Startproblem, 944 -83

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#16 Post by Ludvig »

944_Driver wrote:beskrivning finns i verkstadsmanualen.
Porsche center erbjöd mig en verkstadshandbok för dryga 6000 :shock:

För tillfället har jag tyvärr bara haynes att tillgå.
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Maxx »

*host*Jag har hört att den kan gå att få tag på som pdf-dokument.*host*
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#18 Post by Isse »

Jag kan inte säga emot dig på den frågan för jag kan för lite om den men jag blir ytterst fundersam. För om man tar bort kontaktern på en spridare (antar att det är spridaren) så går ju bilen piss. Den får den ordinarie dushen (antagligen mekaniskt tryckrelaterad) men inte sin andra koriggerande dush (den som styrs elektroniskt) på resp cylinder. Eller har jag fattat uppbynngaden av systemet helt fel?
Men om det är så som du menar borde inte spridaren sitta i så fall att den duchar in i insugningsröret innan förgreningen till resp cylinder då?.

Sorry Luddvig att detta kanske inte hjälper just dig men å andra sidan så kan man få en bättre logik över sin maskin när fel uppstår ;) Jag kan bara säga såhär, min Porsche är som en kvinna den går bäst när den är varm!
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#19 Post by Ludvig »

Jag är mycket tacksam för att ni försöker reda ut mitt problem!

Jag har lyckats komma över en styrdator och hoppas innerligt att det löser mitt problem. Är det någon som har erfarenhet av att byta ut en styrdator och har något speciellt som jag bör tänka på? Modellen är till årsmodell -84 men enligt bosch ska den fungera även till min -83.

Tack för alla svar!
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#20 Post by Isse »

Koppla bort anslutlingarna till batteriet :) Vad det gäller artikelnummer osv, så kan jag rekomendera "pet". Samma spare parts katalog som porsche har. Där kan du kolla och jämföra bland årsmodellerna om artikelnummret skiljer sig. Om inte så får du tillgång till bra sprängskisser.
Här finner du nog det godis du frågar efter!

http://www.cannell.co.uk/944%20Reference.htm
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#21 Post by 944_Driver »

Hejsan Isse, kul att träffa dig. Den vita nummer 1 har nog rullat klart för året tror jag, den står iaf i garaget.

Spridarna styrs helt elektriskt, bränsletrycket får inte spridaren att öppna själv. Rycker du en spridarkontakt händer bara det att den kopplas bort och motorn går på 3 cylindrar.

Var annan dusch bränsle kommer rakt ner på den stängda ventilen vilket kan verka knäppt. Det är inte heller optimalt på något vis men jämför man med mekaniska sprut som k-jetronic är det ändå inte så illa för där sprutar spridarna hela tiden. Vid fullt pådrag står också spridarna öppna upp till cirka 80% av tiden och då har det inte så stor betydelse när de sprutar för ventilen är bara öppen en liten del av den tiden iaf. Fördelen med att kunna styra varje spridare för sig finns främst vid låg belastning då man vill spara lite soppa och få mindre utsläpp genom att pricka in den där korta öppningen just när ventilen är öppen.

Nu har 944:an redan rätt bra kontroll på spridarna genom att man använder 'peak and hold' spridare (låg ohm även kallade) som öppnas snabbt med en kort kraftig strömpuls och sedan håller man de öppna den önskade tiden med en mindre ström för att inte elda upp spridaren. Detta ger en mer exakt öppningstid och var säkert mycket high-tech i början av 80-talet :) Tittar man på signalen med oscilloskop ser den skum ut pga att den lägre strömmen fixas med pulsbreddsmodulering.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#22 Post by Isse »

Tjenare Magnus! Jahaa där ser man, alltid något nytt lärorikt man får veta på detta elemenenta forum. Jag tar motvilligt tillbaka det jag har sagt ;)
Pullsberddsmodulering (fyrkantig sinuskurva om du förstår mig rätt. Olika stor kvadrant på ovansidan mot undersidan om mittsträcket när man kollar i oscilloskopet)

Jag har också ställt av min nu, 10/10 om man skall vara mer exakt. Bättrade om den lite till efter det att du såg den så "garaget" är lite mer up to date.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

#23 Post by Ludvig »

När jag undersökte givarna bak i motorn upptäckte jag något som kan vara orsaken till problemet - en sladd som ej satt fast!

Jag knäppte några bilder med mobiltelefonen, någon som vet var denna sladd hör hemma?

Image
Image
Image
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#24 Post by Bathory »

Det där är en jordkabel.
Vet ej till vad men jag tror inte att det är hela problemet.
Den kan ju vara orsaken till ett följdfel som t.e.x dme men jag kan ju ha fel som vanligt :oops:

Mvh
Sven

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#25 Post by Bathory »

Bathory wrote:Det där är en jordkabel.
Vet ej till vad men jag tror inte att det är hela problemet.
Den kan ju vara orsaken till ett följdfel som t.e.x dme men jag kan ju ha fel som vanligt :oops:
Ett tips är att kolla kontakterna enligt bild.
Hade själv okontakt där & hade problem tack vare det.

Mvh
Sven

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#26 Post by Bathory »

Bah. Tryckte tydligen citera istället för ändra.
Snurrig som vanligt
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Ludvig
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-10-12 20:30:06
Contact:

Tändspole, 944 -03

#27 Post by Ludvig »

Jag fäste den lösa kabeln på jord, skillnaden är att jag hör bränslepumpen starta nu, får dock fortfarande ingen gnista. Den nya styrdatorn verkar inte göra någon skillnad heller, tyvärr.

Min tändspole verkar inte må som den ska, vid "primär" (eller lowscale) mätning mellan terminal 1 & 15 får jag 0,4 ohm vilket är gränsvärdet för det korrekta intervallet 0.4 - 0.6 ohm. När jag däremot mäter sekundär (highscale) får jag inget utslag alls (resistansen ska ligga mellan 5000-7000 ohm).
Image

Jag införskaffade en tändspole på biltema som dock inte ser likadan ut som den gamla.
Image

Vid mätning av resistans på den nya spolen (mellan de två kontakter som finns) fick jag 3 ohm.

Två frågor - är den gamla spolen trasig?
Borde den nya spolen fungera eller behövs en speciell variant (ala porsche)?

Sen när det gäller tändkablar, var hittar jag sådana billigast möjligt? Mekonomen hade ett kit för 1600 men det känns väldigt dyrt...
Porsche 944 -83 - Stockholm Täby

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#28 Post by Bathory »

Vart i landet befinner du dig?
Jag har ju en smälld 944 som vi kan låna delar ifrån för att testa om du finns någorlunda nära.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#29 Post by Ducati »

Har du gnista på stiften?, Bensin från spridarna?
Bensinpumpen ska börja pumpa när flärpen i LMM'en rörs, Gör den det?
Har du mätt upp trycket i fuelrailen?
Jag tippar på att din LMM är suspekt.
Jag antar att din kamrem är hel fortfarande?
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#30 Post by Isse »

Skulle vara försiktig med biltema tändspolen. Inte för att det är biltema utan för att en felaktig spole bränna komponenter i databoxen med tiden. Var inne på att byta till en högeffektspole när jag pratade med ekonomen men de förklarade att orginalspolarna är anpassade för att inget sådant skall ske. Hade det vart ett brytarsystem så hade inte valet av spolet varit lika betydlig. En tanke bara.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users