Modifiera fjäderben till justerbara KONI S2 & 968

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
Ubbe944S2
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2004-04-07 07:49:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: löddeköpinge / Skåne
Contact:

Modifiera fjäderben till justerbara KONI S2 & 968

#1 Post by Ubbe944S2 »

Här finns en länk till en väligt bra instruktion på hur man kan modifiera fjäderbenen med Koni dämpare !

http://www.tech-session.com/kb/index.php?article=36

Denna filen var för stor att ladda ner, någon som kan göra det kanske !

Urban

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Bosse »

Här kommer en PDF fil av artikeln.
http://hem.bredband.net/cs968/doc/Koni.pdf

Bosse

anders-electro
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2007-01-13 23:20:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by anders-electro »

Hmm,
Hade jag fått det kitet hem utan instruktion hade jag lagt den tjocka kupolbrickan inne i fjäderbenet i tron att brickan var så tjock för att kunna flytta ut lasten till ytterkanten på fjäderbensröret. Som det visas kan man tro att det det blir oönskad flex i botten på röret vid stötar eftersom dämparen har så liten diameter i botten och kraften riktas rätt ned mot skålformade fjäderbensbotten som inte är särskilt bra på att ta krafter och dessutom försvagats av ett stort hål. Åt andra hållet är botten hur stark som helst. Och där sitter den tjocka brickan.
En så tjock planbricka på utsidan av ett skruvförband där enda funktionen torde vara att säkerställa momentdragningenen gör en fundersam om den inte skall vara någon annan stans. Momentdragning mot en taggbricka som visas är lite ovanligt. Har säkert fel, men funderar gör man. Skall snart skaffa/byta dämpare i M030ben från 89.
Livet är kort

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#4 Post by Berg »

Har originalinstruktionen, scannar in den som bilaga. Som du ser så har en del ändrats. Men de M030-ben du har är väl möjliga att renovera utan dessa insaterna?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]