Startproblem, 944 -83

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#46 Post by Ludvig »

Jag hittade tidigare en lös jordsladd bak i motorn, dock verkar den inte ha något med oljetrycksmätaren att göra då felet kvarstår.
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#47 Post by Sjöberg »

Har du varit inne och kikat på Clarks-garage.com? Där står lite om detta problem (som även jag har på min 944 för tillfället). Jag knödde ner kupévärmaren inne i motorrummet i går och tänkte den skulle driva ut den fukt som jag trodde var orsak till problemet, men det gav inget resultat. På Clarks Garage skrev de om fukt under skyddslocket till tändspolen. Skall undersöka detta med min någon dag. Löser du problemet så mata ut svaret...lycka till!

Sjöberg

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#48 Post by Ludvig »

Är det någon som har en sprängskiss över de olika jordpunkter som finns i bilen?
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#49 Post by 944_Driver »

Visar inte verkstadsmanualens elschema alla jordpunkter på sidan 1 i varje bilmodells elschema? kanske inte..

Det borde iaf bara vara två ställen som kan jäklas för dig tycker jag och det är vid motorns bakkant och under instrumentpanelen. Under panelen finns en jättekul jordpunkt fram i vänstra hörnet som man inte ser förän man ligger på rygg och tittar upp där.

Själv skulle jag nog i ditt fall börja mäta upp så mycket som möjligt direkt i databoxens kontakt, jag vill minnas att man kan dela på den så man också kan mäta på stiftens baksida när kontakten är inpluggad i boxen. Så brukar jag iaf kolla om lambdasonden är ok på bilar med nyare bosch boxar.

En första kontroll blir att det finns stabil jord och matning på rätt stift, sedan skulle jag gå vidare med givarna och kolla med 'skåpet' att det finns signal när motorn går på startmotorn. Nu är ju jag el-nörd så det är lätt för mig att säga men kanske svårt för dig att kolla... tyvärr kan jag nog inte göra så mycket mer över nätet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#50 Post by Sjöberg »

Vi har samma problem du och jag. Har idag bytt rotorn och konstaterat att jag har bra gnista på alla stift och att det luktar soppa vid startförsök. Kan dock heller inte höra att pumpen går igång. Hmm....skall testa med startgas i morgon.

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#51 Post by Sjöberg »

Lägger in min tråd här istället...trodde ditt problem var att ingen gnista kom, medan mitt verkar vara att ingen soppa kommer fram genom spridaren. Skall försöka utröna detta bättre i morgon. Om jag förstått Motronicen korrekt krävs för att den skall försöka starta pumpen 3 signaler. Dels en signal från startmotorn, som kan mätas upp i kontakten till datan. Dels signal från de båda givarna hastighetsgivaren och den andra lägessensorn. Motorn måste snurra 200 rpm innan signal ges till pumpen om att starta denna. Jag har signal från samtliga dessa tre. Jag har perfekt gnistbildning på stiften, men bilen gör ändå inget startförsök. Nästa misstanke att bråka med är för min del AFM'en. Har kollat runt på både Clarks-garage och på frwilk.com och följt deras anvisningar till punkt o pricka. Eftersom stiften inte sölas ner, fastän det luktar bensin, antar jag att den upp-pumpade mängden skickas i retur i tanken igen? Har mätt upp spänningen på respektive spridarkontakt och dessa ligger perfekt. Har ingen tillgång till ngt oscilloskåp utan har bara kunnat mäta upp motstånd på givarna.
Det sitter givare oxå under gummibälgen efter luftfiltret samt en temperatursensor där någonstans. Eftersom jag inte kan höra att det "klickar" i insprutarna vid startförsök antar jag att de inte öppnar som de ska. Iofs rätt lätt att kolla så det skall jag göra i veckan. Köpte en ny databox och testade med, men ingen som helst skillnad....

Sjöberg

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#52 Post by 944_Driver »

Troligen är det inte något givarfel för även om jag tex kopplar bort AFM helt så startar motorn och går 1-2 sekund på all den extra soppa som sprutas när man kör på startmotorn och någon sekund efteråt. Först när denna startsekvens är avslutad verkar boxen gå över på värden från givarna och motorn dör om något är tokigt.

Du har alltså +12V på spridarna när tändningen är på? Det är helt som det ska vara vilket är bra, databoxen öppnar sedan spridaren genom att jorda andra stiftet via en rejäl transistor i databoxen. Nått jäkligt udda vore ju om du har ett kabelbrott på denna kabel som går från spridarna till databoxen, eller rättare sagt båda de kablar som går från spridarna.

Soppapumpen kan du ju kolla med en lite slabbig test, koppla bort returslangen från bränsletrycksregulatorn och koppla på en annan slang där som du leder ner i en dunk. Kolla att det kommer rejält med soppa där när du kör på startmotorn.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#53 Post by Sjöberg »

Man är ju rätt poppis just nu, när man tillbringar hela kvällarna i garaget.....men men...felsökningen går vidare! Har nu klättrat runt hela bilen med multimetern i högsta hugg och vad jag kan få fram är att det borde vara hastighetssensorn och/eller lägessensorn vid svänghjulet som ej signalerar ok till DME-boxen.
Alltså, vad jag kan förstå borde hastihetsmätaren rycka till när startmotorn jobbar. Kommer dock inte ihåg om det var så då bilen fungerade...skulle någon vilja kolla detta när ni startar bilen nästa gång, för det skulle isåfall stärka mina misstankar ännu mer. Det är ju F-n att man inte har något oscilloskop...

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#54 Post by Isse »

Hej, På denna -83 är det nog samma lösning på som på min och då är det en vajer mot vänster framhjul som driver hastighetsmaätaren. Där emot så sitter det en kontakt mot varvräknaren och "snitt/mil" mätare. Tyvärr så har jag inte bilen här så jag kan inte bekräfta det du önskar.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#55 Post by Sjöberg »

Ja såklart, varvräknaren menar jag. Vad jag kan mäta upp på sensorerna mha multimetern är ju bara resistens och att inte kabelbrott föreligger mellan sensor/kontakt & kontakt/DME-box. Pulserna som skall komma kan jag inte mäta med multimetern och jag har kollat med den lokala bilelektriska firman, men han hade inget oscilloskop och den enda verkstaden jag vet har ett ligger tre mil bort, och jag känner verkligen inte för att bogsera dit bilen. Men vid startförsök borde ju ett svagt utslag göras på varvräknaren, och det kan inget sådant tydas på den på min bil i nuläget. Om någon kan kolla att mina teorier nästa gång ni startar bilen så vore jag mycket tacksam.
Fast hur fasen skall jag veta vilken av sensorerna som är kass...kan detta orsakas av båda eller bara av den närmast torpedväggen som mäter hastigheten?

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#56 Post by 944_Driver »

Minnet säger mig att den bakre sensorn är den som mäter på drevkransen och den främre som mäter på refereneslägesskruven.

Varvräknaren tar troligen sin signal direkt från tändspolen, det bör framgå av elschemat på tex pelicanparts.

Testa att mäta resistansen i sensorerna, jag kan inte säga exakt vad den ska vara men är det avbrott eller kortslutning är något iaf fel. Tänk på att ett stift är kopplat till kablens skärm och inte ska ha något med de andra stiften att göra.

//Magnus

Ps. Ett beg. 'skåp' kan man ibland komma över för en 500 spänn med lite tur.
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#57 Post by Sjöberg »

Nja, det är riktigt, den innersta sensorn är för speed o den yttre för läge.
Har kollat resistensen och den är helt enligt spec. Men, kan ju alltså inte mäta upp hur stor puls som ges är. Eller ens om det ges puls. Enda grejen jag tyckte verkade logisk är att om nu startmotorn skall få upp motorn i minst 200rpm för att kunna ge signal till att starta pumpen, så borde ju detta synas på varvräknaren som om att nålen liksom hoppar till alternativt reser sig något då man kör startmotorn. Nu är ju detta bara mina misstankar eller snarare förhoppningar, men eftersom jag inte kommer ihåg hur det var med den saken då bilen funkade skulle jag vilja veta om någon kan skönja att nålen på varvräknaren rör sig då startmotorn snurrar.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#58 Post by 944_Driver »

Jag tror inte motorn måste snurra 200 rpm för att pumpen ska starta, pumpen går nog igång bara du vrider till startläge så motorn rör sig. 200 rpm gränsen tror jag bara träder in när du får motorstopp så att pumpen stannar även om tändningen fortfarande är på.

Går inte din pump? Får du inte soppa i returslangen? Har du testat att bygla reläet till pumpen och databoxen och se om det hjälper?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#59 Post by Sjöberg »

Jo, DME-boxen startar inte pumpen innan den känner av signalerna från de två givarna från svänghjulskåpan. Och för att få godkänd signal måste motorn upp i ca 200 rpm. Byglade igång pumpen i DME-relä-sockeln och då hördes pumpen tydligt. Då jag inte fick tag på ngt oscilloskop så ringde jag Sandén. Kan bara tala gott om denna grymt trevliga verkstad. Han hade nya givare, eller rättare sagt begagnade och jag köpte en för halva nypriset med löfte om att få lämna tillbaka den om det inte hjälpte :D
De två givarna som jag talar om är likadana så de passar alltså på båda platserna. Testade att byta lägesgivaren först eftersom den sitter lättast åtkomlig. Vrooom! Bilen går igen! Tack för alla ideer o tips.

En glad Sjöberg!

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#60 Post by Sjöberg »

Kan förresten meddela att varvräknaren skall hoppa till då startmotorn snurrar, gör den inte det o bilen inte startar så kan alltså ngn av de två ovan nämnda givarna misstänkas vara dumma.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: B_2