Page 1 of 20

Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P

Posted: 2004-05-13 09:43:28
by notetoself
Saabturboåkare som tänkte ge porsche en chans så jag
har skaffat mig en 924 '79 med brytartändning.

Symptom:
Bilen tänder men dör sedan direkt. Precis som om bränslepumpen slutar att gå. Bytt bränslepump. Provade sedan att tvångsköra pumpen och starta.
Samma sak.

Alla tänddelar utom tändspolen är nya. Ska prova att byta denna senare idag.

Rätt mängd kommer i returen.

Förslag?

/Mattias

Posted: 2004-05-13 11:37:20
by sssswe
Porsche och Saab är bra kombination. Jag kör själv 9000 turbo vintertid och 944 s2 sommartid!

Det låter ju som att din bränslepump slår till i alla fall eller? Annars så finns ju det klassiska reläet till bränslepumpen som är en förslitningsvara.

MVH

Posted: 2004-05-13 11:58:00
by patand
Kollat säkringen till pumpen? På den vi har var det både pumprelät och säkringen samtidigt... säkringen var glapp/dålig kontakt... symptomen efter att relät var bytt var att den startade men kunde lägga av närsom helst pga gupp eller det hemska påfundet gatstensbeläggning... lite universalspray ala 5-56 och klämma åt kontakterna lite så har det funkat bra sen...

Posted: 2004-05-13 11:59:55
by patand
sssswe wrote:Porsche och Saab är bra kombination. Jag kör själv 9000 turbo vintertid och 944 s2 sommartid!
Jag tycker porsche och BMW är en bra kombination... frugan har porschen (lånar den så ofta jag får och meckar med den när något behöver fixas... ;-) ) och jag har 2 BMW bilar och en BMW MC... :D

Re: 924 som inte startar

Posted: 2004-05-13 12:06:31
by Magnus K
Turbo-Puh wrote:Saabturboåkare som tänkte ge porsche en chans så jag
har skaffat mig en 924 '79 med brytartändning.
Välkommen in i vansinnet! :D Jag är väl (ö-)känd från STCS-forumet oxå med min konverterade 9-3 Type-R...
Turbo-Puh wrote:Symptom:
Bilen tänder men dör sedan direkt. Precis som om bränslepumpen slutar att gå. Bytt bränslepump. Provade sedan att tvångsköra pumpen och starta.
Samma sak.
*klipp, klipp*
Rätt mängd kommer i returen. Efter att bilen dött är
stiften blöta.
För mycket soppa? Nåt fel med K-Jetronic:en, kärvande luftmassemätare som fastnat i öppet läge?

EDIT: Du har OK komp och så? Inget problem med topplockspackningen, va?

Mvh
Magnus K

Posted: 2004-05-13 12:40:36
by ninetofour
hade liknande problem på min 924:a att bilen dog kort efter start. jag lämnade då in den till verkstad och då bytte de ut kallstartsventilen eftersom den fullkomligt dränkte motorn med bensin.

Posted: 2004-05-14 06:30:07
by notetoself
Hejhopp!

Tack för välkomnandet och för alla tips.

Reläet - har som sagt provat att tvångsköra pumpen och ingen skillnad.

K-Jettronicen - kan det naturligtvis vara, men den känns väldans fräsch. Rätt mängd i returen oxå.

Kallstartsventilen - Provade att koppla ur den. Hittade däremot en termogivare som jag byglade bort, då tände den lättare men inte mer än så.

Komp - ok.

Vidare:
Den tänder, men inte på alla cylindrar. Dock så tänder den bara sålänge startmotorn går. Känns som om det har nån kombination. Sitter det någon tändmodul? Reläet har ju 4+1 stift och det lilla brukar ju triggas av en modul, men jag hittar ingen och den har ju brytare så det känns tveksamt.

Vad säger ni people?

Mvh Mattias

Posted: 2004-05-14 09:16:59
by 944_Driver
Testa att koppla tändspolens + direkt till batteriets + via en 10A säkring bara. Koppla bort originalsladden. Går det att starta då så kan felet vara i tändningslåset.

//Magnus

Posted: 2004-05-14 09:20:57
by notetoself
Japp, ska testa det på lunchen! (den står utanför fönstret på jobbet)

Tack som f-n!

Mvh Mattias

Posted: 2004-05-14 09:24:48
by ninetofour
Vid närmare eftertanke har jag tidigare haft problem med bränslemängdsmätaren, kan det vara denna?
Likaså fungerar spridarna...

Posted: 2004-05-14 12:24:57
by notetoself
NineToFour => tror ej det, känns hur bra som helst och plattan ligger rätt. Stiften är även blöta.

944_Driver + Övriga => Testade det, hjälpe ej.
Då han bara tänder på en cylinder fast samtliga stift får bränsle + har gnista så funderar jag på om kamremmen står fel.

Kamaxeln är ju lätt att ställa i rätt läge, men vevaxeln? Det är ju ett märke på remskivan men var är märket det ska peka mot?

Mvh Mattias

Posted: 2004-05-14 13:19:34
by notetoself
Kollade kamrem etc. Alles ok.

Dock vet jag nu vad som är felet, dock ej vad det beror på.

Det kommer inget bränsle ur spridarna. Eller... Nja.
3 av dem kommer det inget ur och den fjärde bara pyttsar lite. Så är den hemska sanningen.

Hem och fundera.

Mvh Mattias

Posted: 2004-05-15 11:31:45
by notetoself
Lämnade idag in spridarna på renovering. 1000 spänn. Nya kostar drygt 2000 så vi får se om det fungerar på tisdag.

förklaringen till att stiften vart blöta var förmodligen pga kallstarten.

Mvh Mattias

Posted: 2004-05-18 18:49:24
by notetoself
Hjälpte ej, se ny tråd om mängdmätaren. Tips mottages tacksamt.
Vet inte varför jag la en ny tråd egentligen, lite onödigt. Jaja.

/M

Posted: 2004-05-18 19:44:34
by ninetofour
jag hade inne bilen för byte av mängdmätaren och verkstaden menade att den gammla ej gick att åtgärda utan beställde ny från skroten, kostade ca 800:-