Justera höjden bak med torsionstavar

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Justera höjden bak med torsionstavar

#1 Post by patand »

Tänkte att detta kan vara bra information att ha klistrat. :)

Via en länk som Berg gav i en annan tråd till Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) så hittade jag en bra sammanfattning (längst ner på den länkade sidan) som jag här översatt till svenska. Bilden är länkad direkt från Clarks.
Clarks Garage wrote:Anta att vi står på förarsidan av bilen och tittar på torsionstubens ända och svärdet (spring plate = svärdet? (översättarens anmärkning)).

Image

Om vi låter svärdet och karossfästet sitta kvar på yttre änden av torsionsstaven och roterar den inre änden en spline motsols så kommer änden på svärdet att höjjas och bilen sänkas med 65,5 mm. Om vi sen låter inre änden av torsionsstaven sitta fast i torsionstuben och vi roterar svärdet och karossfästet medsols så sänker vi änden på svärdet och höjjer därmed bilen med 59,7 mm.

Nettoresultatet av en sådan operation blir alltså en säkning på ca 6 mm.
Vill man sänka 12 mm så vrider man alltså varje ände 2 splines. 3 splines för 18 mm osv.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#2 Post by Cédric »

Kan ju kanske lägga till hur man justerar med eccenterskruvarna så är ju höjdguiden komplett :)

Finns även ett exceldokument jag använde när jag bytte stavar för att räkna ut vilken vinkel man ska ha på armen när man monterar ihop det hela för att få sin önskade höjd. Finns på 944spec racingseriens hemsida, kan leta upp det så är massa bra infromation om bakvagnshöjd sammanfattad :)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#3 Post by Erol »

Bra!

Jag skall inom kort göra denna operation, så all info i ämnet är välkommet!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#4 Post by Sluggen »

Inte så svårt rent tekniskt, men bakvagnen kan sitta fast så in i..... Lägg ett gammalt däck under som stötdämpare när den till slut trillar ner och ta fram något att bryta med.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

H-O Blom
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2010-10-16 14:01:02
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1986
Location: Uppsala
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#5 Post by H-O Blom »

Även jag behöver justera höjden. Men, jag behöver höja.

Jag satte på R-däck och då tar det i lite ibland. Dessutom så är bilen så låg att det nästan ser ut som om fjädringen kollapsat.

Så trådar med info som det här mottages tacksamt.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#6 Post by Erol »

H-O Blom wrote:Även jag behöver justera höjden. Men, jag behöver höja.

Jag satte på R-däck och då tar det i lite ibland. Dessutom så är bilen så låg att det nästan ser ut som om fjädringen kollapsat.

Så trådar med info som det här mottages tacksamt.
Det är samma procedur som att sänka, bara vrida stavarna åt motsatt håll.
Frågan är hur mycket du vill ha upp bilen, det brukar finnas ett par tre cm
att justera på "svärdet". Kan vara läge att börja att kolla detta.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

H-O Blom
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2010-10-16 14:01:02
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1986
Location: Uppsala
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#7 Post by H-O Blom »

Precis det är det första jag ska kolla. Om den står i eller nära det lägsta läget så bör det räcka.

eerik
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2010-10-05 21:55:23
Bilmodell: 944 -84
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#8 Post by eerik »

Har försökt att höja bakändan med torsionsstavarna men det blir inte bra, får inte upp bakändan tillräckligt!
Sänka var inga problem.

Problemet löst, lyfte upp bilen så att hjulen hängde fritt, sedan så lossade jag på stötdämparna (undre fästet).

Därefter så slog jag ut bägge stavarna, nästa steg så tryckte grabben ner ett hjul i taget (till ett visst mått mellan fälg och skärmkant) med ett järnspett som han satte mot ett gummi inne i skärmhuset och tryckte på så sätt ner hjul och bärarm, samtidigt som jag slog in staven på samma sida.

Sedan samma procedur på andra sidan (måttet mellan skärmkant och fälg skall vara lika på bägge sidor, kanske man inte behöver tala om).

Till saken hör att jag har hål framför bakhjulen för att plocka ut stavarna likt en del 911:or.

Ursäkta den "röriga" förklaringen!
Last edited by eerik on 2013-10-15 06:28:10, edited 1 time in total.

931 twinturbo
S2-Poster
Posts: 207
Joined: 2006-09-14 17:21:19
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Contact:

Re: Justera höjden bak med torsionstavar

#9 Post by 931 twinturbo »

Her et et bilde av min 944S, den er senket bak med torsjonen med 2 knepp på innsiden av torsjonsstaven... :D

Image


Her er bilen etter jeg hevet den litt på sverdet, pga en eksospotte mellom bakhjulene som subbet litt. Etter hevingen tok den ikke nedi.... :D


Image
964 C2 1990mod Prosjekt Perfekt!
911 74mod Targa med 3.2L og Weber
924 turbo 1979mod
924 turbo 1980mod
x911S Targa Slantnose WTL 1975mod
924 twinturbo (CGT replica)
x964 C4 WTL 1994mod
x944S 1988mod
x924 1982mod
x2 924 Turbo Serie1
x 924 1977mod (CGT kit)
x 944 Type1 1983mod

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users