Page 1 of 3

Hur sänker man 944 bak?

Posted: 2005-08-24 19:18:20
by skillz
Hej!


Jag undrar hur man sänker bilen i bak. Kortare stötdämpare gör väl inte susen antar jag. Så det måste väl vara något annat man ska göra?


Mvh
Michel K

Posted: 2005-08-24 19:57:33
by Highway
Du måste omindexera torisionsstavarna för det räcker inte med annan dämpare

läs denna artikel http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=66&c=4

och denna http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm

Posted: 2005-08-24 19:57:34
by 944_Driver
En sökning borde ge massor med svar om databasen är frisk. Annars finns det guider på nätet, kolla paragon products techsession.

//Magnus

Posted: 2005-08-25 14:13:32
by Joakim
Varför säger man "i bak" för?

Re: Hur sänker man 944 i bak?

Posted: 2005-08-25 15:46:31
by Bosse
skillz wrote:Hej!


Jag undrar hur man sänker bilen i bak. Kortare stötdämpare gör väl inte susen antar jag. Så det måste väl vara något annat man ska göra?


Mvh
Michel K
Man kan göra en mindre sänknig genon att justera på exenterbulten på svärdet. Lossa lätt de två muttrarna för bultarna på svärdet. justera den bult som är exentrisk till så lågt som möjligt. Detta gör lite på höjden bak.
Bosse

Posted: 2005-08-25 18:49:54
by skillz
Joakim wrote:Varför säger man "i bak" för?
Hur ska man annars säga? :) Hur som helst så förstod dom som svarade :)


Tack för svar! Uppskattas verkligen.

Posted: 2005-08-25 19:44:29
by Blozzard
Där bak säger man, inte i fram, inte i bak :P

Posted: 2005-08-25 19:51:42
by Adde_k
vad är det för fel på i baken nu då!??! : D

EDIT: missförstå mig rätt nu för F-n =)

Re: Hur sänker man 944 i bak?

Posted: 2005-08-26 15:58:16
by Bosse
Bosse wrote:
skillz wrote:Hej!


Jag undrar hur man sänker bilen i bak. Kortare stötdämpare gör väl inte susen antar jag. Så det måste väl vara något annat man ska göra?


Mvh
Michel K
Man kan göra en mindre sänknig genon att justera på exenterbulten på svärdet. Lossa lätt de två muttrarna för bultarna på svärdet. justera den bult som är exentrisk till så lågt som möjligt. Detta gör lite på höjden bak.
Bosse
Förtydligande med bild från manualen.
Image
Bosse

Posted: 2005-09-02 08:20:52
by DJ
Brukar det sitta fast som berget, eller är det tämligen lätt att ta bort grejerna?

Posted: 2005-09-02 08:44:18
by Pär Hylander
DJ wrote:Brukar det sitta fast som berget, eller är det tämligen lätt att ta bort grejerna?
Högkvalitetsberg.....

*Stora* verktyg och förbehandlning mer rostlösning rekommenderas.
Hylsa 3/4", förlängare 3/4", t-handtag 3/4", pallbock att stötta förlängaren emot och rör som förlängning till t-handtaget samt blocknyckel till muttern föreslår jag.

Posted: 2005-09-07 22:23:54
by Mattias
Hej Svejs.

Läs på länken nedan:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... 0bdf8d6451

/Mattias

Posted: 2005-09-09 22:54:15
by skillz
Nu har jag bytt stötdämpare och gav mig F-n på att jag skulle få loss bultarna och lyckas ändra på höjden och det gick bra :) Dock satt det som berget, precis som Pär Hylander sa.
Ska efterdra dom där bultarna sen. För det lär ju behövas.

Bilstein Clubsport stötdämparna var nog det hårdaste jag kännt på i en bil. Känns oerhört stötigt men det gynnade ändå väghållningen en hel del :)

Det där med torrisonsstaven och ta bort locket. Sitter det längst ut? Måste man ha något speciellt för att kunna vrida på torrsionsstaven så att säga?

Sänker man ytterligare en bit när man snurrar den medsols?

Posted: 2005-09-10 08:49:35
by 944_Driver
Studera länkarna i inlägg nummer två så framgår allt om hur man gör.

//Magnus

Posted: 2005-09-10 17:46:54
by patand
skillz wrote:Bilstein Clubsport stötdämparna var nog det hårdaste jag kännt på i en bil. Känns oerhört stötigt men det gynnade ändå väghållningen en hel del :)
Undrar om de kan vara hårdare än i min 931:a, det är det hårdaste chassie jag känt på, inklusive långloppsvolvon. 700lb/in är fjädrarna fram på min bil... tur man inte har den som pendlarbil då skulle man få njurskador... :roll:

Kul att du iaf märkte någon skillnad på väghållningen, vore ju synd annars att lägga ner massa pengar osså märker man inget. :D