Skillnad ET på nya vs. gamla 944

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Skillnad ET på nya vs. gamla 944

#1 Post by Skip »

Jag vill åka nyare fälgar på min gamla 944, är detnågon som vet exakt hur mycket ET skiljer. Har sökt på nätet och hittat någon som säger att det skulle skilja 33mm bak och 29mm fram. Men jag tycker det verkar vara ganska lite. Är det någon som kan säga säkert vad som gäller?

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skillnad ET på nya vs. gamla 944

#2 Post by Henka_E »

Rätt enkelt och svaret finns maskerat på forumet. I grund och botten gäller föjnade:

Nya ET - Gamla ET = Spacer

52.3-23,3=29mm

Att de sålts med olika options osv spelar ingen roll, turbo och n/a har ju samma längd på bärarmen vid en given årsmod. Således bör man kolla basmodellerna för att se skillnaderna. På bärarmen skiljer det mer än 29mm - men geometrin ger att det bara blir 29mm vid navet.

Vi - 944sverige.com - borde verkligen en gång för alla klistra denna info i teknik/trim så att det en gång för alla är klart. Ja - vissa modeller har haft ett option med ET23 fram och ET15 bak men det är en annan fråga. Backspacing är också en annan fråga och många rör ihop det med det här - vad som är möjligt och inte möjligt att få plats med, sett till frigång, är en annan issue. Det kan vi debattera i den snart klistrade tråden... Kanske det är denna tråd?

Patand och Jon, klistra!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Skillnad ET på nya vs. gamla 944

#3 Post by Erol »

Det är på gång med en FAQ, det jag kan göra, är att lägga denna tråd i biblioteket så länge.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad ET på nya vs. gamla 944

#4 Post by Skip »

Men hur ser den där optionen ut då? För till min 85B fick jag Cup 2or med ET15 bak och ET23 fram och de sitter bra på bilen.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Skillnad ET på nya vs. gamla 944

#5 Post by Erol »

Skip wrote:Men hur ser den där optionen ut då? För till min 85B fick jag Cup 2or med ET15 bak och ET23 fram och de sitter bra på bilen.
Stämmer, fram till och med -86 är det låga ET:t som gäller, från och med -87 är det höga ET:t som är gångbart!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Skip
S-Poster
Posts: 119
Joined: 2012-01-06 21:10:46
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Malmö
Contact:

Re: Skillnad ET på nya vs. gamla 944

#6 Post by Skip »

Hittade en bultcirkel/ET guide som kanske kan vara till hjälp.

http://eastgbg.se/din_bil/bultcirkel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users