Kass turbo?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by AXL944 »

Tjenare!

Jag har haft liknande problem, kollade precis som du enligt konstens alla regler LMM, kompressorsidan på turbon, gasspjäll, Databoxar, mm. mm.

Visade sig vara en tändhatt som hade en tunn spricka. Verkar som om den vidgades i takt med att motorn blev varmare.
Vid kall motor gick den perfekt, inget synligt gnist-hopp.
När den blev varm hittade jag felet eftersom det hoppade gnista.

På dellast gick den bra, men när man laddade på fick jag symptom precis som du beskriver.

Skitfel som tog mig lång tid att hitta.

mvh
Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#4 Post by magnusb »

newkie wrote:Ska ta å titta på det med då, på rennlist tror dom antingen avgas eller en kass cylinder. Det är så att mätstickan på min eftermarknas laddmätare vibrerar vid tomgång och vid fulllast.
Att den vibrerar (om den ej gjorde det innan felet oxå?) tycker jag tyder på att luftströmmen "pumpar", eller ej är jämn. Om det bara var vid laddtryck skulle jag tippa på trasiga turbinblad och därigenom en obalanserad turbo. Men då det även är på tomgång.... Låter underligt. Har du gjort ett kompprov? Bör ge värdefull information om kolvringar & ventilers hälsa.
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users