Intercooler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#46 Post by Puppan »

Björn wrote:Puppan: Din IC är lik en IC som många cosworth åkare använder. Tankarna ser flödesmässigt sämre ut än på de två jag postat bilder på om du frågar mig. Luften blåser ju rakt in i en vinkelrät vägg...
Men antagligen så är det fullt tillräckligt ändå vare sig man väljer den du har eller någon av de två jag postat.
Fick ett litet tips av Tomas här på forumet om att man skulle kunna svetsa in styrplåtar som styrluften innte i tanken och det är nog en riktigt bra ide faktiskt. Tror det skulle göra stor skillnad.

Pär: Renheten bör helt klart ha en viss betydelse...vågar dock inte gissa i vilken utsträckning men jag gissar att det äör mätbart om du mäter mellan en IC som är kraftigt inoljad invändigt och en helt ren.
Självklart har du rätt! :-)
Det var därför jag skrev att den var tillräckligt bra för mig.. Min Ic är ju en Rs500 IC kopia som är billig och har förhållandevis stor area och som med hyffsat enkla medel går att få på plats utan att såga i tex rambenen!
Är den tillräckligt bra?? Jag tycker jag har en fantastisk respons i min motor lufttemperaturen steg inte nämnvärt när vi loggade bla temperaturer under hård banåka med ca 490Hk..

När man tittar på din bild av hur en IC bör se ut så tycker jag den ser mycket bra ut men om man drar rören uppåt måste man ändå göra en kraftig 90´graders sväng precis ovanför utsläppet, dock mjukare..

När jag körde min orginal IC med omsvetsad gavel upplevde jag tempökning med effekt runt och kanske strax över 400Hk.. Efter 10 varv på mantorp hade jag temperaturer över 60C..

Frågan jag ställt mig under mitt bygge är hur extremt jag skall bygga.. Jag bestämda mig tidigt för att gå med det värsta prylarna inom vissa kritiska områden medans nöja mig med det näst värsta inom andra inte lika kritiska områden som tex IC. Hade jag gått med det värsta överallt hade min bil absolut inte kommit ut på gatan förra året och antagligen inte i år heller.... Begreppet "Good enough" har fått vägleda mitt bygge.. Målsättningen har varit att mina grejer skall tåla en effekt av runt 575HK..

Frågan man måste ställa sig även om man ofta dras med i HK hysterin är om
1 Behöver jag mer effekt?..
2 Kommer jag bli snabbare på tex banan?..
3 Kommer jag någonsin bli nöjd?..


/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#47 Post by Puppan »

Björn wrote:Vad är priset på den ICn?
Tror jag betalade strax under 4000kr

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#48 Post by patand »

Puppan wrote:Frågan man måste ställa sig även om man ofta dras med i HK hysterin är om
1 Behöver jag mer effekt?..
2 Kommer jag bli snabbare på tex banan?..
3 Kommer jag någonsin bli nöjd?..
Jag kan svara åt dig Peter:

1. Nej
2. Njae...
3. Nej

;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#49 Post by Puppan »

patand wrote:
Puppan wrote:Frågan man måste ställa sig även om man ofta dras med i HK hysterin är om
1 Behöver jag mer effekt?..
2 Kommer jag bli snabbare på tex banan?..
3 Kommer jag någonsin bli nöjd?..
Jag kan svara åt dig Peter:

1. Nej
2. Njae...
3. Nej

;)
Du måste va synsk... ;-) Haha
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#50 Post by gurra »

Puppan wrote:Frågan man måste ställa sig även om man ofta dras med i HK hysterin är om
1 Behöver jag mer effekt?..
2 Kommer jag bli snabbare på tex banan?..
3 Kommer jag någonsin bli nöjd?..
Om du bara tar o fixar de punkterna vi pratat om så ska vi nog kunna se till att mappa vidare så svaren blir i stil med:

1. Nej, men det är roligt
2. Kanske inte, men du kommer iaf snabbare av banan :lol:
3. Förmodligen inte, men nu kan du iaf leva i tron att du är nöjd ett tag till :P
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#51 Post by H.Magnusson »

gurra wrote:Jag tror inte jag har något att tillägga (läst motsätta mig till ;)) i tråden, men däremot vill jag bara flika in att det är lite väl lätt ibland när man tittar på nya lösningar att bli besatt av att göra det på absolut det mest korrekta sättet som absolut är möjligt.
Jag vet hur lätt hänt det är, att bli fast i teorins värld och tappa fotfästet i verkligheten. Det kanske låter lite överdrivet men inte så långt från sanningen ;)

Summa summarum: Ibland kan det vara OK att acceptera en ny lösning som är 90% rätt om lösningen den ersätter bara är 50%.

Puppans IC måste vara den mest prisvärda och bästa IC-uppgraderingen som är tillgänglig till dessa bilar. Nu kördes det inte på några höga laddtryck men det vi såg när vi dataloggade i somras (bla full session på Sviestad) var en enastående kylförmåga.

Vi loggade inte tryckfallet men av fjädertrycket i wastegaten kunde man räkna fram att det var minimalt.

Jag kommer f.ö köra samma IC i min bil.
Går det att hitta ta fram en bättre IC? Absolut! Men har du inte redan lagt 150' på din motor för att ta hänsyn alla möjliga små förbättringar gör de 5-10 extra för att bygga en "riktig" IC mer nytta någon annanstans.
Kan hålla med dig, men varför inte bygga riktigt med en gång?
Hade det blivit mycket dyrare att gjort riktiga anslutningar/tankar?
Ni hade fått ännu bättre kylning och flöde med enkla medel.

Tror inte man kan säga att tryckfallet är minimalt med dessa kassa anslutningarna säkert minst 5% extra.

Att fixa en bra IC är ändå något av det första man bör göra, och att säga att man bör lägga 150' på motorn innan man behöver en bättre är bara dumt.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#52 Post by Dea »

Och vilka lösningar finns för oss som har fobi för att kapa i plåten... ?? går det att få in nått bättre utan att kapa ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#53 Post by gurra »

H.Magnusson wrote:Kan hålla med dig, men varför inte bygga riktigt med en gång?
Hade det blivit mycket dyrare att gjort riktiga anslutningar/tankar?
Ni hade fått ännu bättre kylning och flöde med enkla medel.

Tror inte man kan säga att tryckfallet är minimalt med dessa kassa anslutningarna säkert minst 5% extra.

Att fixa en bra IC är ändå något av det första man bör göra, och att säga att man bör lägga 150' på motorn innan man behöver en bättre är bara dumt.
Det var precis det här jag syftade på i mitt första stycke... Ja eftersom den där IC'n kostade ca 4 tusen skulle jag vilja påstå att det skulle blivit mycket dyrare att göra den annorlunda. Framför allt hade någon varit tvungen att göra det också, och då kommer nästa faktor in. Dvs den mänskliga... Då ska du hitta någon som är duktig på att svetsa IC som mäta på bilen etc.etc. Och just den mänskliga faktorn när du ska hitta någon som ska specialbygga på just din bil är det största riskmomentet av alla.

ALLTING går i stort sett ALLTID att göra bättre, så enkelt är det tyvärr. Och att lägga 15 tusen istället för 5 tusen på en IC är i mina ögon bara dumdristigt så länge du inte har adresserat övriga delar i motorn (vilket förmodligen bara en handfull människor i Sverige gjort vad gäller 944)

Vad tror du ger mest, Puppans IC med bättre gavlar eller Puppans nuvarande IC + en bättre kamaxel... eller ett nytt insug, eller en perfekt mappning, eller ett riktigt tändsystem, eller en kullagrad GT-turbo istället för en gammal hybrid etc.etc.

Jag har inget emot att eftersträva det bästa tänkbara, men tyvärr tycker jag ofta ditt tankesätt är begränsade för gemene man som ofta ger upp redan innan och behåller allt original för att man vill inte göra tex en ny IC till ett tvåmånaders specialprojekt för samma pengar som en ny turbo.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#54 Post by Puppan »

dubbelpost..
Last edited by Puppan on 2007-01-24 20:36:23, edited 1 time in total.
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#55 Post by Puppan »

H.Magnusson wrote:
gurra wrote:Jag tror inte jag har något att tillägga (läst motsätta mig till ;)) i tråden, men däremot vill jag bara flika in att det är lite väl lätt ibland när man tittar på nya lösningar att bli besatt av att göra det på absolut det mest korrekta sättet som absolut är möjligt.
Jag vet hur lätt hänt det är, att bli fast i teorins värld och tappa fotfästet i verkligheten. Det kanske låter lite överdrivet men inte så långt från sanningen ;)

Summa summarum: Ibland kan det vara OK att acceptera en ny lösning som är 90% rätt om lösningen den ersätter bara är 50%.

Puppans IC måste vara den mest prisvärda och bästa IC-uppgraderingen som är tillgänglig till dessa bilar. Nu kördes det inte på några höga laddtryck men det vi såg när vi dataloggade i somras (bla full session på Sviestad) var en enastående kylförmåga.

Vi loggade inte tryckfallet men av fjädertrycket i wastegaten kunde man räkna fram att det var minimalt.

Jag kommer f.ö köra samma IC i min bil.
Går det att hitta ta fram en bättre IC? Absolut! Men har du inte redan lagt 150' på din motor för att ta hänsyn alla möjliga små förbättringar gör de 5-10 extra för att bygga en "riktig" IC mer nytta någon annanstans.
Kan hålla med dig, men varför inte bygga riktigt med en gång?
Hade det blivit mycket dyrare att gjort riktiga anslutningar/tankar?
Ni hade fått ännu bättre kylning och flöde med enkla medel.

Tror inte man kan säga att tryckfallet är minimalt med dessa kassa anslutningarna säkert minst 5% extra.

Att fixa en bra IC är ändå något av det första man bör göra, och att säga att man bör lägga 150' på motorn innan man behöver en bättre är bara dumt.
Självklart kan man alltid göra det bästa. Men då får man aldrig köra.. Enkel matematik. Det finns ju miljontals grejer som alltid kan göras bättre, det finns hör och häpna antagligen bättre bilar än 944:an oxå..
Leda chassiet är inte lika bra som ett Öhlins chassie, Spec kopplingen är inte lika bra som en helaluminium tryckplatta med kolfiber puckar, Carillo stakarna är inte riktigt lika bra som arrows i titan osv osv osv.
Någonstans måste man dra gränsen och gränsen består av flera olika komponenter som pengar, tid, motivation.. Jag har svårt att hålla motivationen uppe om min bil skulle stå i garaget i 4 år, jag tröttnar helt enkelt.. Tydligt är att det är fler än jag som lider av detta då det säljs massor av projekt i delar..

IC är inte den absolut bästa det är ingen nyhet för varken mig eller gurra men för dom pengarna så var det en lysande investering med fullt godkänd funktion som tillsammans med övriga kompromisser min bil består av ändå leder fram till en av de absolut värsta 944:or som byggts i Sverige..

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#56 Post by Puppan »

H.Magnusson wrote:
gurra wrote:Jag tror inte jag har något att tillägga (läst motsätta mig till ;)) i tråden, men däremot vill jag bara flika in att det är lite väl lätt ibland när man tittar på nya lösningar att bli besatt av att göra det på absolut det mest korrekta sättet som absolut är möjligt.
Jag vet hur lätt hänt det är, att bli fast i teorins värld och tappa fotfästet i verkligheten. Det kanske låter lite överdrivet men inte så långt från sanningen ;)

Summa summarum: Ibland kan det vara OK att acceptera en ny lösning som är 90% rätt om lösningen den ersätter bara är 50%.

Puppans IC måste vara den mest prisvärda och bästa IC-uppgraderingen som är tillgänglig till dessa bilar. Nu kördes det inte på några höga laddtryck men det vi såg när vi dataloggade i somras (bla full session på Sviestad) var en enastående kylförmåga.

Vi loggade inte tryckfallet men av fjädertrycket i wastegaten kunde man räkna fram att det var minimalt.

Jag kommer f.ö köra samma IC i min bil.
Går det att hitta ta fram en bättre IC? Absolut! Men har du inte redan lagt 150' på din motor för att ta hänsyn alla möjliga små förbättringar gör de 5-10 extra för att bygga en "riktig" IC mer nytta någon annanstans.
Kan hålla med dig, men varför inte bygga riktigt med en gång?
Hade det blivit mycket dyrare att gjort riktiga anslutningar/tankar?
Ni hade fått ännu bättre kylning och flöde med enkla medel.

Tror inte man kan säga att tryckfallet är minimalt med dessa kassa anslutningarna säkert minst 5% extra.

Att fixa en bra IC är ändå något av det första man bör göra, och att säga att man bör lägga 150' på motorn innan man behöver en bättre är bara dumt.
Förresten hur menar du med att IC:n är något av det första som bör göras. Dom flesta verkar ju mena att orginal intercoolern med enkelhet räcker till 330-350hk och hur många åker med mer än det?

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#57 Post by anders44 »

bra det er en fin diskusjon gående rundt ic nå, av "ferdig" tilpassede er det vel stortsett bare speedforce sin til 999USD og LR sin til 1200USD. begge virker litt overpriset.

har begynt å ta mål for å se hva man evnt kan få til med løst cellpaket og noen timer TIG svets. men om man kan bruke basis som f.eks. rs500 ic'en som puppan gjør og bare modifisere minimalt med plåt er jo det også en god løsning. finnes det flere bilder av monteringen din av ic puppan?

om man skal tro grafene til LR er det rett mange som bruker org ic og nærmer seg 400 i effekt på hjula. men det er jo igjen amerikanske dyno tall ;)

mitt mål for sesongen er 350-400RWHP før 2007 sesongen, men har litt begrenset budsjett, så må se hva jeg klarer få til. ett problem for meg blir jo da nettopp innsugstempratur og intercooler effektivitet.

om man først skal skifte IC ser jeg ingen grunn til å montere den i den gamle posisjonen og i gamle fester, når man først har modifisert bilen så mye kan man ta den helt ut og flytte litt på ting.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#58 Post by Pär Hylander »

Vilket klassiskt exempel på våndan av att projektera ett system!! (alltså hur man ska optimera och avväga mot kostnadseffektivitet)

Tillbaka till puppans inst, ser jag alldeles knasigt eller sticker ic upp ovanför orginal huv/eller front? Hur ser det ut med frontplåt och huv stängd? Bild?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#59 Post by H.Magnusson »

Puppan wrote:
H.Magnusson wrote: Kan hålla med dig, men varför inte bygga riktigt med en gång?
Hade det blivit mycket dyrare att gjort riktiga anslutningar/tankar?
Ni hade fått ännu bättre kylning och flöde med enkla medel.

Tror inte man kan säga att tryckfallet är minimalt med dessa kassa anslutningarna säkert minst 5% extra.

Att fixa en bra IC är ändå något av det första man bör göra, och att säga att man bör lägga 150' på motorn innan man behöver en bättre är bara dumt.
Förresten hur menar du med att IC:n är något av det första som bör göras. Dom flesta verkar ju mena att orginal intercoolern med enkelhet räcker till 330-350hk och hur många åker med mer än det?

/Pete
En bra IC tycker jag är nödvändigt för att få bättre säkerhetsmarginaler.
Det är väl ingen av dessa 330-350hk som blåst toppackningen m.m.

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#60 Post by H.Magnusson »

Puppan wrote:
H.Magnusson wrote: Kan hålla med dig, men varför inte bygga riktigt med en gång?
Hade det blivit mycket dyrare att gjort riktiga anslutningar/tankar?
Ni hade fått ännu bättre kylning och flöde med enkla medel.

Tror inte man kan säga att tryckfallet är minimalt med dessa kassa anslutningarna säkert minst 5% extra.

Att fixa en bra IC är ändå något av det första man bör göra, och att säga att man bör lägga 150' på motorn innan man behöver en bättre är bara dumt.
Självklart kan man alltid göra det bästa. Men då får man aldrig köra.. Enkel matematik. Det finns ju miljontals grejer som alltid kan göras bättre, det finns hör och häpna antagligen bättre bilar än 944:an oxå..
Leda chassiet är inte lika bra som ett Öhlins chassie, Spec kopplingen är inte lika bra som en helaluminium tryckplatta med kolfiber puckar, Carillo stakarna är inte riktigt lika bra som arrows i titan osv osv osv.
Någonstans måste man dra gränsen och gränsen består av flera olika komponenter som pengar, tid, motivation.. Jag har svårt att hålla motivationen uppe om min bil skulle stå i garaget i 4 år, jag tröttnar helt enkelt.. Tydligt är att det är fler än jag som lider av detta då det säljs massor av projekt i delar..

IC är inte den absolut bästa det är ingen nyhet för varken mig eller gurra men för dom pengarna så var det en lysande investering med fullt godkänd funktion som tillsammans med övriga kompromisser min bil består av ändå leder fram till en av de absolut värsta 944:or som byggts i Sverige..

/Pete
Tycker också att din bil verkar grym, och förstår att den redan kanske har kostat för mycket. Tycker bara att det är synd att sätta dit en IC som ger ett onödigt tryckfall och ojämnt flöde/kylning, men är du nöjd så :wink:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users