Page 1 of 1

ET-funderingar

Posted: 2004-05-24 09:01:34
by notetoself
Funderar på att slänga på ett par fälgar med ET 27. Fungerar detta?
(Bilen är en 924 '79)

Bilen har ju ET 24. Hur f-n räknar man ut detta? Hur mkt skiljer
det mellan ET27 och ET24?

/Mattias

Re: ET-funderingar

Posted: 2004-05-24 09:11:55
by Pär Hylander
Turbo-Puh wrote:Funderar på att slänga på ett par fälgar med ET 27. Fungerar detta?
(Bilen är en 924 '79)

Bilen har ju ET 24. Hur f-n räknar man ut detta? Hur mkt skiljer
det mellan ET27 och ET24?

/Mattias
Dessa fälgarna hamnar 3 mm länge än dina befintliga.

Om ET är 0 (mm) så är mitten av fälgen precis lika långt ut som anliggningsytan mot navet. (alltså vid hjulbultarna. Ju högre siffra på ET dessto längre in hamnar fälgen.

Många pratar om ET hit eller dit om det passar, men det är egentligen rätt meningslöst om man inte samtidigt anger fälgbredd (och däcksbredd). En bredare fälg så kommer ju både innerkant och ytterkant närmare inre resp ytter delen av hjulhuset vid samma ET. Med andra ord så är det smart att kolla hur mycket plats man har inåt resp utåt med sina befintliga hjul innan man avgör vilket ET man ska ha.

Har man det trångt så kan man faktiskt lira lite med hjulvinklarna för att få det att passa. Några tiondelar på cambern kan göra hela skillnaden.

Posted: 2004-05-24 09:16:42
by notetoself
okej, lysande svar.

Jag funderar på 16 x 6½... 3mm utåt klarar jag
nog men inåt vette skam. Får kolla detta!

/M

Re: ET-funderingar

Posted: 2004-05-24 09:19:50
by notetoself
Pär Hylander wrote: Dessa fälgarna hamnar 3 mm länge än dina befintliga.
Vad ska det stå här förresten?

/Mattias

Posted: 2004-05-24 10:07:07
by boxsterpontus
Med lägre ET hamnar fälgarna längre ut.