Att trimma en 951, vad gör man egentligen?
Posted: 2004-05-19 14:47:21
Då jag pysslar med Saabturbos på fritiden vet jag en hel del om hur man _inte_ ska trimma, t ex pystrimm och liknande ingrepp.
Nu när jag börjat intressera mig för Porsche undrar jag lite över de trimm som säljs till 951:an.
Ett vanligt trimm tycks inkludera chipp, hårdare wastegate-fjäder och progressiv bränsletrycksregulator.
Nu undrar jag :
Vad brukar chippet göra?
Högre ladd, annan tändkurva, ändrad knackdetektering (ve och fasa!) och annat?
Varför hårdare wg-fjäder? Är effektuttagen så stora att wg:n inte hänger med?
Varför progressiv BTR? Sabbar inte dessa spridarbilden när man trycker på med för högt tryck?
Är det månntro så att Motronic inte kan programmeras om i tillräckligt stor utsträckning så att man måste ta till wg-fjädern och den progressiva BTR:en?
Räcker laddluftkylaren?
Nu när jag börjat intressera mig för Porsche undrar jag lite över de trimm som säljs till 951:an.
Ett vanligt trimm tycks inkludera chipp, hårdare wastegate-fjäder och progressiv bränsletrycksregulator.
Nu undrar jag :
Vad brukar chippet göra?
Högre ladd, annan tändkurva, ändrad knackdetektering (ve och fasa!) och annat?
Varför hårdare wg-fjäder? Är effektuttagen så stora att wg:n inte hänger med?
Varför progressiv BTR? Sabbar inte dessa spridarbilden när man trycker på med för högt tryck?
Är det månntro så att Motronic inte kan programmeras om i tillräckligt stor utsträckning så att man måste ta till wg-fjädern och den progressiva BTR:en?
Räcker laddluftkylaren?