Däckstryck?
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Däckstryck?
Hej!
Är lite fundersam över lämpliga däckstryck.
Är det någon kunnig som vet om man skall köra med det rekommenderade 2.0 fram 2.5 bak när man har allt annat än original sulor på?
Har en 85b N/A och har för mig att det original skall sitta smala 15-tummare på, nu när sommarsulorna är på är dimensionen 255/40/17 bak & 235/45/17 fram. Hur påverkas däckstrycken? Avser att främst köra på gata.
Är lite fundersam över lämpliga däckstryck.
Är det någon kunnig som vet om man skall köra med det rekommenderade 2.0 fram 2.5 bak när man har allt annat än original sulor på?
Har en 85b N/A och har för mig att det original skall sitta smala 15-tummare på, nu när sommarsulorna är på är dimensionen 255/40/17 bak & 235/45/17 fram. Hur påverkas däckstrycken? Avser att främst köra på gata.
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Däckstryck?
Utan att egentligen veta varför så har jag fått för mig att den typen av däck mår bra livslängdsmässigt vid lite högre tryck, typ 2.5-3 bar (kalltryck)Porrsche wrote:Hej!
Är lite fundersam över lämpliga däckstryck.
Är det någon kunnig som vet om man skall köra med det rekommenderade 2.0 fram 2.5 bak när man har allt annat än original sulor på?
Har en 85b N/A och har för mig att det original skall sitta smala 15-tummare på, nu när sommarsulorna är på är dimensionen 255/40/17 bak & 235/45/17 fram. Hur påverkas däckstrycken? Avser att främst köra på gata.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-03-29 10:06:20
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: STHLM
- Contact:
Den här frågan verkar det finnas många olika synpunkter på när man frågar ibland folk. Själv körde jag omkring med ca 2,7 i mina Continental Sport Contact däck men det visade sig att dom blev alldeles för hala vid slalom/bana. Har nu exprimenterat med däcktryck runt 2,2 och det fungerar betydligt bättre, skall ev. testa ännu lägre tryck i år (kanske runt 2.0-2,1).
Någon som kan bidra med lite ideer för gatdäck?
Någon som kan bidra med lite ideer för gatdäck?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit
http://www.garaget.org/JimProfit
- Daniel Kindh
- S-Poster
- Posts: 88
- Joined: 2004-03-29 21:14:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Jimmy..
Fråga: Gissar mig till att du har 265 bak på bilen och undrar ifall du körde med såpass lågt tryck även på gata i fjol.
Har själv 265ór bak samt 235ór fram och exprimenterar för fullt för att få koll på det optimala trycket. I och med att jag nyligen bytt från 17" till 18" förlitar jag mig på någon med erfarenhet kanske har något tips.
Fråga: Gissar mig till att du har 265 bak på bilen och undrar ifall du körde med såpass lågt tryck även på gata i fjol.
Har själv 265ór bak samt 235ór fram och exprimenterar för fullt för att få koll på det optimala trycket. I och med att jag nyligen bytt från 17" till 18" förlitar jag mig på någon med erfarenhet kanske har något tips.
S kindh 2
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Tja alla.
Om belastningsindex är samma som på original däcksstorleken är original däcktryck lämpligt. Då klara däcket belastningen och får inga interna skådar.
För banåkning vil gatudäck klara sig bedst om liter högra tryck anvendes. Däcket opnår et mycket hägre temp. som reducerar levtid och gör att slidbangummiet försvinner i klumper. Gatudäck är inte konstruerade för höge temps. Racing däck beter sig inter likedant och andre "reglaer" för däcktryck gälder för desa.
Kan evt. skriva på engelska om inte dette är helt klart.
Om belastningsindex är samma som på original däcksstorleken är original däcktryck lämpligt. Då klara däcket belastningen och får inga interna skådar.
För banåkning vil gatudäck klara sig bedst om liter högra tryck anvendes. Däcket opnår et mycket hägre temp. som reducerar levtid och gör att slidbangummiet försvinner i klumper. Gatudäck är inte konstruerade för höge temps. Racing däck beter sig inter likedant och andre "reglaer" för däcktryck gälder för desa.
Kan evt. skriva på engelska om inte dette är helt klart.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Menar du varmtryck eller kalltryck?Mike-DK wrote:
För banåkning vil gatudäck klara sig bedst om liter högra tryck anvendes. Däcket opnår et mycket hägre temp. som reducerar levtid och gör att slidbangummiet försvinner i klumper.
Menar du att högre tryck ger högre temp?? Min erfarenhet av R-däck är tvärtom, all lågt tryck ger snabbare tempuppbyggnad.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Jonas
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2004-04-03 06:49:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlshamn
- Contact:
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Svar til Pär H.
Kalltryck ved 20 grader C.
Gatudäck uppvämes ved "flexning" av däckssiden in och ut som uppstår när däcket ruller och har kontakt med vägbanen. Om trycket ökes reduceras flexningen och temp'en.
Bil Racing däck (slicks) flexar inte mycket pga. en mycket hård uppbygning av stommen. Värmen uppbygs da av friktionen mellan vägbanen och det mjuka slidbangummiet. Högre däcktryck gir högre tryck mot vägbanen och resulterar i högra temp. Slicks fungerar bedst om 60 till 110 grader C och regndäck om 30 till 55 grader.
R-däck har ibland lite mjukare stomma och lite hårdare slidbangummi (mot slicks). En vis flexning finns och detta kan hjälpe till att få upp temp'en snabbare.
Svar till Porrsche
Ja. Däck med samma rulldiameter har vanligvis samme belastningskod men det finns skilnad. Originaldäck till 944T har oftast index 92 och 255/40R17 har 94. 2,5 bar är altså inget problem för däcket. Om Porsche rekommendera samme tryck fram och bak (som 944T) är det viktigt inte att anvenda olika tryck. Det vil gi förändrade köregenskaber om viktfördelningen är oförändrat.
Kalltryck ved 20 grader C.
Gatudäck uppvämes ved "flexning" av däckssiden in och ut som uppstår när däcket ruller och har kontakt med vägbanen. Om trycket ökes reduceras flexningen och temp'en.
Bil Racing däck (slicks) flexar inte mycket pga. en mycket hård uppbygning av stommen. Värmen uppbygs da av friktionen mellan vägbanen och det mjuka slidbangummiet. Högre däcktryck gir högre tryck mot vägbanen och resulterar i högra temp. Slicks fungerar bedst om 60 till 110 grader C och regndäck om 30 till 55 grader.
R-däck har ibland lite mjukare stomma och lite hårdare slidbangummi (mot slicks). En vis flexning finns och detta kan hjälpe till att få upp temp'en snabbare.
Svar till Porrsche
Ja. Däck med samma rulldiameter har vanligvis samme belastningskod men det finns skilnad. Originaldäck till 944T har oftast index 92 och 255/40R17 har 94. 2,5 bar är altså inget problem för däcket. Om Porsche rekommendera samme tryck fram och bak (som 944T) är det viktigt inte att anvenda olika tryck. Det vil gi förändrade köregenskaber om viktfördelningen är oförändrat.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- Devil
- NA-Poster
- Posts: 29
- Joined: 2004-03-29 10:11:50
- Bilmodell: Boxster S
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users