Verkstad : Service

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Locked
Message
Author
forumadmin
Announcer
Posts: 9
Joined: 2004-03-19 23:41:18
Contact:

Verkstad : Service

#1 Post by forumadmin »

Från: Anders-Sthlm (Ursprungligt meddelande) Skickat: 2002-12-18 18:58
Hade tänkt att lämna in min 944 för service, byte av packning (oringen) i oljekylaren och byte av kamrem.. Eftersom jag bor i sthlm så kändes Sandén inte så aktuell så jag ringde K3 i Haninge... Allt skulle där gå på ca 15000 trots lite vinterrabatt. Vad göra? är det ett rimligt pris och inget att snacka om? eller är t.o.m porsche center billigare? Har oxå hört något om en porsche verkstad på Ekerö och en i Järfälla.. nån som har erfarenhet av nån av dessa eller vet vad man ska betala för ovanstående ingrepp.. Kan det t.o.m löna sig att åka ner till GBG då Sandén verkar ligga lägre i pris..?!
Tacksam för svar..
Från: porschepeter Skickat: 2002-12-19 00:02
Halloj...

K3 har en flådig verkstad men när man pratar med dem tycker jag det låter som att de inte är intresserade av att hjälpa till..... Det beror nog på vem de talar med... Jag har en känsla av att de riktar sig till "Jag-har-tummen-mitt-i-handen-men-stor-plånbok-folket"

//Peter
Från: malley Skickat: 2002-12-19 09:11
lindvall bil på ekerö kan du lämna bilen med gott samvete, har aldrig hört nått negativt om dem.

tror tel är 560 42006, men är inte helt säker

mvh Thomas
Från: Ralle Skickat: 2002-12-19 11:10
Han som är 944 specialist på K3 är iallafall den mest nogranna och trevliga mekaniker jag träffat!!
Ring och jämför priserna och skriv sedan vad det skillde!!


David
Från: Anders-Sthlm Skickat: 2002-12-19 21:03
Mmm, lite ointresserad lät han faktiskt.. Men hur kan K3 ta 5000:- för en service är Sandén tar 2600:-?? Ska ringa linvalls och porsche center oxå. Tack för svaren..

MVH Anders
Från: Jim Profit Skickat: 2002-12-20 08:41
Ringde runt och frågade en del firmor om vad dom skulle ha för en 8000 mila service samt byte av remmarna till min bil (968)

K3 = 15.322:-
Porsche Center = 8.000:-
Sande'n = 6.800:-

Sande'n och Porsche center var dessutom trevligast och snabbast på att höra av sig.
Man undrar ju hur K3 arbetar för att som dom själva säger bli bästa Porscheverkstaden...
Från: BigBadBoogie Skickat: 2002-12-20 12:05
Din milde J.vel
Hur kan det vara DUBBELT så dyrt för en "doldis" specialist (har aldrig hört talas om K3 men bor iofs i Skåne) mot en verkstad som Sanden?
Sanden är supertrevlig det lilla jag mailat honom och svarar på frågor som han inte hade behövt besvara egentligen men gör det väl (förmodligen) pga ett genuint intresse och ett ödmjukt kundintresse.

Boogie - som funderar på att köra bilen till Götet när kamremmen skall bytas då han ej pallar själva samt saknar mätinstrumentet för remspänning - man
ps
Trimningen får man dock kirra själva :)
ds
Från: Anders-Sthlm Skickat: 2003-01-02 20:43
Har ringt Porsche center nu oxå och frågat vad dom skulle ta för kamremsbyte, service ( = tändstift, filter, olja osv..) och byte av packning (oringen) i oljekylaren.. Fick svaret ca 16000:- alltså ungefär samma som K3.. Är det nån som vet nån annan verkstad i Sthlms trakten som kanske är billigare?? har hört nåt om en på ekerö, en i järfälla och en i solna.. erfarenheter nån??

MVH Anders
Från: Pär Skickat: 2003-01-03 10:27
K3 är samma folk som var NIBO tidigare, så det är en ny firma med gammalt välkänt folk. Skulle vilja påstå att dom har bra rykte, men det kanske mestadels är bland folk som inte är priskänsliga. Sen har där väl varit en speciellt situtation i Stockholmstrakten senaste året, ganska många nya bilar har kommit ut de senaste 2-4 åren och NIBO kursade förra hösten eller när det var. Det gjorde tydligen att efterfrågan på Porsche-service vida översteg tillgången, det kanske är det som reflexteras i prisbilden nu. K3 startade någon i somras eller så.

Boggie,

På din 88:a har du väl självspännare på kamremmen? Trång att byta den själv men inte överdrivet svårt faktiskt. Balansaxelremmen har ju ingen självspännare, men på tredje justeringen (lätt) blev den förhållandevis tyst för mig ivf. Ett tips så här efterhand är att det hade varit bra att memorera hur löst/hårt spännd den gamla balansexelremmen var innan man demonterade den....

Mvh, pär
Från: Spip Skickat: 2003-01-03 12:58
Jag lämnade in min bil till Speed & Autoteknik i sommras när jag trodde att jag hade en topplockspackning som hade gått... Visade sig att det var kallstartsrelät som var paj.. När jag ändå hade den inne så servade jag henne oxå.. Det hela tog 3½ dag.. och jag är nöjd med resultatet.. Jag kunde säkert kommit undan billigare om jag gjorde delar av jobbet själv men då hade jag bara haft Porschen i någon månad och blev riktigt nervös när hon inte fungerade som hon skulle.....

Tror att det kostande enligt nedan:
Felsökning & byte kallstartsrelä 3500:-
Vanlig service (olja, filter mm) 3000:-
Kamrem 4000:-
Topplock, insug & grenrörspackning 3000:-
Vattenpump 5500:-
Slutade ialla precis under 19000:-

/Kenneth (som inte åkte på sommar semester förra året)
Från: Johan Skickat: 2003-01-03 15:46
Tjena,

Vill egentligen inte säga detta men men nu är jag så jäkla trött på soppan så jag luftar mig.

Jag hade ett väldigt gott öga och förtroende till Speed och Autoteknik då jag haft bilen hos dem 3 ggr för olika småfel. Bl a kallstartsreläet som Kenneth råkade ut för ( klassiker på 951:an)

Men droppen kom i somras då jag hade den inne för ett kopplingsbyte och wastegatebyte. Summan slutare på ca 18500 kr och för detta fick jag Sandens Sachs koppling och hans omgjorda wastegate. Hämtade bilen och den gick väldigt bra men som alla vet så small min motor ca 2 veckor efter detta. När motorn senare demonterades så visade det sig att Speed och Autoteknik slarvat med kopplingsbytet. De hade slagit sönder mitt svänghjul, växelförarstången m.m De hade också inte tvättat kopplingskåpan och tagit bort de gamla kopplingsresterna så dessa hade åkt in i den nya och förstört min nya koppling. Den nya kopplingen såg ut som F-n när vi tog bort den. De hade också justerat spelet fel på kopplingen så den har legat på hela tiden, inte svårt att räkna ut hur den såg ut efter 2 veckor.

Jag åkte tillbaks med den nya kopplingen till dem och ville ha en förklaring. De nekar så klart slarv och menar att det ser ut så. Efter ett samtal med Sachs generalagent i Sverige så fick jag helt andra besked. En koppling skall inte se ut på detta viset efter sådan kort användning. Det som kvarstår nu är att åka tillbaks med den till Speed och Autoteknik och ett intyg ifrån Sachs generalagent. Nekar de fortfarande ersättning så har jag inget annat val än att kalla in allmänna reklamationsnämnden. 18500 kr är fruktansvärt mycket pengar och just nu har man slängt dem i sjön.

Det som jag fortfarande inte förstår är att alla firmor man haft bilen hos inte har berättat att bilen har vart smälld och om de skador som var på bl a oljekylarn. Hade man rättat till detta i tid hade motorn ev. hållt fortfarande.

Nu servar jag bilen själv och blir det svårare arbeten så blir det K3 eller Porschecenter i Sthlm där man fortfarande har lite mer trygghet.

//J
Från: Anders-Sthlm Skickat: 2003-01-07 22:19
Hallå igen,

Med risk för att känna mig som Sverker Olofsson i "Plus" så har jag nu fortsatt min konsumentundersökning angående verkstäder.. Det jag frågade K3 och Porsche center var vad det skulle kosta att byta packningarna (oringen) i oljekylaren, kamrem + balansaxelrem och service (tändstift, luftfilter osv.). Har nu även ringt Linvalls bil på Ekerö som oxå skruvar porsche, resultaet blev följande:

K3- 14800:-

Porsche Center- ca 16000:-

Lindvalls bil- ca 6000:-

Behöver inte berätta vilken verkstad jag väljer va? Killen på Linvalls erkände direkt att problemet med oljekylaren är ganska enkelt och att reparationen har låg matrial kostnad. Sedan angående servicen så sa jag att man i stor sett redan har gjort hälften i och med oljekylar-reparationen då man byter kylarvatten, olja och oljefilter. Med tanke på detta adderade han bara en tusenlapp för återstående service. Undrar om Porsche center och K3s mekar har betällt varsin Carrera GT och måste skramla ihop slantarna nu!?
Från: Johan Skickat: 2003-01-07 22:50
Om du nu skall byta oljekylaren så kan du faktiskt göra det själv. Jag beställde en sådan ifrån Sanden för runt 1200 kr (begagnad och renoverad) sedan bytte jag den själv. Avsevärt mycket billigare och det är inte svårt.

Se för fasen till att de spänner dina remmer ordentligt. Jag har gjort ett kamremsbyte hos Peter ute i Färentuna och mina remmar var inte fräscha när jag tog bort motorn. Vet inte om det är de som har slarvat eller om det är firman efteråt som spände dem igen som vart dåliga. Man måste efterspänna kamremmen efter ca 300 mil.

//J
Från: Niclas Skickat: 2003-01-08 08:54
Detta är inget tips om verkstad...

Jag vet inte om jag orkar bry mig egentligen men jag har inte något som helst förtoende för dagens verkstäder. Jag har själv varit med om slarv och behöver bara fråga grannen om vad han tycker om verkstäderna...eller i media...allt pekar åt samma håll->nämligen åt skogen!

Jag kommer aldrig lämna iväg någon bil jag äger till en verkstad. Ok om man kanske känner dom personligen eller att det är ett väldigt allvarligt problem som man inte inte har ett spår på att lösa!

//Niclas
Från: Calle Skickat: 2003-01-08 11:06
Hej!
Det är ett intressant ämne, det här med bil-verkstäder, så jag kan inte låta bli att skriva ett inlägg om mina erfarenheter.
Min 944 Turbo har besökt två verkstäder sean jag köpte den, sommaren 2001.
Första besöket var 11000-mila service hos Porsche center i Stockholm. För det första var det mycket svårt att få tid då Nibo(K3) hade stängt, och ej hunnit öppna i Haninge. Trots att det bara rörde sig om en oljeservice samt en massa kontrollpunkter som visade sig vara okej, samt att jag hade 20% rabatt så kostade c:a 2800:-, relativt dyrt för lite olja, men inte så dyrt för en service hos Porsche tycker jag. Emottagandet var tyvärr ganska opersonligt, lite svårt att säga varför, men stället kryllar av 911'or, och jag kommer med en 944, fast de kommentarade faktiskt att jag hade en ovanligt fin vagn, och att de börjar bli ganska ovanliga:-)
Mitt andra besök var hos Sanden's för hans stötdämpar+sänknings kit till Turbon.
Vad kan jag säga mer än KANON. Jag åkte ner på natten, lämnade in bilen på morgonen, och åkte hem på eftermiddagen. Det var himla kul att träffa Peter och hans kollega och prata enbart 944. Nästa gång jag skall serva min vagn, så kommer jag planera in ett besök i Göteborg, helt klart. Sanden's=mycket bra service, bra pris, vad mer kan man begära, det finns bara ett problem, det ligger i Göteborg:-(
Hej så länge
Ps. måtte det bli vår snart!!! Ds.
Från: Jim Profit Skickat: 2003-01-13 08:24
Var på K3 i förra veckanoch nämnde att jag fått ett högt pris ifrån dom och att jag jämfört deras priser med andra verkstäder. Fick en ny prisuppgift som var mycket konkurrenskraftig. Därför får det nog bli K3 som servar min bil, för de har ett mycket gott rykte om sig att vara både duktiga och nogranna.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users