Som vi sagt tidigare så går det naturligtvis att bygga bättre men det gäller inte bara IC:n Det gäller i princip alla delar som jag nämt tidigare och det är klart att man kan säga " jo men det hade ju inte varit så mycket jobbigare att bla bla bla" Men jo det hade det varit, det hade blivit mycket jobbigare och tagit mycket längre tid för det hade inte endast gällt intercoolern. Det hade gällt flertalet andra grejer oxå.H.Magnusson wrote:Bengt: Hur kan du skriva att Puppans IC ger 95% av vad som är möjligt?Tomas wrote: Jag tror nog att en märkbar del av tryckfallet finns i ändtankarna plus att deras utformning bidrar till hur väl alla kylkanaler utnyttjas. Ändtankarna bidrar ju även till att öka eller minska tryckfallet vid kylkanalernas inlopp vilket antagligen är en inte försumbar del av kanalernas motstånd.
Tryckfallet i själva kanalerna är ju en lite bättre typ av tryckfall än tryckfallet i ändtankarna och kanalernas inlopp. I kanalerna beror ju tryckfallet på friktion mot den kylande rörväggen och storleken på friktionen kan ses som ett mått på kyleffekten. Ju större area i kontakt med luften och ju högre hastighet ju större friktion och samtidigt ger båda dessa faktorer ökad kyleffekt. Detta tryckfall är ett pris man mer eller mindre måste betala för att få kylning. Tryckfall i tankar och rörinlopp däremot bidrar inte till kylningen utan bara till tryckfallet.
De flesta som trimmar seriöst portar toppen och kanske rent av testar den i flödesbänk. IC:n är en del av samma flödeskedja och tryckfall här är nästan lika viktigt som i toppen.
Vad gäller kanalernas utformning finns det olika modeller på marknaden som skiljer ganska mycket i effektivitet (och antagligen i pris). Jag vet inte om dessa är bra eller dåliga men tror inte att man kan dra slutsatsen att bara för att de är nya så är de bättre än original.
Med den frontytan skulle det gå att bygga en med mer än det dubbla flödet och säkerligen bättre kylning också.
Som du skriver så är tankarnas uppgift är att fördela flödet, och med så lite motstånd som möjligt. Tror du att Puppans tank klarar detta, jag tror inte det. Med så här dålig anslutning blir det först ett stort onödigt tryckfall när flödet går rätt in i väggen och sedan ännu mera av att man inte styr luften rätt.
Tomas: Håller med dig i det du skrev men inte det om friktionen och högre hastighet, en lägre hastighet av luften i IC:n ger bättre kylning.
Corleone som faktiskt inte sparat på kulorna någonstans som det känns har nog oxå kompromissat en hel del om man frågar vad han själv anser..
I vilket fall verkar det som jag kommer kunna plocka ut ca 575Hk vid hyffsat moderata laddtryck och då uppstår frågan, behöver man verkligen mer effekt? Hur många har överhuvudtaget kört en bil med så mycket effekt? Om jag kan ligga runt eller strax under 500Hk på bana och kan uttnyttja den effekten bakom ratten(Otroligt jag vet men ändå:-) jadå tror jag att har en hyffsat snabb bil .. Hittills har IC:n visat sig hålla tempen utmärkt när vi gasat stenhårt på Sviestad men det är möjligt att vi får revidera den slutsatsen senare men eftersom det är ledigt och lätt att bygga en bättre IC kan vi antagligen göra det i depån mellan körningarna..
/Pete