren" ,men om man använt fel maskin eller fel metod för påläggingen av vaxet.
Många gånger förvinner flammigheten efter några tvättar, då man lyckats tvätta bort det översta skitet vax.
Svart lack är "mjuk" lack.
Det beror på att antalet molekyler i lacken varierar beroende på hur mycket ljus den absorberar, ju mer den absorberar desto färre molekyler finns det. Ju färre molekyler det finns desto större måste de vara, och mjukare blir lacken. Grejen med just svart lack är att den absorberar ljus och reflekterar därför ingen färg. Och eftersom ingen färg reflekteras framträder rosor och hologram väldigt bra.
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Nämen professor färg!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2005-01-23 13:51:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users