Byte av hjullager bak på 924 och 944 med plåtbärarmar.

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

Byte av hjullager bak på 924 och 944 med plåtbärarmar.

#1 Post by Utzon.se »

Jag blev inspirerad av Görans stötdämpar-bytar-artikel.
Letade fram en rostig gammal bärarm och började byta.

Egentligen är det inte alls svårt att byta hjullager.
Det gäller bara att vara metodisk och vara noga med rengöringen innan man monterar de nya lagren.
På bilderna nedan är bärarmen losstagen från bilen med det går minst lika bra att byta hjullager på plats.

Verktyg som behövs men som kanske inte alla har:
-Dorn
-36mm krafthylsa
-Låsringstång

Delar som behövs:
-Hjullagersats (inre och yttre lager med tätningar)
-Fett

Saker som kan vara läge att byta samtidigt:
-Handbromsbackar
-Bromsklossar
-Bromsskivor

Lossa den stora (36mm hylsa) muttern i mitten av hjulet. Ett bra tips är att gå förbi bilen kvällen eller veckan innan och ge muttern lite rostlösare.
Bort med bromsok, skiva och medbringaren där pinbultarna till hjulen sitter fast
Tryck eller knacka försiktigt ut stubbaxeln (den där den stora muttern satt) Nu ser det ut såhär på insidan:
Image
Ta bort distansringen, lägg märke till hur den ser ut och hur den sitter.
Image
Ta bort den gamla packboxen med ett däckjärn eller liknande
Image
Ta bort låsringen och spara den
Image
Ta bort distansringen i den yttre packboxen (inte på bild) och lägg märke till hur den sitter (avfasade delen innerst)
Ta bort den yttre packboxen (lättare om man inte tagit bort de fyra skruvarna)
Image
Lossa de fyra skruvarna och ta bort hållaren för lager och packbox
Image
Plocka bort distansröret
Image
Knacka ut lagerna med en dorn (det finns speciella uttag där man kan sätta dornen)
Image
Rengör allting och montera med nya friska lager, glöm inte att fylla upp med fett
Image
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Kanonbra Peter!

Exakt detta gjorde jag själv på cabben förrförra våren. Köpte faktiskt hjullager satsen av dig... :D Funkade exakt så enkelt som du beskriver, fast jag hade varken dorn eller låsringstång, istället fick det bli en rund trästång och lite kämpande med en skruvmejsel... tog nog lite längre tid iom detta men det var inga problem alls egentligen.

Skulle vilja tillägga att man inte får glömma att dra åt 36mm muttern rejält efteråt! Den ska sitta med uppåt 400Nm har jag för mig (står nog i Haynes vad det ska vara).

EDIT: Självklart förtjänar även denna tråden en plats i FAQ delen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by nikanor »

bra guid men det är lite synd att inte bilderna går att se :(
944:an Skulle varit uppstyrd till det skick den förtjärnar :P

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#4 Post by CBlue »

Håller precis på och byter hjullager bak på min 83:a.

Har en fråga dock visst måste man ta lossa drivknuten för att få ut stubbaxeln?

Har problem med rostiga bultar där. Vet däremot inte hur rostiga för jag hade ingen sån där specialnyckel med 12 hörn och våga inte ta i med insexnyckeln.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3216
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by johan944 »

Du ska ha en XZN bitts finns på biltema i deras sats.

Och du måste nog garanterat ta bort drivaxlrna eftersom det ska monteras både utifrån och inifrån.

/johan
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4258
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

köp en nyckel som passar, sen passar du på att byta samtliga mot nya insexvarianter.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users