Page 1 of 2

missljud

Posted: 2004-05-07 17:32:48
by nazedo
När jag var ute och körde idag så kändes det konstigt, nåt lät inte som det skulle!
Chockad och deprimerad så märkte jag att när jag öppnade motorhuven så lät det illa från framdelen av motorn (vid remmarna). :cry:
Som ni märker så är man inte så jäkla hajj på vad delarna heter.....

Men iaf, det låter som om det nåt går emot, och det ökar i takt när jag gasar (varvtalet).
Svårt att förklara det men det låter liksom "swochs flopp swosch flopp".

Vad göra, vågar man kör de 8 milen till närmsta Porscheverkstad, eller behöver man få någon annan mekaniker att kolla på det??

Har Area 951 telefonkonsultation som businessidé? :?:

Tacksam för hjälp och synpunkter!

Posted: 2004-05-07 20:21:21
by 944_Driver
Jag skulle nog skruva bort kåpan över remmarna och titta lite innan jag kör en meter till. Fel i detta området kan bli kostsamma... Även om det 'bara' är vattenpumpen som är på väg att dö kan den ta med sig kamremmen i fallet och då snackar vi generalras.

Det läcker inget från bilen? Vatten eller olja eller hydralolja från servot? Inget som jävlas med kopplingen till AC:n?

//Magnus

Posted: 2004-05-07 20:25:51
by Anders Larsson
Som Magnus säger..kör inte bilen...kan också tex vara balansremmen som gått av o ligger o nöter på kamremmen :shock:

Var det lite vibrationer också?

Posted: 2004-05-07 22:25:21
by nazedo
jo, det var lite vibrationer oxå!!

Körde bara ett par hundra meter sen fick hon stå, så det är nog lugnt!
Den har inte läckt något och det finns ingen kåpa att ta bort, remmarna syns ju liksom? :?

Har en mekaniker som kommer och ska lyssna imorgon, hoppas han kan ge en första analys......

Tack för tipsen!

Posted: 2004-05-09 20:16:10
by Anders Larsson
Remmarna du ser är nog generator/ac och servopumpsremmen...minst 1 kåpa måste bort iaf. för att inspektera kam o balansremmarna!

Hoppas du inte har startat bilen nu utan att låta någon kolla dom först bara :roll: :wink:

Posted: 2004-05-10 08:23:41
by nazedo
Pratade med porschecenter idag, men på honom verkade det inte så farligt..... fast som han sa, det är ju omöjligt att säga per telefon....
Enligt honom så skulle jag testa att lossa remmarna en för sig och lyssna. Men jag tror inte jag vågar mej på det... det lär ju bara bli värre. :oops:

Vad skulle ni gjort i detta prekära läge??? :?

Posted: 2004-05-10 09:53:01
by 944_Driver
Lossa ac eller generatorrem är riskfritt att göra, att börja lossa kamremmen är livsfarligt!

Jag tror inte heller att det är kamrem eller balansaxelrem som du ser utan att lossa kåpor, så vidare din bil inte saknar dessa kåpor vilket jag inte tror.

Dyk du ner under huven med en nyckel storlek 10 (?) och försök få loss den stora svarta kåpan under fördelaren och ner mot vevaxeln. Där under hittar du kamrem och balansaxelrem, ser de slitna ut eller är dåligt sträckta så starta inte utan ett verkstadsbesök först.

//Magnus

Posted: 2004-05-10 11:48:13
by nazedo
Var nere på en bilverkstad idag efter att jag pratat med porschecenter. Dom lyssnade med stetoskåp på motorn och sa att man måste skruva isär skiten för att hitta exakt, men det var iaf den grejjen mellan själva motorn och generatorn som lät trodde han. Så det kan väl vara nåt med balansremmen.... Ska kolla den i eftermiddag.


Har försökt få tag i Jonas: Area951 per telefon och mejl, men han verkar vara svår att få tag i just nu.......

Posted: 2004-05-11 08:19:18
by karpis
Tjena! jag är nästan säker på att det är balansaxelremmen som gått av! hände samma sak med min för ett par år sen! känn efter på växelspaken o pedalerna efter vibrationer! har remmen gått av ska du inte köra en meter med bilen innan den är fixad! jag hadde tur med min som inte slet av kamremmen, för den hadde trasla in sig ordentligt!

Posted: 2004-05-11 12:07:26
by nazedo
precis så är det karpis!

Har bokat tid på Porschecenter nu, får vara utan bilen i över en vecka..... fifan!!! :cry:

Kommer du ihåg vad kalaset gick på?? :shock:

Posted: 2004-05-14 10:38:30
by karpis
Mig kostade det ingenting föruotom remmen eftersom jag gör allt själv på min bil! det kan inte bli så dyrt för dig, för det är väldigt simpelt att byta remmen! tar ca 2tim

Posted: 2004-05-19 07:18:35
by nazedo
fick nyss ett samtal från verkstan.......

Det var balansaxelremmen....
Byte av den remmen skulle enligt dom medföra byte av kamrem (kamrem bytt senaste vid 13000 mil, nu har den gått 17500).
Och det blev ju inte såååå hemskt billigt...... men vad ska man göra!?

usch å fy

Posted: 2004-05-19 10:08:43
by 944_Driver
Bara den där balansremmen kostar väl en ~1100 spänn eller nått och sedan vill de väl säkert byta alla andra delar som också finns där plus kamremmen. Sedan kommer det väl en 2 timmars jobb till porschetaxa på det. Vad ska de ha för jobbet, 5000 kr? Nyfiken av mig.

Jag tycker dock att det är värt att byta mycket när man ändå är där inne och rotar i det. Kamremmen kan ju också ha tagit skada av den lösa balansremmen.

//Magnus

Posted: 2004-05-19 10:33:53
by nazedo
5000 räcker tyvärr inte.....

Inklusive deras felsökning så skulle det sluta på 6500.

Area 951 var ca 2,5k billigare, men vad gör man när man bor långt från sveriges framsida...... det hade gått på ungefär samma summa om jag skulle kört den dit. Släp, bensin och risken att bli av med lappen 8) Har ju inte BE-kort.....

Dock har dom varit j-ligt trevliga på Area 951, pratat med Jonas både per telefon och mejl och han är alltid hjälpsam.

Vilka intervaller ska man beakta för kamremsbyte?

Posted: 2004-05-20 23:49:10
by Charles
Mina pedaler samt växelspak vibrerar något så infernaliskt när man närmar sig 4500 varv och uppåt.. innan det inga onormala vibrationer..
Tror ni det kan röra sig om samma sak i mitt fall?

Jag har en n/a 944 -85a

MVH