vilka dämpare??968-93

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#31 Post by Erppa »

Hej hade samma egenskaper i min bil innan jag bytte bakdämpare och nu sätter sig inte bilen nära på lika mycket. Lade gula konin bak. Sedan lade jag som jag redan tidigare sa grövre krängningshämmare fram och bak och tycker att den är trevligare och köra. Är själv nöjd med uppsättningen och det kostar inte multum. Detta är ju givetvis inget racingchassi men om du nu känner dig nöjd med bilen så kanske det inte är det du söker heller. Har planer på att lägga nya gula koni fram också så fort jag får tid och sedan sänkningsfjädrar fram och sänka bilen bak. Detta är nog den billigaste lösningen, men jag tror inte att bilen blir så mycket bättre än original. Antagligen är dina dämpare original och slut så mot dem gör det en markant skillnad.
Janne

Porsche 968 -92

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

968EVO wrote:Det har väl ändå med fjädern å göra å inte dämparen.

/Björn
Om dämparen är slut så sätter sig bilen ganska mycket faktiskt. På vår cabbe så satt nog originalarna kvar fram till i augusti förra året... den verkade GRYMT snabb med sina 125hk när bakändan satte sig rejält vid gaspådrag.

Bytte i slutet av augusti till nya dämpare och bilen sätter sig inte alls nu... det gör STOR skillnad på att ha gamla slut dämpare och sen sätta dit nya fräscha gasdämpare.

Däremot om har du säkert rätt i att om dämparen är frisk så är det fjäderns (torsionsstavarnas) styvhet som bestämmer hur mycket bilen sätter sig bak.

Talar ju nu av egen erfarenhet...

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#33 Post by Björn Nilsson »

Ok, vid en dämpare som är slut så har du säkert rätt Patrik men annars brukar man motverka att rumpan sätter sig för mycket med hårdare fjäder.

EDIT. Haha, ja vi var visst rörande överens :D

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

968EVO wrote:Ok, vid en dämpare som är slut så har du säkert rätt Patrik men annars brukar man motverka att rumpan sätter sig för mycket med hårdare fjäder.

EDIT. Haha, ja vi var visst rörande överens :D

Mvh Björn
Verkar så ja... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#35 Post by Dart »

så originalfjädrarna räcker bak?
Vill inte lägga för mkt pengar för ska snart byta bil men lite hårdare får den gärna bli=)
inte snabbast bara bäst

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#36 Post by Highway »

Dart wrote:så originalfjädrarna räcker bak?
Vill inte lägga för mkt pengar för ska snart byta bil men lite hårdare får den gärna bli=)
Om du har fjädrar bak så har du M030 paketet och då gör du bäst i att renovera dämparna,, har du inte M030 så har du inga fjädrar bak utan endast en dämpare.

Så det finns inga sänkfjädrar bak utan skall du sänka bilen bak så får du indexera om torisionsstavarna alternativt sänka bilen på svärden men detta ger inte speciellt mycket
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#37 Post by Dart »

Alla ni som åker med endast torisonfjädring bak, lider ni av att bilen är för mjuk bak??

//Calle
inte snabbast bara bäst

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

Dart wrote:Alla ni som åker med endast torisonfjädring bak, lider ni av att bilen är för mjuk bak??

//Calle
Inte en chans! Min bil är stenhård bak som fram, jag har bara torsionsstavar bak, dock är det ombyggt med 911 turbons torsionstavar och då har man fått korta svärden för att det ska passa.

Men mjuk... näe inte en chans som sagt... 8)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#39 Post by Björn Nilsson »

patand wrote:
Inte en chans! Min bil är stenhård bak som fram, jag har bara torsionsstavar bak, dock är det ombyggt med 911 turbons torsionstavar och då har man fått korta svärden för att det ska passa.

Men mjuk... näe inte en chans som sagt... 8)
Hur tjock är staven? Annars är väl tom cup-staven lite väl klen som är 30mm.

Vad har du för fjädrar fram och vad väger din bil?

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#40 Post by patand »

968EVO wrote:Hur tjock är staven? Annars är väl tom cup-staven lite väl klen som är 30mm.

Vad har du för fjädrar fram och vad väger din bil?

Mvh Björn
Jag vet inte hur tjock staven är tyvärr... dock är den ju kortare än originalstavarna så man kan inte jämföra rakt av mot tjockleken på 9x4 stavar. Som det är nu så matchar det iaf framfjädringen i hårdhet så hårt är det...

Fram har jag 700lb/in fjädrar dvs riktigt hårt... räkna gärna om det åt mig om du vill... :)

Bilen väger 1100kg med 1/3 tank och exkl. förare. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#41 Post by Anders Larsson »

Är det en bättre kompromiss för gatan att ha grövre krängare istället för hårdare fjädrar?
Nu menar jag grovfsigare än M030...

På gatan känns det ju som det behövs en lite mjukare sättning fjädringsmässigt längsled pga. alla gupp osv. inte i första hand av bekvämlighetsskäl utan för att hjulen ska följa ojämnheterna och inte få bilen att studsa omkring när man råkar köra lite inspirerat...vilket kan vara svårt att låta bli med en Porsche 8)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#42 Post by Dart »

Jag har originalstavar bak och är osäker på om det är värt så mkt mer pengar att få en skruvfjäder där.
Frågan är om man kan kompensera detta med grövre krängare. Vill inte att bilen ska sätta sig snett bakåt vid hård kurvtagning, och lite så kan det kännas nu.
Anders Larsson, du formulerar problematiken klockrent. Räcker det med att byta dämpare och kanske en hårdare krängare, eller ska man satsa på en skruvfjäder(som jag trodde hette coilover)bak?

Min bil väger kanske 1350-1400(eller vad en 968 nu väger) och jag har framfjädrar som är 5-6N hårdare än M030fjädrarna
inte snabbast bara bäst

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]