Bränsleläckage vid bankörning.

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Bränsleläckage vid bankörning.

#1 Post by Cédric »

En del 924or (kanske tidiga 944or?) lider av bränsleläckage via avluftningen när bilen körs på bana med full tank och i vänsterkurvor. Detta är ju ett skittråkigt problem som jag var tvungen att lösa med kort varsel inför en bankörning. Lösningen blev då denna ventil:

http://www.merlinmotorsport.co.uk/p3555 ... _info.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ventilen är inte särskilt avancerad, den har en stålkula (liksom orginalventilen, stänger igen om bilen slår runt) samt en flytkula som täpper till om bensin råkar ta sig ut. Normal är ventilen mao öppen så att gaserna kan ta sig ut. Efter bantestande så verkar det funka kanonbra, jag var rädd att den skulle sätta igen (flybollen låste i stängt läge) av all soppa och övertrycket, men det verkar ha fungerat klockrent.

fick ju ner förbruknignen på banan en del kan jag ju tillägga :)

Enda modden jag fick göra för att få den att passa var att ta en slangstump (8-10mm) med innerdiameter som passar ventilen och slipa den i bandslipen så ytterdiametern passar i orginalslangarna. Bytte helt bort orginal "roll over" ventilen.

Har ni andra tips på hur man kan lösa det så fyll gärna på.

Kan tillägga att jag hade ner tanken som rengjordes, målades, bytte samtliga slangar/klämmor och nya tätningar vid påfyllningen. Hoppades att det skulle lösa det men bättringen blev 0, därav ventilen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#2 Post by patand »

Intressant! :)

Finns det bara att köpa från staterna eller något mer rakt över disk i sverige?

Bilder på var du satte den? Har inte varit och rotat i de trakterna så en bild på exakt var på bilen detta skall sitta vore intressant. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#3 Post by Pär Hylander »

Det är ju en kul mojäng, men jag fattar inte riktigt varför man behöver ändra på en konstruktion som bevislingen funkar på dom flesta bilar. Varför inte bara laga det som är trasigt? (dvs ersätta med orginalkomponenter som rimligen är utprovade och billiga, eller?)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#4 Post by Cédric »

Jag brukar egentligen jobba så och kritisera sånt här beteende :), men orginal fungerade verkligen inte för mig, orginalventilen har inget som helst stopp om bränsle vill ta sig ut, bara en stålkula som fungerar som "roll over valve". Den gamlaventilen funktionsprovade jag när jag hade tanken nere (fungerade jättebra med sin "roll over" funktion) och bytte alla slangar till nya fräscha. Allt verkade klockrent, men som sagt, det drog likförbannat igenom bensin.

Den sitter istället för orginalventilen som jag nämnde ovan, mao under plastkåpan i bakluckan, man lyfter av kåpan och så sitter den där.

För att se var bensinen läkte ur nånstans satt jag en påse på slangen som går ut nere vid bakhjulet, vid slutet av passet blev jag avflaggad för att påsen var full :(

Med tanke på bränsleföbrukningen så tankar jag dessutom alltid upp fullt vid närmsta mack, annars hade det inte varit så stort problem.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#5 Post by Pär Hylander »

Cédric wrote:Jag brukar egentligen jobba så och kritisera sånt här beteende :), men orginal fungerade verkligen inte för mig, orginalventilen har inget som helst stopp om bränsle vill ta sig ut, bara en stålkula som fungerar som "roll over valve". Den gamlaventilen funktionsprovade jag när jag hade tanken nere (fungerade jättebra med sin "roll over" funktion) och bytte alla slangar till nya fräscha. Allt verkade klockrent, men som sagt, det drog likförbannat igenom bensin..
Jajust det, det måste ju innebära att orginalkonstruktionen funkar när den är hel, och att din bil har ett odiagnostiserat fel. (jag misstänker att du är rätt störd på att du inte hittat det :#cheers: )
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#6 Post by patand »

Cédric wrote:Med tanke på bränsleföbrukningen så tankar jag dessutom alltid upp fullt vid närmsta mack, annars hade det inte varit så stort problem.
Med tanke på att det läcker så som du beskriver även på min bil så tankar jag aldrig fullt vid närmaste mack. Att åka 10-12 mil efter fulltankning innan man kommer till banan är lagom. Då läcker inte min bil något på banan.

Nackdelen är förståss att man får använda reservdunken lite tidigare men den får man ju använda ändå någon gång under dagen om det är en heldagskörning med mycket bantid. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#7 Post by Cédric »

Pär Hylander wrote:
Cédric wrote:Jag brukar egentligen jobba så och kritisera sånt här beteende :), men orginal fungerade verkligen inte för mig, orginalventilen har inget som helst stopp om bränsle vill ta sig ut, bara en stålkula som fungerar som "roll over valve". Den gamlaventilen funktionsprovade jag när jag hade tanken nere (fungerade jättebra med sin "roll over" funktion) och bytte alla slangar till nya fräscha. Allt verkade klockrent, men som sagt, det drog likförbannat igenom bensin..
Jajust det, det måste ju innebära att orginalkonstruktionen funkar när den är hel, och att din bil har ett odiagnostiserat fel. (jag misstänker att du är rätt störd på att du inte hittat det :#cheers: )
Det är faktiskt mycket sällan en orginalkonstruktion är dålig, jag har ändå skruvat med det mesta på bilen. Men tankluftningen är faktiskt inte så bra gjord(iaf inre för bankörning med greppiga däck), det visar sig ju också eftersom väldigt mågna bilar har just detta problem.

Så i detta fallet så tycker jag faktiskt inte att orginallösningen är bra eller fungerande.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#8 Post by Pär Hylander »

Cédric wrote:
Det är faktiskt mycket sällan en orginalkonstruktion är dålig, jag har ändå skruvat med det mesta på bilen. Men tankluftningen är faktiskt inte så bra gjord(iaf inre för bankörning med greppiga däck), det visar sig ju också eftersom väldigt mågna bilar har just detta problem.

Så i detta fallet så tycker jag faktiskt inte att orginallösningen är bra eller fungerande.
Jag kan nog inte hålla med om det, jag körde ju på ett "greppigt" sätt med min gamla räserbil (som är väldigt lik din bil) utan att det läckte ut ngn soppa (förutom när jag glömt tanklocket på macken hemma och dragbilens tanklock passade illa trots en halv rulle tejp....)

Så jag kan inte se det på annat sätt att du har ett odiagnostiserat fel.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#9 Post by Cédric »

Va din tankanläggning helt orginal? Med tanke på hur resten av bilen såg ut så finns ju anledning att tro att den kan varit modifierad :)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#10 Post by Pär Hylander »

Cédric wrote:Va din tankanläggning helt orginal? Med tanke på hur resten av bilen såg ut så finns ju anledning att tro att den kan varit modifierad :)
Jo, jag tror det.

Det fanns ju faktiskt exempel på saker som var i orginalutförande:
Baklampor, bromsok, bromsskivor, hjulmuttrar, bakvinge, dörrhandtag, ljusknappen, taket, vindrutan :mrgreen: (fast ärligt talet är det mycket lättare att komma på saker som var modfierade)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#11 Post by Erik D »

Tänkte nämna att tidiga 924or verkar sakna rollover ventilen som finns på senare bilar. Jämför PET diagrammen för årsmodell 76-79 med 80-85 så ser ni att "shut-off valve" nummer 17 saknas på avluftningsslangen på dem tidiga bilarna.

Jag kan också intyga att min bil läcker bränsle genom tankavluftningen vid bankörning, problemet verkar vara som värst när jag kör med fulltank.
76-79.JPG
80-85.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bränsleläckage vid bankörning.

#12 Post by Cédric »

vad är 2a, bleeder valve? Verkar finnas på sena också, men det va nånting lurt med den som dök upp när jag pratade med porscheC, mins bara inte vad.

Konstruktionen är verkligen dömd att misslyckas, det jag tror händer är att i långa kurvor och full tank är det bensin ända upp i avluftningens mynning, sedan blir det övertryck av skvimpandet som fortsätter trycka soppan hela vägen ut eftersom gaserna inte har någonstans att ta vägen.

Hoppas du grejar det erik. Om du nu ska köpa ventilen så har dom relativt billiga hjälpfjädrar med mellanlägg. Jag passade på att köpa ett set i prenventivt syfte: )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users