El fel guid

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

El fel guid

#1 Post by Mats Jacobsson »

Har sett att det är flera som har lite elfel på sina bilar. Detta brukar drabba bilar som står avställda på vintern mer en de bilar som används hela tiden.
Tänkte att vi kunde samla vår gemensamma erfarenhet i detta ämne på en plats.

Om inte detta var bra så kommer förmodligen moderatorn att ta bort eller flytta denna tråden.

Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
En frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol

Eller för spänningsfall
Sätt voltmätaren mellan - på generatorn eller - på batteriet och sen i chassit. Visar den då tex 1 volt så har du en volts spänningsfall.

Eller dålig jordning
Ställ in mätaren på Ohm och mät motståndet.
Kolla jorden mellan batteri minus och kaross/motor/startmotor och lite annat som skall jordas Den skall visa 0 ohm annars har du dålig jordning.
Last edited by Mats Jacobsson on 2010-03-16 15:05:56, edited 1 time in total.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: El fel guid

#2 Post by makkanftw »

Mats Jacobsson wrote:Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol
Bra initiativ! Vill dock flika in och säga att en frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.
- Marcus

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: El fel guid

#3 Post by Tux »

Ang laddregulatorn så kan det ofta vara läge att byta lager och svarva till kopparn dit laddregulatorn går.

Jag lämnade bort min förra sommaren och fick allt fixat för en peng som var marginellt dyrare än vad laddregulatorn lös kostar på Meca. (har för mig jag betalade 1200kr eller så och regulatorn ligger på 1050kr)
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: El fel guid

#4 Post by Mats Jacobsson »

makkanftw wrote:
Mats Jacobsson wrote:Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol
Bra initiativ! Vill dock flika in och säga att en frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.
Det är helt riktigt, men detta är tänkt som ett riktmärke när man är skälv och bilen går på tomgång. Men jag lägger till detta i listan :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: El fel guid

#5 Post by patand »

Tux wrote:regulatorn ligger på 1050kr
Regulatorn (laddningsrelä menar jag då) kostar 199kr på Biltema... iaf till den generator som sitter på 924/931 (är det samma som sitter på 944orna?)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: El fel guid

#6 Post by Johnny »

patand wrote:
Tux wrote:regulatorn ligger på 1050kr
Regulatorn (laddningsrelä menar jag då) kostar 199kr på Biltema... iaf till den generator som sitter på 924/931 (är det samma som sitter på 944orna?)
De 944 med 115A generator tex S2 har betydlig dyrare laddregulator ca 1100:- på autoexperten. Men det finns kanske billigare även till den generatorn.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: El fel guid

#7 Post by Johnny »

Felsökning av generator.
Kontrollera: fläktremmens kondition och spänning, kabelanslutningarna på generatorn och batteriet, att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+

Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
(Om spänning finns är generatorn defekt. Diodfel!
Orsakas oftast av kortsluten D+ kabel till laddningslampan.
Byt generatorn.
Kontrollera kabeln hela vägen till lampan.)

Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning 12 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.

Prova med en ny regulator

Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.

Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel eller kopplingskabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.
Last edited by Johnny on 2011-11-17 22:06:56, edited 1 time in total.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Porsche 944/924 electrical system for dummies

#8 Post by Johnny »

Finns det behov av en enkel EL-felsökningsguide för 944?
Last edited by Johnny on 2010-05-20 08:30:54, edited 3 times in total.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: El fel guid

#9 Post by Karl Birgander »

zipfil funkar, zippa och ladda upp. Max 256 kb.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: El fel guid

#10 Post by Johnny »

Karl Birgander wrote:zipfil funkar, zippa och ladda upp. Max 256 kb.
tack, filen blev ändå för stor, får väl prova i morrn igen.
PS
snygg motorbild.

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: El fel guid

#11 Post by Berand »

Jag kan rekommendera denna Bosch sida, där kan man bl. a. se vilka andra bilar som har samma del.
Det var via den här sidan som jag fick fram att min 931:a delade laddningsregulator med en uppsjö Audisar och då var det lätt att hitta en passande på Biltema.
Här är länken: http://ecat-online.bosch.de/toc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pappa till patand
Porsche 931

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: El fel guid

#12 Post by QV_ »

[quote="makkanftw Vill dock flika in och säga att en frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.[/quote]

För att vara korrekt så levererar en generator olika spänningar beroende på temperatur.
Är det varmt drygt 13V och kallt knappt 15V. Men rent pratkiskt en sommardag i Sverige över 14 Volt.....

/Janne

Hur spänningen varierar i förhållande till tempen varierar mellan tillverkarna......

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users