Page 1 of 1

Att trimma en 951, vad gör man egentligen?

Posted: 2004-05-19 14:47:21
by poh
Då jag pysslar med Saabturbos på fritiden vet jag en hel del om hur man _inte_ ska trimma, t ex pystrimm och liknande ingrepp.

Nu när jag börjat intressera mig för Porsche undrar jag lite över de trimm som säljs till 951:an.

Ett vanligt trimm tycks inkludera chipp, hårdare wastegate-fjäder och progressiv bränsletrycksregulator.

Nu undrar jag :

Vad brukar chippet göra?
Högre ladd, annan tändkurva, ändrad knackdetektering (ve och fasa!) och annat?

Varför hårdare wg-fjäder? Är effektuttagen så stora att wg:n inte hänger med?

Varför progressiv BTR? Sabbar inte dessa spridarbilden när man trycker på med för högt tryck?

Är det månntro så att Motronic inte kan programmeras om i tillräckligt stor utsträckning så att man måste ta till wg-fjädern och den progressiva BTR:en?

Räcker laddluftkylaren?

Posted: 2004-05-19 16:54:46
by FekZen
Tidiga chip som tillverkades av superchips hade bara något uppflyttad turbotryckspärr, så den laddade mer. Idag har man även optimerat tändningen och även till viss del inj-mappen. Man har ställt upp trycket högre och ändrar även varvstopp och tar bort fartspärr.

Det är generellt vad man brukar göra med programmet, finns även mer avancerade grejjer man kan göra.

// FekZen.

Posted: 2004-05-24 17:25:47
by poh
Hur mycket klarar Motronic av egentligen?

Posted: 2004-05-24 19:27:28
by FekZen
poh wrote:Hur mycket klarar Motronic av egentligen?
Mer än dem flesta tror, bara för att det är få som behärskar att programera om det, då köper man ett helt nytt eftermarknadssprut istället, nästan i onödan.

Vet tex en M3 E30 Kompressor som det sitter motronic originalbox på , lite annan soppa pump, spridare etc så funkar det. Ger strax över 350 hk. Original är 194 har jag för mig.

// FekZen.